Tuliaisia?

...

mitähän tuliaisia marokkolaiselle perheelle? jostain joskus luin että olisi hyvä jotain viedä.. itse en ole kyseisessä maassa koskaan käynyt ja mistään en äkkiseltään löytänyt vinkkejä..

20

2554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajana

      kaikki euroopasta tuotu tavara on marokossa hienoa! eilikkä ihan samoja asioita kuin ostaisit vaikkapa perheellesi! älä kuitenkaan vie alkoholia =)

    • Kysymys on aika vaikea. Tunnetteko ennestään tuon perheen, jolle olette aikoneet viedä tuliaisia?Oletteko aikaisemmin vieraillut tuon perheen luona? Tällöin olette voineet huomioida perheen asumista.Itse olen tehnyt niin, että olen käynyt ostamassa paikallisen kahvilan yhteydessä olevasta leipämyymälästa pikkuleipiä.Ainakin La Fontaine-nimisen kahvilan yhteydessä on erinomainen leipäkauppa.Kahvila on HassanII kadulla aivan keskustassa.Siellä on varsin runsas valikoima. Pikkuleivät ovat käsin tehtyjä.Myymälässä on niitä varten erikokoisia rasioita.Ainakin tässä myymälässä on myöskin jo valmiiksi tehtyjä"tarjottimia" joissa on erilaisia pikkuleipiä.Viime huhtïkuussa kilohinta oli 130 dirhamia eli noin 13 euroa.Toinen mukava leipämyymälä on La Veranda-nimisen kahvilan yhteydessä.Tämä on myöskin Hassan II-kadulla.Jos vielä mainitsee yhden lukuisista niin se sijaitsee 29 Fevrier kadulla siinä on myöskin kahvila Yakud.Sijainti on myöskin keskustassa.Kaikki nuo pikkuleivät on maistuvia ja ihan mukava tuliainen.Olen joskus jostain lukenut, että vanha tapa olisi viedä mustaa teetä ja sokeria.Marokkolaisessa kaupunginosassa on ollut myynnissä kilon "toppasokeria"Nykyihmiset eivät taida tietää höläyksen pöläystä mainitusta sokerista.Se on kartion muotoinen keko.Täällä meilläkin sitä on ammoin ollut myynnissä.Marokkolaisen toppasokerin kilohintaa en muista, mutta halpaa se oli.Tuo mainittu sokeri ja tee saattaa tuntua mitättömältä,mutta sikäläisissä olosuhteissa se ei ole.Luonnollisesti kukat ovat siellä halpoja.Marokkolainen on itse hyvin vieraanvarainen. Jos taa olette ajatelleet viedä jotain suomalaista lasia tai vastaavaa niin sen suhteen olisin varovainen. Varsinkin jos ette tunne perhettä.Tämä riippuu myöskin paljon perheen sosiaalisesta asemasta.Ei tämä ole välttämättä mikään helppo asia. Kalevi

      • taivas

        luulisin että perheen mielestä olisi kuitenkin mukava saada jotain mitä ei paikanpäällä ole tarjolla. sitä varten tuliaiset on, eikö? sosiaalisesta asemasta riippumatta... voin tietysti olla väärässäkin.


      • puukko!
        taivas kirjoitti:

        luulisin että perheen mielestä olisi kuitenkin mukava saada jotain mitä ei paikanpäällä ole tarjolla. sitä varten tuliaiset on, eikö? sosiaalisesta asemasta riippumatta... voin tietysti olla väärässäkin.

        oikein kunnon suomalainen puukko eikä mikään tylsä koriste-lapinleuku! Ja kuka nyt paikallisia piparkakkuja veisi. Tai voisihan nekin ostaa edes Pargasista.


      • taivasvainrajana
        puukko! kirjoitti:

        oikein kunnon suomalainen puukko eikä mikään tylsä koriste-lapinleuku! Ja kuka nyt paikallisia piparkakkuja veisi. Tai voisihan nekin ostaa edes Pargasista.

        tai ihan perinteiset kuksat =D voisivat sitten juoda niistä minttuteetä =)


      • meneekö läpi?
        puukko! kirjoitti:

        oikein kunnon suomalainen puukko eikä mikään tylsä koriste-lapinleuku! Ja kuka nyt paikallisia piparkakkuja veisi. Tai voisihan nekin ostaa edes Pargasista.

        Puukko olisi tosi hieno lahjaidea, mutta miten sen vienti. Tuskin ainakjaan käsmatkavaroissa, ehkä lentokoneen pakaasissa?


      • laabas

        sillä että suomalaisen lasin kanssa pitäisi olla varovainen??
        Kiitos!


    • Unohdin sanoa, että älkää viekö alkoholia.Kalevi

      • laatikollinen

        Olen kuullut että afrikkalaiset kivet rapautuvat kovin helposti. Laatikollinen suomalaisia kiuaskiviä saattaisi olla oiva lahja, joka säilyy muistoarvonakin aika kauan.


      • janninen
        laatikollinen kirjoitti:

        Olen kuullut että afrikkalaiset kivet rapautuvat kovin helposti. Laatikollinen suomalaisia kiuaskiviä saattaisi olla oiva lahja, joka säilyy muistoarvonakin aika kauan.

        Kiviä on siellä todella hankala mistään hankkia.
        Tuttavaperhe sai kivet aikoinaan kiukaan mukana Suomesta mutta varmaankin vaihto alkaisi olla jo ajankohtaista.


    • elmekki

      Kalevin mainitsemat pikkuleivät ovat hyvä vieminen,jos perhe johon menet on vähävarainen myös liha on tervetullut,varsinkin jos olet menossa ruokailemaan perheeseen.Itse kummastelin aluksi lihan vientiä,mutta se on ollut arvostettu tuliainen joka kerta.Siihen voi sitten liittää kaikkea muutakin ruokaan liittyvää.Kysyin paikallisilta tuttavilta mitä veisin ja vastaus oli todellakin LIHA.
      Mutta älä kuljeta Suomesta asti,vaan osta esim.kauppahallista,josta löydät muitakin sopivia oheistuotteita.
      Itse olen vienyt myös äidin kutomia villasukkia,ovat olleet tykättyjä esim.yösukkina vanhemmalle väelle.
      Oikein hyvää matkaa!

      • pipareita

        Paikallisia piparkakkuja, ei tyhmempää voisi keksiä. Jotain suomalaista, puukko on hyvä idea!
        Liha-asiaa en oikein tunne.


      • pipareita kirjoitti:

        Paikallisia piparkakkuja, ei tyhmempää voisi keksiä. Jotain suomalaista, puukko on hyvä idea!
        Liha-asiaa en oikein tunne.

        Voihan se olla niin, että olen hullu kun tuollaista ehdotin. Otsikon kirjoittajahan se paremmin tietää. No en tietenkään tarkoittanut sitä että pikkuleipiä rahdattaisiin täältä kotosuomesta.Tarkoitin sitä että vierailulle mentäessä voi ostaa paikallisia pikkuleipiä.Kokemukseni mukaan ne ovat aina haluttuja.Varsinkin jos perheessä on lapsia.Suomestahan voi viedä suklaata.- Meidän ja islamilaisen maailman välillä on selkeä kulttuuriero.Se mikä meillä täällä on tavallista ei sitä ole islamilaisessa (länsimaistuneessakin)maailmassa.Tietenkin myös päinvastoin. Onhan todella miehekästä viedä puukko, mutta siihen ei välttämättä suhtauduta samalla tavalla kuin kotosuomessa.Siinä voi tulla hieman vaivautunut olo puolin ja toisin, ja hyvä tarkoitus saattaa mennä päälaelleen.Suhtautuisin puukon vientiin varauksellisesti, mutta jos sen kuitenkin vie niin sen paikka on ruumaan menevässä matkalaukussa.Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.Kalevi


    • aloittaja..

      kiitos hyvitä vinkeistä.. on ollut vaikea miettiä mitään kun on kumminkin nuo kulttuurierot sun muut.. ja kun ei ole kyseisessä maassa tullut koskaan käytyä, ainoat mielikuvat olen saanut täältä lueskelemalla..ja tokihan kyseiset marokkalaiset ovat kertoilleet tavoistaan ja elämästään yleensä, mutta heillä kun englanti ei parhaimmasta päästä ole niin eipä sekään älyttömän yksinkertaista ole ollut :)Erityiskiitokset kaleville, tekstit on ollut asiallisia ja niistä saanut paljon tietoa!

      Ja noille hääyönoikeudesta kyseleville semmosta, et menkääpä ihmeessä kyseiseen maahan ja ottakaa siellä asiasta selvää jos ei kerran järkipuhe sovi teidän korvien väliin!

      • asiantuntija???

        Puhut hääyönoikeudesta kuin paraskin asiantuntija vaikka et ole edes koko maassa käynyt. Mene! Ja mene siellä naimisiin! Sittenpähän tiedät totuuden sinäkin!


      • asian kanssa
        asiantuntija??? kirjoitti:

        Puhut hääyönoikeudesta kuin paraskin asiantuntija vaikka et ole edes koko maassa käynyt. Mene! Ja mene siellä naimisiin! Sittenpähän tiedät totuuden sinäkin!

        voin sen jopa mennä tekemään, sittenpähän tosiaan näen!


      • ilmeisesti
        asiantuntija??? kirjoitti:

        Puhut hääyönoikeudesta kuin paraskin asiantuntija vaikka et ole edes koko maassa käynyt. Mene! Ja mene siellä naimisiin! Sittenpähän tiedät totuuden sinäkin!

        sitten jo asiaa kokeillut..joten kerropa kokemuksia, tiedän varautua ettei tuu pettymyksiä..


      • !!!!!!!!!!!!!!
        ilmeisesti kirjoitti:

        sitten jo asiaa kokeillut..joten kerropa kokemuksia, tiedän varautua ettei tuu pettymyksiä..

        apuväline mukaan, ei ne pysty mihinkään!


      • !!!!!!!!!!!!!!
        asian kanssa kirjoitti:

        voin sen jopa mennä tekemään, sittenpähän tosiaan näen!

        onglemat a sian kanssa!


      • ....
        !!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        apuväline mukaan, ei ne pysty mihinkään!

        että siellä siis ollaan samassa mallissa kuin suomessakin..


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe