Itärannikolle kesällä

en malta odottaa

Tarkoitus olisi lähteä Australiaan kesäkuussa niin, että lento Sidneyyn ja siellä muutama päivä ja sitten Brisbaneen junalla/lentäen. Brisbanesta sitten vuokrattaisiin auto, jolla edettäisiin itärannikkoa Cairnsiin, josta olisi sitten paluulento kotiin. Ollaan myös mietitty, että jos lennettäisiin suoraan Brisbaneen, mutta kuin tuo Sidney olisi kiva nähdä. Yleisesti ottaen luonto kyllä kiinnostaa enemmän kuin kaupungit. Matkaan käytetään aikaa noin kuukausi. Otan mielelläni vastaan vinkkejä missä kannattaa ehdottomasti käydä ja mitä tehdä ja nähdä. Kiitos jo etukäteen kommenteista.

10

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIR

      ...niin sitten oivallisia käyntikohteita ovat Brisbanen lähistöllä olevat

      Gold Coast Hinterlands
      * Springbrook National Park, Lamington NP - näissä pääsette kokemaan sademetsäelämää.
      * Mt Tamborinella on eräällä viinitilalla kiiltomatoluola - mukava ja jännä kokemus.
      * NSW:n puolella Byron Bayn seutu on kaunista myös.

      Sunshine Coast Hinterlands
      * Glasshouse Mountains'in seutu. Käykää kiipeämässä vaikkapa Mt Ngungun'ille tai jos kokemusta ja kuntoa löytyy, niin Mt Tibrogarganille.
      * Maleny, Montville, Mapleton ympäristöineen ovat kauniita kyliä.

      Nähdäksenne vähän erilaisenkin Australian, ajakaa Brisbanesta Cairnsiin reilusti sisämaan kautta. Reitti Brisbane - Roma - Longreach - Winton - Cairns lisää 500 km mutta tuo ihan eri kokemuksia kun vietätte aikaa outbackissa. Talvella on yleensä sen verran kuivaakin etteivät joet tuota huolta vaan pääsette tavallisellakin autolla etenemään (eli tod.näk. ei tarvita nelivetoa).

      Cairsin ympärillä on myös upeita sademetsiä. Ehkä lippulaivana Daintree NP. Ja sitten tietenkin koralliriutat.

      Luonnonpuistoja voi zoomailla osoitteessa www.epa.qld.gov.au.

    • EI Sidney!!!

      Opettele kirjoittamaan!

      • Korjattavaa

        riittää, jos siihen alkaa kiinnittämään huomiota. Kamalaa miten vähän nykyihmiset välittävät ilmaisun oikeellisuudesta!


      • MIR
        Korjattavaa kirjoitti:

        riittää, jos siihen alkaa kiinnittämään huomiota. Kamalaa miten vähän nykyihmiset välittävät ilmaisun oikeellisuudesta!

        Kamalaa, miten paljon ihmiset nykyään kiinnittävät huomiota pieniin yksityiskohtiin ja sivuseikkoihin eivätkä itse asioihin.
        Kaikki lukemansa enemmän tai vähemmän ymmärtävät kyllä hoksaavat mistä on kyse. Ne, joille virheellisen tai vapaamuotoisen tekstin tuottaminen tai ymmärtäminen tuottaa hankaluuksia sellaisenaan, joutuvat tietty ensin korjaamaan sen oikeaksi ennen asian selviämistä. Eikö vain...


      • aussie-jack
        Korjattavaa kirjoitti:

        riittää, jos siihen alkaa kiinnittämään huomiota. Kamalaa miten vähän nykyihmiset välittävät ilmaisun oikeellisuudesta!

        Sydney: ssä; hyn; hin; stä
        Sidni: ssä: Sidniin; nillä
        Herra ymmartä kaikki kiele.


    • Kokenut

      Kun lennät Sydneyhin niin ole siellä ihmeessä jonkin aikaa , kaupunki on täynnä mahdollisuuuksia ja samoin ympäristö . Jos haluat nähdä luontoa niin Blue Mountain alue n100km:n päässä on todella vaikuttava , three sisters kalliomuodostelmat ja vesiputoukset sekä metsät.Muutenkin Sydneyn ilmapiiri on jättikaupunginkiksi loistava . Ota lento Gold coastille n.1000km pohjoiseen , ei ole kallis , jetstar on halvin . Sitten vähän surffielämää Surfers paradisessa , halpoja motelleja on vaikka kuinka paljon . Brisbaneen on tästä 100km . Itse brisbanessa ei kyllä ole oikeastaan mitään varsin erikoista . Jos lähdet ajamaan pohjoiseen , ensin 100km sunshine coast ja siellä Noosa heads , siellä on hieno kansallispuisto .Sademetsän jääntenteitä , merikilpikonnia , delfiinejä (haita) valaita jne.Puissa voi nähdä koalia vapaina . Matka Cairnsiin on 2000km pitkä siihen mahtuu paljon paikkoja .Cairns itsessään ei kyllä ole mikään ihmeellinen vaan pitää mennä pohjoista kohti . Ensin on Kuranda , abooriginaalien aluetta
      Tjapukai abo-kulttuurikeskus ja itse kuranda vuorilla , Barron-falss isot vseiputoukset ja vanha junarata . 70km pohjoiseen on Port-Douglas alunperin pieni satama ja sokeriruoko kaupunki .Sinne kannattaa perustaa tukikohta jos haluaa nähdä todellista sademetsää krotiilijokia ja suurta valliriuttaa . Vieressä on mossman national park jossa sademetsäpolkuja ja jokia sekä puroja ja eläimiä . Dain-tree ja Cape tribulation sijaitsevat automatkan päässä pohjoisessa täytyy mennä yhdellä lautalla yli . Se on luontomatkaajan mekka , todella hienoja metsiä ja rantoja eikä ole liiemmälti ihmisiä . Tätä tietä kun ajaa pohjoiseen tulee paikka missä pitää kääntyä ympäri jos ei ole nelivetoa . Cook towniin, viimeiseen pohjukkaan pääsee kyllä kiertämään outbackin kautta mutta matkaa tulee 250km ja takaisin .Kun menette riutalle niin menkää port-douglasista pääsette lyhyellä laivamatkalla hyville paikoille . outer reefille Quick-siverillä , maksaa kyllä jonkin verran mutta on hyvä reissu . Agincuortille ja opal-reefille Poseidonilla . Kaiki ovat päivän keikkoja ja tietysti se riipuu ilmoista .Onnea matkaan jos haluat tietää lisää e-mail näkyy , olen ollut pitkiä aikoja itärannikolla ja kolunnut paikkoja paljon .

    • iloinen matkailija

      Suunnitelmasi reissu kuulostaa hyvältä. Itse tein pari vuotta sitten viiden viikon reissun Australiaan. Reittimme oli Melbourne-Hobart (Tasmania)-Melbourne-Canberra-Sydney-Brisbane-Cairns.

      Liikkumiseen Australiassa käytimme halpalentoja, junaa ja bussia. Tällä hetkellä tämä reissu on ehdottomasti reissujeni TOP 3:ssa. Mukava maa ja mukavat ihmiset. Liikkuminen oli helppoa ja kaikki toimi.

      Itsekin olen luontoihminen ja nautin varsinkin erilaisista retkistä luonnossa ja Cairnsista tehdystä valliriuttaretkestä. Suosittelen kuitenkin myös Sydneyssä käymistä, itse vietin siellä kuusi päivää, joista parina tein retkiä mm. Blue Mountainsille. Kaupungissa itsessäänkin on paljon nähtävää, eläimistä tykkääville suosittelen esim. oopperatalon vieressä olevaa puistoa, josta löytyy suuria lepakoita.

      Cairnsista pääsee mielestäni hienoon krokotiilipuistoon ja sieltä voi tehdä myös monia retkiä mm. sademetsään tai riutoille.

      Hyvää matkaa sinulle, nähtävää riittää mihin tahansa menetkin, varsinkin jos sinulla on avoin mieli! Kannattaa muistaa, että välimatkat ovat pitkät ja se kannattaa ottaa huomioon matkasuunnitelmia tehdessäsi.

      • :) :)

        Brisbanen lahelta loytyy paikka nimelta Morton Bay, mista paasee kahdelle saarelle: Morton Island ja Stradbroke Island. Nailla kannattaa ehdottomasti kayda.

        Ja tosiaan Byron Bay on kaunis paikka, Gold Coast myos, mutta vahan enempi turisti rysa


      • MIR
        :) :) kirjoitti:

        Brisbanen lahelta loytyy paikka nimelta Morton Bay, mista paasee kahdelle saarelle: Morton Island ja Stradbroke Island. Nailla kannattaa ehdottomasti kayda.

        Ja tosiaan Byron Bay on kaunis paikka, Gold Coast myos, mutta vahan enempi turisti rysa

        ...ja paikalliset tietävät hakea sekä merenlahtea että saarta nimellä Mor_e_ton. Stradeistä se "normaali" vierailupaikka on North Stradbroke Island, jonne pääsee lautalla Clevelandista. Muutkin saaret ovat kivoja käyntipaikkoja, esim. Coochiemudlo ja Macleay.


    • viime kesän matkailija

      Vähän myöhässä kirjoittelen, mutta jos pidät luonnosta niin Hervey Bay, Brisbanesta pohjoiseen on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka. (Noosa Heads on välillä, mutta siellä emme käyneet kun ei ollut aikaa, kuulemma hyvä sekin)

      Tai ei itse Hervey Bay niin kummoinen, mutta sieltä pääsee maailman suurimmalle hiekkasaarelle Fraser Islandille. Aivan upea paikka! Suosittelen kiertomatkaa, omatoimimatkaaja joutuu vuokraamaan saarelta nelivedon ja osa teistä on vain yksisuuntaisia, joka vaikeuttaa liikkumista. Itse olimme YHA:n pakettimatkalle, kaksi päivää ja yksi yö, pieni porukka, hyvä majoitus ja ehdottomasti loistava opas! Lisäksi yksi yö mennen ja tullen paikallisessa YHA:ssa kuului hintaan. Vastaavia paketteja on tarjolla lukuisia, eri matkanjärjestäjiltä ja 1-3 päivää. Kahta tai kolmea päivää suosittelen.

      Cairnsissa Kuranda on tutustumisen arvoinen, Tablelands oli ok ja riutoille kannattaa mennä. Purjehtimaan pääsee monessakin paikassa. Tosin viime kesä oli erityisen kylmä ja sateinen (lämpötila jopa alle 20, normaalisti noin 25), toivottavasti tänä vuonna on parempi sää siellä!

      Itse matkustimme bussilla puoli Australiaa, joten itärannikko meni bussilla. Siellä voi kyllä huoletta vuokrata autonkin (Central Australiassa se ei ole suositeltavaa). Brisbanen ja Sydneyn välillä ei ole välttämättä mielenkiintoisia paikkoja, ellet surffaa tai halua opetella surffaamaan. Hostellien "matkatoimistot" osasivat kertoa paljon ja ainakin YHA:lla oli hyvät tiedot sopivista kiertoajeluista, en epäile etteikö muillakin olisi mutta etukäteen ei kannata liikaa suunnitella. :-)

      Hyvää ja turvallista matkaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      251
      2085
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1698
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1532
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1150
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      998
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe