Hei olisin hankkimassa poikaystäväni kanssa ensimmäistä koiraa. (Tosin itsellä ollut kultainennoutaja kun asui vielä vanhempien kanssa, mutta en laskisi ensikoirakseni :)). Haluaisin pienen koiran, jolla löytyisi luennetta, eikä välttämättä olisi heti juoksemassa tuntemattomien syliin. Aktiivisuutta saa löytyä, mutta meillä tuskin tulisi toteutumaan mikä agility tms, eli koira jolle riittäisi lenkkeily. Näillä näkymin olen ihaillut kääpiöpinseriä. Kasvattajille/omistajilla kokemusta, vastaako yhtään tuota mitä kuvailin? Ja ei kiitos mitään nalkutusta kuinka listaan vaan koiran ominaisuuksia niin kuin joulupukille, ymmärrän kyllä että kaikki koirat on erilaisi jne, mutta lähinnä tässä haluan tietoa että sopiiko tämä rotu ylipäätänsä meidän perheeseemme :) Kiitoksia mahdollisista vastauksista.
Ensikoira; kääpiöpinseri?
23
12315
Vastaukset
- samallaisia
pinserin kanssa on affenpinseri,griffonit ja käppänä
kaikki nää on myös haukku herkkiä... se on rasittavaa, niin ja metsästys viettiä löytyy.
ja näitten rotujen kanssa pitää tosiaan muistaa kouklutus ja SOSIAALISTAMINEN koska kääkät ja käppänät etenkin urokset on niiiin kovia tappelemaan muitten kanssa.
oletko kuulllu/nähnyt venäjän toy terrieriä.. aivan todella nätti. löytyy lyhyt ja pitkä karvanen- kääkkä_boy
Moikka!
Meille tuli 2 vuotta sitten kääpiöpinseri uros ensimmäiseksi koiraksi :) Tuo aiempi vastaus sinun viestiin ei pidä mielestäni paikkaansa!!! Meidän kääkkä ei hauku turhaan, vain kännisille ihmisille. On totta että kannattaa käyttää pentua tutuilla joilla on koiria sekä koirapuistoissa ja kaupungilla että tottuu hälinään ettei myöhemmin tule mitään ongelmia!
Meillä poika on myös täysin sisäsiisti eikä ole koskaan merkkaillut vaikka meillä on nyt toinenkin uros koira!! Kääkkä on mahtava seurakoira ja hyvä lenkkikaveri.. tykkää tosi paljon kaikista leikeistä ja menosta!! Suosittelen rotua sinulle :) Ei kannata pelästyä yleistyksistä jne, koska kaikki ovat yksilöitä kuten me ihmise.. - koirakuume
kääkkä_boy kirjoitti:
Moikka!
Meille tuli 2 vuotta sitten kääpiöpinseri uros ensimmäiseksi koiraksi :) Tuo aiempi vastaus sinun viestiin ei pidä mielestäni paikkaansa!!! Meidän kääkkä ei hauku turhaan, vain kännisille ihmisille. On totta että kannattaa käyttää pentua tutuilla joilla on koiria sekä koirapuistoissa ja kaupungilla että tottuu hälinään ettei myöhemmin tule mitään ongelmia!
Meillä poika on myös täysin sisäsiisti eikä ole koskaan merkkaillut vaikka meillä on nyt toinenkin uros koira!! Kääkkä on mahtava seurakoira ja hyvä lenkkikaveri.. tykkää tosi paljon kaikista leikeistä ja menosta!! Suosittelen rotua sinulle :) Ei kannata pelästyä yleistyksistä jne, koska kaikki ovat yksilöitä kuten me ihmise..Aivan, kiitos. Joo toi rotu jotenki nappaa. Eihän sitä joo tosiaan voi tietää kuinka hyvin mikäkin koira vastaa rodun yleisiä kuvauksia (niin hyviä kuin huonojakin). :)
- timppa2929292
kääkkä_boy kirjoitti:
Moikka!
Meillä poika on myös täysin sisäsiisti eikä ole koskaan merkkaillut vaikka meillä on nyt toinenkin uros koira!! Kääkkä on mahtava seurakoira ja hyvä lenkkikaveri.. tykkää tosi paljon kaikista leikeistä ja menosta!! Suosittelen rotua sinulle :) Ei kannata pelästyä yleistyksistä jne, koska kaikki ovat yksilöitä kuten me ihmise..mul on 4v narttu ja sen 1v urospentu. meidän koirat haukkuu talon pihalla ainoastaan ne joita se ei tunne, komennettaessa ne hiljenee vähäistä "urinaa" lukuunottamatta.
pentuna ne muija opetti olemaan kusematta sisään harjanvarrella. asiaan auttoi että meillä on aina ovi auki, asun lämpimässä maassa.
sohvalle saa tulla mutta makkariin koirat ei tule vaikka ovi olis auki( lue: harjanvarsi opettaa)
uros nyt verillä joku isompi koira puri, kyljestä tulee tavaraa ulos...
nää on helvetin hyviä vartia koiria ja narttu nappaa rotan tai hiiren aina kun semmoisen näkee, ei tarvi kissaa.
- Rekon vaari
Käys katsomassa Kääpiöpinserit sivuilta ja siellä Yleinen keskustelu ja aihe Kääpiöpinserin luonne. Itsekin kirjoitin sinne "Kiitos ja Aamen" -kommentein arvioidun säikeen (löytyy 1 -sivulta).
Oman välillisen kokemuksen pohjalta (tyttärellä kääkkä, jota ulkoilutan paljon ja itsellä aiemmin rottweilereita) pidän kääpiöpinseriä KOIRANA! Mahtava luonne - ainakin uroksella - hieman ehkä herkkä mutta ei mikään arkajalka. Ja todella ällistyttävän aktiivinen: adhd ainakin rottweilernäkökulmasta. Varmasti lenkkikaverina yksi parhaista. Ja sitä paitsi todella kaunispiirteinen.
Ja luonnetta löytyy "rotan tappajalta" yllin kyllin: kuuden kilon kehossa on viiskytkiloisen ego. Erittäin älykäs ja nopea oppimaan. Myös sitä mitä ei saisi. Vaatii kyllä "munaa" omistajaltaan. Puudeliosasto on erikseen.
Ainakin meidän Reko on todella luoksepäästävä mutta karjasee (ei siis kimitä!), kun on sillä päällä ja joku ärsyke ottaa pattiin tyyliin "etköä tiedä kuka olen, hä!. Turhia ei kyllä hauku.
Jo luovutusta seuraavana viikkona ajoi helkkarin ison karvaturrikulkukissan pihasta, joka tuli metrin päähän sihisemään. Oivallinen uroteko ja kyllä oli pentu ylpeä saavutuksestaan.
Ympäristöön suhtautuu terävästi eli rekisteröi kaiken mahdollisen. Jos joku (koira) pottuilee täältä kyllä pesee takaisin.
Huvittavaa oli muuten, kun kohtasimme rotikkauroksen. Tämä meni ylväästi ohi eikä kommentoinut mitenkään - muljaisi vain altakulmain. Myöskään Reko, joka yleensä haluaa tutustua heti/tässä/nyt ei tehnyt elettäkään mihinkään suuntaan. Tulkitsin siinä kulkevan kaksi aristokraattia, joista toinen ei viitsinyt vaivautua ja toinen vaan kunnioitti!
Jos harkitsisin pientä koiraa ulkoilukaveriksi, ottaisin kyllä tämän rodun.- koirakuume
Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse olen aina halunnut "äijän" koiran, mutta kerrostalo asunto ei olis mielestäni reilua isolle koiralle (ellei sillä olisi todella aktiivinen kävelyttäjä tj). Sellainen vielä askarruttaa, onko kenelläkään kokemusta tästä rodusta että alkaisi kotona ihmisten lähdettyä haukkua/ulista? Tämmöisistä koirista olen itse kuullut.
- .............
koirakuume kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse olen aina halunnut "äijän" koiran, mutta kerrostalo asunto ei olis mielestäni reilua isolle koiralle (ellei sillä olisi todella aktiivinen kävelyttäjä tj). Sellainen vielä askarruttaa, onko kenelläkään kokemusta tästä rodusta että alkaisi kotona ihmisten lähdettyä haukkua/ulista? Tämmöisistä koirista olen itse kuullut.
tää haukkuminen yksinollessa on taas yksilökohtaista, mutta kyllähän kääkät melko herkkähaukkuisia on. itse olen kuitenkin huomannut että meidän neiti haukkuu/haukahtaa (ei siis saa mitää haukkukohausta) paljon herkemmin äänille yms. silloin kun olen paikalla. yöllä ei juurikaan pukahtele. haukkumiseen kannattaa puuttua ajoissa. ei mikään helpoin rotu, mutta sellaista et vissiin hakenutkaan? =) kyllä ne vaan sellasia ilopillereitä ja virtapiikkejä ovat! onnea hankintaan ja tervetuloa joukkoon jos ko. rotuun päädytte!
- Rekon vaari
............. kirjoitti:
tää haukkuminen yksinollessa on taas yksilökohtaista, mutta kyllähän kääkät melko herkkähaukkuisia on. itse olen kuitenkin huomannut että meidän neiti haukkuu/haukahtaa (ei siis saa mitää haukkukohausta) paljon herkemmin äänille yms. silloin kun olen paikalla. yöllä ei juurikaan pukahtele. haukkumiseen kannattaa puuttua ajoissa. ei mikään helpoin rotu, mutta sellaista et vissiin hakenutkaan? =) kyllä ne vaan sellasia ilopillereitä ja virtapiikkejä ovat! onnea hankintaan ja tervetuloa joukkoon jos ko. rotuun päädytte!
Olen myös kuullut paljon tuosta mutta ei ainakaan tämä tyttäreni koira sisällä hauku. Muistan kyllä rottweilerin reagoivan todella voimakkaasti erilaisiin ääniin siten, että sen suojelavaisto oli heti satalasissa mukana. (Oli kyllä mahtava sen kurkkuääni)
Minusta on aivan luonnollista, että koira reagoi eläinlajityypillisesti. Mutta hysteerinen haukkuminen on tietnkin eri asia ja silloin on kyllä päässä vikaa. - koirakuume
Rekon vaari kirjoitti:
Olen myös kuullut paljon tuosta mutta ei ainakaan tämä tyttäreni koira sisällä hauku. Muistan kyllä rottweilerin reagoivan todella voimakkaasti erilaisiin ääniin siten, että sen suojelavaisto oli heti satalasissa mukana. (Oli kyllä mahtava sen kurkkuääni)
Minusta on aivan luonnollista, että koira reagoi eläinlajityypillisesti. Mutta hysteerinen haukkuminen on tietnkin eri asia ja silloin on kyllä päässä vikaa.Joo lähinnä juuri mietin sitä ettei ole häiritsevän usein ja lujaa. Kuitenkin kun asun kerrostalossa en halua, että a)naapurini joutuvat sietämään jatkuvaa räksytystä (etenkin silloin kun itse en ole edes paikalla vaientamassa) ja b) ihan omaa itsekyyttäni.
Meidän kultis haukku aina kun joku käveli talon ohi ja se oli ok, kun ei kestänyt pitkään eikä ollut sellasta kamalaa räksytystä. Mutta en usko että haluaisin sellaista rotua, johon kuuluu vahvasti sellainen ärsyttävä räksytys. Pieni haukkuminen silloin tällöin ei häiritse. Mutta yhtä paljon kuin vihaan lasten jatkuvaa itkua, niin vihaan myös sellasta pikkukoirien korvia vihlovaa nopeatempoista räksyttämistä. :D - Eka koiraksi...
koirakuume kirjoitti:
Joo lähinnä juuri mietin sitä ettei ole häiritsevän usein ja lujaa. Kuitenkin kun asun kerrostalossa en halua, että a)naapurini joutuvat sietämään jatkuvaa räksytystä (etenkin silloin kun itse en ole edes paikalla vaientamassa) ja b) ihan omaa itsekyyttäni.
Meidän kultis haukku aina kun joku käveli talon ohi ja se oli ok, kun ei kestänyt pitkään eikä ollut sellasta kamalaa räksytystä. Mutta en usko että haluaisin sellaista rotua, johon kuuluu vahvasti sellainen ärsyttävä räksytys. Pieni haukkuminen silloin tällöin ei häiritse. Mutta yhtä paljon kuin vihaan lasten jatkuvaa itkua, niin vihaan myös sellasta pikkukoirien korvia vihlovaa nopeatempoista räksyttämistä. :DKääpiöpinseriltä todellakin sitä temperamenttiä löytyy, ei tod. mikään helpoin rotu ole! Pisereillä n.1,5v asti on haukkuherkkyyttä paljo ja lisäksi eroahdistusta. Eka tytöllä kesti vuoden ikään asti tuo "räkytysvaihe" ja toisella tytöllä melkein 1,5v asti! Ihan pentuna oli yksin jäädessä sitä uikutusta niin kauan kun palasi kotiin. Osoittavat myös helposti mielttään, esim. meidän tytöt yksin jäädessään kaateli ruuat ja vedet, repi pissapaperit (eivät ollut vielä sisäsiistejä), tekivät tarpeensa petiin ym... Ei ole koulutuksenkaan suhteen mikään helpoin rotu. Kaikki pinsut joita meillä ollut, on ollut hyvä luontoisista valiovanhemmista ja aina joku ongelma ollut. Suosittelisen eka koiraksi vähän alistuvampaa vuffea esim. collie, japaninpystykorva tai labris =) Jos koiran pitää olla ihan kääpiö, niin mittel- tai kleinspitz =) Ovat nimittäin siitä helposta päästä, eivät LÄHESKÄÄN yhtä dominantteja kuin piserit! ;)
- koirakuume
Eka koiraksi... kirjoitti:
Kääpiöpinseriltä todellakin sitä temperamenttiä löytyy, ei tod. mikään helpoin rotu ole! Pisereillä n.1,5v asti on haukkuherkkyyttä paljo ja lisäksi eroahdistusta. Eka tytöllä kesti vuoden ikään asti tuo "räkytysvaihe" ja toisella tytöllä melkein 1,5v asti! Ihan pentuna oli yksin jäädessä sitä uikutusta niin kauan kun palasi kotiin. Osoittavat myös helposti mielttään, esim. meidän tytöt yksin jäädessään kaateli ruuat ja vedet, repi pissapaperit (eivät ollut vielä sisäsiistejä), tekivät tarpeensa petiin ym... Ei ole koulutuksenkaan suhteen mikään helpoin rotu. Kaikki pinsut joita meillä ollut, on ollut hyvä luontoisista valiovanhemmista ja aina joku ongelma ollut. Suosittelisen eka koiraksi vähän alistuvampaa vuffea esim. collie, japaninpystykorva tai labris =) Jos koiran pitää olla ihan kääpiö, niin mittel- tai kleinspitz =) Ovat nimittäin siitä helposta päästä, eivät LÄHESKÄÄN yhtä dominantteja kuin piserit! ;)
Selvä, selvä. Koirat on kyllä sellainen asia joista on lähes mahdoton saada objektiivista tietoa. Kaikilla vahvasti omat kokemukset äänessä ja se on luonnollista. Eli mielellään juuri kuuntelen useilta kymmeniltä ihmisiltä vai viiden sijasta. :) Eli samaan malliin kaikki vaan kertomaan kokemuksia rodusta.
On jo hahmottunu ainakin joitain yleisiä ongelmia tästä rodusta. :) Mutta mun mielestä on väärä asenne lähteä etsimään "helppoa". Koirissa on aina haastetta, ainakin mulla, ihmisellä joka pyrkii aina parhaaseen mahdolliseen tulokseen enkä tyydy siihen, että esim koira pureksii joka paikkaa niin "se on vaan sen luonne". Huithait periksi antamiselle. :D Rakastan haasteita ja sitä kun vihdoin voittaa ne haasteet. ;) Eli en kuvittele itseäni koiran kanssa, joka on lauhkea kuin lammas, heheh. - koirakuume
koirakuume kirjoitti:
Selvä, selvä. Koirat on kyllä sellainen asia joista on lähes mahdoton saada objektiivista tietoa. Kaikilla vahvasti omat kokemukset äänessä ja se on luonnollista. Eli mielellään juuri kuuntelen useilta kymmeniltä ihmisiltä vai viiden sijasta. :) Eli samaan malliin kaikki vaan kertomaan kokemuksia rodusta.
On jo hahmottunu ainakin joitain yleisiä ongelmia tästä rodusta. :) Mutta mun mielestä on väärä asenne lähteä etsimään "helppoa". Koirissa on aina haastetta, ainakin mulla, ihmisellä joka pyrkii aina parhaaseen mahdolliseen tulokseen enkä tyydy siihen, että esim koira pureksii joka paikkaa niin "se on vaan sen luonne". Huithait periksi antamiselle. :D Rakastan haasteita ja sitä kun vihdoin voittaa ne haasteet. ;) Eli en kuvittele itseäni koiran kanssa, joka on lauhkea kuin lammas, heheh.Joo, sitten sellainen kysymys onko sukupuolella merkitystä jossain luonteenpiirteissä? Itsestäni ainakin tuntuu, että lähes kaikissa roduissa uroksilla on enemmän taipumusta pyrkiä dominoimaan kaikkea. :)
- koirakuume
koirakuume kirjoitti:
Joo, sitten sellainen kysymys onko sukupuolella merkitystä jossain luonteenpiirteissä? Itsestäni ainakin tuntuu, että lähes kaikissa roduissa uroksilla on enemmän taipumusta pyrkiä dominoimaan kaikkea. :)
Miten olette (jos sitä ongelmaa on ollut edes) opettanut pinsujanne olemaan haukkumatta tilanteissa jossa se ei mieluiten olisi suotavaa? Puhun haukkukohtauksista, enkä parista haukusta jotka saa pois huutamalla HILJAA :D Sitruunapannoista kuullut ainakin. Kokemuksia, onko liian brutaalia.
Kyselen aika paljon jo perusjuttuja etukäteen ettei ole sitten heti itkemässä kun koira ei pelaakkaan kuin unelma. - olla
koirakuume kirjoitti:
Miten olette (jos sitä ongelmaa on ollut edes) opettanut pinsujanne olemaan haukkumatta tilanteissa jossa se ei mieluiten olisi suotavaa? Puhun haukkukohtauksista, enkä parista haukusta jotka saa pois huutamalla HILJAA :D Sitruunapannoista kuullut ainakin. Kokemuksia, onko liian brutaalia.
Kyselen aika paljon jo perusjuttuja etukäteen ettei ole sitten heti itkemässä kun koira ei pelaakkaan kuin unelma.Siis en voi olla suosittelematta ko. rotua ensimmäiseksi koiraksi.
Olen ollut rodun parissa reilu kymmenen vuotta ja kasvatusta ko. rodusta löytyy myös.
Meiltä on mennyt monta kääkkää ns. 'ensi koiriksi', enkä ole havainnut ongelmia.
Toki vuosia kasvattaneena olen havainnut niitä ongelmiakin, mutta ne voivat tulla ihan yhtä hyvin sellaisillekkin omistajille, joilla on aiemmin ollut jo jonkun rotuinen.
Kääkällä on suuri luonne, kuten kirjoituksistakin voin päätellä, että olet sen ymmärtänyt. Ehkä jopa enemmän trehdään virheitä kääkän kasvatuksen suhteen, kun on ollut aiemmin joku 'helppo' rotu, tällöin noudatetaan aiemipien kokemuksien pohjalta koulutusta kääkkään ja ongelmat kasaantuu.
Suosittelen kääpiöpinseriä lämpimästi :o)
Kyllä meidän kääkät haukkuu kaikki vieraat, mutta ei ne suotta räksytä. Yleensä saa katsoa hihnan pitäjään, jos yletöntä haukkumista tapahtuu. Tällöin ei ole ollut tarpeeksi johdonmukainen kasvatus kenties.. - jos jaksat niin hyvä
koirakuume kirjoitti:
Kyselen aika paljon jo perusjuttuja etukäteen ettei ole sitten heti itkemässä kun koira ei pelaakkaan kuin unelma.Jos tiedät että jaksat kouluttaa ja opettaa niin hyvä.En todellakaan sano ettei kääkkää saa ottaa ekaksi koiraksi.Sille vaan on oltava aikaa ja tietää mitä sen kanssa tekee siis miten sitä koulutetaan. Jotkut haukkuu ja jotkut ei mutta yleisesti näyttää olevan et ovat aika äänekkäitä.Ei ne hiljene huutamalla tai ainakaan mielestäni se ei ole koulutettu jos sille pitää pää punasena huutaa että hiljaa. Jos tunnet että sinulla on aikaa ja todellakin kärsivällisyyttä niin olen iloinen valitsemastasi koirarodusta.Sillä kääkän kasvatus on verrattavissa lapsen kasvatukseen.Pääset toki helpolla jos annat sen nukkua vieressä jne,,,mutta en suosittele sitä ellet halua että se nukkuu vieressäsi 10v,päästä...ota huomioon elämän muutokset.Kääkkä on uskollinen ja lojaali kun jaksaa kouluttaa,,,,onnea sinulle ja toivottavasti otat kääkkäsi hyvältä kasvattajalta jonka sukusiitosprosentit ovat pienet ja koirat ovat terveitä..
- olderi
Eka koiraksi... kirjoitti:
Kääpiöpinseriltä todellakin sitä temperamenttiä löytyy, ei tod. mikään helpoin rotu ole! Pisereillä n.1,5v asti on haukkuherkkyyttä paljo ja lisäksi eroahdistusta. Eka tytöllä kesti vuoden ikään asti tuo "räkytysvaihe" ja toisella tytöllä melkein 1,5v asti! Ihan pentuna oli yksin jäädessä sitä uikutusta niin kauan kun palasi kotiin. Osoittavat myös helposti mielttään, esim. meidän tytöt yksin jäädessään kaateli ruuat ja vedet, repi pissapaperit (eivät ollut vielä sisäsiistejä), tekivät tarpeensa petiin ym... Ei ole koulutuksenkaan suhteen mikään helpoin rotu. Kaikki pinsut joita meillä ollut, on ollut hyvä luontoisista valiovanhemmista ja aina joku ongelma ollut. Suosittelisen eka koiraksi vähän alistuvampaa vuffea esim. collie, japaninpystykorva tai labris =) Jos koiran pitää olla ihan kääpiö, niin mittel- tai kleinspitz =) Ovat nimittäin siitä helposta päästä, eivät LÄHESKÄÄN yhtä dominantteja kuin piserit! ;)
meitin pinseripoika opetettiin pennusta lähtien pikku hiljaa yksin olemiseen ja aina punkasta nousee kun kotiin tullaan ja koskaan naapurit sanonut mitään meluamisesta. koira yksin ollessaan laitetaan keittiöön portin taakse ja keittiössä ei ole mitään tuhoja tehnyt!kaikki sanoo et ei helpoin rotu ja varmaan niin, mutta kärsivällisyydellä kaikki opitaan ja ihana sylikoira sekä touhuaja. ääniä kuuntelee jonkun verran, kerrostalossa ollaan, mut turha haukkuminen saatu pois, murahtelee joskus mut haukahtaa enään tosi harvoin
- Anonyymi
Mikä on puudeliosasto? Onko tämäkin taas joku joka ei tiedä rotua ollenkaan? Aivan joka ikinen villakoira, joka on tullut vastaan, on sähäkkä, vaativa ja luonnetta niiltäkin löytyy. Eivät todellakaan ole mitään turkin laittoa rakastavia, sohvilla lepäileviä karvapalloja vaikka sellaisen leiman ovatkin saaneet..
- Kääkkäfani
Me hankimme aikoinaan (toistakymmentä vuotta sitten) poikaystäväni eli nykyisen mieheni kanssa ensikoiraksi käppänäuroksen kerrostaloyksiöön. Halusimme juuri koiraa, joka on pieni ja suurella luonteella varustettu. Saimme juuri sellaisen koiran.
Nyt otimme toisen kerran meille käppänän perheeseen eli tällä kertaa nartun ja jälleen tilanne on kuin "ensikoira", koska oma tilanne on niin erilainen eli perhe kasvanut kolmilapsiseksi ja asunto vaihtunut omakotitaloksi. Narttu on nyt vähän yli puoli vuotias ja aivan on kääkkä sekin luonteeltaan.
Niin ihastuneita tähän rotuun olemme siis olleet, mutta on sanottava, että mitään helppoja koiria eivät ole, vaikka ovatkin yksilöinä aivan hurmaavia (toisinaan hermoja repiviä riiviöitäkin sille päälle sattuessaan).
Keskeisimmät omat kokemukseni näistä ovat:
- meillä uros ja narttu eivät ole luonteeltaan olleet hirmuisen erilaisia, uros oli jopa hieman pehmeämpi
- kova vahtivietti on (nartulla vielä isompi, lieneekö kun on laumassa lapsia vahdittavana?)
- molemmat ovat olleet kovia haukkumaan kaiken liikkuvan eli esim posteljoonin kerrostalossa, mutta muutoin ovat olleet kohtuullisen hiljaa, jollei tapahdu mitään erikoista - joskin täytyy sanoa, että kaikelle kolinalle "räköttäminen" ottaa välillä tosiaan hermoon (sitruunapanta on kyllä vielä kokeilematta)
- erinomaisin "taito" on molemmilla ollut vahva kyky protestoida mikä tarkoittaa vahvoja mielenosoituksia, kun jokin ei mene koiran mielen mukaan - esim. pissaaminen sohvalle tms. tökerö toiminta, siinä on meinannut tulla suurimmat hermojen menetykset!!
- molempien kanssa on ollut alusta eli jo pentuna otettava "luuloja pois" eli näytettävä kuka on pomo eli esim. koiran on ollut opittava antamaan vaikka luunsa pois ilman, että murisee tai puree ja molemmat ovat sen oppineet
- kummatkin ovat olleet erittäin kilttejä ihmisiä kohtaan ja narttu nyt myös lapsirakas ja aina ottaa vieraatkin ihmiset vastaan ilolla ja pyrkii "pussaamaan" eikä koskaan yritä purra
- kääkkä on super "duracell-paristo" , joka jaksaa menossa mukana ja koskaan se ei tunnu luovuttavan eli on äärettömän sitkeä siinä mitä tekee
- älykkäitä ovat, nokkelia keksimään kaikenlaista ja ruoan perään ovat meillä olleet molemmat "sairaan ahneita", joskin ruokapalkkioilla voi silloin hyvin saada oppimaan melkein mitä vaan
- kääkkä ei todella ole lähelläkään "puudelia" eli luonne on jopa ollut yllättävän kova ja vaativa
- liikuntaa ja tekemistä ovat kaivanneet hirmuisen paljon ja sitä ei vieläkään oikein olla osattu tarpeeksi tarjota eli ulkoilua ym. yhteistä aikaa tämän rotuiselle pitää olla tosi paljon!
- sänkyymme ei olla ikinä päästetty koiraa ja siinä säilyy helpommin se "arvojärjestys" laumassakin, siihen ovat hyvin tottuneet
Tässä päällimmäisiä kaunistelemattomia kokemuksia, jotka voivat antaa jopa jotenkin negatiivistakin kuvaa, mutta lopulta kääkät ovat "mainioita tyyppejä" ja kaikki aika yksilöitä eli jos vain on aikaa koiralle eikä haasteet pelota, niin varmasti ihan sopiva ensivalinta rotuna. - bambu89
Moikka. :) itse olemme kans poikaystäväni kanssa etsimässä ensikoiraksi kääpiöpinseriä. :) sun kyselyt ja kaikki vastaa todella hyvin omia ajatuksiani. :) onkohan teille vielä tullut tuommoista ihanaa piipertäjää, ise olemme vasta vähän tiedustelleet rotua yms.. ja ainakun vähän innostuu enemmän rupeamme etsimään ilmoituksia mistä voisimme omamme löytää.. =) on tosi kiva lukea omaa keskusteluasi kun itse haluan tietää juuri samoista asioista. =) olisi kiva jakaa ajatuksia jos kerkeätte hankkimaan tämmöisen ihanan aikasemmin.. :)
- adhd koiran omistaja
no tuota näitä mielipiteitä on täällä paljon ja niin varmaan pitää ollakin kun koiriakin on monta eriliaista. Minulla on käppänä uros ja täytyy rehellisesti sanoa että en ottaisi jos tietäisin kuinka vaikea tuo rotu on.Älkää nyt sitten käsittäkö tätä väärin en kyllä tosiaankaan antaisi sitä poiskaan enään.
Koira on todella isolla egolla varustettu rähjää niin että luulisi kitarisat lentävän pihalle kun toinen uros koira tulee vastaan(kaikkea kokeiltu) Muutin isommasta asunnosta pienempää ja tulos oli 4kk jatkuvaa ulvontaa kun olin töissä/kaupassa siis ulvoo kuin susi! merkkasi sisälle 1 vuoden opittuaan sisäsiistiksi eli osoittaa mieltään myöskin. Minua ei saa kukaan koskea/ halata saa ihan kammo raivarit.Inhoaa imuria/ lattiamoppia/ paistinpannua kun kuuluu ääniä kuin paistaa / postia / paloautoja/ mopoja / rullaluistelijoita/ lenkkeilijöitä/ lapsia/.
Siis tämän koiran kanssa vaaditaan todella pitkää ja johdonmukaista koulutusta missään ei saa ikinä lepsua se kostautuu kyllä HETI Siinä meni puolivuotta että sain sen opetettua uudestaan etttei tule sänkyyni nukkumaan ( oli saanut periksi kun oli tyttäreni luona hoidossa) siis joka iltaista valtataistelua .
Koiralla todettiin vielä epilepsia, eli kyllä puuhaa riittää tämän koiran kanssa.
Tuossa olivain murto osa huonoista puolista.....
Kyllä sillä riittää hyviäkin puolia: On todella nopea oppimaan, erittäin viisas ja mikä muisti sillä onkaan sellaisen kuin saisi itse niin ei olisi huolen häivää :)
Eli jos otat tämän rodun niin sinun täytyy olla todella sitoutunut koiraasi niinkuin tieysti aina lemmikkiä hankkiessa mutta täytyy sanoa että jos sinulla ei ole ollut lapsia niin tämä koira kyllä tuo niitä samoja "vivahteita" elämääsi kuin lapsi!
Eli miettikkää oikeesti ja jos mahdollista tutustukaa PALJON käppänään ennekuin sellaisen haluatte, ei riitä pari käyntiä kasvattajan luona koska hänen käppänänsä voi olla juuri se flegmaattinen versio näistä eikä anna realistista kuvaa koiran luonteesta.
Tässä vähän omaa kokemusta ja KYLLÄ txt voi sisältää kirjoitusvirheitä mutta en tästä novellia tehnytkään :) - Night-Devil
adhd koiran omistaja kirjoitti:
no tuota näitä mielipiteitä on täällä paljon ja niin varmaan pitää ollakin kun koiriakin on monta eriliaista. Minulla on käppänä uros ja täytyy rehellisesti sanoa että en ottaisi jos tietäisin kuinka vaikea tuo rotu on.Älkää nyt sitten käsittäkö tätä väärin en kyllä tosiaankaan antaisi sitä poiskaan enään.
Koira on todella isolla egolla varustettu rähjää niin että luulisi kitarisat lentävän pihalle kun toinen uros koira tulee vastaan(kaikkea kokeiltu) Muutin isommasta asunnosta pienempää ja tulos oli 4kk jatkuvaa ulvontaa kun olin töissä/kaupassa siis ulvoo kuin susi! merkkasi sisälle 1 vuoden opittuaan sisäsiistiksi eli osoittaa mieltään myöskin. Minua ei saa kukaan koskea/ halata saa ihan kammo raivarit.Inhoaa imuria/ lattiamoppia/ paistinpannua kun kuuluu ääniä kuin paistaa / postia / paloautoja/ mopoja / rullaluistelijoita/ lenkkeilijöitä/ lapsia/.
Siis tämän koiran kanssa vaaditaan todella pitkää ja johdonmukaista koulutusta missään ei saa ikinä lepsua se kostautuu kyllä HETI Siinä meni puolivuotta että sain sen opetettua uudestaan etttei tule sänkyyni nukkumaan ( oli saanut periksi kun oli tyttäreni luona hoidossa) siis joka iltaista valtataistelua .
Koiralla todettiin vielä epilepsia, eli kyllä puuhaa riittää tämän koiran kanssa.
Tuossa olivain murto osa huonoista puolista.....
Kyllä sillä riittää hyviäkin puolia: On todella nopea oppimaan, erittäin viisas ja mikä muisti sillä onkaan sellaisen kuin saisi itse niin ei olisi huolen häivää :)
Eli jos otat tämän rodun niin sinun täytyy olla todella sitoutunut koiraasi niinkuin tieysti aina lemmikkiä hankkiessa mutta täytyy sanoa että jos sinulla ei ole ollut lapsia niin tämä koira kyllä tuo niitä samoja "vivahteita" elämääsi kuin lapsi!
Eli miettikkää oikeesti ja jos mahdollista tutustukaa PALJON käppänään ennekuin sellaisen haluatte, ei riitä pari käyntiä kasvattajan luona koska hänen käppänänsä voi olla juuri se flegmaattinen versio näistä eikä anna realistista kuvaa koiran luonteesta.
Tässä vähän omaa kokemusta ja KYLLÄ txt voi sisältää kirjoitusvirheitä mutta en tästä novellia tehnytkään :)Itse en kyllä näe siinä estettä etteikö kääkkää voisoi ottaa ensikoiraksi luonnetta toki näiltä löytyy eikä kieltämättä kaikkei nhiljaisempia kavereita ole löytyy. itselläni on kaksi kääkkää 9 ja 12 vuotias mahdollisesti tulossa vielä kolmas joka on 10 vuotias.
Uros (12 vuotias) haukkuu lähes kaikkea mm. postia (jota myös yritetään tuhota), imuria, kun joku tulee sisään, jos joku juoksee/ riehuu, näykkii varpaita jos ruokakupin lähettyviltä kävelee kun se sitä vahtii, mopinvartta yritetään syödä ym.
Ulkona taas on suhteellisen hiljanen ei hauku ohikulkijoille/ koirille muutenkin tulee toimeen toisten koirienkanssa, hyvin ennakkoluulonen vieraita kohtaan ei todellakaan anna ensimmäisenä silittää ärähtää saman tien jos joku ulkopuolinen yrittää silittää.
Naaras (9vuotias) taas on aivan erinlainen Yksin ollessaan (eli jos uros ei ole kotona) ei hauku sitten millekään käyttäytyy kun unelma, mutta jos uros on kotona niin siinä vaiheessa jos poika haukkuu niin haukkuu sitten tyttökin. Nartulla pahatapa kostaa heti jos neiti vetäsee jostain syystä herneen nenään esim. jos sattuu ärähtämään normaalia kovemmin komentaessa niin varmasti löytyy merkkaus pissa jostain hetken päästä. imuria ja mopinvartta on kiva yrittää syödä joka hankaloittaa hieman siivousta :D
Ulkona taas neiti haukkuu lähes kaikkia vastaantulevia ihmiset jääny tosin nykyisin huomattavasti vähemmälle kun ennen mutta ykski koira kun tulee näkyviin niin meteliä lähtee. Neiti ei siedä alkuunsakkaan vieraita koiria jos vieraskoira tulee liian lähelle niin varmasti yrittää näykkästä tosin ajankanssa kyllä tottuu mutta se vie sitten montatuntia/ päivää.
Jos lenkkeillä tykkää niin kääkästä saa kyllä varmasti lenkkikaverin ei oo jäämässä sohvalle köllöttämään jos ulos ollaan lähdössä toki löytyy näistä sekin puoli jos haluukin vaan ottaa rennosti sohvalla niin nopeesti löytyy koira kainalosta joten ei ole niin kovin riippuvainen säännöllisestä lenkkeilystä niinkun jotkut muut koirat ei lähe heti tuhoo paikkoja turhautumisen merkiks jos vaikka yhden päivän käykin vaan tekemässä lyhemmän kävelyn jotta koira saa hädät tehtyä.
Kolmas koira taas (uros 10vuotias) haukkuu sitten ihan kaikkea niin ulkona kun sisälläkin tosin ei ole millään tavalla äkäinene että tulee niin ihmisten kun koirienkin kanssa toimeen mutta tältä herralta lötyy ärsyttävä tapa haukkua itsekseen vaikka porukkaa on kotona.
Vaikka tältä rodulta löytyy tuota saalistus viettiä niin se ei silti meinaa että ne eivät tulisi muiden eläinten kanssa toimeen meiltä kun löytyy niin kissoja, kaneja kun marsujakin ja hyvin voivat kanit juoksennella koirienkansaa vapaasti ilman että koirat olis kaneja saalistamassa sama pätee marsuihin sekä kissat annetaan olla rauhassa.
- Anonyymi
Minulla on ollut kääpiöpinsereitä yli 12-vuoden ajan. Mielestäni ei voida yleistää kaikkia kääkkiä haukku herkiksi. Siihen vaikuttaa myös koiran luonne ja ympäristö. Kääkkä on pieni koira suurella sydämellä. Kääkät yleensä rakastavat olla kaikessa mukana missä sinäkin. Lenkkeily on sille luontevaa. Koulutettavuudellaan ei kaikkein helpoin koirarotu. Oppii kyllä , kun on johdonmukainen ja kärsivällinen kouluttaja.
- Anonyymi
Minulla on ollut kyseiseinen rotu noin 30 vuotta. aina sama koira, ei moitteita mutta hieman ärsyttävä. Joutuu useasti sulkemaan pariksi yöksi ulos. yleensä haukkuminen loppuu, samalla kuin hengityskin. viimeisimmällä kerrala meidän pieni kääpiöpinseri palannutkaan kodin lämpöön, en tiedä mistä johtui.
-Jari, 21.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446