Mökin perustusten hinta

Epätietoinen

Olemme harkitsemassa hirsimökin ostoa paikalliselta veistämöltä.
Hinnat sisältävät täydelliset puuosatoimitukset.
Paljonko mahtaa maksaa perustusten teko n. 80 m2:n hirsimökille. (laattaperustus)
Paljonko pitää varata rahaa savupiippuun ja takkaan?

Mitä muuta pitää ottaa huomioon kustannusarviota laadittaessa?

9

11701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jone S

      Jos sulla on useita rotevia tuttavia, teet lattian itse betonin hinnalla! Lattiaan tosin kannattaa panostaa tasalaatuiseen valmisbetoniin 1000 kg:n suursäkeissä.
      Jos taas ostat lattian "avaimet käteen" -periaatteella, joudut maksamaan paljon enemmän - tosin lattian saat ehkä nopeammin...

    • Antti

      Olen kuullut eräältä hirsimökkejä työkseen veistävältä ja pystyttävältä ammattimieheltä "nyrkkisäännön", että valmiin hirsimökin hinta on n. 2,2 - 2,3 kertaa täydellisen puuosatoimituksen hinta. Tämä pätee melko hyvin "normaalitapauksissa" (maavarainen laattaperustus, kevyehkö sako&imeytys harmaille vesille, takka ja 2-3 hormin piippu, sähköt, eristeet, peltikatto). Itse olen myös juuri hirsimökin perustusvaiheessa ja ainakin minun kustannusarviossani tuo "2,3:n kerroin" osui aika hyvin. Toivottavasti osuu vielä toteutuneessakin summassa...

      • Eliza

        Voisitko vielä selventää, mitä mikin sitten oikeasti maksoi ?


      • Antti
        Eliza kirjoitti:

        Voisitko vielä selventää, mitä mikin sitten oikeasti maksoi ?

        Tässä minun tapauksessani kysymys oli 25 asuinneliön rantasaunasta (sauna, pukuhuone, takkatupa, parvi ja terassi).
        - "Täydellinen" puuosatoimitus n. 10000 euroa.

        - Perustusten (antura, harkkosokkeli, laatta ja Uponorin saunakaivo) kustannus n. 2000 euroa (itse tehtynä).

        - 3 hormin piippu ja takka muurattuna n. 1500 euroa.

        - Kattohuovat, villat, kiuas, vesieristeet, lattialaatat, lukot ja pintahelat jne. jne. "sisäpuoliset"tarvikkeet yhteensä n. 2000 euroa.

        - Kehikon pystytystyöhön, katon tekoon, eristykseen, lattian, parven, saunan tekoon ja muihin sisätöihin kuluu oman työn osuudesta riippuen 0 - 7000 euroa.

        - Sähköistykseen (perusliittymä rajalta, sähkökaappi ja sisäpuoliset sähkötyöt tarvikkeineen, ilman ulkosähköjä) n. 3000 euroa

        - Sitten tein vielä 6 neliön varasto/puucee rakennuksen (eko WC käymälällä) kevythirrestä, kokonaiskustannus tälle oli 1300 euroa itse tehtynä.


      • Hyvä tietää
        Antti kirjoitti:

        Tässä minun tapauksessani kysymys oli 25 asuinneliön rantasaunasta (sauna, pukuhuone, takkatupa, parvi ja terassi).
        - "Täydellinen" puuosatoimitus n. 10000 euroa.

        - Perustusten (antura, harkkosokkeli, laatta ja Uponorin saunakaivo) kustannus n. 2000 euroa (itse tehtynä).

        - 3 hormin piippu ja takka muurattuna n. 1500 euroa.

        - Kattohuovat, villat, kiuas, vesieristeet, lattialaatat, lukot ja pintahelat jne. jne. "sisäpuoliset"tarvikkeet yhteensä n. 2000 euroa.

        - Kehikon pystytystyöhön, katon tekoon, eristykseen, lattian, parven, saunan tekoon ja muihin sisätöihin kuluu oman työn osuudesta riippuen 0 - 7000 euroa.

        - Sähköistykseen (perusliittymä rajalta, sähkökaappi ja sisäpuoliset sähkötyöt tarvikkeineen, ilman ulkosähköjä) n. 3000 euroa

        - Sitten tein vielä 6 neliön varasto/puucee rakennuksen (eko WC käymälällä) kevythirrestä, kokonaiskustannus tälle oli 1300 euroa itse tehtynä.

        Kiitos tarkoista tiedoista. Minkä toimittajan mökistä/mallista on kyse?


      • Antti
        Hyvä tietää kirjoitti:

        Kiitos tarkoista tiedoista. Minkä toimittajan mökistä/mallista on kyse?

        Vastaus viipyi kun olen ollut rakentamassa - huh tätä hellettä!

        Meillä on kyseessä yhden pienen pohjanmaalaisen veistämön paketti, joka on suunniteltu yhdessä vaimon kanssa käyttäen hyväksi veistämön esitettä. Muokattiin yhdestä mallista mieleiseksemme ja he piirsivät kuvat toiveidemme pohjalta.


    • Rakentaja

      Olekko miettiny kelohirrestä teettää mökikiä ?
      Ite otin Kelohirret semmoisesta firmasta kun www.finntree.fi ja sieltä sai samalla tuppilaudat ja kelomalakat.

    • bull_eero

      Harkkkoperustus maansiirto 5 m3 pullo
      harmaille vesille imeytys systeemi. = 10000 euroa
      itse tehtynä.

      Piippu tulee halvimmaksi valmispiippuna
      1 horminen on n 500 e ,tiilipiippu n. 1000 e ( 6 m) takka 1200 e -> ylöspäin

    • perustukset_hinta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe