Minulla on aina kuukautisten ensimmäisenä vuorokautena selvää lämmönnousua (jota en koskaan ole huomannut muulloin kuukautiskierron aikana). Myös seksuaaliset haluni kasvavat selkeästi päivää tai paria ennen kuukautisia ja tämä jatkuu vielä kuukautisten jo alettua. Tätä tapahtuu siis joka kerta, kun minulla kuukautiset. Olen aina ajatellut, että nämä ovat kuukautisoireita, mutta eilen tajusin, että nehän ovat pikemminkin normaaleja ovulaation oireita.
Voiko olla hormonaalisesti mahdollista, että ovulaationi tapahtuu näin epätavalliseen aikaan? Onko täällä ketään muuta, jolla esiintyy samantapaista sykliä?
Ovulaatio kuukautisten alkaessa?
3
7858
Vastaukset
- aerd
Kuinka pitkä kierto sinulla on? Lyhyellä kierrolla on aivan mahdollista, että ovulaatio tapahtuu jo kuukautisten aikana, mutta jotta se tapahtuisi jo niiden ensimmäisten päivän aikana, kiertosi olisi oltava aikamoisen lyhyt, koska ovulaatiosta seuraavan vuodon alkuun kuluu yleensä n. 14 vrk, - muutama päivä.
- ja myös oireista
Normaali kierto jakautuu kahteen vaiheeseen, munasolun kypsymisvaiheeseen ja sen jälkeiseen luteaaliseen vaiheeseen, jossa elimistö valmistuu kuukautisiin.
Normaali kiertohan vaihtelee jossain 21-35 päivän välillä. Normaali luteaalinen vaihe on yleensä 11-16 päivää ja pysyy suht samana samalla naisella, toisin kuin kokonainen kierto. Kierto siis "joustaa" alkuosastaan, munasolun kypsymisen aika vaihtelee toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
Suurimman virheen ns. varmoihin päiviin luottavat tekevät siinä, että he kuvittelevat ovulaation tapahtuvan kierron keskivaiheilla tai 14pv kuukautisista tms ja luottavat siihen, että ainakin kuukautiset ovat turvallista aikaa. Oikeasti siis kuukautiset seuraavat ovulaatiota eikä toisinpäin eikä edellisistä kuukautisista voi ennustaa juuri mitään, jos kierto ei ole todella säännöllinen.
Mutta jos kierto on esim. vain 25 päivää ja naisella on pitkä luteaalinen vaihe, sanotaanko 16 päivää, ovulaatio tapahtuu jo kierron 10. päivänä. Siittiöt säilyvät hengissä 2-5 vrk, joidenkin lähteiden mukaan jopa 7 vrk, joten heti pahimman verenvuodon laannuttua ja emättimen ph:n alettua normalisoitumaan, raskaus voi saada alkunsa.
Itse ovulaatio sen sijaan ei yleensä tapahdu kuukautisten aikana (vaikka voi tapahtua hetimmiten sen jälkeen), jo siksi, että edellinen limakalvo vielä vuotaa pois, eikä munasolulla olisi kiinnittymispaikkaa.
Mutta..
Kohtu on lihas ja se supistelee mm. orgasmissa, synnyttäessä ja kuukautisten aikaan. Absurdia kyllä, kaikki nämä tapahtumat aiheuttavat samanlaista reagointia kohtulihaksessa ja taas toisaalta esimerkiksi rintojen koskettelu aiheuttaa seksuaalista mielihyvää ja synnytyksen aikana voimistaa supistuksia (rintojen hyväily lisää elimistössä oksitosiinin määrää, oksitosiini vaikuttaa mielihyväkeskukseen, saa maidon herumaan ja kohdun supistelemaan - vastaavasti usein kesken seksin imettävän naisen rinnat alkavat suihkuamaan).
Naisen seksuaalisessa halussa on selvä piikki ovulaatiota edeltävinä päivinä, noin 5-1 päivää ennen, koska silloin on elimistölle hyödyllisintä saada sisäänsä siittiöitä. Ovulaation tapahduttua tulee yleensä selvä pudotus halukkuuteen.
Kuitenkin myös kuukautisten alkaessa seksuaalinen halukkuus usein kasvaa ja luultavasti silläkin on tarkoituksensa. Seksuaalinen kanssakäyminen nimittäin lisää kohdun supistelua ja näin auttaa limakalvoa irtoamaan. Moni nainen kertoo, että nimenomaan kuukautisia edeltävät pari päivää siihen asti kunnes vuoto muuttuu ns. vanhaksi, seksuaalinen halukkuus on erittäin suurta. Sen jälkeen, jos ovulaatio on kovin lähellä, halukkuus voi jatkua lähes samalla tasolla ovulaation tapahtumiseen asti, sitten tulee pudotus, ja taas uusi nousu pari päivää ennen kuukautisten alkamista.
Lämpöjen mittailu ei ainakaan Billingsin menetelmän kehittäjien mukaan ole luotettava keino, koska lämpöisyyteen vaikuttaa usein kehon infektiotilanne, väsymys, nestetasapaino yms. Siihen ei siis pitäisi oireena luottaa. - W-
Seksuaalisten halujen kasvaminen kuukautisten aikana ja juuri ennen niitä johtuu estrogeenitason noususta. Estrogeenin tuotannossa kuukautiskierron aikana on kaksi piikkiä; ovulaation aikaan ja kuukautisten aikaan. Muussa välissä estrogeenitaso laskee joka aiheuttaa mm. palelua. Itse ainakin pystyn nykyään seuraamaan kuukautiskertoani ja hormonien heilahteluita pelkästään tunnustelemalla omaa oloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170