Miten on ?

eläkeputkeen menossa

Suunnittelen eläkeputkeen siirtymistä ja yksi asia tuli mieleen. Jos olen ansiosidonnaisella ja sen aikana minulle tulee mahdollisuus nostaa erääseen aikaisempaan työsuhteeseen liittynyt vapaaehtoinen eläke ? Eli miten se vaikuttaa ansiosidonnaiseen ? Loppuuko se siihen vai pienentääkö se sitä vai pitääkö minu lykätä tämän
ylimääräisen eläkkeen nostamista ?

6

3582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläke...

Pahasti vaikuttaa. Vapaaehtoista eläkettä ei nimittäin yhteensoviteta, vaan se vähennetään kokonaisuudessaan ansiosidonnaisesta päivärahasta. Ts. vapaaehtoinen eläke jaetaan luvulla 21,5, jolloin saadaan päiväkohtaisen eläkkeen määrä. Tämä summa sitten vähennetään päivärahasta. Huomaa, ettei eläkettä jaeta edes kuukausien päivien lukumäärällä.

Jos siis vapaaehtoinen eläke riittävän suuri, niin se syö ansiosidonnaisesi pois kokonaan. Päivärahaoikeutta et siis näennäisesti menetä.

Tuossa työttömyysturvalain ao. säännöskohta:

Jos henkilö saa työnantajan järjestämää työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempaa lisäeläkettä, työttömyysetuudesta vähennetään eläkkeen määrä.

Muutettaessa 1 momentissa tarkoitettua kuukautta kohti laskettua etuutta päiväetuudeksi tai päinvastoin katsotaan kuukauteen sisältyvän 21,5 päivää.

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

• vakuutus

Onko sama juttu vapaaehtoisen eläkevakuutuksen kanssa?

• Vapaaehtoinen eläkevakuutus
        vakuutus kirjoitti:

Onko sama juttu vapaaehtoisen eläkevakuutuksen kanssa?

Tarkoitat sellaista eläkettä, jonka saat sen perusteella, että olet itse vapaaehtoisesti eläkkeen ottanut ja maksanut myös eläkemaksut?

Tällainen eläketulo rinnastetaan pääomatuloon eikä se vaikuta vähentävästi päivärahaan.

Tästä en löytänyt suoraa lainsäännöstä, vaan asia on johdettavissa siitä, ettei itse maksettuun vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen oteta laissa mitään kantaa, sitä ei siis mainita yhteensovitettavissa tuloissa eikä vähennettävissä tuloissa.

Löysin kyllä joidenkin työttömyyskassojen sivuilta maininnan, ettei vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen perustuva eläke vähennä työttömyyspäivärahaa. Ja tällainen muistikuva minulla on alalla työskentelynkin ajalta.

• vähennä, mutta
        Vapaaehtoinen eläkevakuutus kirjoitti:

Tarkoitat sellaista eläkettä, jonka saat sen perusteella, että olet itse vapaaehtoisesti eläkkeen ottanut ja maksanut myös eläkemaksut?

Tällainen eläketulo rinnastetaan pääomatuloon eikä se vaikuta vähentävästi päivärahaan.

Tästä en löytänyt suoraa lainsäännöstä, vaan asia on johdettavissa siitä, ettei itse maksettuun vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen oteta laissa mitään kantaa, sitä ei siis mainita yhteensovitettavissa tuloissa eikä vähennettävissä tuloissa.

Löysin kyllä joidenkin työttömyyskassojen sivuilta maininnan, ettei vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen perustuva eläke vähennä työttömyyspäivärahaa. Ja tällainen muistikuva minulla on alalla työskentelynkin ajalta.

Lienee niin, että uudemmat vapaaehtoiset eläkevakuutukset, joita käsitellään pääomatuloina eivät vähennä työttömyyspäivärahaa, mutta epäilen vahvasti, että palkkatuloksi rinnastettava vapaaehtoinen eläkevakuutus vaikuttaa. Ainakin minulle kävi näin.

Ulkomainen instanssi, josta vapaaehtoinen eläkevakuutus oli otettu, oli halukas purkamaan sopimuksen ja ehdotti, että nostaisin eläkevakuutukseni pois tai vaihtoehtoisesti se siirrettäisiin toiseen, suomalaiseen instanssiin, joka perisi kohtuullisen suuret 'siirtopalkkiot'. Kun selvitin asiaa kassani kanssa, minulle ilmoitettiin, että kyseinen tulo jaksotettaisiin ei vain sille kuukaudelle, jona vakuutukseni olisi maksettu takaisin, vaan myös (rajatusti) tuleville kuukausille. Päädyin sitten siihen, että en nostanut (palkkatuloon rinnastettavaa) vapaaehtoista eläkevakuutustani.

• On---
        vähennä, mutta kirjoitti:

Lienee niin, että uudemmat vapaaehtoiset eläkevakuutukset, joita käsitellään pääomatuloina eivät vähennä työttömyyspäivärahaa, mutta epäilen vahvasti, että palkkatuloksi rinnastettava vapaaehtoinen eläkevakuutus vaikuttaa. Ainakin minulle kävi näin.

Ulkomainen instanssi, josta vapaaehtoinen eläkevakuutus oli otettu, oli halukas purkamaan sopimuksen ja ehdotti, että nostaisin eläkevakuutukseni pois tai vaihtoehtoisesti se siirrettäisiin toiseen, suomalaiseen instanssiin, joka perisi kohtuullisen suuret 'siirtopalkkiot'. Kun selvitin asiaa kassani kanssa, minulle ilmoitettiin, että kyseinen tulo jaksotettaisiin ei vain sille kuukaudelle, jona vakuutukseni olisi maksettu takaisin, vaan myös (rajatusti) tuleville kuukausille. Päädyin sitten siihen, että en nostanut (palkkatuloon rinnastettavaa) vapaaehtoista eläkevakuutustani.

Ratkaisevaa on, kuka on vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ottanut ja kuka maksaa vuotuiset vakuutusmaksut.

Tuollainen maininta löytyi yrittäjien työttömyyskassan sivuilta (http://www.syt.fi/index.php?option=com_glossary&func=view&Itemid=378&catid=80&term=Vapaaehtoinen el%E4kevakuutus):

***Henkilön itselleen maksama tai yrityksen kustantama ns. omaeläke tai vapaaehtoinen eläkevakuutus ei vaikuta lainkaan oikeuteen saada työttömyyspäivärahaa tai päivärahan määrään.***

Tuossa tarkoitetaan nimenomaan henkilön itselleen maksamaa tai yrityksen yrittäjälle (siis tavallaan itselleen) maksamaa vapaaehtoista eläkettä.

Toinen juttu on sitten se, että jos ei itse ole yrittäjä, vaan yrittäjä ottaa työntekijälleen vapaaehtoisen vakuutuksen, niin se vähennetään työttömyyspäivärahasta.

• Anonyymi
        On--- kirjoitti:

Ratkaisevaa on, kuka on vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ottanut ja kuka maksaa vuotuiset vakuutusmaksut.

Tuollainen maininta löytyi yrittäjien työttömyyskassan sivuilta (http://www.syt.fi/index.php?option=com_glossary&func=view&Itemid=378&catid=80&term=Vapaaehtoinen el%E4kevakuutus):

***Henkilön itselleen maksama tai yrityksen kustantama ns. omaeläke tai vapaaehtoinen eläkevakuutus ei vaikuta lainkaan oikeuteen saada työttömyyspäivärahaa tai päivärahan määrään.***

Tuossa tarkoitetaan nimenomaan henkilön itselleen maksamaa tai yrityksen yrittäjälle (siis tavallaan itselleen) maksamaa vapaaehtoista eläkettä.

Toinen juttu on sitten se, että jos ei itse ole yrittäjä, vaan yrittäjä ottaa työntekijälleen vapaaehtoisen vakuutuksen, niin se vähennetään työttömyyspäivärahasta.

Ei muuten vähennetä ainakaan ansiosidonnaisesta päivärahasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      144
      5403
    2. Seksuuaalivinksataneiden toimintaa rahoitetaan valtion varoilla.

Setan toimintaa rahoitetaan valtionavustuksilla, joilla mm kierretään kouluissa haalimassa alaikäisiä mukaan perverssii
      Maailman menoa
      56
      4794
    3. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      33
      3737
    4. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      13
      3081
    5. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      46
      3008
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      147
      2760
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      86
      2603
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      69
      2347
    9. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      63
      1994
    10. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      167
      1860
    Aihe