Häämatka Italiaan

elokuun morsian

Mikä olisi kaunis, suhteellisen rauhallinen (jos valmismatkakohteissa yhtään sellaista onkaan),rantaloman viettoon kelvollinen ja kuitenkin nähtävyyksiä sisältävä paikka häämatkaa ajatellen. Mietitty mm. Sisiliaa, Pesaroa, Sardiniaa...ei aiempaa kokemusta Italiasta mutta vetää puoleensa eniten. Vinkeistä olisin kiitollinen!

6

1143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • capricorn82

      Jos itse saisin päättää, niin lähtisin Caprin saarelle! Se on kaunis ja tarunhohtoinen, paljon nähtävää vaikka onkin pieni saari. Lähellä hyvien laivayhteyksien päässä Napoli, Sorrento, Ischia ja Amalfin rannikko! Ja maisemat mitä upeimmat ja romanttisimmat

      • Amalfin rannikolle tai Gard...

        Gardan tosin omin silmin näen vasta muutaman kuukauden päästä, mutta suositukset ja kuvat houkuttavat, romanttisen oloinen.

        Amalfin rannikolla esim. Sorrento on kiva paikka, josta pääsee kätevästi käymään esim. Caprilla, Amalfin rannikkokierroksella, Pompeijissa ja Vesuviuksella. Tuo amalfin rannikkokierros olisi ehdoton ja päivän reissu Caprille. Itse en menisi sinne koko häämatkaksi, todella kaunis paikka, mutta paljon turisteja, kallista ja niin pieni saari. Sorrentossa vaan on uimalaiturit (eikä alueen vesi ole puhdasta) ja kallista paikan vuokra, mutta voihan ottaa uima-altaallisen hotellin. jos Sorrentoon menee, en menisi kovin kauaksi keskustasta, aika mäkistä maastoa.

        Yksi hyvä vaihtoehto häämatkalle on Itävallan kuvankauniit alppikylät. Itse ollut aikanani häämatkalla ja täytyy sanoa, että sielu lepäsi, tunsi olevansa lomalla, maisemat kuvan kauniit ja romanttisia retkimahdollisuuksia. Ei tosin sitä rantaa.

        Jos ranta on tärkeä niin ehkäpä tuo Sardinia voisi olla teille sopiva kohde!


    • sisilia- fani sempre

      Hei! Suosittelen sisilian naxosta. Se on rannan lähellä oleva pieni "kaupunki/kylä". Jos tykkää rantalomasta niin tämä mukava paikka. Jos ei välttämättä halua olla rannan läheisyydessä niin sitten taormina. Taormina sijaitsee n. 6km päässä naxoksesta. ja se on vuorella. Eli jos makailet naxosin rannalla näet sieltä taorminan rinteet. Niin lähekkäin ne ovat. Todella kaunista siellä on. Paljon kukkia, hedelmäpuita esim. sitruspuut, banaanit, viikunapuut... kaikkia ei edes tiedä. Paljon on eri lajisia kukkia. Niitä on puissa, pensaissa, joka paikassa. Naxosin oikea nimi on giardini naxos. Se tarkoittaa puutarhaa. Ja se on kyllä nimensä veroinen. Taormina on siis vuorella. Se on ehkä jopa kauniimpi paikka kuin naxos. Juuri maisemien takia. Koska kun seisot taorminan näköalapaikalla näet koko vuorenrinteet, meren, kukat kaikki alapuolellasi. Taorminassa on pitkä kävelykatu täynnä pikku liikkeitä, ravintoloita... ja vanha roomalainen teatteri teatro greco. Teatteriin maksoi sisälle 6e. Näköalapaikan kohdalla (siis taorminassa) join cappuzinon ja tytär joi colan nämä sitten maksoivat yhteensä 8,80e!! Oli muuten kalleimmat kahvit varmaan koko saarella? Hinta taso on aikalailla sama kuin meillä täällä suomessa. Olut naxosin rannalla 0,66dl iso pullo maksoi 4e sama pullo kaupassa maksoi 1,09. Että halvemmallakin saa jos tietää mistä mitäkin hakea. Naxosissa rantakadulla lohkoperunat ketsupin ja majoneesin kanssa rasiassa maksoi vain 1,30 ja limpsa samoin 1,30. Rannalla limpsa tölkki taisi maksaa 2e. Naxosin ravintoloissa esim. ihana mozzarella salaatti lido la romantican rantaravintolassa maksoi 7e. Samoin spagetti tomaattikastikkeessa 7e. Pizzat . 5-6e. Nouto pizza 4e... Miekkakala annos rantakadulla maksoi 10e. Taorminan hinnoista en tiedä, mutta arvelen siellä olevan kalliimpaa kuin naxosissa. Saatan olla kyllä väärässä? Mutta suosittelen kyllä molempia paikkoja. Taorminasta pääsee rannalle köysiradalla, mutta se on sitten toinen ranta. En ole siellä koskaan itse käynyt. Jos haluaa rannalle päivisin kannattaa valita naxos ja mennä sieltä sitten kävellen (6km) tai linja-autolla taorminaan. Linja-autolla matka edestakaisin maksaa aikuiselta 2,70e. Tai tehdä niin kuin minulla on tapana. Mennä ylös linja-autolla ja tulla kävellen alaspäin. Silloin näkee nämä maisemat koko ajan edessään. Sypressit tuoksuvat, sirkat sirittävät... AAH IHANAA. Ette varmasti pety jos sinne menette. Olen itse käynyt naxosissa nyt 8 kertaa ja aina on päästävä uudelleen. Niin sa siellä on keskiviikkoisin markkinat taorminassa ja lauantaisin naxosissa!! Sinne kannattaa mennä ehdottomasti. Naxosin markkinat on viellä suuremmat kuin taorminan. Siellä on pöytää pöydän vieressä. On kauniita muodikkaita puseroita 3e, 3,50,.. pöydässä aina lukee lapussa esim. tästä pöydästä kaikki 1e. On kenkiä 3e, 6e.. 3e kengät näyttää 30e kengiltä. Sitten on todella kauniita koruja, laukkuja...ompelutarvikkeita, verhoja vaikka mitä. Ja saa muuten liikuntaa kun kävelee siellä edes takas...ostin itse suuren punaisen matkalaukun jossa pyörät alla ja kahva joka vedetään ulos vain 28e. Ja sitten ostin 2 mustaa pientä nahkaista käsilaukkua vain 5e kpl!! Arvaa vaan ottiko kavereita päähän... Nyt sitten pitäisi tuoda seuraavalta matkalta koruja ja laukkuja kavereille... Rannalta ostin myös yhden kauniin käsilaukun se maksoi 35e. Eli markkinoilta kannattaa tehdä löytöjä. On vaan harmi, että naxosin markkinat on vasta lauantaina. Kun kotiin lähtö ainakin aurinkomatkoilla on sunnuntaina= joutuu odottamaan markkinoille pääsyä melkein viimeiseen päivään.. Kannattaa ehkä käydä keskiviikkona jo katsomassa taorminassa niin tietää sitten millaiset markkinat siellä oikein on. Markkinat alkaa aamulla ja loppuvat jo klo. 12.00. Että jos lähtee naxosista kannattaa lähteä ajoissa. Sillä markkinoille menijöitä on paljon.. Voi joutua odottamaan linja-autoa jos edellinen on jo täynnä. Näin kävi myös meille. Taorminan markkinoita on vähän huono löytää. Ja ne on aika korkealla. Kannattaa kysyä oppaalta karttaa ja ohjeita. Niin ja taorminasta pääsee vielä korkeammalle. Nimittäin vielä korkeammalla sijaitsee castelmola. Siellä en ole itse käynyt. Kuvia olen nähnyt netistä sen näköalapaikalta otettuja. Kannattaa käydä netissä katsomassa juttuja ja valokuvia naxosista ja taorminasta. Laittaa hakuun giardini naxos sisilia tai sisilia tai taormina... Toivottavasti paikka alkoi kiinnostaa!! Laittakaa viestiä miten kävi. Syys- loka kuussa sisiliassa on vielä todella lämmintä. Mieheni poltti jalkansa vielä lokakuun alussa!Suosittelen suuria kertoimia ja asennon vaihtelua useasti. Paloimme pahasti tyttäreni kanssa molemmat touko- kesäkuun vaihteessa.. Rannalta tehdään myös vene retkiä 3n läheiseen luolaan! Retki maksoi vain 10e aikuiselta ( lapset meni ilmaiseksi). Ja tiedän, että sama vene vie myös ihmisiä onkimaan jos joku vaan haluaa. Rantatuoleista otetaan vuokraa 3e per tuoli/päivä ja aurinkovarjosta 2e. Varkaita ei tarvitse tässä paikassa pelätä! Ja kukaan ei roiku hihassa... Rannalla on nykyään myös hierojia. Koko vartalon hieronta maksaa 15e ja niska- hartia vain 5e. Koko hieronta kestää ainakin puoli tuntia jopa kauemmin. Ja tekee tosi hyvää varsinkin heti eka päivänä pitkän matkan jälkeen. (siinä hierotaan päästä varpaisiin, sormet.. mahtavaa)HYVÄÄ HÄÄMATKAA TEILLE! kertokaa millaista oli ja minne päädyitte!!! Toivottavasti naxosiin tai taorminaan!!! T. naxos- fani sempre

    • naxos- fani sempre

      Hei vielä! Jäi mainitsematta, että naxosissa on useasti myös kauniita ilotulituksia!! Paukuttavat, ettei etnan tarvitse paukuttaa... Kun olin tyttäreni kanssa siellä touko- kesäkuun vaihteessa siellä oli ilotulitus joka ilta. Kun menimme syys- lokakuun vaihteessa sinne. Opas sanoi jo lentokentällä, että etnan pitäisi purkautua sillä viikolla. Jännityksellä me kaikki odotimme, että milloin alkaa paukkua. No viimeisenä yönä aamu kuudelta alkoi kuulua kauheaa pauketta! Raotin parvekkeen ovea ja taivas oli täynnä salamoja!!! Kamala ukon ilma, mutta vettä ei satanut. Keräsin äkkiä uima tamineet parvekkeen narulta ja ovi kiinni. Edellisellä viikolla oli ollut kauhea ukonilma. Joka oli kastänyt 4 tuntia. Suomalaiset n.60 vuotiaat sanoivat, että eivät ole koskaan ennen sellaista ukonilmaa nähneet. Meillä kävi tuuri ilmojen kanssa. Koko viikon paistoi aurinko ja viimesenä yönä keli muuttui. Samoin kävi keväällä. Kun menimme tyttäreni kanssa naxosiin matkalla catanian kentältä hotellille satoi hieman. Perillä alkoi paistaa. Ja paistoi koko viikon. Kun lähtö naxosista helsinkiin on klo. 9.00 niin 8.00 alkoi satamaan, kun olimme aamupalalla. Aika nappi suoritukset?! Mutta romanttista on ja ilotulituksia... T. naxos - fani sempre

      • elokuun morsian

        Kiitos vastauksistanne! Varasimme matkan kuitenkin lopulta Pesaroon ja lähinnä sieltä tehtävien retkimahdollisuuksien vuoksi, koska näin pääsemme käymään helposti myös Venetsiassa ja aina ihailemassani Firenzessä.Antoi kyllä ajattelemisen aihetta kaikki vastaukset ja etenki edellä kirjoittanut Naxoksen kävijä hyvällä kertomuksellaan. Haluaisin joskus ehdottomasti käydä myös siellä,toivon mukaan se järjestyy tulevaisuudessa. Juttelin erään Sisiliasta kotoisin olevan ystäväni kanssa ja hän tietysti suositteli saarta myös mutta ei pitänyt elokuuta hyvänä aikana, koska kuulemma silloin paahde on kovimmillaan ja jopa hän itse kokee olonsa liian tukalaksi siellä tuolloin. Kuten joku mainitsikin, esim. aurinkomatkat ei elokuulla edes järjestä matkoja Sisiliaan, finnmatkoilla oli kuitenkin Naxokseen jokunen ja muualle siellä omatoimimatkoina. Jokatapauksessa Pesaroon suunnistamme ja toivottavasti mukavaa riittää, onhan sekin Italiaa ja kaunista sellaista :)
        T:elokuun morsian


      • Naxos -fani sempre
        elokuun morsian kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne! Varasimme matkan kuitenkin lopulta Pesaroon ja lähinnä sieltä tehtävien retkimahdollisuuksien vuoksi, koska näin pääsemme käymään helposti myös Venetsiassa ja aina ihailemassani Firenzessä.Antoi kyllä ajattelemisen aihetta kaikki vastaukset ja etenki edellä kirjoittanut Naxoksen kävijä hyvällä kertomuksellaan. Haluaisin joskus ehdottomasti käydä myös siellä,toivon mukaan se järjestyy tulevaisuudessa. Juttelin erään Sisiliasta kotoisin olevan ystäväni kanssa ja hän tietysti suositteli saarta myös mutta ei pitänyt elokuuta hyvänä aikana, koska kuulemma silloin paahde on kovimmillaan ja jopa hän itse kokee olonsa liian tukalaksi siellä tuolloin. Kuten joku mainitsikin, esim. aurinkomatkat ei elokuulla edes järjestä matkoja Sisiliaan, finnmatkoilla oli kuitenkin Naxokseen jokunen ja muualle siellä omatoimimatkoina. Jokatapauksessa Pesaroon suunnistamme ja toivottavasti mukavaa riittää, onhan sekin Italiaa ja kaunista sellaista :)
        T:elokuun morsian

        Hei! Varmasti on mukavaa myös siellä! Italiassa on aina mukavaa. Ja kiva, että pääsette myös venetsiaan. Olen itse käynyt myös venetsiassa ja pidin myös siitä. Menkää nyt sitten ihmeessä romanttiselle gondooli ajelulle! T. Naxos -fani sempre


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe