olin tiibetinspanielimme kanssa lenkillä ja yht äkkiä yhden talon nurkalta juoksi iso tanskandoggi joka oli päässyt irti omistajaltaan. se tuli lujaa meitä kohti ja samassa oli pikku koiran kimpussa. tilanne oli KAMALA. olin itsekin ihan sekasin ja koirien kanssa sohjossa. omistaja sai doggin pois ja meidän pikku spanieli ontui takajalkaansa. mun lapanen oli veressä ja omissa sormissa oli puremajälkiä. soitin eläinlääkärille je käski seurata huomiseen ja sitten kuvataan jalka.kävin itse terveyskeskuksessa jäykkäkouristuspiikillä ja sormet teipattiin ja antibioottikuuri mukaan. koirasta on kova huoli. tapauksesta on jo monta tuntia ja se on yhä kuin shokissa. istuu hiljaa ja katsoo maahanpäin. mahan alle sillä on ainakin sattunut,oli tullu vähän verta. en ole saanut annettua kipulääkettä sille vielä. miten kauan tuollainen tila järkytyksestä ja pelosta voi kestää ja mitä sille pitäis tehdä. huomenna vien sen kuitenkin lääkäriin koska doggin omistaja sanoi maksavansa jos tulee kuluja.
koiran shokkitila
13
7884
Vastaukset
- ......
Tutki ettei mahassa ole reikää. Jos hammas on lävistänyt suolistoon tai sisäelimiin niin on kiirus lääkäriin. Voi olla myös sisäisiä verenvuotoja jos puruvoima ollut kova.
Toivottavasti et aio antaa ihmisten kipulääkkeitä vaan ihan koiran omia!!
Sinulla on oikeus vaatia tanskandogin omistajalta korvauksia myös kivusta ja särystä mitä itsellesi aiheutui!!- terristi
voi olla hengenvaarallinen tila, älä siis anna ominpäin mitään lääkkeitä vaan ota yhteys eläinlääkäriin, heti.
Jos eläinlääkäri antaa luvan, koiralle voi poikkeuksellisesti antaa ihmisten kipulääkettä nimeltä Ketorin, puolikas tabletti riittää.
- ornamentti
heippa
Käyttäisin koiran lääkärissä, shokkitila voi olla vaarallinen.
Selviämistä teille - xxxxx
En osaa sanoa pelästyneen, ison koiran hyökkäyksen kohteeksi joutuneen koiran sokista, mutta oma koirani(jo edesmennyt) sai aikoinaan ns.kipusokin, oireita olivat väsymys, koira ei reagoinut puhutteluun eikä kosketukseen. Eläinlääkäri pyysi pitämään koiran lämpimänä ja antamaan juotavaa jos koira suostuu juomaan, eläinlääkärissä koira joutui tiputukseen ja sai kipulääkkeen.
Hyvä että viet koirasi eläinlääkäriin, sillä sillä voi olla pureman/puremien vuoksi sisäisiä vammoja. Neuvoni on, että soitat päivystävälle eläinlääkärille ja kysyt tarkempia ohjeita. - shokissa
vähän paremmalta näyttää jo. koira köpötteli jo kolmella jalalla kun kaadoin raksuja kuppiin. ei kylläkään halua syödä vielä mitään. ei ole saatu annettua kipulääkettä,joka on ihan koirille tarkoitettua. sitten se mahassa ollut veritahra on saattanut tulla, toivottavasti, mun omasta lapasesta. päivystävä lääkäri sanoi, että odotetaan huomiseen asti.
- just näitä
karkasi juttuja, vapaana ulkoilutetaan ja sitten kun jotain sattuu niin sanotaa että SE KARKASI, SORI VAAN:)
- onnettomuudessa
ettei kyseessä ollut pieni lapsi, se olisi voinut vaikka kuolla!
- shokissa
tuntuu kamalalta että tällaista voi sattua ja keskellä kylää. missä voi enää turvallisesti lenkkeilyttää koiria, saatikka sitten lapsia. tänään käytiin eläinlääkärillä ja koiraa tutkittiin. luultavasti polven ristiside takajalasta on revennyt! keskiviikkona päästään pieneläinklinikalle jossa kuvataan ja operoidaan jalka. toivottavasti kaikki menee hyvin ja saamme pikku palleromme kuntoon. onkohan sellaisen leikkauksen jälkihoito pitkä ja onko leikkaukset yleensä onnistunu hyvin? onko kokemusta vastaavasta tapaturmasta?
- shokissa
eilen leikattiin pikku kaverin polvi. etu-ja takaristisiteet ja nivelkierukka olivat revenneet. mahassa oleva haava oli pintanaarmu. leikkaus oli aika iso ja toipuminen vie useita kuukausia. nyt koitetaan selvitä tästä ja saada koira kuntoon.
- xxxxx
Vaikka onkin rankkaa aikaa, niin koiran polvi tulee kuntoon. Toipumisia teille.
Omalla koiralla oli patella luksaatio, kaulurin käyttö oli rasittavaa, varsinkin sitten kun koira alkoi toipua. - shokissa
xxxxx kirjoitti:
Vaikka onkin rankkaa aikaa, niin koiran polvi tulee kuntoon. Toipumisia teille.
Omalla koiralla oli patella luksaatio, kaulurin käyttö oli rasittavaa, varsinkin sitten kun koira alkoi toipua.viikko oon kulunut tästä ikävästä tapaturmasta kun iso tanskandoggi hyökkäsi pikkuisen kimppuun. ihan kuin siitä olisi pitempi aika koska viikossa on tapahtunut niin paljon. toipuminen on mennyt hyvin nyt kun ruoka alkoi jotenkin maistua. lääkkeiden anto oli vaikeeta kun koiran kunto alkoi vahvistua mutta kuitenkaan ruoka ei vielä maistunut ja se haistoi ne heti vaikka mihin herkkuun kätki. nyt on kaikkein vaikeinta tuo kaulurin käyttö. se vaan läähättää ja istuu paikoillaan. kuinkahan me selvitään tikkien poistoon asti. koira on jo mielestään niin hyvässä kunnossa että meinaa hypätä sängylle, jossa on sen "oma paikka". miten pystyy koko ajan varjelemaan ettei se hyppää mihinkään kun se tuosta vilkastuu.
- xxxxx
shokissa kirjoitti:
viikko oon kulunut tästä ikävästä tapaturmasta kun iso tanskandoggi hyökkäsi pikkuisen kimppuun. ihan kuin siitä olisi pitempi aika koska viikossa on tapahtunut niin paljon. toipuminen on mennyt hyvin nyt kun ruoka alkoi jotenkin maistua. lääkkeiden anto oli vaikeeta kun koiran kunto alkoi vahvistua mutta kuitenkaan ruoka ei vielä maistunut ja se haistoi ne heti vaikka mihin herkkuun kätki. nyt on kaikkein vaikeinta tuo kaulurin käyttö. se vaan läähättää ja istuu paikoillaan. kuinkahan me selvitään tikkien poistoon asti. koira on jo mielestään niin hyvässä kunnossa että meinaa hypätä sängylle, jossa on sen "oma paikka". miten pystyy koko ajan varjelemaan ettei se hyppää mihinkään kun se tuosta vilkastuu.
Me onnistuimme antamaan kipulääkkeen Cesar- (lihaa & kalkkunapaloja mehevässä kastikkeessa)ruoan mukana, koira ahmi ruoan innokkaasti, lääkkeet menivät siinä samassa.
Eläinlääkäri neuvoi meitä antamaan kipulääkkeen koiran kunnon kasvaessa vasta illalla siksi, että koira varoisi hyppimästä mihinkään kivun vuoksi. Ensimmäiset neljä päivää koira vain lepäili, tai kävellä hoippui (kipulääkkeestä huolimatta, ei siis yrittänytkään mitään hyppyjä jo kauluri esti hypyt tehokkaasti).
Alussa annoimme kipulääkkeen myös aamulla, mutta siirryimme polven paranemisen myötä iltalääkitykseen,että koira sai yön nukutuksi kivuttomasti. Jäivät ne juoksun pyrähtelyt ja hypyt tekemättä päivisin kun polvi ei ollut vielä kunnossa.
Koiramme polvesta puuttui mm.telaura, jonka eläinlääkäri rakensi koiran jalkaan onnistuneesti. Leikkaus onnistui todella hyvin. Harrastimme tämän koiran kanssa agilitya.
Aikaa jalan paraneminen vie (ja hermoja sen kaulurin kanssa kunhan koiran kunto paranee)mutta lopputulos on teilläkin varmasti onnistunut. Paranemisia koiralle ja teille ihmisille pitkää pinnaa(se kauluri). - niina80
shokissa kirjoitti:
viikko oon kulunut tästä ikävästä tapaturmasta kun iso tanskandoggi hyökkäsi pikkuisen kimppuun. ihan kuin siitä olisi pitempi aika koska viikossa on tapahtunut niin paljon. toipuminen on mennyt hyvin nyt kun ruoka alkoi jotenkin maistua. lääkkeiden anto oli vaikeeta kun koiran kunto alkoi vahvistua mutta kuitenkaan ruoka ei vielä maistunut ja se haistoi ne heti vaikka mihin herkkuun kätki. nyt on kaikkein vaikeinta tuo kaulurin käyttö. se vaan läähättää ja istuu paikoillaan. kuinkahan me selvitään tikkien poistoon asti. koira on jo mielestään niin hyvässä kunnossa että meinaa hypätä sängylle, jossa on sen "oma paikka". miten pystyy koko ajan varjelemaan ettei se hyppää mihinkään kun se tuosta vilkastuu.
pitkä aika sit olet tänne kirjoitellut mut toivottavasti käyt joskus katsomassa täällä ja vastaisit mun kysymykseen. eli miten teillä on nyt mennyt ku leikkauksesta on pari kuukautta kohta? omalla koiralla varmaan sama toimenpide edessä. ainakin kierukka on ilmeisesti rikki, ristisiteestä ei vielä varmuutta. ensin koitetaan hoitaa kortisonilla, jos ei auta niin leikkaukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693