Minulta leikattiin 7.12.07 vaivasenluu, olin puudutettuna vyötäröön asti. Olin koko ajan hereillä ja kuulin mitä lekurit juttelivat jne. Hoitaja oli ihan vieressäni ja sain muutaman kerran rauhottavaa. Jalka laitettiin kipsiin parin päivän päästä (kuudeksi viikoksi) ja sitten sain opetella muutaman päivän kuluttua kulkemaan kyynärsauvojen kanssa, painoa ei saanut laittaa leikatun jalan päälle. Oli se aika hankalaa yrittää kävellä. Makasin sairaalan sängyssä jalka ylhäällä ja en saanut lähteä yhtään minnekään ilman hoitajaa, etten vaan kaadu. Minulla on myös joku rautalevy, jossa viisi ruuvia ja sitten jalkapöydän päällä vielä yksi ruuvi pitämässä paria nikamaa kiinni. Niin muuten sitten leikkauksessa otettiin mun lonkasta luuta juuri tuohon jalkapöytään. Oli se aika hassun tuntusta, meinasin kysyä lääkäriltä, että katujyrälläkö hän siellä porailee. Sairaalassa olin viikon ja kun lähdin kotiin sain luvan astua leikatulla jalalla n.20kg verran, se oli aika vaikea arvioida. Sitten viikon päästä uudelleen kuvattavaksi ja kipsi vaihdettiin ja sitten sainkin jo luvan astua koko painolla leikatun jalan päälle. Se helpotti tosi paljon kyynärsauvakävelyäni. Ensi viikolla menen sitten kipsin poistoon ja jos kaikki on hyvin niin uutta kipsiä ei laiteta enää. Sitä en sitten tiedä miten mä tän leikatun jalan kans kuljen, tarttee vissiin ottaa ”Reino-aamutossu” mukaan ja muutama villasukka, kun omat kengät eivät kuitenkaan sovi vielä pitkään aikaan tähän jalkaan. No, ensi viikolla olen sitten jo viisaampi ja tiedän mitä pitää tehdä leikatun jalan kans ja onko kaikki ok. vai onko mennyt pieleen. Nyt olisin kysynyt tosiaan millaista kenkää olette pitäneet jalassa kipsin poiston jälkeen ???
VAIVASENLUULEIKKAUS
28
7715
Vastaukset
- mieheni
42-numeron kenkiä, ja hyvin toimi, olihan se toinen vähän suuren tuntunen, mutta leikattuun jalkaan ei olis pienempi mahtunu. Nyt menee jo oma kenkä, vaikka päivän aikana jonkun verran turpoo. Leikattu syyskuun alussa.
- pelkääjä78
Mulla leikattiin vasemmasta jalasta vaivasenluu/nivelrikko viime pe 11.1. Kainalosauvolla täällä köpöttelen ja konttaa portaat ylös kun jalka ei vellä mitään kestä. Lääkäri käski mun taivutella varvasta ettei se luuluisi suoraksi. Nyt rupesi pelottamaan, että jos leikkaus ei onnistunutkaan, kun luen noista epäonnistuneista lekkauksista. Eli kaikki, jotka ovat vastaavassa lekkauksessa olleet kertokaa kuulumisia, kiitos paljon.
- hallux valgus
Leikattiin vuosi sitten.
Kaikki meni hyvin. En tarvinnut kertaakaan edes kipulääkettä. Pelko leikkausta kohtaan oli suuri kun oli lukenut kaikenmaailman hirmujuttuja...mutta kuten tuli todistettua, voi siis käydä näinkin hyvin ettei tuu kipuja, ei tarvii lääkitystä...varpaat on vähän jäykemmät kuin leikkaamattomassa jalassa, koska ei munkaan tullut juuri voimisteltua ja taivuteltua varpaita toipilasaikana....Jalka oli pitkään turvoksissa, ja käytin pitkälle kevääseen isoja talvikenkiä koska muut ei mahtuneet jalkaan.. - Meg52
Tosiaan jalka on aika arka alussa, ettei sen päälle kannata paljon luottaa. Minä kuljin ns. jalan kantapäällä ja vasemmalla reunalla, että pääsin eteenpäin. Sitten sain jumpparilta sairaalasta tosi hyvät jumppaohjeet. Mahdoitko sinä saada sellaisen, jos et saanut niin voisin mielelläni lähettää sen sinulle sähköpostisi kautta. Minun sähköpostihan näkyy. Ohjeessa oli mm. varpaita piti yrittää kipristellä 50kertaa tunnissa. Alussa mulla ei taipunut, kun pikkurilli ihan hiukan. Tunto oli kyllä joka varpaassa. Mutta pikkuhiljaa alkoi noi muutkin varpaat taipua. Nyt on melkein niin että heiluttelen niitä koko päivän, jos jalka on sellaisessa asennossa. Sulla oli sitten kurja lääkäri jos sua rupes vähän peloittaan. Tiedän monta kenellä on oikein poikkastu isovarvas ja korjattu sillai ja ihan hyvä on tullut. Tosiaan jos halua jutella niin kirjoita sähköpostiini, niin mielelläni vastaan.
- Meg52
Tehtiinkö sinulle sellainen leikkaus, että isovarvas oikein katkaistiin ja sitten operoitiin tarpeelliset jutut?
- Meg52
hallux valgus kirjoitti:
Leikattiin vuosi sitten.
Kaikki meni hyvin. En tarvinnut kertaakaan edes kipulääkettä. Pelko leikkausta kohtaan oli suuri kun oli lukenut kaikenmaailman hirmujuttuja...mutta kuten tuli todistettua, voi siis käydä näinkin hyvin ettei tuu kipuja, ei tarvii lääkitystä...varpaat on vähän jäykemmät kuin leikkaamattomassa jalassa, koska ei munkaan tullut juuri voimisteltua ja taivuteltua varpaita toipilasaikana....Jalka oli pitkään turvoksissa, ja käytin pitkälle kevääseen isoja talvikenkiä koska muut ei mahtuneet jalkaan..Milloin sulle on määrätty seuraava tarkastus jalallesi? Ihmettelen, kun mulla leikattiin joulukuun alussa vaivasenluu ja vasta elokuussa on lopputarkastus. Onkohan se aina noin pitkän ajan päästä?
- Menossa....
Olen leikkausjonossa vaivaisenluun poistoon ja
taidan käydä saman asian läpi ku sinullakin.
Minulle laitetaan kans jotakin ruuveja tms...
jotka jäävät sitten sinne.Ensin hoidetaan toinen
jalka sitten toinen ;(missä sinulle tehtiin tuo
leikkaus??Minulla kauheat säryt koko ajan jalka-
terissä nyt ja pelottaa leikkaus,,kun ei ole
koskaan leikattu mistään.- Meg52
Minulla on ollut myös kovin kipeät molemmat jalat ja särkyä aina silloin tällöin. Mutta nyt vaikka jalkani on ollut kipsissä nyt kuudetta viikkoa, niin kipua ei pahemmin ole ollut. Välillä tuo lonkka vähän vihloo, mutta onhan se selvä, kun sieltä otettiin luuta jalkaani. Lonkassa olevat luut tietysti alkavat kasvaa takaisi, taitavat olla sellaisia kasvukipuja. Leikkausta ei kannata pelätä yhtään, mulle tehtiin se Salon sairaalassa. Nyt tällä viikolla torstaina on sitten kipsin poisto ja katsotaan miten on kaikki mennyt. Kipsi on kerran aikaisemminkin vaihdettu ja kyllä jalka ihan hyvältä näytti ainakin siinä ku loikoilin katselin sitä ennen ku taas kipsattiin. Olen täällä kotona ollut tosiaan neljän seinä sisällä ja nyt olen varmaan viikon verran kuljeskellut ilma keppejäkin ihan lyhyitä matkoja. Onhan se tavallaan hankalaa, kun vasen nilkka ei taivu kipsin vuoksi. Jos haluat lisätietoja ja rohkaisua niin voit lähettää sähköpostin minulle.
- pelkääjä78
Meg52 kirjoitti:
Minulla on ollut myös kovin kipeät molemmat jalat ja särkyä aina silloin tällöin. Mutta nyt vaikka jalkani on ollut kipsissä nyt kuudetta viikkoa, niin kipua ei pahemmin ole ollut. Välillä tuo lonkka vähän vihloo, mutta onhan se selvä, kun sieltä otettiin luuta jalkaani. Lonkassa olevat luut tietysti alkavat kasvaa takaisi, taitavat olla sellaisia kasvukipuja. Leikkausta ei kannata pelätä yhtään, mulle tehtiin se Salon sairaalassa. Nyt tällä viikolla torstaina on sitten kipsin poisto ja katsotaan miten on kaikki mennyt. Kipsi on kerran aikaisemminkin vaihdettu ja kyllä jalka ihan hyvältä näytti ainakin siinä ku loikoilin katselin sitä ennen ku taas kipsattiin. Olen täällä kotona ollut tosiaan neljän seinä sisällä ja nyt olen varmaan viikon verran kuljeskellut ilma keppejäkin ihan lyhyitä matkoja. Onhan se tavallaan hankalaa, kun vasen nilkka ei taivu kipsin vuoksi. Jos haluat lisätietoja ja rohkaisua niin voit lähettää sähköpostin minulle.
Kiitos kaikille viesteistä.
Joo tässä 5. päivä menossa leikkauksen jälkeen ja jalka turvonnut ym. Lähdin tosin tänään kävelemään ilman kainalosauvoja ihan vahingossa.
Joo laita meg58 niitä jumppaohjeita, olisi todella ystävällistä. Malaan sulle.
Mulle ei lääkäri sanonut muuta, kun että vääntelen isovarvasta joka tunti n.10 kertaa, jos suinkin pystyn. Eipä niitä paljon kiinnosta ihmisten paraneminen yksityisellä puolella... - Menossa...
Meg52 kirjoitti:
Kiitos paljon viestistä,,hyvä lukee muidenkin
kokemuksia tästä aiheesta.Terkkuja Saloon olen
joskus asunut siellä ;)kerrohan sitten miten
jalka jaksaa,,kun saat kipsin pois. - Meg52
Menossa... kirjoitti:
jalka jaksaa,,kun saat kipsin pois.Tänään sain kipsin pois ja voi, että tuntuu oudolta. Nilkka taipuu muttei mitään voimaa siinä ole vielä. Ekaksi ku astuin leikatulla jalalla onneksi kainalosauvat vielä käsissä niin nilkka antoi periksi. Ei ihmekään ku on 6 viikkoa ollut ihan käyttämättä. Nyt vaan sitten kävelemään sanoi lääkäri ja yksi sauva vaan käyttöön, vasen jalka leikattu niin oikeaan käteen sauva, oli hänen ohje. Voi kyllä käyttää toistakin päin. Puolen vuoden päästä taas röntgeniin, niin nähdään miten on jalka voinut. Mahdollisimman pian normaaliin systeemiin ja normaalit kengät jalkaan.
- Meg52
Menossa... kirjoitti:
jalka jaksaa,,kun saat kipsin pois.Unohdin kertoa, että jalkaa tarttee rasvata kovasti joka päivä, joten apteekista menin ostamaan ihan hajustamatonta perusvoidetta.
- Menossa..
Meg52 kirjoitti:
Tänään sain kipsin pois ja voi, että tuntuu oudolta. Nilkka taipuu muttei mitään voimaa siinä ole vielä. Ekaksi ku astuin leikatulla jalalla onneksi kainalosauvat vielä käsissä niin nilkka antoi periksi. Ei ihmekään ku on 6 viikkoa ollut ihan käyttämättä. Nyt vaan sitten kävelemään sanoi lääkäri ja yksi sauva vaan käyttöön, vasen jalka leikattu niin oikeaan käteen sauva, oli hänen ohje. Voi kyllä käyttää toistakin päin. Puolen vuoden päästä taas röntgeniin, niin nähdään miten on jalka voinut. Mahdollisimman pian normaaliin systeemiin ja normaalit kengät jalkaan.
Onneksiii olkoon ja pikaista paranemista ;)
Minulla kaikki vasta edessä päin ;(( - Meg52
pelkääjä78 kirjoitti:
Kiitos kaikille viesteistä.
Joo tässä 5. päivä menossa leikkauksen jälkeen ja jalka turvonnut ym. Lähdin tosin tänään kävelemään ilman kainalosauvoja ihan vahingossa.
Joo laita meg58 niitä jumppaohjeita, olisi todella ystävällistä. Malaan sulle.
Mulle ei lääkäri sanonut muuta, kun että vääntelen isovarvasta joka tunti n.10 kertaa, jos suinkin pystyn. Eipä niitä paljon kiinnosta ihmisten paraneminen yksityisellä puolella...Toivottavasti olet saanut ne jumppaohjeet, joita lähetin sulle. Olisi kiva tietää saitko ne, koska koneeni vähän reistaili silloin.
-Jos joku muu tarvitsee niitä jumppaohjeita niin multa saa, ku vaan lähettää e-mailin.
- aiheesta hallus valgus
Olen ens viikolla menossa leikkaukseen ja tänään alkoi pelottaa ja epäilyttää eka kertaa. Onneksi sattumalta eksyin tälle palstalle. Kiitti kaikille kirjottaneille, sain rohkaisua. Tossukausi tosin vielä epäilyttää. Miten pitkään menee, ennenkuin kykenitte ajamaan autoa tai elämään muuten normaalia elämää (tavallisine kenkineen) leikkauksen jälkeen?
- Meg52
Leikkausta ei kannata pelätä yhtään, jos sut nukutetaan, niin sä et tiedä koko hommasta mitään. Mut jos on puudutus, kuten mulla oli, niin hoitaja istui mun pään vieressä ja jutteli mulle ja mä sain muutaman kerran rauhottavaa, ku mä pyysin. Samoin sit heräämössä, kun lonkasta oli kerran luuta otettu, niin se rupes niin sattuun, niin heti ku pyysin lääkettä niin sain. Kipuja ei tarvitse nykyään kärsiä.
Lääkäri sanoi, että noin parin viikon kuluttua ehkä voin jo ajaa autoa. Mutta tällä hetkellä tuntuu, että voi olla et menee kauemmin. Jalka on paljon kipeämpi nyt, ku kipsi on pois. Mut se on tietty ymmärrettävää, ku kaikki hermot, lihakset ym. jalan osat alkavat hakeen oikeita paikkojaan. Olen itse jumpannut jalkaa: varpaita ylös ja alas, sekä nilkkaa ojentanut ja koukistanut sen verran mitä ne on taipuneet. Nyt ei tulis balettitanssista mitään, jos sellaista olis harrastanut. Koska leikattu jalka ei taivu vielä niin paljon. Sen takia jumppaan nyt sit joka pv vähän enemmän ja enemmän, sekä se kävely vielä mukaan, niin kyllä jalasta hyvä tulee. Kun pitäisi päästä pian keilaileen ja nyt ei voi muuta ku katsella toisten keilailua. - Meg52
Olin tänään eka kertaa ilman kipsiä kauppareissulla mieheni kans ja sen yhden sauvan kans. Mulla oli musta hieno tossu vasemmassa jalassa ja oikeassa terrakotan värinen lenkkitossu. Hyvin se meni, tottakai vasen jalka sattui vähäsen, mutta niin sen kuuluikin. Sit yhdes toisessa kaupassa löysin tuolin ja äkkiä istumaan siihen, että sain hiukan levätä. Kyllä se jotenkin otti voimille, ku ei ollut sitä toista keppiä. Ajattelin, että jos me mennään lähiaikoina johonkin suuren tavarataloon niin sit otan sen toisen kepin mukaan ja kävelen molemmilla. Nyt ku on kotiin tullut, niin ei muuta sukat pois ja jalkaa suihkuttelemaan(lääkärin määräys) ja sit taas rasvaamaan ja sukka jalkaan. Olen kyllä pitänyt sisälläkin kahta sukkaa (molemmissa jaloissa), kun mä olen sellainen vilukissa.
- Muuten sitä en varmaan ole kertonut, ku leikkaus oli ohi. Sairaalassa käskettiin vähän heiluttaa varpaita, niin pikkurilli liikkui ihan vähän muut varpaat eivät, tunto niissä kylläkin oli, mutta kyllä ne muutkin alkoivat sitten pikkuhiljaa liikkua. Mut munsta se oli jotenkin liikuttavaa, ku sanotaan nyt, että jengin pienin koitti parhaansa ja liikkui. - se on sitten edessä
Meg52 kirjoitti:
Olin tänään eka kertaa ilman kipsiä kauppareissulla mieheni kans ja sen yhden sauvan kans. Mulla oli musta hieno tossu vasemmassa jalassa ja oikeassa terrakotan värinen lenkkitossu. Hyvin se meni, tottakai vasen jalka sattui vähäsen, mutta niin sen kuuluikin. Sit yhdes toisessa kaupassa löysin tuolin ja äkkiä istumaan siihen, että sain hiukan levätä. Kyllä se jotenkin otti voimille, ku ei ollut sitä toista keppiä. Ajattelin, että jos me mennään lähiaikoina johonkin suuren tavarataloon niin sit otan sen toisen kepin mukaan ja kävelen molemmilla. Nyt ku on kotiin tullut, niin ei muuta sukat pois ja jalkaa suihkuttelemaan(lääkärin määräys) ja sit taas rasvaamaan ja sukka jalkaan. Olen kyllä pitänyt sisälläkin kahta sukkaa (molemmissa jaloissa), kun mä olen sellainen vilukissa.
- Muuten sitä en varmaan ole kertonut, ku leikkaus oli ohi. Sairaalassa käskettiin vähän heiluttaa varpaita, niin pikkurilli liikkui ihan vähän muut varpaat eivät, tunto niissä kylläkin oli, mutta kyllä ne muutkin alkoivat sitten pikkuhiljaa liikkua. Mut munsta se oli jotenkin liikuttavaa, ku sanotaan nyt, että jengin pienin koitti parhaansa ja liikkui.Vähä jänskättää...... Palataan astialle. Muista jumpata ja pumpata ja venyttää!
- "linkkaaja"
Moro! Olen siis kolmatta viikkoa sairaslomalla ja kuntoutuminen lähtenyt mukavasti käyntiin. Mulle tehtiin ns. chevron-operaatio oik.jalkaan. Katkaistiin isovarpaan tyviniven, asetettiin uuteen asentoon ja poistettiin
"vaivasenluumöykky". Issias-puudutuksessa tehtiin. Kaks viikkoa pidin koroketta jalassa, liikkuminen vähäistä (käytin sauvoja), kivutkin tosi vähäisiä. Sidos piti varpaiden asennon oikeana. Sitten otettiin tikit pois ja sai alkaa kävellä ilman koroketta koko jalkapohjalla mutta ei päkiälle rasitusta/rullausta. Jumppaakin olen yrittänyt tehdä päivittäin: varpaiden taivuttelua ylös alas, harottamista. Onhan se vielä jäykkä tuo isovarvas, mutta pikkuhiljaa...Muutaman kerran olen jo käynyt pienellä kävelyllä ulkona. Nyt ostin sellaisen hallux valgus nauhan, joka pitää isonvarpaan oikeassa asennossa, parempi kuin sidos. Ensi viikolle olen varannut jalkahoidon.Että sellasta tänne... - Meg52
"linkkaaja" kirjoitti:
Moro! Olen siis kolmatta viikkoa sairaslomalla ja kuntoutuminen lähtenyt mukavasti käyntiin. Mulle tehtiin ns. chevron-operaatio oik.jalkaan. Katkaistiin isovarpaan tyviniven, asetettiin uuteen asentoon ja poistettiin
"vaivasenluumöykky". Issias-puudutuksessa tehtiin. Kaks viikkoa pidin koroketta jalassa, liikkuminen vähäistä (käytin sauvoja), kivutkin tosi vähäisiä. Sidos piti varpaiden asennon oikeana. Sitten otettiin tikit pois ja sai alkaa kävellä ilman koroketta koko jalkapohjalla mutta ei päkiälle rasitusta/rullausta. Jumppaakin olen yrittänyt tehdä päivittäin: varpaiden taivuttelua ylös alas, harottamista. Onhan se vielä jäykkä tuo isovarvas, mutta pikkuhiljaa...Muutaman kerran olen jo käynyt pienellä kävelyllä ulkona. Nyt ostin sellaisen hallux valgus nauhan, joka pitää isonvarpaan oikeassa asennossa, parempi kuin sidos. Ensi viikolle olen varannut jalkahoidon.Että sellasta tänne...Olisin kysynyt sinulta, onko jalkasi ollut kovin turvoksissa vai onko ollut ollenkaan turvonnut?
Minun vasen jalka leikattiin jo joulukuun alussa ja se on vieläkin aika lailla turvoksissa.
- kiusana
Onko kellään kokemuksia Heinolan Reumasäätiön sairaalassa tehdystä vaivaisenluuleikkauksesta?
Olen saanut lähetteen sinne. Toimenpide joskus
keväällä. Vaivaisenluun lisäksi operoidaan
myös 3 väärässä asennossa olevaa varvasta. - molemmat jalat leikattu
minulta leikattiin vaivaisenluu vasemmasta jalasta huhtikuussa, ja kuin myös, ruuveja pistettiin ja koko jalkapöytää ns. kavennettiin..jalka oli todella paisuksissa koko kipsihoidon ajan, varauskielto kesti koko sen ajan, ja sen jälkeen jalka turpoi aikalailla, mutta käytin sopivia lenkkitossuja jonkin aikaa....
nyt joulukuussa oikea jalka leikattiin, ja tehtiin myös pohjepidennys, mitä lie tarkoittaakaan..samat ohjeet, varauskielto 6vkoa..mikä parasta, ensviikon keskiviikkona kipsi otetaan pois! yes! mutta sitä seuraavat pari viikkoa puolipainovarauksella, mahdollisesti airwalker-kenkä, jolla voi taas ottaa askelia....
niin ohjeistettiin kyllä, mutta totuuden nimis tälläkin kertaa olen jo nyt ottanut kotona askeleita ilman kyynärsauvoja, välillä jomottaa, ja pohjetta repii, mutta mikä ihmeellisintä, mun jalka ei ole ollut turvoksissa yhtään?!? ja ekallakin kerralla kävelin ilman sauvoja kipsin kans aika palio...
tosi nopeesti on jalka parantunu tällä kertaa...
tsemppiä sullekkin!- Menossa...
Voi teitä onnellisia ;) mulla kaikki
vielä edessäpäin.Mutta kiitos paljon,,
kokemuksia kiva kuulla ja hyvin kaikilla
jopa mennyt. - vaivainen
Menossa... kirjoitti:
Voi teitä onnellisia ;) mulla kaikki
vielä edessäpäin.Mutta kiitos paljon,,
kokemuksia kiva kuulla ja hyvin kaikilla
jopa mennyt.Tälläkin vielä leikkaus edessäpäin...
Kirurgin konsultaatiossa sain sen käsityksen, että minulle ei laiteta kipsiä, vaan joku sidos, kuten joku tuossa aiemmin myös kertoi.
Eniten jännittävät leikkauksen jälkeiset kivut, mutta kai niisäkin selvitään.
Oli kiva lukea täältä muiden hyvistä kokemuksista. - menossa..
vaivainen kirjoitti:
Tälläkin vielä leikkaus edessäpäin...
Kirurgin konsultaatiossa sain sen käsityksen, että minulle ei laiteta kipsiä, vaan joku sidos, kuten joku tuossa aiemmin myös kertoi.
Eniten jännittävät leikkauksen jälkeiset kivut, mutta kai niisäkin selvitään.
Oli kiva lukea täältä muiden hyvistä kokemuksista.Mihin olet menossa leikkaukseen?? Oletko
odottanut pitkään?? - vaivainen
menossa.. kirjoitti:
Mihin olet menossa leikkaukseen?? Oletko
odottanut pitkään??Menossa TAYSiin, kutsun pitäs tulla piakkoin.
Kirurgin luona kävin marraskuussa. - menossa...
vaivainen kirjoitti:
Menossa TAYSiin, kutsun pitäs tulla piakkoin.
Kirurgin luona kävin marraskuussa.Samoin minä kävin kanssa marraskuussa ja kutsua
oottelen,,menen Peijakseen leikkaukseen.
- h87
heips.. mullakin leikattiin vaivasenluu 26.1 mutta pääsin jo samana päivänä kotiin ja sain sen "kauniin tarratossun" johon kävellessä paino pitää olla kantapäässä.. k-piikin poisto on 9.3.. jännittää ihan hirveesti että miten ne sen sieltä pois ottaa...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895