abs vika

absiton

Mistäs kannattaisi vikaa alkaa etsimään kun perävaunun abs merkkivalo syttyy heti kun jarruttaa.Liikkeelle lähdettäessä sammuu normaalisti ja pysyy sammuksissa siihen ensimmäiseen jarrutukseen saakka.Voiko kyseinen vika johtua jostain anturista vai onko vika jossain abs venttiilissä?Ja voikos niitä mitenkään testata muuten kuin kuuntelemalla että pitääkö ne ääntä virrat laitettaessa päälle?

14

12856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaamiokeisari

      Viet jollekin alan miehelle. Turha alkaa ronkkia.

      Itsellä ollut useimmiten joku aivolaatikko...

    • bhp

      Ainakin saf:in akseleissa on pyörän navan keskellä pieni kumitutti, jonka takana on jonkunmoinen abs tunnistin. Sitä säätämällä tai putsaamalla, jos likainen, vika voi korjaantua. Riittää, kun vika on vain yhdessä navassa.

      • Reimars.

        niin yleensä jos on anturivika abs-valo palaa jatkuvasti.


    • Samaa mieltä kuin tuola aikaisemmin jo mainittiin, Korjaamolle.

      jos nyt kuiteskin kyseessä on vanha karvalakkimallinen rautajousinen peräkärry niin siitä voi joitakin havaitoja tehdä.

      Jos ABS sytyy jarrua käytettäessä voisi vika olla pyörän laakerissa.
      Jarrua painettaessa pyörän napa voi muuttaa sen verran asentoa että anturin ja hammaskehän etäisyys muuttuu.
      ABS tarvii myös jarruvalo sähköä joten vika voi olla myös pelkästään sähköpuolella.

      Tarkista nämä.
      Pyörän laakerit.
      Peräkärryn ja vetoauton välinen johto.

      Hyvä olisi jos saisit sen peräkärryn jonkun toisen auton perään testiin, tämä poistaisi sen vaihtoehdon että vetoautossa olisi jotain.

      Jos kyseessä on ilmajousinen peräkärry niin se onkin sitten jo mutkinkaampi juttu.

      • ja jousi

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?


      • ja jousi kirjoitti:

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.


      • RK-asentaja kirjoitti:

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.


      • ikkim
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        RK kannattais kyllä mennä jo nukkumaan !! tai pysytellä nois autois , alkaa toi teksti olla jo aikamoista sååpaa . ei abs mitään jarruvaloa tartte olkoon lehti tai ilma jousitteinen . eikä se alb ventiili säädä muuta ku ilmapaineen jarrusysteemis olkoon sit lehti tai ilma jousitteinen . EBS on se systeemi joka on sähkö ohjattu ...


      • teki se sitten sutta taikka...
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.


      • Diesel-fani
        teki se sitten sutta taikka... kirjoitti:

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.

        Puolustan sen verran rk-asentajaa, että esimerkiksi BOSCH:in ECABS (A15) systeemissä ilmajousitus ja ABS ovat samalla piirikortilla. Joskin rk-asentaja taisi tarkoittaa sähkäohjattuja systeemejä, vaikka alkuperäinen kysyjä taasen taisi tarkoittaa perinteistä ABS-syteemiä. Ohjaamoon ei välttämättä huomaa mitään eroa näiden systeemeiden välillä. Ja huomasin ainakin yhden virheen nimimerkin "teki se sitten sutta taikka..." jutussa. Perävaunuissa ei yleensä ole jokaisella akselilla mitään omaa mudulaattoria. Kummallakin "VOI" olla vara virransyöttönä jarruvalo-ohjaus.


    • ikkim

      Pistäppä vähän lisätietoa tosta kärrystä niin voidaan ehkä pikkasen selvittää ongelmaa .. ,
      axila merkki ? abs merkki tai yleensäkki ventiilien valmistaja Wabco tai Knorr , jos jokin muu niin vaikeammaksi menee

      • viestitteliä

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.


      • edelliseen
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        Yleismittari piti sanomani edellisen viestin lopussa..


      • kärry
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        kärry


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4350
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4089
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3756
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      109
      3641
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      34
      3557
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3357
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      88
      2943
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2845
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2646
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2354
    Aihe