abs vika

absiton

Mistäs kannattaisi vikaa alkaa etsimään kun perävaunun abs merkkivalo syttyy heti kun jarruttaa.Liikkeelle lähdettäessä sammuu normaalisti ja pysyy sammuksissa siihen ensimmäiseen jarrutukseen saakka.Voiko kyseinen vika johtua jostain anturista vai onko vika jossain abs venttiilissä?Ja voikos niitä mitenkään testata muuten kuin kuuntelemalla että pitääkö ne ääntä virrat laitettaessa päälle?

14

11304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaamiokeisari

      Viet jollekin alan miehelle. Turha alkaa ronkkia.

      Itsellä ollut useimmiten joku aivolaatikko...

    • bhp

      Ainakin saf:in akseleissa on pyörän navan keskellä pieni kumitutti, jonka takana on jonkunmoinen abs tunnistin. Sitä säätämällä tai putsaamalla, jos likainen, vika voi korjaantua. Riittää, kun vika on vain yhdessä navassa.

      • Reimars.

        niin yleensä jos on anturivika abs-valo palaa jatkuvasti.


    • Samaa mieltä kuin tuola aikaisemmin jo mainittiin, Korjaamolle.

      jos nyt kuiteskin kyseessä on vanha karvalakkimallinen rautajousinen peräkärry niin siitä voi joitakin havaitoja tehdä.

      Jos ABS sytyy jarrua käytettäessä voisi vika olla pyörän laakerissa.
      Jarrua painettaessa pyörän napa voi muuttaa sen verran asentoa että anturin ja hammaskehän etäisyys muuttuu.
      ABS tarvii myös jarruvalo sähköä joten vika voi olla myös pelkästään sähköpuolella.

      Tarkista nämä.
      Pyörän laakerit.
      Peräkärryn ja vetoauton välinen johto.

      Hyvä olisi jos saisit sen peräkärryn jonkun toisen auton perään testiin, tämä poistaisi sen vaihtoehdon että vetoautossa olisi jotain.

      Jos kyseessä on ilmajousinen peräkärry niin se onkin sitten jo mutkinkaampi juttu.

      • ja jousi

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?


      • ja jousi kirjoitti:

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.


      • RK-asentaja kirjoitti:

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.


      • ikkim
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        RK kannattais kyllä mennä jo nukkumaan !! tai pysytellä nois autois , alkaa toi teksti olla jo aikamoista sååpaa . ei abs mitään jarruvaloa tartte olkoon lehti tai ilma jousitteinen . eikä se alb ventiili säädä muuta ku ilmapaineen jarrusysteemis olkoon sit lehti tai ilma jousitteinen . EBS on se systeemi joka on sähkö ohjattu ...


      • teki se sitten sutta taikka...
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.


      • Diesel-fani
        teki se sitten sutta taikka... kirjoitti:

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.

        Puolustan sen verran rk-asentajaa, että esimerkiksi BOSCH:in ECABS (A15) systeemissä ilmajousitus ja ABS ovat samalla piirikortilla. Joskin rk-asentaja taisi tarkoittaa sähkäohjattuja systeemejä, vaikka alkuperäinen kysyjä taasen taisi tarkoittaa perinteistä ABS-syteemiä. Ohjaamoon ei välttämättä huomaa mitään eroa näiden systeemeiden välillä. Ja huomasin ainakin yhden virheen nimimerkin "teki se sitten sutta taikka..." jutussa. Perävaunuissa ei yleensä ole jokaisella akselilla mitään omaa mudulaattoria. Kummallakin "VOI" olla vara virransyöttönä jarruvalo-ohjaus.


    • ikkim

      Pistäppä vähän lisätietoa tosta kärrystä niin voidaan ehkä pikkasen selvittää ongelmaa .. ,
      axila merkki ? abs merkki tai yleensäkki ventiilien valmistaja Wabco tai Knorr , jos jokin muu niin vaikeammaksi menee

      • viestitteliä

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.


      • edelliseen
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        Yleismittari piti sanomani edellisen viestin lopussa..


      • kärry
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        kärry


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe