abs vika

absiton

Mistäs kannattaisi vikaa alkaa etsimään kun perävaunun abs merkkivalo syttyy heti kun jarruttaa.Liikkeelle lähdettäessä sammuu normaalisti ja pysyy sammuksissa siihen ensimmäiseen jarrutukseen saakka.Voiko kyseinen vika johtua jostain anturista vai onko vika jossain abs venttiilissä?Ja voikos niitä mitenkään testata muuten kuin kuuntelemalla että pitääkö ne ääntä virrat laitettaessa päälle?

14

11565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaamiokeisari

      Viet jollekin alan miehelle. Turha alkaa ronkkia.

      Itsellä ollut useimmiten joku aivolaatikko...

    • bhp

      Ainakin saf:in akseleissa on pyörän navan keskellä pieni kumitutti, jonka takana on jonkunmoinen abs tunnistin. Sitä säätämällä tai putsaamalla, jos likainen, vika voi korjaantua. Riittää, kun vika on vain yhdessä navassa.

      • Reimars.

        niin yleensä jos on anturivika abs-valo palaa jatkuvasti.


    • Samaa mieltä kuin tuola aikaisemmin jo mainittiin, Korjaamolle.

      jos nyt kuiteskin kyseessä on vanha karvalakkimallinen rautajousinen peräkärry niin siitä voi joitakin havaitoja tehdä.

      Jos ABS sytyy jarrua käytettäessä voisi vika olla pyörän laakerissa.
      Jarrua painettaessa pyörän napa voi muuttaa sen verran asentoa että anturin ja hammaskehän etäisyys muuttuu.
      ABS tarvii myös jarruvalo sähköä joten vika voi olla myös pelkästään sähköpuolella.

      Tarkista nämä.
      Pyörän laakerit.
      Peräkärryn ja vetoauton välinen johto.

      Hyvä olisi jos saisit sen peräkärryn jonkun toisen auton perään testiin, tämä poistaisi sen vaihtoehdon että vetoautossa olisi jotain.

      Jos kyseessä on ilmajousinen peräkärry niin se onkin sitten jo mutkinkaampi juttu.

      • ja jousi

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?


      • ja jousi kirjoitti:

        Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.


      • RK-asentaja kirjoitti:

        ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
        No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
        Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.

        Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.

        http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf

        Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.

        Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.


      • ikkim
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        RK kannattais kyllä mennä jo nukkumaan !! tai pysytellä nois autois , alkaa toi teksti olla jo aikamoista sååpaa . ei abs mitään jarruvaloa tartte olkoon lehti tai ilma jousitteinen . eikä se alb ventiili säädä muuta ku ilmapaineen jarrusysteemis olkoon sit lehti tai ilma jousitteinen . EBS on se systeemi joka on sähkö ohjattu ...


      • teki se sitten sutta taikka...
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
        Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.

        Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.


      • Diesel-fani
        teki se sitten sutta taikka... kirjoitti:

        eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.

        Puolustan sen verran rk-asentajaa, että esimerkiksi BOSCH:in ECABS (A15) systeemissä ilmajousitus ja ABS ovat samalla piirikortilla. Joskin rk-asentaja taisi tarkoittaa sähkäohjattuja systeemejä, vaikka alkuperäinen kysyjä taasen taisi tarkoittaa perinteistä ABS-syteemiä. Ohjaamoon ei välttämättä huomaa mitään eroa näiden systeemeiden välillä. Ja huomasin ainakin yhden virheen nimimerkin "teki se sitten sutta taikka..." jutussa. Perävaunuissa ei yleensä ole jokaisella akselilla mitään omaa mudulaattoria. Kummallakin "VOI" olla vara virransyöttönä jarruvalo-ohjaus.


    • ikkim

      Pistäppä vähän lisätietoa tosta kärrystä niin voidaan ehkä pikkasen selvittää ongelmaa .. ,
      axila merkki ? abs merkki tai yleensäkki ventiilien valmistaja Wabco tai Knorr , jos jokin muu niin vaikeammaksi menee

      • viestitteliä

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.


      • edelliseen
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        Yleismittari piti sanomani edellisen viestin lopussa..


      • kärry
        viestitteliä kirjoitti:

        Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.

        kärry


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe