Mistäs kannattaisi vikaa alkaa etsimään kun perävaunun abs merkkivalo syttyy heti kun jarruttaa.Liikkeelle lähdettäessä sammuu normaalisti ja pysyy sammuksissa siihen ensimmäiseen jarrutukseen saakka.Voiko kyseinen vika johtua jostain anturista vai onko vika jossain abs venttiilissä?Ja voikos niitä mitenkään testata muuten kuin kuuntelemalla että pitääkö ne ääntä virrat laitettaessa päälle?
abs vika
14
11983
Vastaukset
- korjaamiokeisari
Viet jollekin alan miehelle. Turha alkaa ronkkia.
Itsellä ollut useimmiten joku aivolaatikko... - bhp
Ainakin saf:in akseleissa on pyörän navan keskellä pieni kumitutti, jonka takana on jonkunmoinen abs tunnistin. Sitä säätämällä tai putsaamalla, jos likainen, vika voi korjaantua. Riittää, kun vika on vain yhdessä navassa.
- Reimars.
niin yleensä jos on anturivika abs-valo palaa jatkuvasti.
Samaa mieltä kuin tuola aikaisemmin jo mainittiin, Korjaamolle.
jos nyt kuiteskin kyseessä on vanha karvalakkimallinen rautajousinen peräkärry niin siitä voi joitakin havaitoja tehdä.
Jos ABS sytyy jarrua käytettäessä voisi vika olla pyörän laakerissa.
Jarrua painettaessa pyörän napa voi muuttaa sen verran asentoa että anturin ja hammaskehän etäisyys muuttuu.
ABS tarvii myös jarruvalo sähköä joten vika voi olla myös pelkästään sähköpuolella.
Tarkista nämä.
Pyörän laakerit.
Peräkärryn ja vetoauton välinen johto.
Hyvä olisi jos saisit sen peräkärryn jonkun toisen auton perään testiin, tämä poistaisi sen vaihtoehdon että vetoautossa olisi jotain.
Jos kyseessä on ilmajousinen peräkärry niin se onkin sitten jo mutkinkaampi juttu.- ja jousi
Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?
ja jousi kirjoitti:
Mitenkäs se ilmajousitus asiaa mutkistaa?
ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.
Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.
http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf
Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.
Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.RK-asentaja kirjoitti:
ABS jarrujärjestelmä mittaa antureilla pussipainetta eli paljonko kuormaa on päällä ja tämä vaikuttaa myös jarruihin.
No mutkistaako se asiaa? ainakin se on yksi ominaisuus järjestelmässä lisää jota ei silmin näe.
Rautajousisessa on ALB ventiili joka taas on mekaaninen ja sen toimita on helpompi testata.
Tässä on linkki josta löytyy ABS kaaviot rautajousisiin ja ilmajousisiin.
http://ylivieska.centria.fi/docs/Raportti_sahkoohjatuistajarruista.pdf
Sivulla 16 on rautajousinen järjestelmä.
Sivulla 21 on ilmajousinen järjestelmä.Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.
Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.- ikkim
RK-asentaja kirjoitti:
Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.
Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.RK kannattais kyllä mennä jo nukkumaan !! tai pysytellä nois autois , alkaa toi teksti olla jo aikamoista sååpaa . ei abs mitään jarruvaloa tartte olkoon lehti tai ilma jousitteinen . eikä se alb ventiili säädä muuta ku ilmapaineen jarrusysteemis olkoon sit lehti tai ilma jousitteinen . EBS on se systeemi joka on sähkö ohjattu ...
- teki se sitten sutta taikka...
RK-asentaja kirjoitti:
Sitten jos ilmajousisessa on (varmastikkin on) lisänä vielä tason säätö (peräkärryn saa oikealle korkeudelle laituriin) ja nosto teli.
Näitten elekronikka on saatettu laittaa samalle piirilevylle jarrujen kanssa.
Jos on mystinen vika niin se saattaa löytyä myös nystisestä paikasta.eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.
- Diesel-fani
teki se sitten sutta taikka... kirjoitti:
eipä taida tämä rk-asentaja tietää yhtään mistä puhuu abs:sllä ei ole eroa oli sitten kova tai ilma jousitus, jarru paineen säätää kuormituksen mukaan alb venttiili kovassa mekaanisella vivulla ja ilmassa paljepaine ohjaa venttiiliä.abs vaan katkoo jarru painetta niin ettei pyörä pääse lukkiutumaan. EBS (sähköohjattut jarrut) on asia erikseen siellä yksi modulattori per akseli (ohjaavilla akseleilla kaksi)jotka hoitaa jarrutuksen, laskee hidastuvuuden, kuorman jne on myös tietenkin abs ominaisuus mutta parempana. ÄÄÄÄÄHHHHHH helpompi ruuvata kun selittää kirjottamalla mutta abs:ssä ei ole väliä onko kova vai ilma jousitis. abs ja ebs on aivan eri asia mutta kummallakin on varajärjestelmänä jarruvalo ohjaus jos abs piuha menee vaikka poikki niin absit pelaa jarruvaloista saatavalla ohjauksella.
Puolustan sen verran rk-asentajaa, että esimerkiksi BOSCH:in ECABS (A15) systeemissä ilmajousitus ja ABS ovat samalla piirikortilla. Joskin rk-asentaja taisi tarkoittaa sähkäohjattuja systeemejä, vaikka alkuperäinen kysyjä taasen taisi tarkoittaa perinteistä ABS-syteemiä. Ohjaamoon ei välttämättä huomaa mitään eroa näiden systeemeiden välillä. Ja huomasin ainakin yhden virheen nimimerkin "teki se sitten sutta taikka..." jutussa. Perävaunuissa ei yleensä ole jokaisella akselilla mitään omaa mudulaattoria. Kummallakin "VOI" olla vara virransyöttönä jarruvalo-ohjaus.
- ikkim
Pistäppä vähän lisätietoa tosta kärrystä niin voidaan ehkä pikkasen selvittää ongelmaa .. ,
axila merkki ? abs merkki tai yleensäkki ventiilien valmistaja Wabco tai Knorr , jos jokin muu niin vaikeammaksi menee- viestitteliä
Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.
- edelliseen
viestitteliä kirjoitti:
Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.
Yleismittari piti sanomani edellisen viestin lopussa..
- kärry
viestitteliä kirjoitti:
Kyllä tuossa kärrissä on ilmajouset mutta ei se ole missään tekemisissä absien kanssa.Tosin se projekti meni toviksi jäähylle nyt.Sellaisiin järjästelmiin on kyllä tullut törmättyä missä sotkettu jarruvalon sähköt abseihin,mutta ne ovatkin tuolta euroopasta tuotuja laitteita.No lohdutukseksi sain vetoauton abs vian korjattua ja vieläpä ilman scanian ylihintaista tietokone testausta.Sähkökaavio ja yleismitta...ja homma pelittää.
kärry
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855