irti television palvonnasta

nikodemus.

Kun täällä silloin tällöin kirjoitellaan televiosta, niin kysynpä, onko täällä muita sellaisia, jotka eivät katso televisiota lainkaan.

Meillä luovuttiin laitteesta viime vuonna. Etukäteen pelkäsi kaipaavansa sitä, mutta pian huomasi, ettei sitä kaipaa enää lainkaan. Radiota tule kuunnelluksi vähän enemmän.

Kokemuksesta neuvoisi muitakin luopumaan mokomasta palvonnan kohteesta. Typerän ja tuijotuksen sijasta voi tehdä paljon hyödyllisempää.

Lisäksi on todettu, että televisio tylsistyttää katsojaansa. Höppänäksi sillä tavalla tulee (ainakin nopeammin).

Korkeintaan vuodepotilaille sitä voisi suositella viihdykkeeksi.

Nuorisohan on jo vähentämässä television katselua. Vuorovaikutteinen Internet on monin verroin antoisampi ei vain ajanvieton, vaan myös tiedonhankinnan väline. Sen käytöstä ei edes tarvitse maksaa lupamaksua.

43

1381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Puoli vuotta sitten lähti TV kierrätykseen, alussa vähän häiritsi teksti tv:n poissa olo, mutta netti kyllä korvasi sen aika nopeasti.

Nuoriso tosiaan on vähentänyt töllön katselua, mutta korvannut sen ajan netissä roikkumalla moninkertaisesti, ei sekään välttämättä hyväksi ole, nettiriippuvuus ja peliriippuvuus on jo aiheuttanut monille pahoja ongelmia, koulunkäynnit jääneet,kunto on rapakunto, armeija huolissaan nuorten kunnosta, sosiaaliset suhteet puuttuvat melkein kokonaan, netin kaveripiiri on korvannut ne, Japanissa käyttävät hauskaa sanaa näistä ylen surkeista nettiaddikteista, "hikikomori", googlella löytyy enemmän.

• add :)

Tälläinen tietokoneaddikti vietiin pakkohoitoon.

"Tietokonepeleistä riippuvainen 17-vuotias pakkohoitoon

Ruotsalainen teinipoika määrättiin pakkohoitoon Falkenbergissä, sillä hänen katsottiin olevan liian riippuvainen tietokonepeleistä.

Harvinaisesta ratkaisusta kertoi Hallands Nyheter -lehti. Vastaavia tapauksia on ollut Ruotsissa vain kolme. Oikeus perusteli pakkohoitopäätöstä sillä, että 17-vuotias oli eristäytynyt riippuvuutensa vuoksi ulkomaailmasta. Poika muuttui myös aggressiiviseksi, kun hän ei voinut pelata."

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1456600

• ..usa..
        add :) kirjoitti:

Tälläinen tietokoneaddikti vietiin pakkohoitoon.

"Tietokonepeleistä riippuvainen 17-vuotias pakkohoitoon

Ruotsalainen teinipoika määrättiin pakkohoitoon Falkenbergissä, sillä hänen katsottiin olevan liian riippuvainen tietokonepeleistä.

Harvinaisesta ratkaisusta kertoi Hallands Nyheter -lehti. Vastaavia tapauksia on ollut Ruotsissa vain kolme. Oikeus perusteli pakkohoitopäätöstä sillä, että 17-vuotias oli eristäytynyt riippuvuutensa vuoksi ulkomaailmasta. Poika muuttui myös aggressiiviseksi, kun hän ei voinut pelata."

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1456600

suorastaan hurjaa.

>Videopeliriippuvuus sai amerikkalaisen pariskunnan jättämään pienet lapsensa heitteille. Michael Straw, 25, ja hänen vaimonsa Iana Straw, 23, unohtivat ruokkia perhettään, kun he keskittyivät pelaamaan nettimoninpelejä.

Juttua käsittelevä syyttäjä Kelli Ann Viloria kertoi, että nuoripari oli erityisen innostunut Dungeons & Dragons -sarjan peleistä.

- Heillä oli kyllä ruokaa, mutta he eivät pelaamiseltaan ehtineet antaa sitä lapsilleen, Viloria totesi.

Lasten kunto ehti heiketä todella pahasti, ennen kuin viranomaiset ehtivät apuun. >

http://pelaajalehti.com/2007/07/16/peliaddiktio-heitteillejatto-dungeons-dragons/

• ...........
        ..usa.. kirjoitti:

suorastaan hurjaa.

>Videopeliriippuvuus sai amerikkalaisen pariskunnan jättämään pienet lapsensa heitteille. Michael Straw, 25, ja hänen vaimonsa Iana Straw, 23, unohtivat ruokkia perhettään, kun he keskittyivät pelaamaan nettimoninpelejä.

Juttua käsittelevä syyttäjä Kelli Ann Viloria kertoi, että nuoripari oli erityisen innostunut Dungeons & Dragons -sarjan peleistä.

- Heillä oli kyllä ruokaa, mutta he eivät pelaamiseltaan ehtineet antaa sitä lapsilleen, Viloria totesi.

Lasten kunto ehti heiketä todella pahasti, ennen kuin viranomaiset ehtivät apuun. >

http://pelaajalehti.com/2007/07/16/peliaddiktio-heitteillejatto-dungeons-dragons/

"Vauva nääntyi nälkään, kun vanhemmat "rentoutuivat"

IKK, 23.2.2008

Yhdysvalloissa on paljastunut vakava lapsen heitteillejättö. Viiden kuukauden ikäisen pojan vanhemmat "rentoutuivat" kahdeksan päivän ajan muun muassa tietokonepelejä pelaten. Tänä aikana heidän poikavauvansa nääntyi nälkään ja kuoli.

Tapaus sattui Peoriassa Yhdysvaltain Illinoisin osavaltiossa. Lapsen 21-vuotias äiti Tracey Hermann ja 23-vuotias isä James Sargent pelasivat tietokonepelejä, katselivat videoita ja rentoutuivat huolehtimatta viiden kuukauden ikäisestä Benjamin Sargentista lainkaan."

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=123215

• KristaTee

kuka ei. Itse en suinkaan palvo. Mutta en myöskään luovu. Hupia siitä on. Ja joskus myös hyötyä. Ja sitäpaitsi, en ainakaan minä jaksa alituisesti hyödyllinen olla. Enkä mitenkään pitä itseäni typeränä, kun sitä "tuijotan". :)

• Se syyllistäminen meitä töllöttäjiä kohtaan.
      Minä ainakin katson tv:tä - eihän täällä "kehitysalueella" mitään muitakaan huveja ole.

Ollaan sitten typeriä töllöttäjiä.
      Eikö ole sama, roikkuuko tietokoneella tai tuijottaa tv:tä.
      Kukin tekee mitä haluaa!

• KristaTee

rauhassa. Eihän sitä muut tiedä. Ollaan höppänöitä ja typeriä. Se on itse asiassa hauskaa. Mukava olotila on pöllön silmin tuijottaa.

• nikodemus.

Tämä ei ole syyllistämistä, vaan näkemysten kirkastamista: televisio on turhake, kuten (jo) monet vanhempienkin ikäluokkien edustajat ovat todenneet.

Varmaan kehitysalueillakin pitää olla "huveja", mutta pitääkö niitä olla joka ilta? Eivät ne rintamaillakaan joka ilta nurkkaan ilmesty. Sitä paitsi televisio on enemmänkin ajanviettämisen täyte.

Mitä hyötyä on siitä, että vaikkapa keskustelijaa tai uutistenlukijaa katselee kuvaruudulta? Yhtä hyvin uutisista tai keskustelusta saa selvän radiosta.

Sitä paitsi ns. kehitysalueilla on paljon ulkoilumahdollisuuksia, vilkasta yhdistystoimintaa, kansalaisopistoja, harrastustoimintaa jne. Televisio passivoi ihmistä.

Televisiota vain töllötetään, tietokonetta käyttäessä siirrytään sentään asiasta toiseen, luetaan ja kirjoitetaan mielipiteitä, otetaan kantaa jne. Tietokone aktivoi ihmistä ja juuri se on tarpeen vanhemmankin sukupolven edustajalle.

Jokainen suhtautuu televisioon, niin kuin mieli tekee; jotkut vain töllöttävät ja tylsistyvät.

• nikodemus. kirjoitti:

Tämä ei ole syyllistämistä, vaan näkemysten kirkastamista: televisio on turhake, kuten (jo) monet vanhempienkin ikäluokkien edustajat ovat todenneet.

Varmaan kehitysalueillakin pitää olla "huveja", mutta pitääkö niitä olla joka ilta? Eivät ne rintamaillakaan joka ilta nurkkaan ilmesty. Sitä paitsi televisio on enemmänkin ajanviettämisen täyte.

Mitä hyötyä on siitä, että vaikkapa keskustelijaa tai uutistenlukijaa katselee kuvaruudulta? Yhtä hyvin uutisista tai keskustelusta saa selvän radiosta.

Sitä paitsi ns. kehitysalueilla on paljon ulkoilumahdollisuuksia, vilkasta yhdistystoimintaa, kansalaisopistoja, harrastustoimintaa jne. Televisio passivoi ihmistä.

Televisiota vain töllötetään, tietokonetta käyttäessä siirrytään sentään asiasta toiseen, luetaan ja kirjoitetaan mielipiteitä, otetaan kantaa jne. Tietokone aktivoi ihmistä ja juuri se on tarpeen vanhemmankin sukupolven edustajalle.

Jokainen suhtautuu televisioon, niin kuin mieli tekee; jotkut vain töllöttävät ja tylsistyvät.

Onneksi on valinnan vapaus olemassa. Voin valita mitä katson tv:stä tai olla katsomatta. vaikka tunnustan katsovani sitä, ei se edellytä, että illasta toiseen istun nokka ruudussa.

Mitä tulee harrastusmahdollisuuksiin näillä seuduilla, maantietä olen mitannut enemmän kuin moni muu ja kaikki muut harrastukset ovat runsaan 20km:n päässä - kyllä pistää hunteeraamaan ennen kuin ottaa auton ja lähtee harrastamaan.

Radio on auki päiväkaudet auki, jos se joku autuaaksi tekevä on ja lukeakin osaan.

En käsitä mikä mainostamisen aihe on, jos ei katsele tv:tä - se on jokaisen oma asia katsooko vai ei!

• aatu a
        Tellastiina kirjoitti:

Onneksi on valinnan vapaus olemassa. Voin valita mitä katson tv:stä tai olla katsomatta. vaikka tunnustan katsovani sitä, ei se edellytä, että illasta toiseen istun nokka ruudussa.

Mitä tulee harrastusmahdollisuuksiin näillä seuduilla, maantietä olen mitannut enemmän kuin moni muu ja kaikki muut harrastukset ovat runsaan 20km:n päässä - kyllä pistää hunteeraamaan ennen kuin ottaa auton ja lähtee harrastamaan.

Radio on auki päiväkaudet auki, jos se joku autuaaksi tekevä on ja lukeakin osaan.

En käsitä mikä mainostamisen aihe on, jos ei katsele tv:tä - se on jokaisen oma asia katsooko vai ei!

Joku täällä näkyy mainostavan tv:n katsomista.
        Kyllä täällä on täysin oikeutettua kertoa, ettei katso televisiota ja miksei katso.
        Näkee myös, ettei luopuneilla ole juurikaan haluja aloittaa katselu uudelleen.
        Hiipivän höppänyyden välttämiseksi taidan liittyä pian tv:n vastustajien joukkoon irtisanomalla luvan. Säästyy rahaa ja sähköä.

• aatu a kirjoitti:

Joku täällä näkyy mainostavan tv:n katsomista.
        Kyllä täällä on täysin oikeutettua kertoa, ettei katso televisiota ja miksei katso.
        Näkee myös, ettei luopuneilla ole juurikaan haluja aloittaa katselu uudelleen.
        Hiipivän höppänyyden välttämiseksi taidan liittyä pian tv:n vastustajien joukkoon irtisanomalla luvan. Säästyy rahaa ja sähköä.

Tämäkin alkoi taas sillä, että mainostettiin nimenomaan sitä, että ei katsota.

Ei yhtään ketjua kukaan ole avannut mainostaakseen tv:n katsomista.

Ja se on aivan sama millä tavalla tullaan höppänäksi, tullaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Sama vaikka se höppänyys hiipii sitten sen töllönkin edessä.

Minäkin olen jo höppänä, kun viitsin tälläisesta vänkätä.

• Tase pappa

Tellastiina-huomaatko että aina ne, juuri uskoon tulleet, ovat kovimpia uskonsa kauppiaita.Olkoon uskona sitten puujumala,televisiosta luopuminen,tai tupakkalakon tekeminen,niin kaikki muutkin pitäisi saada höyrähtämään samaan kastiin,mihin itsekin uskoo.Sädekehäänsä ne vain yrittävät kiillottaa. Sovitaan me että meillä on sitä kiillotushomaa aikaa tehdä taivaassakin. Nautitaan nyt sitten vaan täällä maan päällä elämän pikku höperyyksistä.

• Tase pappa kirjoitti:

Tellastiina-huomaatko että aina ne, juuri uskoon tulleet, ovat kovimpia uskonsa kauppiaita.Olkoon uskona sitten puujumala,televisiosta luopuminen,tai tupakkalakon tekeminen,niin kaikki muutkin pitäisi saada höyrähtämään samaan kastiin,mihin itsekin uskoo.Sädekehäänsä ne vain yrittävät kiillottaa. Sovitaan me että meillä on sitä kiillotushomaa aikaa tehdä taivaassakin. Nautitaan nyt sitten vaan täällä maan päällä elämän pikku höperyyksistä.

Tuot sitä kaipaamaani huumoria kirjoituksillasi palstalle, valitettavasti niitä näkee vain niin harvoin.

Luuletko, että me telkkarin töllöttäjät päästään taivaaseen sitä sädekehää kiilloittamaan?
        Kysyy se kaali.

• suosielläkin
        nikodemus. kirjoitti:

ja taas yksi lisää, joka yrittää todistaa oman uskonsa erinomaisuutta. Minulla ei ole ollut Tv- vastaanotinta aikoihin, mutta sallin silti kaikille halukkaille kaikki haluamansa ohjelmat. Pääasia on, että eivät yritä käännyttää minua.

Joskus tosin kaipaan niitä hyviä, siis hyviä, elokuvia ja hauskoja sarjoja. Se on sitten hyvä syy lähteä kyläilemään.

Ne nikodemuksen mainitsemat vanhemmat sukupolvet voivat puolestani, kaikella kunnioituksella, olla ihan mitä mieltä tahansa. Olen itse jo sen verran vanhaa sukupolvea, että tiedän omat asiani ihan itse.

Annetaanpa vaan 60-luvun maolaisten sanoin kaikkien kukkien kukkia.

• vkoukku

kylmänä. Lopetin dikiaikaan siirtymisen yhteydessä.
      Ylen areenalta jotain katselen ja silloin kun minulle sopii.
      Radiota kuuntelen, en kaipaa perustöllötystä vaikka kauniiden ja rohkeiden katsoja olinkin.Ohjelmat oli niinpaljon huonoja ja uusintoja jotka on tullut nähtyä jo kolmasti, riitti.
      Odottelen että kuulen ohjelma tarjonnan parantuneen ja katsomisen tulleen maksuttomaksi.
      Asun susirajalla perukassa.

• Pirkko3

Ihan sama kumpi ruutu,, kuitenkin tuijotan päivittäin molempia aivan omien mieltymysteni mukaisesti, kerran viikossa tai kahdessa katson jonkun musiikkiaiheisen (oopperasta-konsertteihin) dvd:n elän aivan omalla tavallani, enkä halua elintapojani muuttaa jonkun toisen mieltymysten mukaan....näin on helpointa elää !

• huonojako ???
        Pirkko3 kirjoitti:

Ihan sama kumpi ruutu,, kuitenkin tuijotan päivittäin molempia aivan omien mieltymysteni mukaisesti, kerran viikossa tai kahdessa katson jonkun musiikkiaiheisen (oopperasta-konsertteihin) dvd:n elän aivan omalla tavallani, enkä halua elintapojani muuttaa jonkun toisen mieltymysten mukaan....näin on helpointa elää !

Eikö nyt jo vihdoinkin pitäisi hyväksyä eritavalla elelevät kanssaihmiset? Eihän meidän toosan katselu ole teiltä ei katsojilta pois? Elä ja anna toistenkin elää. Aivan presiis`samaa mieltä Pirkko3 kanssa.

• suvituuli55
        huonojako ??? kirjoitti:

Eikö nyt jo vihdoinkin pitäisi hyväksyä eritavalla elelevät kanssaihmiset? Eihän meidän toosan katselu ole teiltä ei katsojilta pois? Elä ja anna toistenkin elää. Aivan presiis`samaa mieltä Pirkko3 kanssa.

telkkua täytyy välillä katsoa joskus tulee kiinnostavaakin välillä vilkaisen näitä palstoja kun on niin uutta tää koneen käyttö.

• titty....TV
    • OliviaKoo

Miksi sitä pitäisi palvoa? Vai sekö on palvomista, kun katsoo mieleisensä ohjelmat? Minulla on omat mieltymykseni televisiossa ja niitä aion jatkossakin katsoa. Uutiset, dokumentit, luonto-ohjelmat ja pari sarjaa.
      Urheilua hieman harkiten ja tietysti formulat.

Jos television katsominen on sen palvontaa, palvon siinä tapauksessa myös lukemista, sillä luen paljon.
      Olen minä aika palvoja!

• miina .

Sarjat ja formulat - siinäpä todellista hengenravintoa!

• OliviaKoo
        miina . kirjoitti:

Sarjat ja formulat - siinäpä todellista hengenravintoa!

Joko minä taas ärsytin sinua? Olen niin pahoillani.

• H2Omies(nais)

Aika vähän katson televison ohjelmia. Ei ole mitään, johon olisin koukussa. Jäin pari kuukautta sitten eläkkeelle ja luulin, että nyt olisi aikaa katsella tv:tä. Mutta ei, nyt on paljon menoja, ei ole aikaa jäädä tuijottelemaan.
      Ja minäkin mieluummin luen. Luulen, että se on addiktioista vaarattomin!
      On minulla tuttavia, joiden menot riippuu tv-ohjelmista. Ei voi lähteä lenkille, kun pitää seurata jotain sarjaa.
      Se vähän ärsyttää, kun joissakin kodeissa tv on aina auki paasaamassa, vaikka olisi vieraita ja keskustelu tahtoo tyrehtyä alkutekijöihinsä.

• Vaikka katsonkin tv:tä, tiedän kyllä mistä se suljetaan, kun talossa on vieraita.
        En ole esim. Kauniita ja rohkeita katsonut vapaaehtoisesti pätkääkään, mutta olen joutunut sitäkin töllöttämään.
        Enkä mistään ohjelmasta ole niin riippuvainen, että se menoja haittaisi - ja onhan tallennus. D))

• 1943

olen aikaisemmin vain asiallisesti ilmoittanut, että luovuin televisiosta, koska en jaksanut taas kerran uusia laitteita. Siinä ei ole mitään arvottamista. Muut saavat katsoa vaikka vuorokauden ympäri. Mutta silloin, kun meillä oli TV, se suljettiin, jos oli vieraita. Minusta elävä ihminen ja hänen kanssaan vietetty aika on niin arvokasta, että TV:stä ei voi tulla arvokkaampaa. Eri asia on, jos asiasta on sovittu etukäteen.

• kaikkea aikansa

Muistelen, että aikoinaan kirjojen lukemistakin pidettiin silmille vahingollisena ja sisällön osalta vaarallisena, jollei kyseessä ollut Raamattu. Ehkä ei kannata televison niskaan sentään katsojan mahdollista höpsäköitymistä kaataa,koska tietomme ovat hyvin suppeat siitä, miten aivot toimivat.
      Mikä tahansa yksipuolinen harrastelu sen sijaan supistaa maailmankuva väkisinkin, joten suosittelen oikeaa keskustelua nokitusten ja erilaisten ihmisten kanssa - myös nuorison, jos huolivat kumppanikseen.

• kokemus tämä

Digiin siirtyminen oli miettimisen paikka. Kun avasi TV:n niin siinä vierähti koko ilta, vaikka monesti tuli ajateltua, että pelkkää ajan haaskausta katsoa jo kolmatta kertaa samoja ohjelmia, mutta niin se vain meni. TV seisoo kyllä yhä paikallaan, mutta boxia ei ole ja kyllä on mennyt hyvin, vaikka vähän pelkäsin miten käy. Aika menee harrastusten parissa ja olen jo unohtanut koko television. Minä oli kai koukussa, kun piti katsoa kaikki saksalaiset ja englentilaiset sarjat, mutta ilman vieroitusta olen selvinnyt ja luulempa etten enää siirry katsojaksi.

• että sillä tavalla on

Monelle käy tosiaankin niin, että kerran luovuttuaan ei enää halua moista nurkkajumalaa, kun näkee miten paljon rikkaampaa ja monipuolisempaa elämää voi elää ilman tv:tä.

Hän näkee kokemuksesta, että televisio on henkisen maailman köyhdyttäjä.

Ei siten ole ihme, että sellainen katsoo ylhäältä päin niitä, jotka ovat (vielä) mokoman laitteen orjia.

• köyhyydestä
        että sillä tavalla on kirjoitti:

Monelle käy tosiaankin niin, että kerran luovuttuaan ei enää halua moista nurkkajumalaa, kun näkee miten paljon rikkaampaa ja monipuolisempaa elämää voi elää ilman tv:tä.

Hän näkee kokemuksesta, että televisio on henkisen maailman köyhdyttäjä.

Ei siten ole ihme, että sellainen katsoo ylhäältä päin niitä, jotka ovat (vielä) mokoman laitteen orjia.

Aikaisemmin jo moni on kirjoittanut, ettei ole tv;n orja vaikka se taloudessa onkin. Miksi taas syyllistät meitä katselevia ja noin alhaisin mielipitein. Keitä he ovat jotka pystyvät katsomaan ylhäältä,miten sen määrittelet? Joka itsensä ylentää, se alennetetaan..pidä mielessäsi kun noin ylväs olet.

• joko taas!
        köyhyydestä kirjoitti:

Aikaisemmin jo moni on kirjoittanut, ettei ole tv;n orja vaikka se taloudessa onkin. Miksi taas syyllistät meitä katselevia ja noin alhaisin mielipitein. Keitä he ovat jotka pystyvät katsomaan ylhäältä,miten sen määrittelet? Joka itsensä ylentää, se alennetetaan..pidä mielessäsi kun noin ylväs olet.

Edellisen johdosta:

"Aikaisemmin jo moni on kirjoittanut, ettei ole tv;n orja vaikka se taloudessa onkin."
        - Harvapa sitä menee tunnustamaan. Viinankin orja on se, joka ei pääse siitä irti.

"Keitä he ovat jotka pystyvät katsomaan ylhäältä,miten sen määrittelet?"
        - Ne jotka ovat päässeet siitä irti. Huumeiden käyttäjienkin parhaita auttajia ovat entiset huumeiden käyttäjät.

"Miksi taas syyllistät meitä katselevia ..."
        - Ei ole syyllistetty, mutta taitaa asia olla omallatunnolla.

"... ja noin alhaisin mielipitein."
        - Kukahan tässä ylentääkään itsensä?

"...pidä mielessäsi ..."
        - Kiitos samoin!

• joko taas! kirjoitti:

Edellisen johdosta:

"Aikaisemmin jo moni on kirjoittanut, ettei ole tv;n orja vaikka se taloudessa onkin."
        - Harvapa sitä menee tunnustamaan. Viinankin orja on se, joka ei pääse siitä irti.

"Keitä he ovat jotka pystyvät katsomaan ylhäältä,miten sen määrittelet?"
        - Ne jotka ovat päässeet siitä irti. Huumeiden käyttäjienkin parhaita auttajia ovat entiset huumeiden käyttäjät.

"Miksi taas syyllistät meitä katselevia ..."
        - Ei ole syyllistetty, mutta taitaa asia olla omallatunnolla.

"... ja noin alhaisin mielipitein."
        - Kukahan tässä ylentääkään itsensä?

"...pidä mielessäsi ..."
        - Kiitos samoin!

huumeiden käyttäjiin voi verrata tv:n katselua?
        Kas kun ei sitten jo olla perustamassa meitä varten vieroitusklinikoita D))

• havumetsien.mies
        Tellastiina kirjoitti:

huumeiden käyttäjiin voi verrata tv:n katselua?
        Kas kun ei sitten jo olla perustamassa meitä varten vieroitusklinikoita D))

Täällä ei tosiaan saa vieroitus- eikä vierihoitoa, mutta tarjolla olisi sentään vertaistukea.

• katselen televisiota

Minä löydän kyllä televisiosta paljon mielenkiintoista. Kaapelipakettini on todella laaja.

En minä ymmärrä jatkuvaa internettikirjoittelua. Internetistä saa kivasti sanomalehdet, uutisia ei tarvitse enää ostaa, se on pääasiallinen käyttöni. Ulkomaisetkin lehdet voi lukea, ei tarvitse mennä kirjastoon.

• > 0¤0<

http://www.finnpanel.fi/tv.html

Ikäiseni katsoo keskivertona siis 199 min eli n. 3,5 tuntia / vrk.

Vuodessa 1200 tuntia, kun vuoden laskee tunneksi.
      24 x 364 = 8736
      Eli 215,45€/1200 tunnilla sähkönkulutus 32 senttiä tuntia kohden.(384 € 215,45 pankkimaksu)
      Kun tulot ovat tuona 8736 tuntina brutto alle 12.000 € on meno ihan turha.

• tarkkamarkka €

Hyvä, että laskit hintaa TV:n katselulle, jos sitä virtapäällä kuvan kanssa katselee. Mieheni kun katselee sitä ilman digiboxia!

Aloittajan kirjoitusta ihmettelin, kuinka hän ilmaiseksi käyttää nettiä? Työssä, tuttavilla, kirjastossa vai missä? Minä ainakin maksan tästä huvista laajakaista maksua yli 300,€/vuosi sähköt.

Onneksi voin lukea lehdet, soitella puheluita ja lähettää textareita, kuten myös kirjoitella kirjeitä sellaisille, joilla on mahdollisuus(ja taito)käyttää nettiä.

Katselen myös TV:tä, mutta enemmän pelailen ajankuluksi. Palstoille kirjoittelu on vaihteeksi mukavaa verrattuna kauppareissu keskusteluihin. Molemmissa saa olla näitä nikittömiä. En minä tunne nimeltä ketään näistä ulkona keskustelijoista, eikä se naamakaan kauan mielessä pysy.

• tai niiden orjaksi ryhtyminen minulle ihan vieras asia. Voihan televisiot, radiot, kännykät yms. halutessaan sulkea.

Ellei kyse ole pahanlaatuisesta riippuvuudesta,
      en todellakaan ymmärrä, miten elämä rikastuisi jostain laitteesta luovuttaessa. Sehän merkitsee yhtä vaihtoehtoa vähemmän. Samalla tapaa voisi sanoa, että elämä rikastuu, kun jättää päivälehden tilaamatta tai kirjat ostamatta, tai luopuu jostain muusta aikaa vievästä asiasta.

Jos luopuu joistain asioista siksi, että joutuu taloudellisista syistä valitsemaan, minustakin uuden television ostaminen rikkoutuneen tilalle tms. syy voisi pysähdyttää ajattelemaan, tarvitseeko sitä todella.

Oma elämäni ei taatusti rikastuisi, jos veisin television kirpputorille.
      Televisiosta tulee edelleen sellaisia ohjelmia, joita mielellään katson. Onneksi ei ole niin paljoa hyviä ohjelmia, että tulisi kiusaus tuijottaa liikaa.;))

En ollenkaan paheksu ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta halua ollenkaan katsoa televisiota. Joissain perheissä voisi tehdä hyvää päättää pitää televisio pari viikkoa suljettuna ja kokeilla innostaisiko se muihin yhteisiin puuhiin. Ehkä kannattaisi säännöstellä myös tietokoneen ääressä vietettyä aikaa.;))

• tarkkailija z

Samalla tavoin ajatellen elämässä on yksi vaihtoehto vähemmän, kun lopettaa tupakoinnin.

Päivälehti ja kirjat eivät ole saman tason ajanviejiä kuin televisio. Niitä voit ottaa tutkittavaksesi silloin, kun näet parhaaksi. Television ohjelman ajankohtaa et voi muuttaa, ellet käytä tallentimia.

Totta kai televisiossa on muutakin kuin sarjoja ja formulakisoja, ja siten katsomisen arvoista. Kyllähän sen moni televisiosta luopunut tunnustaa, mutta ei halua niiden takia laitetta ylläpitää.

Eiköhän televsion tarpeellisuuden tai "tarpeellisuuden" tunne parhaiten se, jolla se on ollut ja joka siitä on luopunut. Hänellä on kokemus kummastakin mahdollisuudesta.

Televioista luopuminen ei sinänsä ole rikastumista, vaan sitä on muihin mahdollisuuksiin tarttuminen television sijasta.

• töllöö meilläkään

mut kun entinen hajos ja tuli uus hankittuu parivuotta aijemmin,kas kun sillon vielä oli muutakin kun uusintoja ja mutt nyt jos ois sama tilanne niin ei ostettais.kovasti on mietittäny jospa ei lupaa enää uusittais jatkossa.

• ylen

Katson tv:tä, eikä ole tullut mieleenikään luopua siitä. Ainahan ei ohjelman tarjonta miellytä, mutta joka päivä poimin ennakkoon ne, jotka aioin katsoa.
        Yritän ymmärtää, että ohjelmia ei ole tehty pelkästään minua varten. Siihen eivät varmasti resurssit riitä. Tiedän, että on ihmisiä, jotka pitävät ohjelmista, joita minä en suostu katsomaan. Saakoot hekin huvinsa, enkä siitä jurnuta. Päivittäin löydän pari tuntia katsottavaa, joskus enemmän tai vähemmän. Se riittää sitä plaatua.
        Sitä en ymmärrä, että joku yrittää luokitella tv:n katsojat johonkin "pölvästien" kastiin. Eikö se jo riitä, että itse on saanut "valaistuksen?"

• että sillä tavalla ...
        ylen kirjoitti:

Katson tv:tä, eikä ole tullut mieleenikään luopua siitä. Ainahan ei ohjelman tarjonta miellytä, mutta joka päivä poimin ennakkoon ne, jotka aioin katsoa.
        Yritän ymmärtää, että ohjelmia ei ole tehty pelkästään minua varten. Siihen eivät varmasti resurssit riitä. Tiedän, että on ihmisiä, jotka pitävät ohjelmista, joita minä en suostu katsomaan. Saakoot hekin huvinsa, enkä siitä jurnuta. Päivittäin löydän pari tuntia katsottavaa, joskus enemmän tai vähemmän. Se riittää sitä plaatua.
        Sitä en ymmärrä, että joku yrittää luokitella tv:n katsojat johonkin "pölvästien" kastiin. Eikö se jo riitä, että itse on saanut "valaistuksen?"

Ei tv:n katsojia täällä liene pölvästeiksi luokiteltu, vaikka kenties niitäkin on joukossa.

Höppänöitä ne enemmänkin ovat tai sellaisiksi ovat tulossa.

Kannattaa siis luopua ajoissa nurkkajumalan palvonnasta (yhtä hyvin kuin televisiomaksustakin). Muutaman harvan ohjelman takia ei kannata tv:tä eikä tv-lupaa pitää.

Tämä netissä kirjoittelu ja seurustelu näin ihmisten kanssa on paljon antoisampaa.

Täällä ei liene muuten kukaan valittanut siitä, että joku katsoo televisiota. Televisiosta luopuneet ovat päin vastoin selvittäneet, miksi ovat niin tehneet, toivoen olevansa esimerkkinä muille, kun ovat todenneet, miten vahingollinen laite tv on.

• Atolfia
        ylen kirjoitti:

lajia. Eikä suinkaan kenenkään ole syytä katsella toisia ylemmyydessään alaspäin.

Televisiosta katselen sellaisia ohjelmia, jotka olen etukäteen ohjelmasta katsonut. Enkä usko, että se minua ihmeemmin tyhmentää ja tokkopa tästä voisi tyhmemmäksi enää tulla. Huippu on jo saavutettu.

Nytkin katson tässä, en TV:tä, mutta kelloa. Kohta pitää mennä treffeille.

TV ei vie paljon aikaani, eikä tämäkään aparaatti. Täällä pistäydyn aina vain välitauolla muiden puuhien lomassa.

Kirjoja kulutan paljon. Lukeminen on mielipuuhaani.

Sitten vielä liikuntaharrastukset päälle, niin ei tässä ehdi vanhenemaan vaikka tyhmemmäksi tuleekin.

Jatketaan päivää leikkimielellä ja huumoria ylläpitäen.

• näin on
        Atolfia kirjoitti:

lajia. Eikä suinkaan kenenkään ole syytä katsella toisia ylemmyydessään alaspäin.

Televisiosta katselen sellaisia ohjelmia, jotka olen etukäteen ohjelmasta katsonut. Enkä usko, että se minua ihmeemmin tyhmentää ja tokkopa tästä voisi tyhmemmäksi enää tulla. Huippu on jo saavutettu.

Nytkin katson tässä, en TV:tä, mutta kelloa. Kohta pitää mennä treffeille.

TV ei vie paljon aikaani, eikä tämäkään aparaatti. Täällä pistäydyn aina vain välitauolla muiden puuhien lomassa.

Kirjoja kulutan paljon. Lukeminen on mielipuuhaani.

Sitten vielä liikuntaharrastukset päälle, niin ei tässä ehdi vanhenemaan vaikka tyhmemmäksi tuleekin.

Jatketaan päivää leikkimielellä ja huumoria ylläpitäen.

Harrastuksia ja touhua Atolfialla, tuolla pirteällä ikätoverilla, näkyy olevan niin paljon, että tuossa tilanteessa uskoisi passivoivan television pian häipyvän ja lupamaksun sen mukana.

• kiintoisia
        näin on kirjoitti:

Harrastuksia ja touhua Atolfialla, tuolla pirteällä ikätoverilla, näkyy olevan niin paljon, että tuossa tilanteessa uskoisi passivoivan television pian häipyvän ja lupamaksun sen mukana.

ketjuja on täällä ollut joskus -
        nyt on mennyt ihan tyhjäksi koko palsta.
        Sattumalta osuin tämänkin nketjun lukemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      231
      6187
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3984
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      93
      2780
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2217
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1992
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      48
      1950
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1820
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1686
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1532
    10. Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot

halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi
      Maailman menoa
      229
      1446
    Aihe