lauteiden puhdistus

pete kuu

Kannattaako likaantuneet lauteet hioa ohuella hiekkapaperilla vai pelkästään harjata teräsvillalla?

Olisiko neuvoa miten hieman kuluneet ja paikoitellen likaantuneet lauteet saisi helposti uuteeen uskoon?

Vai onko olemassa joku valkaiseva pesuaine saunan puhdistukseen?

Kiitos neuvoista.

8

10955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy

Testaapa Universal Stonea. Se on myrkytön ja todella tehokas puhdistussaippua. Ei perustu mihinkään kemiallisiin valkaisuaineisiin. Itse olen positiivisesti yllättynyt tehosta. Olen putsanut saunan lauteet, lasiovet, kylppärin laatat, pihakalusteet ym.

http://www.wariotrading.fi/
      http://www.wariotrading.fi/images/Saunan lauteet.JPG

• pete kuu

paljon! En tullut ajatelleeksikaan. Ei kun hommiin Stokkan tai Bauhausin kautta.Itse olisin alkanut hiomaan hiekkapaperilla...thanks vielä kerran.

• edellinen vastaaja
        pete kuu kirjoitti:

paljon! En tullut ajatelleeksikaan. Ei kun hommiin Stokkan tai Bauhausin kautta.Itse olisin alkanut hiomaan hiekkapaperilla...thanks vielä kerran.

Purkin mukana tulee käyttöohje, mutta sanon vielä että liikaa vettä ei kannata puhdistusvaiheessa käyttää. Kostutettu sieni, johon on pyöräytetty sopivasti saippuaa, pari puristusta niin että sieni vaahtoaa ja sitten puhdistamaan. Omassa saunassani tummentuneet tervaleppälauteet lähtivät hyvin puhtaaksi.

• pete kuu
        edellinen vastaaja kirjoitti:

Purkin mukana tulee käyttöohje, mutta sanon vielä että liikaa vettä ei kannata puhdistusvaiheessa käyttää. Kostutettu sieni, johon on pyöräytetty sopivasti saippuaa, pari puristusta niin että sieni vaahtoaa ja sitten puhdistamaan. Omassa saunassani tummentuneet tervaleppälauteet lähtivät hyvin puhtaaksi.

voisiko sitä kokeilla puutalon maalipintojen puhdistukseen (tummentuneet, mustuneet kohdat)???

• edellinen vastaaja
        pete kuu kirjoitti:

voisiko sitä kokeilla puutalon maalipintojen puhdistukseen (tummentuneet, mustuneet kohdat)???

Ei kokeileminen ainakaan mitään haittaa tee. Puiset, valkoiseksi maalatut tummentuneet pihakalusteet ainakin puhdistuivat hyvin. Aika monessa kohteessa tuo tuntuu toimivan yllättävänkin hyvin. Lattialaattojen saumat, ikkunat, ikkunapellitykset, keraaminen liesitaso, takan uunin lasi, sekä painekyllästetystä tehdyt kaiteet on ainakin aiemmassa viestissä mainittujen lisäksi tullut puhdistettua hyvällä menestyksellä Universal Stonella.

• pete kuu
        edellinen vastaaja kirjoitti:

Ei kokeileminen ainakaan mitään haittaa tee. Puiset, valkoiseksi maalatut tummentuneet pihakalusteet ainakin puhdistuivat hyvin. Aika monessa kohteessa tuo tuntuu toimivan yllättävänkin hyvin. Lattialaattojen saumat, ikkunat, ikkunapellitykset, keraaminen liesitaso, takan uunin lasi, sekä painekyllästetystä tehdyt kaiteet on ainakin aiemmassa viestissä mainittujen lisäksi tullut puhdistettua hyvällä menestyksellä Universal Stonella.

universal stone on hankittu!

Kiitos vaivannäöstä.

Kuinka hyvin muuten huuhdoit pinnat käsittelyn jälkeen? Jos vielä tämä. Lähinnä saunaa ajatellen.

• seuraavasti
        pete kuu kirjoitti:

universal stone on hankittu!

Kiitos vaivannäöstä.

Kuinka hyvin muuten huuhdoit pinnat käsittelyn jälkeen? Jos vielä tämä. Lähinnä saunaa ajatellen.

Laitoin ennen pesua puukiukaalla varustetun saunan lämpiämään ja ilmanvaihtokoneesta tuuletuksen tehokkaammalle. Pesun jälkeen huuhdoin kyllä ihan raakasti suihkulla, vaikka normaalisti turhaa lutrausta saunassa välttelenkin. Lauteet ovat irrotettavat mutta pesin saunan syksyllä sateiseen aikaan, joten ulos en viitsinyt mennä pesemään. Huuhtelun jälkeen kuivasin kaiken irtoveden kostealla pyyhkeellä ja annoin saunan kuivua rauhassa. Pesin lauteet, sekä saunojien päiden kohdalta hieman tummentuneet paneelit.

• heppu78
        seuraavasti kirjoitti:

Laitoin ennen pesua puukiukaalla varustetun saunan lämpiämään ja ilmanvaihtokoneesta tuuletuksen tehokkaammalle. Pesun jälkeen huuhdoin kyllä ihan raakasti suihkulla, vaikka normaalisti turhaa lutrausta saunassa välttelenkin. Lauteet ovat irrotettavat mutta pesin saunan syksyllä sateiseen aikaan, joten ulos en viitsinyt mennä pesemään. Huuhtelun jälkeen kuivasin kaiken irtoveden kostealla pyyhkeellä ja annoin saunan kuivua rauhassa. Pesin lauteet, sekä saunojien päiden kohdalta hieman tummentuneet paneelit.

Mahtaako esittelemäsi tehoaine tepsiä värjäymiin lauteissa? Puoliso käytti jotain kuorintasuolaa, jossa pyydettiin suojaamaan lauteet, mutta aine imeytyikin paksun pyyhkeen läpi ikävästi jättäen tummia tahroja aivan uusiin tervaleppälauteisiin. Hionta lienee toinen vaihtoehto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe