MÄÄRÄAIKAINEN TYÖSUHDE VUOSITOLKULLA

007

Tartun ikuisuusaiheeseen. Onko kenelläkään kokemusta, että määräaikaisen opettajan sopimusta olisi muutettu toistaiseksi voimassaolevaksi? Vai ovatko kaikki vakituiset työpaikat opetusalalla virkoja?

Itse olen tehnyt määräaikaisena (en kekenkään sijaisena!) enkunopena samassa lukiossa töitä nyt viidettä lukuvuotta. Olen muodollisesti pätevä. Kollegani on ollut määräaikaisena 10 vuotta. Aina vedotaan tuntimääriin, mutta näissä "perusmätöissä", enkussa ja ruotsissa, olen koko ajan tehnyt 3-4 ylikurssia.

Voiko työnantaja vuodesta toiseen uusia määräaikaisen työsopimukseni kun kursseja tuntuu riittävän?

Kannattaako asiaa rueta riitauttamaan?

13

7621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuiskouluttaja

Työsopimukseni vaihtui toistaiseksi voimassa olevaan. Olen päätoiminen tuntiopettaja, enkä ole virassa. Syy, miksi sain kahden vuoden jälkeen vakkaripaikan oli juuri se, ettei työsopimuksia voi ketjuttaa.

• oikeutta ei tule!

Teoriassa ketjutyösopimuksia ei lain mukaan saa tehdä - käytännössä lailla ei ole mitään merkitystä. Työsopimuksessa tulisi perustella määräaikaisuus. Niitä perusteluja työnantaja voi keksiä loputtomiin, on aivan sama mitä sinä ajattelet. Jos et ole tyytyväinen, voithan aina nostaa kytkintä - ja uusia löytyy jonoksi asti!

Määräaikaisuuksia muutetaan toistaiseksi voimassa oleviksi vain satukirjojen sivuilla. Tuo toinen kirjoittaja ilmeisesti on mies ja töissä miesvaltaisella koulutusalalla. Jos on munat, niin pärjää paremmin tälläkin alalla.

Tilanne on sikäli toivoton, että kukaan ei valvo määräaikaisuuksia. OAJ:n intresseihin eivät kuulu määräaikaisten asiat, vain viranhaltijoiden ongelmia hoidellaan. Paitsi tietysti jossain Opettaja-lehden hurskastelevalla pääkirjoitussivulla...

Olen itse suht samassa tilanteessa kuin sinä. Virka ehkä tulossa jossain vaiheessa, jos vain suostun nyt laittomiin työsopimuksiin.

Asian voisi riitauttaa, mutta todennäköisesti joutuisit sen jälkeen vaihtamaan työpaikkaa. Eli joko teet kiltisti pätkäläisenä hommasi tai sitten haet oikeutta tilanteeseen ja saat heittää hyvästit nykyiselle työpaikallesi. Kummallinen tilanne vai mitä?

Olen jutellut OAJ:n lakimiehen kanssa omasta tilanteestani. Hän oli sitä mieltä, että voittaisin satavarmasti oikeudessa, jos sille tielle lähtisin. Mutta siis samalla menettäisin nykyisen leipätyöni. Kummankohan valitsisi? Hmmm...

• kokenut

Jos tuntimäärät ovat vuodesta toiseen pysyneet suurin piirtein samana niin silloin ei ole perusteita pätkään. Kannattaa kyseenalaistaa asia, mutta suosittelen (jos kuulut liittoon) ottamaan tukea ammattiyhdistyksen paikallisosastosta. Silloin et ainakaan sinä leimaudu yksin ja todennäköisesti selvitetään kaupungin / kunnan muutkin määräaikaisuudet ja niiden perusteet. Voipi käydä niin onnellisesti, että sinut vakinaistetaan suoraan, koska katsotaan, että ketjutukset ovat laittomia ja sinulla on ollut jatkuvasti töitä (tämähän olisi unelma mutta ...). Ex-kollegalle kävi näin onnellisesti pari vuotta sitten mutta muistelen, että se ei enää olisi niin helppoa.

Toki kannattaa muistaa, että jos on tulossa kuntaliitoksia tai lukioiden yhdistämisiä parin vuoden sisällä, niihin voidaan vedota. "Katsotaan ensin, että kaikille vakituisille riittää työtä".

Periaatteessa vakituisten pitäisi olla mieluummin virkoja, koska opettaja käyttää julkista valtaa ja on tällöin virkavastuussa, mutta ... käytännössähän tämä ei aina ole näin. Ketjutus ei silti ole sallittua, jos töitä on vuodesta toiseen eikä perusteena ole äitiysloma/hoitovapaa tai vastaava peruste!

• opettaja-lehteä

Siinä oli uutinen, että laiton määräaikaisuus tuli kalliiksi. Työnantaja oli joutunut korvaamaan laittoman määräaikaisuuden vuoksi yli 41 000 euroa opettajalle. Päätöksen asiasta teki KHO. Ja opettajan asiamiehenä oikeudessa toiminut OAJ:n lakimies Erkki Mustonenj pitää tapausta hyvänä signaalina työnantajille.

Sinuna ottaisin yhteyttä tuohon OAJ:n lakimieheen. Ja veisin asian oikeuteen, onhan siitä jo ennakkotapauskin. Eihän sitä mitään muutoksia asioihin tapahdu, jos kaikki opettajat kiltisti nielevät kaikki epäkohdat ja huonon kohtelun. Niin kuin yleensä tuntuvat tekevän. Ei kun härkää sarvista, jos kerran laki on olemassa. Miksi vain työntekijöiden pitäisi noudattaa lakia, mutta ei työnantajien?

• OKL-opiskelija

Olin aikeissa sanoa samaa, että vilkaise viimeisintä Opettaja-lehteä.

Jos ihmiset eivät pelkäisi perätä oikeuksiaan tälle asialle saataisiin oikeasti muutosta. Niin kauan kun kaikki pelkäävät saavansa vaikean tyypin maineen tai menettävänsä nykyisen työnsä, työnantajapuoli voi jatkaa tätä LAITONTA touhuaan.

Ihan kuin elettäisiin jossain korruptoituneessa kehitysmaassa, yök.

Kun laki seisoo kerran teidän takana, miksi ihmeessä ette nosta kissaa pöydälle?

• Yksi tapaus
        OKL-opiskelija kirjoitti:

Olin aikeissa sanoa samaa, että vilkaise viimeisintä Opettaja-lehteä.

Jos ihmiset eivät pelkäisi perätä oikeuksiaan tälle asialle saataisiin oikeasti muutosta. Niin kauan kun kaikki pelkäävät saavansa vaikean tyypin maineen tai menettävänsä nykyisen työnsä, työnantajapuoli voi jatkaa tätä LAITONTA touhuaan.

Ihan kuin elettäisiin jossain korruptoituneessa kehitysmaassa, yök.

Kun laki seisoo kerran teidän takana, miksi ihmeessä ette nosta kissaa pöydälle?

Kuinkahan monen kaltoin kohdellun pitäisi uhrata maineensa, nykyinen työnsä ja tulevaisuuden työnsaantimahdollisuutensa, ennen kuin työnantajat lopettaisivat sorsintapuuhansa? Olisitko sinä valmis asettamaan oman toimeentulosi ja urasi uhriksi, joka saattaisi vaikuttaa muiden ihmisten asioihin ihan hitusen, mutta todennäköisesti ei yhtään?

Minä olen yksi noista harvoista hanttiinpanijoista. Vaihdoin alaa jo hyvin pitkän ja kaikkinensa melko epämiellyttävän prosessin ensimmäisenä päivänä, koska tiesin, että urani oli mennyttä: kuuna päivänä en tule olemaan parinkymmenen tuon tason koulutusta tarjoavan, pienen piirin puljun palkkalistoilla. Kuinka monella on kanttia, varaa ja ammatinvaihtomahdollisuuksia tehdä samoin?

• OKL-opiskelija
        Yksi tapaus kirjoitti:

Kuinkahan monen kaltoin kohdellun pitäisi uhrata maineensa, nykyinen työnsä ja tulevaisuuden työnsaantimahdollisuutensa, ennen kuin työnantajat lopettaisivat sorsintapuuhansa? Olisitko sinä valmis asettamaan oman toimeentulosi ja urasi uhriksi, joka saattaisi vaikuttaa muiden ihmisten asioihin ihan hitusen, mutta todennäköisesti ei yhtään?

Minä olen yksi noista harvoista hanttiinpanijoista. Vaihdoin alaa jo hyvin pitkän ja kaikkinensa melko epämiellyttävän prosessin ensimmäisenä päivänä, koska tiesin, että urani oli mennyttä: kuuna päivänä en tule olemaan parinkymmenen tuon tason koulutusta tarjoavan, pienen piirin puljun palkkalistoilla. Kuinka monella on kanttia, varaa ja ammatinvaihtomahdollisuuksia tehdä samoin?

koska uskalsit olla rohkea.

Saanko kysyä, että mille alalle vaihdoit ja minkä alan opettaja olit? Ymmärrän jos et tahdo kertoa tarkasti, mutta mietin usein että mitä vaihtoehtoja KM-tutkinnon tehneellä luokanopella on.

Mun mielestä tuo laiton pätkittäminen on niin törkeää, että tuo asia pitäisi ihan oikeasti saada räikeästi julkisuuteen ja asenteet muutettua siten, että työnantajat eivät enää kerta kaikkiaan USKALTAISI rikkoa lakia ja opettajat puhaltaisivat yhteen hiileen.

• hys hys
        OKL-opiskelija kirjoitti:

koska uskalsit olla rohkea.

Saanko kysyä, että mille alalle vaihdoit ja minkä alan opettaja olit? Ymmärrän jos et tahdo kertoa tarkasti, mutta mietin usein että mitä vaihtoehtoja KM-tutkinnon tehneellä luokanopella on.

Mun mielestä tuo laiton pätkittäminen on niin törkeää, että tuo asia pitäisi ihan oikeasti saada räikeästi julkisuuteen ja asenteet muutettua siten, että työnantajat eivät enää kerta kaikkiaan USKALTAISI rikkoa lakia ja opettajat puhaltaisivat yhteen hiileen.

Päätös on saatu, mutta silti prosessi on kesken; huomasit varmasti jo edellisestä viestistäni, että voin antaa vain pikkuriikkisen tietoja.

Koulutukseni (FM ja risat) oli niin lavea ja työkokemukseni pitkä, että pystyin ryhtymään kahden alan yrittäjäksi.

Kertoisin mielelläni lisää ja auttaisin kollegoita, mutta työnantaja yrittää vielä vääntää kapulaa pinnojen väliin. Ehkä jossain vaiheessa kumminkin. :)

• Valopää
        Yksi tapaus kirjoitti:

Toisaalta kaiken ei aina täydy olla noin äärimmäistä.

Itse olen keskustelun ja neuvottelun suhteen sellaisella linjalla, että kyllä jos ekana päivänä saa asian jo niin solmuun, että ei pääse kuin eroamalla ja alaa vaihtamalla eteenpäin, on syytä katsoa myös peiliin. Viittaan asiaan tuntematta tapausta vain ja ainoastaan kummastelemalla sitä että "prosessin ensimmäisenä päivänä" asia oli jo suoraan käräjillä.

Olisiko asia ollut sovittavissa, neuvoteltavissa? Tuntematta tapausta myönnän, että en voi kohtuuttomasti kritisoida, joten toin vain hämmästykseni esille.

• löytyy

Olin neljä vuotta samassa koulussa samoissa tehtävissä. Aina tehtiin työsopimus vuodeksi, kahtena ekana kesänä tosin jouduin kortistoon lomailemaan. Alkoi lopulta tulla mitta täyteen ja selvitin asiaa luottamusmiehen ja oaj:n kanssa. Vastaus oli, että työnantajan toiminta laitonta, mutta jos haluan asian riitauttaa, niin kannan itse vastuun. Vaihdoin työpaikkaa ja samalla koko alaa. Ei kiinnosta enää koulumaailman kyykytys. Omista opiskelukavereista (v.2003 valmistuneet) viran ovat saaneet vain, ne joilla on suhteita (esim. vanhemmat tai appivanhemmat rehtoreita/opeja).

• jonne helposti joutuu

Sijaiset helposti siirretään "mustalle listalle", jos valittavat jostain tai tekevät parannusehdotuksia. On vain nöyrästi hymyiltävä ja sanottava, että kaikki on ok ja kaikki ovat kivoja. Näin välttää joutumisen mustalle listalle. Itse tein parannusehdotuksia viime vuonna työnantajalleni työsuojelupäällikön jaettua kyselykaavakkeita ja vastattuani rehellisesti niihin, mitä pitäisi korjata. Muuta ei tarvitakaan. Nyt olen mustalla listalle ja minnekkään en pääse töihin. En tiedä, mitä siellä mustalla listalla lukee, mutta kerran kävin jossain haastattelussa, jossa haastattelija vihjasi, että mahdollisesti mulla on ollut "kurinpitovaikeuksia"? Eipä ole ollut mitään sellaista, josta olisin virkavirhettä tehnyt. Mutta jo pelkän silmäätekevän lapsen ohjaaminen kierosta asenteesta suorempaan voi riittää syyksi...

Mustista listoista oli eduskunnassa juttua 14.11.2007 Mikko Kuopan (vas.) puheenvuorossa. Se on todellisuutta, josta vaietaan. Mustat listat lähetetään työnhakijasta työnantajalle nykyisin sähköpostitse ennen haastattelua. Ne elävät omaa elämäänsä ja mitähän valheita niissä mahtaakaan olla? Se ainakin todistaa niiden olemassaolon, jos pätevä ei pääse hakemaansa töihin, esim. ulkomuodon, pidemmän sairasloman, ammattiyhdistysaktiviteetin, uskonnollisen katsannon tai koleerisen, mutta rehellisen luonteensa takia tai pelkkä pärstäkerroin tai puoluejäsenyys voi olla esteenä työnsaannille / etenemiselle uralle. Näin Suomessa.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_80_2007_ke_p_5.shtml

• liitosta

joka kyllä kerää sinulta 300- 400 eu / vuosi ja hiljaisella vaikenemisella mahdollistaa moisen puuhan.

• Valopää

Kyllä liitto on sopinut työnantajan kanssa asioista ja työhönotosta sekä määräaikaisuuden määrittelemisestä on olemassa säädökset laissa. Nykyään alkaa olemaan myös useita ennakkopäätöksiä /tapauksia asioista, joihin voi turvautua menemättä käräjille. Kiitos rohkeiden.

On vain työnhakijoista eli ihmisistä itsestään kiinni pitääkö oikeuksistaan kiinni. Liiton lakimies neuvoo tarpeen tullen. Useimmat linkitykset on todettu laittomiksi oikeusistuimissa. Harva uskaltaa mennä sinne asti. Työnantajalla on kuitenkin vastuunsa työntekijöiden "oikean" määrän määrittelemisessä.

Tiedän, että tilanne on pirullinen. Ei haluaisi itsestään "vaikeaa" tapausta ja virkakin samassa kunnassa olisi kiva... Oikeudet on kuitenkin niitä joista on syytä pitää joissain tilanteista kiinni. Ei se tee kenestäkään syyllistä. Asiallisesti asiasta kannattaa lähteä ensin rohkeasti keskustelemaan ja kertoa miten on asiaa itse tutkinut.

Sitä ei tee liitto kenenkään puolesta, vaan aloite on oltava yksilöllä, liitolta saat kyllä tukea lakiasioissa. Varmista laittomuus sieltä ja toimi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      34
      2879
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2804
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2278
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1316
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      10
      1209
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      902
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      782
    Aihe