Golf Variant 1.6

Pikku Elukka

Kertokaapas kokemuksia tuosta uudesta farkku-goffista 1.6 koneella. Mitenkä kulku riittää maantieajossa. Ja paljonko lienee kulutuslukemat.
Ja onko kestävyyden kanssa mitään ongelmia?

22

11416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      On Volkkarin,Audin, Seatin&Skodan nykyisistä moottoreista ainoa 8-venttiilinen bensakone. Kaikki muut 16-venttiilisiä. Yleensä yksinkertainen kone vanhahtavalla tekniikkalla on kestävä ja varmatoiminen. Tuo moottorityyppi on on ollut Vag kosernilla käytössä jo vuosikausia, mm. IV-Golfissakin oli 1.6 litrainen aluksi vain tuolla 8-venttiilisellä moottorilla. Nykyistä V-koppaan tullutta 8-venttiilikonetta on hieman kevennetty sekä siinä on pari kaakkia enempi kuin vanhassa mallissa. Lisäksi kulutusta on hieman saatu parannettua. 8-venttiilinen on ok kone myös siinä mielessä että siinä ei ole juurikaan sitä vikaa että söisi öljyä kuten moni muu saman konsernin kone tuppaa tekemään. 1.6 8v moottori on muuten hiljainen, mutta joskus kun auton käynnistää saattaa tyhjäkäynti olla hetkenaikaa melko korkealla mutta yleensä tyhjäkäyntiääntä ei kuule, ainoastaan kun hihna pyörii niin se ääni kuuluu sisälle. Pakoputkesta kuuluva tyhjäkäyntiääni on sellainen pörisevä. TSI-malleissa on paljon sivistyneempi käyntiääni tyhjäkäynnillä/pakoputkistossa.

      Auton voimavarat riittää hyvin kevyellä kuormalla sekä pintakaasulla, mutta jos painavaa väkeä/tavaraa on kyydissä paljon niin rajat tulee helposti vastaan eli sitkeys ja vääntö heikompaa kovemmalla kuormalla. Eikä 1.6 mallista ole oikein minkään asuntovaunun tai ison telikärryn vetäjäksi! Pintakaasulla kiihtyy ihan hyvin mutta jos lähtee vaikka valoista ja lyö tallan tiskiin niin ei kyllä räväkästi etene, eikä pystykään ampaisemaan ärhäkästi liikkeelle, koska muuten sammuu helposti kun kytkinpolkimen liikerata on niin pitkän.

      Kun ajelee yksin tai kaksistaan/kevyellä kuormalla niin tuo 1.6 tuntuu silloin ihan pirteältä tuohon auton kokoon nähden. Maantiellä moottorin äänet on kovat vasta nopeuksissa 120-140km/h. Muuten hiljainen moottori vaikka sitä huudattaiskin. Ohitukset sujuu motarilla hyvin nelosella, mutta vitosella ei niin kauheasti ohitella. Toki TSI:n ohituskiihtyvyys on vaihteella kuin vaihteella ihan eri luokkaa, samoin kiihtyy paikaltaan paljon nopeammin kuin 1.6 MPI.

      1.6 MPI:n plussaa on se että siihen ei juuri tarvitse lisätä öljyä ja kone&auto lämpiää todella nopeasti! myös eteneminen kaupungissa on melko ripeää, koska vaihteiston välitys on 1-4 vaihteilla todella tiheä... Tällä vaan on se miinuspuoli että tiheä vaihteisto ja heikko alavääntö 900-1900 kierrosalueella lisää kulutusta. 1.6 mpi tuntuu vääntävän kunnolla vasta 2000 kierroksen paremmalla puolella...Kolmosta ei juurikaan voi käyttää alakierroksilla hitaassa ajossa kun meno meinaa hyytyä/voimavarat tulee vastaan eli auto "yskähtelee"/tuntuu että nyt auto sammuu.

      1.6 MPI:llä keskikulutus kaupungissa 9.5-12.4 ltr. Maantiellä keskilulutus on vaihdellut lukemissa 6.4-8.2 ltr. MYös Co2-päästöt on 1.6 MPI:ssä isommat kuin TSI-koneissa...

      TSI 140hv vie huomattavasti vähemmän ainetta paikassa kuin paikassa...

      Lisäksi TSI:ssä on ketjuveto eikä jakohihnaa. Hinta on myös pudonnut pirusti autoverouudistuksen myötä. TSI:hin saa pieniruokaisen automaatin jonka kulutus on lähes manuaalin luokkaa...Eipä tarvitse hämmentää vaihdekeppiä kokoajan niinkuin 1.6 MPI:ssä. Lisäksi alavääntö ja vääntö yleensäkin on parempi kuin 1.6 MPI:ssä, samoin vääntöalue on laajempi. Ohituskiihtyvyys parempi, kulutus pienempi ja vakuutusmaksu noin 100 EUR pienempi kuin 1.6:ssa.


      Muualla Euroopassa on jo myynnissä pelkällä turbolla varustettu ERITTÄIN EDULLINEN 1.4 122hv Variant TSI joka kuluttaa vielä vähemmän ja johon saa 7-lovisen DSG-automaatin jossa on todella pieni öljytilavuus..Sen kulutus ja päästöt vielä pienemmät kuin 1.4 140hv TSI:n...

      Näiden seikkojen takia Golf Variant vm. 2008 (rek 9.8.2007) 1.6 MPI vaihtuu kesän alussa Golf Variant 1.4 140hv TSI:hin DSG-automaatilla...

      Kaupat tehty viime viikolla, mutta toimitusaika siksi niin pitkä, koska autossa on mukavuuspaketti 2 (kun automaatti-ilmastointia ei saanut enää erikseen) ja väri on Bluegraphit W9W9 joka on helmiäsväri ja jota ei ilmeisesti kukaan muu diggaa/halua, koska sitä ei mikään autoliike ollut tilannut eikä kukaan näytä ajelevan vastaavan värisellä tuolla liikenteessä. Siksi tuo väri valittiin kun näytti kuvissa todella hienolta ja on kaiken lisäksi helmiäisväri ja kun kaikilla muilla näkyy olevan tuo uusi Variant mustana, tummansinisenä, platinan harmaana, teräksen värisenä tai pohjanmeren vihreänä... Yksi kiva väri olis ollut myös Red Spice mutta minulla on ollut jo yksi sen värinen VW...

      Toimitusaika noin 3-6 kuukautta!

      • kaksi

        hyvin tiedät TSI:n kulutukset ja menohalut eri tilanteissa vaikka omas on viä suunnitteluasteella. kai ne myy sulle auton ilman niitä xenoneita kun ei ne niin häävit kerran ole. Olet kyllä kiinnostunut ja perilläkin kolopallon asioista mikä ihan OK. nimim. pari viikkoo TSI A:lla ajellut.


      • Mä vaan
        kaksi kirjoitti:

        hyvin tiedät TSI:n kulutukset ja menohalut eri tilanteissa vaikka omas on viä suunnitteluasteella. kai ne myy sulle auton ilman niitä xenoneita kun ei ne niin häävit kerran ole. Olet kyllä kiinnostunut ja perilläkin kolopallon asioista mikä ihan OK. nimim. pari viikkoo TSI A:lla ajellut.

        kulutus TSI:ssä pienempi kuin 1.6 MPI:llä. Eli siis VW:n sivuilla, kuvastoissa jne. Samoin autolehdet hehkuttaa että vähällä menee tuo TSI ja samoin automyyjät. ja mitä nyt olen muutamia koeajolenkkejä ajanut muutaman kerrran, niin vähemmän bensaa näytti silloin ainakin palavan kuin omalla 1.6:lla. Niin ja mitä näistä keskustelupalstoistakin olen lueskellut niin vähällä menee ainakin ne pienemmät TSI:t. GT 170hv sen sijaan on janoisempi...

        No kun siinä paketti kakkosessa tulee ne bi-xenonit mukana niin antaa tulla vaan. En siitä niitä poiskaan lähde repimään/pois jättämistä pyytämään.


      • ensin!

        Olisit jo alunperin ottanut tsi:n. Muistan kun aikoinaan kirjoitit että alempituloisena et raaskinut ostaa kuin karvalakkiversion. No, mites nyt? Sulla menee ylimääräistä nyt sitten uudessa vaihdossa, tulee kalliiksi.

        Kannattaisi noin yleensä harkita kahteen kertaan minkä version ostaa! Monille se mopokone tulee vitutukseksi ajan mittaan ja käy kuten "Mä vaan"-nimimerkillä.


      • joku vaan
        ensin! kirjoitti:

        Olisit jo alunperin ottanut tsi:n. Muistan kun aikoinaan kirjoitit että alempituloisena et raaskinut ostaa kuin karvalakkiversion. No, mites nyt? Sulla menee ylimääräistä nyt sitten uudessa vaihdossa, tulee kalliiksi.

        Kannattaisi noin yleensä harkita kahteen kertaan minkä version ostaa! Monille se mopokone tulee vitutukseksi ajan mittaan ja käy kuten "Mä vaan"-nimimerkillä.

        Mitähän väliä sillä on, montako autoa joku muu tai "mä vaan" vaihtaa vuodessa?

        Minua ei ainakaan liikuta pätkääkään.

        Itse olen tyytyväinen omaan autooni, joka on sekin samankonsernin auto vm -07. Vaikka välillä toivoisin, että olisin ottanut eri varustetason, eri moottorin, vaihteiston jne... Tätä kutsutaan krooniseksi autokuumeeksi ja olen 3-5 tarjoustakin ennättänyt 9kk aikana pyytää. Kerran melkein sorruin.

        Auton vaihdan vuoden kuluessa.

        Mutta mikä pointti on tulla tänne huutelemaan kun toiset vaihtaa? Vai harmittaako kun et itse pysty vaihtamaan?

        Urheilutermein "keskitytään vaan siihen omaan tekemiseen".


      • vapaasti....
        joku vaan kirjoitti:

        Mitähän väliä sillä on, montako autoa joku muu tai "mä vaan" vaihtaa vuodessa?

        Minua ei ainakaan liikuta pätkääkään.

        Itse olen tyytyväinen omaan autooni, joka on sekin samankonsernin auto vm -07. Vaikka välillä toivoisin, että olisin ottanut eri varustetason, eri moottorin, vaihteiston jne... Tätä kutsutaan krooniseksi autokuumeeksi ja olen 3-5 tarjoustakin ennättänyt 9kk aikana pyytää. Kerran melkein sorruin.

        Auton vaihdan vuoden kuluessa.

        Mutta mikä pointti on tulla tänne huutelemaan kun toiset vaihtaa? Vai harmittaako kun et itse pysty vaihtamaan?

        Urheilutermein "keskitytään vaan siihen omaan tekemiseen".

        ...tuhlaa vaan rahasi auton tiheään vaihtoon. Autokauppiaat lasipalatsissa naureskelee keskenään ja kuittaa hyvät provikat. Ja sinä maksat, ostat, ajat ja taas kyllästyt -ja sama rumba alusta.

        Ihan sama, vapaasti vaan. Mutta älä tule tänne sitten aikanaan säälipisteitä kerjäämään kun velkaa on velan päälle, työnantaja irtisanoo tai muutoin on vaikeaa.


      • j.j.k
        joku vaan kirjoitti:

        Mitähän väliä sillä on, montako autoa joku muu tai "mä vaan" vaihtaa vuodessa?

        Minua ei ainakaan liikuta pätkääkään.

        Itse olen tyytyväinen omaan autooni, joka on sekin samankonsernin auto vm -07. Vaikka välillä toivoisin, että olisin ottanut eri varustetason, eri moottorin, vaihteiston jne... Tätä kutsutaan krooniseksi autokuumeeksi ja olen 3-5 tarjoustakin ennättänyt 9kk aikana pyytää. Kerran melkein sorruin.

        Auton vaihdan vuoden kuluessa.

        Mutta mikä pointti on tulla tänne huutelemaan kun toiset vaihtaa? Vai harmittaako kun et itse pysty vaihtamaan?

        Urheilutermein "keskitytään vaan siihen omaan tekemiseen".

        on rankka "sairaus".Koin sen itsekin syksyn mittaan.
        Löytyihän siihen lääke =autokauppa.
        3 kk ja viikon odotusaika ja Golf Variant 1.6
        Comfortline ,huonontien varustus,lokilämmitin,sisät. pistoke ja vetokoukku.
        300km olen ajanut,joten vain sillä kokemuksella voin sanoa,että olen tyytyväinen valintaani.
        Edellinen autoni oli vast.malli-01 joka oli ja on hyvä ajettava.Tuntui vain olevan hyvä aika vaihtaa.


      • Mä vaan
        ensin! kirjoitti:

        Olisit jo alunperin ottanut tsi:n. Muistan kun aikoinaan kirjoitit että alempituloisena et raaskinut ostaa kuin karvalakkiversion. No, mites nyt? Sulla menee ylimääräistä nyt sitten uudessa vaihdossa, tulee kalliiksi.

        Kannattaisi noin yleensä harkita kahteen kertaan minkä version ostaa! Monille se mopokone tulee vitutukseksi ajan mittaan ja käy kuten "Mä vaan"-nimimerkillä.

        VAIHDOIN TYÖPAIKKAA JA PALKKA NOUSI SAMALLA 250 EUR/KK... LISÄKSI AUTON OSTOON OSALLISTUU TÄLLÄKERTAA MYÖS TYTTÖYSTÄVÄ JA HÄN RAHOITTAA SIITÄ OSAN. MAKSAMME KÄSIRAHAA TÄLLÄ KERTAA 5000 EUR, KUN VIIMEKSI MAKSOIN SITÄ YKSIN VAIN 1340 EUR. JA NYT ON AIKAA SÄÄSTÄÄ KUN TOIMITUSAIKA ON SEN 3-6KK:TTA EIKÄ YKSI TAI KAKSI VIIKKOA! MYÖS TYTTÖYSTÄVÄLLÄ OLI OSUUTTA SIIHEN MIKSI AUTO VAIHTUU... EI JAKSA POLKEA KUNNOLLA PITKÄLIIKKEISTÄ KYTKINTÄ JA MUUTENKIN MENO ON NYKIVÄÄ KUN HÄN ON PUIKOISSA, KOSKA TUO KYTKIN ON PITKÄLIIKKEINEN!

        JA SITTEN NAURAMME YHDESSÄ AUTOMYYJIEN KANSSA SILLE ETTÄ VAIHDOIN HETI AUTOA SILLÄ OLEN NYKYÄÄN ERÄÄN VW:TÄKI MYYVÄN LIIKKEEN LEIVISSÄ. TOSIN EN AUTOMYYJÄNÄ MUTTA KUMMINKIN TYÖSUHTEESSA KYSEISEEN FIRMAAN.

        NYT TSI:N HINTA ON PUDONNUT REILUSTI JA KUN SAA RAHOITUKSENKIN HENKILÖKUNTAHINTAAN ALLE 6% KIINTEÄLLÄ KOROLLA LIIKKEESTÄ (EN TODELLAKAAN OTA PANKISTA), SÄÄSTÄN VAKUUTUKSISSA SEN 100 EUR/VUOSI NIIN ÄKKIÄ TUO AUTO ON MAKSETTU...

        TOIMITUSKULUT OLI YLI PUOLET VÄHEMMÄN KUIN MUILLE, KOSKA OLEN HENKILÖKUNTAA SAMOIN AUTON HINNASTA LÄKSI 2000 EUR POIS HENKILÖKUNTA-ALEA!


      • Jettaisti
        Mä vaan kirjoitti:

        VAIHDOIN TYÖPAIKKAA JA PALKKA NOUSI SAMALLA 250 EUR/KK... LISÄKSI AUTON OSTOON OSALLISTUU TÄLLÄKERTAA MYÖS TYTTÖYSTÄVÄ JA HÄN RAHOITTAA SIITÄ OSAN. MAKSAMME KÄSIRAHAA TÄLLÄ KERTAA 5000 EUR, KUN VIIMEKSI MAKSOIN SITÄ YKSIN VAIN 1340 EUR. JA NYT ON AIKAA SÄÄSTÄÄ KUN TOIMITUSAIKA ON SEN 3-6KK:TTA EIKÄ YKSI TAI KAKSI VIIKKOA! MYÖS TYTTÖYSTÄVÄLLÄ OLI OSUUTTA SIIHEN MIKSI AUTO VAIHTUU... EI JAKSA POLKEA KUNNOLLA PITKÄLIIKKEISTÄ KYTKINTÄ JA MUUTENKIN MENO ON NYKIVÄÄ KUN HÄN ON PUIKOISSA, KOSKA TUO KYTKIN ON PITKÄLIIKKEINEN!

        JA SITTEN NAURAMME YHDESSÄ AUTOMYYJIEN KANSSA SILLE ETTÄ VAIHDOIN HETI AUTOA SILLÄ OLEN NYKYÄÄN ERÄÄN VW:TÄKI MYYVÄN LIIKKEEN LEIVISSÄ. TOSIN EN AUTOMYYJÄNÄ MUTTA KUMMINKIN TYÖSUHTEESSA KYSEISEEN FIRMAAN.

        NYT TSI:N HINTA ON PUDONNUT REILUSTI JA KUN SAA RAHOITUKSENKIN HENKILÖKUNTAHINTAAN ALLE 6% KIINTEÄLLÄ KOROLLA LIIKKEESTÄ (EN TODELLAKAAN OTA PANKISTA), SÄÄSTÄN VAKUUTUKSISSA SEN 100 EUR/VUOSI NIIN ÄKKIÄ TUO AUTO ON MAKSETTU...

        TOIMITUSKULUT OLI YLI PUOLET VÄHEMMÄN KUIN MUILLE, KOSKA OLEN HENKILÖKUNTAA SAMOIN AUTON HINNASTA LÄKSI 2000 EUR POIS HENKILÖKUNTA-ALEA!

        Hienoa, että olet ymmärtänyt TSI DSG:n ylivoimaisuuden. Sillä se on aivan totta. Mukavampaa yhdistelmää saa hakea.

        Mutta tuohon saamaasi alennukseen on kommentoitava, että minä aivan tavis-tallaajanakin sain karvaa vaille 2000 euroa alennusta Jetta TSI DSG Sportlinesta...


      • TSI:hin.....
        j.j.k kirjoitti:

        on rankka "sairaus".Koin sen itsekin syksyn mittaan.
        Löytyihän siihen lääke =autokauppa.
        3 kk ja viikon odotusaika ja Golf Variant 1.6
        Comfortline ,huonontien varustus,lokilämmitin,sisät. pistoke ja vetokoukku.
        300km olen ajanut,joten vain sillä kokemuksella voin sanoa,että olen tyytyväinen valintaani.
        Edellinen autoni oli vast.malli-01 joka oli ja on hyvä ajettava.Tuntui vain olevan hyvä aika vaihtaa.

        Sama homma kohta sullakin kuin nimimerkki "Mä vaan" eli 1,6 vaihtuu äkkiä TSI:ksi. Kyllästyt vielä kevään tullessa jatkuvaan kaasu pohjassa vingutukseen ja pitkään kytkinliikkeeseen. Ja ostat tilalle TSI DSG.


      • Anonyymi
        Mä vaan kirjoitti:

        VAIHDOIN TYÖPAIKKAA JA PALKKA NOUSI SAMALLA 250 EUR/KK... LISÄKSI AUTON OSTOON OSALLISTUU TÄLLÄKERTAA MYÖS TYTTÖYSTÄVÄ JA HÄN RAHOITTAA SIITÄ OSAN. MAKSAMME KÄSIRAHAA TÄLLÄ KERTAA 5000 EUR, KUN VIIMEKSI MAKSOIN SITÄ YKSIN VAIN 1340 EUR. JA NYT ON AIKAA SÄÄSTÄÄ KUN TOIMITUSAIKA ON SEN 3-6KK:TTA EIKÄ YKSI TAI KAKSI VIIKKOA! MYÖS TYTTÖYSTÄVÄLLÄ OLI OSUUTTA SIIHEN MIKSI AUTO VAIHTUU... EI JAKSA POLKEA KUNNOLLA PITKÄLIIKKEISTÄ KYTKINTÄ JA MUUTENKIN MENO ON NYKIVÄÄ KUN HÄN ON PUIKOISSA, KOSKA TUO KYTKIN ON PITKÄLIIKKEINEN!

        JA SITTEN NAURAMME YHDESSÄ AUTOMYYJIEN KANSSA SILLE ETTÄ VAIHDOIN HETI AUTOA SILLÄ OLEN NYKYÄÄN ERÄÄN VW:TÄKI MYYVÄN LIIKKEEN LEIVISSÄ. TOSIN EN AUTOMYYJÄNÄ MUTTA KUMMINKIN TYÖSUHTEESSA KYSEISEEN FIRMAAN.

        NYT TSI:N HINTA ON PUDONNUT REILUSTI JA KUN SAA RAHOITUKSENKIN HENKILÖKUNTAHINTAAN ALLE 6% KIINTEÄLLÄ KOROLLA LIIKKEESTÄ (EN TODELLAKAAN OTA PANKISTA), SÄÄSTÄN VAKUUTUKSISSA SEN 100 EUR/VUOSI NIIN ÄKKIÄ TUO AUTO ON MAKSETTU...

        TOIMITUSKULUT OLI YLI PUOLET VÄHEMMÄN KUIN MUILLE, KOSKA OLEN HENKILÖKUNTAA SAMOIN AUTON HINNASTA LÄKSI 2000 EUR POIS HENKILÖKUNTA-ALEA!

        Hyvä ystävä, kirjoita isoille kirjaimilla, kiitos!


    • nip

      Variant 1.6 bensakoneella on aivan mahtava. Tehoa löytyy aivan riittävästi ja kulutuskin 7,4 l/100km on max todellinen, volkkari kun ilmoittaa aina todellisen kulutuksen eikä alakanttiin niinkuin kilpailijat. Suosittelen lämpimästi, oli muuten iltasanomissa tieto autopalstalla, että myydyin kone variantista tällä hetkellä.

    • Pikku Elukka

      Tänään kävin kokeilemassa 5-ovista 1.6 koneellista golffia. Ihan hyvin tossa teho tuntui riittävän meikäläiesn tarpeisiin. Mietimpä vaan, että kuinka paljon laiskempi se farkku sitten on. Tuskimpa kovinkaan merkittävästi, kai. Taisipa tulla auton vaihto eteen..

      • alakynteen!

        Pk-seudun räväkässä liikenteessä saa 1.6 mopoa huudattaa talla pohjassa että pysyy edes uusien kuorma-autojen tahdissa (kyllä, niissä on tehokkaat turbodieselit ja nopeat robottilootat ja nuoret hurjapääkuskit), uusimmat pikapakettiautot menee heittämällä ohi. TSI 140 hv mieluiten DSG:llä on minimi tohon paino- ja kokoluokkaan, sillä pärjää jo siedettäväksi, joksin 170 hv puhuu jo eri kielellä.

        Siis kannattaa funtisa karmeat kylmät faktat eli asuinalue ja käyttötapa. Jos on vanha huononäköinen hidas pappa, 1,6 riittää mutta nuorille sanon että syökää kaurapuuroa puoli vuotta lisää ja ostakaa TSI tai enemmän ajavat 2.0 TDI.


    • koeajo.....
    • Pikku Elukka

      Niin siinä sitten kävi, että Opel Astra 2.0 DTI vm2003 vaihtuu Volkswagen Golf Variant 1.6 limited malliin. Auton toimitus viimeistään 22.2. Aika näyttää minkälaiset kaupat sitä tulikaan tehtyä.

      • Mä vaan

        janoiseen, jakohihnalla varustettuun (jakohihnan ja vesipumpun vaihto noin 580 EUR, tehdään yleensä 90.000km:ssa vaikka huoltokirja väittää muuta), vanhanaikaiseen&hiemantehottomaan, heikolla alaväännöllä varustettuun 8-venttiliseen koneeseen? Itse en oikein ymmärrä? Auto toki muuten voi olla parempi kuin Opel mutta olisin ymmärtänyt jos olisit vaihtanut vaikka 1.9 tai 2.0tdi:hin??? Tai 1.4 122hv tai 1.4140hv TSI:hin (halvat vakuutusmaksut, vääntöä ja tehoa on, ei jakohihnan vaihtoa kun on ketju, suhteellisen bensapihi ja hyvä kiihtyvyys)???


      • Pikku Elukka
        Mä vaan kirjoitti:

        janoiseen, jakohihnalla varustettuun (jakohihnan ja vesipumpun vaihto noin 580 EUR, tehdään yleensä 90.000km:ssa vaikka huoltokirja väittää muuta), vanhanaikaiseen&hiemantehottomaan, heikolla alaväännöllä varustettuun 8-venttiliseen koneeseen? Itse en oikein ymmärrä? Auto toki muuten voi olla parempi kuin Opel mutta olisin ymmärtänyt jos olisit vaihtanut vaikka 1.9 tai 2.0tdi:hin??? Tai 1.4 122hv tai 1.4140hv TSI:hin (halvat vakuutusmaksut, vääntöä ja tehoa on, ei jakohihnan vaihtoa kun on ketju, suhteellisen bensapihi ja hyvä kiihtyvyys)???

        Suurin syy vaihtaa autoa oli se, etten nähnyt kannattavaksi ajaa enää diesel-autolla. Varsinkin, kun perheessä on toinenkin diesel. Tosin kannattavinta olis varmaan ollut myydä auto kokonaan pois, ja kulkea bussilla. Mutta se on toinen juttu.

        Mitä tulee tehoon, tai sen puutteeseen, niin muutaman tunnin koeajon perusteella 1.6 tuntui ihan riittävältä. Ja miksi maksaa enemmän TSIstä, jos kerran 1.6 riittää. Eikä ainakaan mulle, se vajaan litran ero kulutuksessa ole mitenkään merkittävä.

        Mulla on golffista mielikuva suht varmana perusautona. Voinhan toki olla myös väärässä. Aika näyttää.

        Ja minun ajomäärillä voi hyvin olla, että auto vaihtuu uuteen ennen sitä kallista 90000 kilometrin huoltoa. Ainakin, jos sairaus nimeltä autokuume nousee n. 3 vuoden välein. Niinkuin se tähänkin asti on tehnyt...


      • Mä vaan
        Pikku Elukka kirjoitti:

        Suurin syy vaihtaa autoa oli se, etten nähnyt kannattavaksi ajaa enää diesel-autolla. Varsinkin, kun perheessä on toinenkin diesel. Tosin kannattavinta olis varmaan ollut myydä auto kokonaan pois, ja kulkea bussilla. Mutta se on toinen juttu.

        Mitä tulee tehoon, tai sen puutteeseen, niin muutaman tunnin koeajon perusteella 1.6 tuntui ihan riittävältä. Ja miksi maksaa enemmän TSIstä, jos kerran 1.6 riittää. Eikä ainakaan mulle, se vajaan litran ero kulutuksessa ole mitenkään merkittävä.

        Mulla on golffista mielikuva suht varmana perusautona. Voinhan toki olla myös väärässä. Aika näyttää.

        Ja minun ajomäärillä voi hyvin olla, että auto vaihtuu uuteen ennen sitä kallista 90000 kilometrin huoltoa. Ainakin, jos sairaus nimeltä autokuume nousee n. 3 vuoden välein. Niinkuin se tähänkin asti on tehnyt...

        olisit saanut mahdollisuuden ostaa todella vähäruokaisen ja bensapihi VW Golf Variant 1.4 122hv TSI:llä lähes samaan hintaan kuin 1.6 8V 102hv malli. Tuollainen ketjuvetoinen vain turbollinen (eli ei siis kaksoisahdettu) Golf Variant on tulossa ihan kohta täällä markkinoille! Vääntöa 200nm ja käytettävissä laajalla vääntöalueella, halvat vakuutukset,ketjuveto, kiihtyvyys 0-100km 9.7 ja huiput 197km/h, hyvä ohituskiihtyvyys.

        1.6 8V malli kuluttaa todella paljon. Itsellä keskikulutus kaupungissa 10-12.5 ja maantiellä mennään yli seitsemän litran kulutuksella lähes aina (joskus on keskikulutus ollut 6.4-6.9 mutta yleensä 7.0-8.2). Vakuutus on noin 100eur kalliimpi kuin TSI:ssä. Jakohihnaremontti on kallis. ja se vaihteiden vekslaaminen ja vaatimaton ohituskiihtyvyys on huonoja puolia. Lisäksi moottori on janoinen. Öljyä se ei kylläkään syö.


        Uudessa 122hv TSI:ssä kaupunkikulutus noin 8 litraa,maantiellä noin 5-6 litraa ja yhdistetty noin 6 litraa!

        Ja tuon mallin hinta ei ole kuin muutaman saturaisen enempi kuin 1.6 8V MPI:n.


      • Mä vaan
        Mä vaan kirjoitti:

        olisit saanut mahdollisuuden ostaa todella vähäruokaisen ja bensapihi VW Golf Variant 1.4 122hv TSI:llä lähes samaan hintaan kuin 1.6 8V 102hv malli. Tuollainen ketjuvetoinen vain turbollinen (eli ei siis kaksoisahdettu) Golf Variant on tulossa ihan kohta täällä markkinoille! Vääntöa 200nm ja käytettävissä laajalla vääntöalueella, halvat vakuutukset,ketjuveto, kiihtyvyys 0-100km 9.7 ja huiput 197km/h, hyvä ohituskiihtyvyys.

        1.6 8V malli kuluttaa todella paljon. Itsellä keskikulutus kaupungissa 10-12.5 ja maantiellä mennään yli seitsemän litran kulutuksella lähes aina (joskus on keskikulutus ollut 6.4-6.9 mutta yleensä 7.0-8.2). Vakuutus on noin 100eur kalliimpi kuin TSI:ssä. Jakohihnaremontti on kallis. ja se vaihteiden vekslaaminen ja vaatimaton ohituskiihtyvyys on huonoja puolia. Lisäksi moottori on janoinen. Öljyä se ei kylläkään syö.


        Uudessa 122hv TSI:ssä kaupunkikulutus noin 8 litraa,maantiellä noin 5-6 litraa ja yhdistetty noin 6 litraa!

        Ja tuon mallin hinta ei ole kuin muutaman saturaisen enempi kuin 1.6 8V MPI:n.

        tuntui itsestäkin aluksi riittävältä mutta kyllä jos teitäkin on usein enempi kyydissä kuin yksi tai kaksi tai kuskaatte jotain raskaampaa niin kyllä tuon tehon ja väännön puutteen huomaan. Samoin jos valoista lähtee ja haluaa ripeästi kiihdyttää niin tuntuu että vaikka kuinka polkee tallan pohjaan niin mitään ei tapahdu kuin vasta sitten kun kierrokset on jossain 2500-3000 korvilla. Auto tuntuu pintakaasulla ajaessa/kevyellä kuormalla kyllä ihan pirteältä. Tämä selittyy osittain tiheällä vaihteistolla/lyhyillä vaihteiden liikeradoilla joka saa aikaan sen että auto tuntuu kulkevan tavallaan aika ripeästi.

        Tämä kostautuu sillä, että kun vaihdevälitys on tiheä, niin bensa maistuu ja sitä keppiä saa olla kokoajan vatkaamassa/vaihteita vaihtamassa. Samoin motarilla jos haluaa ohittaa räväkästi/nopeasti niin pitää huudattaa nelosella tai kolmosella.

        Lisäksi kolmonen tuntuu alakierroksilla usein kaupungissa kääntyessä ja jyrkissä mäissä liian suurelta vaihteelta ja kakkosella kierrokset taas nousee liikaa/kone huutaa, mutta kolmosella tuntuu että on välillä liian suuri nurkka-ajoon ja kone meinaa ns.tukehtua/yskähtelee. Johtuu MPI:n heikohkosta alaväännöstä.


      • zw6
        Mä vaan kirjoitti:

        tuntui itsestäkin aluksi riittävältä mutta kyllä jos teitäkin on usein enempi kyydissä kuin yksi tai kaksi tai kuskaatte jotain raskaampaa niin kyllä tuon tehon ja väännön puutteen huomaan. Samoin jos valoista lähtee ja haluaa ripeästi kiihdyttää niin tuntuu että vaikka kuinka polkee tallan pohjaan niin mitään ei tapahdu kuin vasta sitten kun kierrokset on jossain 2500-3000 korvilla. Auto tuntuu pintakaasulla ajaessa/kevyellä kuormalla kyllä ihan pirteältä. Tämä selittyy osittain tiheällä vaihteistolla/lyhyillä vaihteiden liikeradoilla joka saa aikaan sen että auto tuntuu kulkevan tavallaan aika ripeästi.

        Tämä kostautuu sillä, että kun vaihdevälitys on tiheä, niin bensa maistuu ja sitä keppiä saa olla kokoajan vatkaamassa/vaihteita vaihtamassa. Samoin motarilla jos haluaa ohittaa räväkästi/nopeasti niin pitää huudattaa nelosella tai kolmosella.

        Lisäksi kolmonen tuntuu alakierroksilla usein kaupungissa kääntyessä ja jyrkissä mäissä liian suurelta vaihteelta ja kakkosella kierrokset taas nousee liikaa/kone huutaa, mutta kolmosella tuntuu että on välillä liian suuri nurkka-ajoon ja kone meinaa ns.tukehtua/yskähtelee. Johtuu MPI:n heikohkosta alaväännöstä.

        Autoja ja moottoreita tulee ja menee. Itselläni Variant 1.6 comfortline ja olen tosi tyytyväinen. Täytyyhän sitä autoa ajaa konkreettisesti ja tehot on aivan hyvää luokkaa, pärjää hyvin aivan varmasti. Ei kaikki tarvitse huippuvääntöä ja huippukiihtyvyyttä. Erittäin hyvä perusauto normaalikäyttöön.


      • TAG

        ...voitko vaihtaa 1.6:sen 122hv TSI -versioon.

        Kohta tätä asiaa ei nimittäin tarvitse enää miettiä kun 1.6 mallin myynti lopetetaan. Saksassa se on jo poistunut myyntimallistosta. 122hv TSI:stä tulee Variantin perusmoottori. Hintaeroa ei ole enää juuri lainkaan ja 122hv tarjoaa yli kaksilitraisen moottorin alaväännön (200Nm/1500!) pikkasen päälle 6 litran keskikulutuksella. Itselläni yhtenä kiinnostuksen kohteena uudessa autossa on myös teknologia ja 122hv on BMW:n "efficient dynamics" -konseptin ohella markkinoiden merkittävin ympäristöteknologia. Etenkin moottorin ollessa yhdistettynä DSG-7 vaihteistoon, uskaltaisin sanoa kyseessä olevan maailman paras moottori luokassaan. Vertaa esim. BMW/PSA 1.6:seen, joka on saanut palkintoja edistyksellisyydestään. Hyvä VW!

        Itselläni menee ensi viikolla tilaukseen Variant Sportline 122hv TSI:llä ja DSG-7:lla ja suurimmalla osalla varusteita. Samalla 4-Motion dieseli vaihtuu siis bensamoottoriin vaikka verouudistuksella muuta kaavailtiin. Tehkääpä laskelmat omalta osaltanne kannattavuusrajasta tuon moottorin yhteydessä niin huomaatte miksi näin kävi (hinta /vakuutusmaksut /käyttövoimavero /polttoainekulut). Samalla myös vaihtuu moottori huomattavasti dieseliä puhtaampaan vaihtoehtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7400
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      49
      5541
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      60
      3070
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1588
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      200
      1427
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe