kannattaako jatko-opiskelu

ollenkaan

Itse tein väikkäriä neljä vuotta huonolla palkalla. Nyt sitten olen post-doccina huonolla palkalla edelleen. Toivottavasti löytyy hyvä töpaikka vihdoin viimein. Tutut, jotka jätti jatko-opiskelut väliin tienaa paljon paremmin kuin minä.

21

10747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKL

      ...olen jatko-opiskelija (humanisti). Ei tätä todellakaan "kannata" tehdä, jos haluaa rikastua (maallista mammonaa). Tavoitteet pitää olla ihan muualla kuin rahassa. Tietysti toivoo, että toimeen tulee, nyt ja tulevaisuudessa, mutta itse ainakin teen tätä täysin mielenkinnosta, lähes intohimosta. Kyllä tutkimus osaa joskus myös palkita, ainakin minun mielestäni.

    • tekn.lis. vasta

      "viisastella", mutta et kai oikeasti ole kuvitellut, että tää olis joku taloudellinen sijoitus?! Siitähän jatko-opinnoissa ei oo ollenkaan kyse. Varmasti 99% perustutkinnon suorittajista saa fyrkkaa enemmän kuin meikäläiset. Terveydenhoitajakin nappaa enemmän kuin lisuri luonnontiedealalla, saati sitten esim. sairaanhoitaja; sellaisista tuloista voin vain haaveilla:) Kun siihen ottaa huomioon vielä osittain apurahalla roikkumisen niin jää ne eläkekertymätkin vielä puuttumaan.

      Kyllä tässä on ihan kutsumuksesta kyse, jos tähän leikkiin lähtee. Itsellä valinta oli helppo koska tutkijanura oli ollut jo niin pitkään ainoa kiinnostuksen kohde.

      Jos jostain syystä tästä lipeäisikin vaikka yrityspuolelle väikkärin jälkeen, niin onhan se selvää, että laahaan tuloissa rivi-inssiin verrattuna vuosikausia jäljessä.

    • Eräs tri

      Suoraan kysymykseen suora vastaus: ei kannata. Toisaalta riippuu sitä, mitä itse haluat.

      Minä tein väikkärin apurahoilla ja olin pari vuotta postdoccina huonolla palkalla. Työ oli toki mielenkiintoista, koska olin itse määritellyt tutkimusaiheeni.