yksityinen vai kunnallinen

pph/pvkoti

Voinko luottaa yksityiseen..kuka sen toimintaa valvoo.
Meillä tällä hetkellä 1 v. poika hoidossa kunnallisella pphoitajalla kaksi päivää viikossa..maaliskuussa kokoaikaistetaan.
Mutta jotenkin mulla on huono fiilis siitä hoitajasta.. siis varmasti hoitaa asiansa mutta tuntuu että sitä ei paljon ne lapset kiinnosta..etenkään tää meidän poika koska on nuorin ja vie aikaa ja huomiota.Ja hoitajalla ei ole moneen vuoteen ollut noin pientä.Yksikin pv kun isä meni poikaa hakemaan.. oli muut lapset leikkimässä, hoitaja jutteli puistossa jonkun toisen aikuisen kanssa ja meidän poika vaunuissa kasvot eri suuntaan kuin missä hoitaja ja muut lapset olivat!!Ihan kun sen vois vaan siihen syrjään jättää kun ei kävele vielä täydellisesti ulkopukimissa ja ei puhu niin ei osaa valittaakkaan.
Huono fiilis aina niinä päivinä kun poika lähte hoitoon.. intuitio(ko) aina oikeassa? Vai olenkohan vaan hysteerinen yhden lapsen äiti?

13

1276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi oli

yksityisellä pph:lla.Ollaan oltu tosi tyytyväisiä.Vähän vanhempi ,kokenut rouva.Ihana ihminen,huomio riittää lapsille ja lämmin henki.Todella keskittyy lapsiin ,oli isompi tai pienempi.
      Valitettavasti jouduttiin muuttamaan toiselle paikkakunnalle.
      Ja yksityistä hoitajaa valvotaan samallatavalla kuin kunnallista,
      käydään tarkastamassa hoito-olosuhteet ja rikosrekisteriote ym.
      Tämä koskee tietty ihan "virallisia" pph-paikkoja.

• kunnallinen

Meidän kokekmuksemme mukaan yksityistä päivähoitoa valvotaan heikosti. Alussa, toiminnan alkaessa tarkastetaan kyllä tilat, henkilökunta ja sen koulutus, lapsiluku jne. mutta jatkossa valvonta jää vanhempien vastuulle. Mitään tarkastuskäyntejä ei tehdä, kai resurssipula, en tiedä. Jos vanhemmat ovat tyytymättömiä voi ja kannattaa ottaa yhetys kunnan päivähoidontarkastajaan ja kysellä onko aihetta huoleen. Yksityinen voi olla parempi hoitopaikka, kuin kunnallinen, mutta valvontaa ei ole.

• jjjjjjjjjjjhhhhhhhh
        kunnallinen kirjoitti:

Meidän kokekmuksemme mukaan yksityistä päivähoitoa valvotaan heikosti. Alussa, toiminnan alkaessa tarkastetaan kyllä tilat, henkilökunta ja sen koulutus, lapsiluku jne. mutta jatkossa valvonta jää vanhempien vastuulle. Mitään tarkastuskäyntejä ei tehdä, kai resurssipula, en tiedä. Jos vanhemmat ovat tyytymättömiä voi ja kannattaa ottaa yhetys kunnan päivähoidontarkastajaan ja kysellä onko aihetta huoleen. Yksityinen voi olla parempi hoitopaikka, kuin kunnallinen, mutta valvontaa ei ole.

Olen ollut töissä yksityisillä ja en suosittelisi. Kunnallista valvotaan paremmin. Yksityisillä myös henkilökunnalle huonommat edut, jota kautta myös huonompi työmotivaatio.

• on moneen lähtöön

mutta kaikki heistä on koulunsa käyneet.itse kannatan pienen lapsen kohdalla yksityistä,ryhmäkoon takia..jotkut perhepv hoitajat eivät tosin anna virikkeitä tarpeeksi lapsen kehityksen kannalta,,saattavat esim.laittaa lapset vain katsomaan piirettyjä..

• --------------

Vähän vaikea kuvitella, että jossain vain katseltais videoita. Nykyään kun perhepäivähoidossakin (kunnalla) lapsille tehdään henkilökohtaiset vasut sun muut kartotukset.

• VAI VIDEOITA

vaan hoidossa katsellaan? Johan oli paksua kirjoitusta. Itse olen ollut 20v pph:na ja tänä aikana ei ole monestikaan videoita katseltu. Sanotaan kerran kolmessa kuukaudessa korkeintaan ja nekin "teema" videoita johonkin aiheeseen tueksi. Meillä hoitajilla on työkokoukset ja koulutusta niin paljon, että uskallan väittää, ettei ole Suomenmaassa yhtään hoitopaikkaa, jossa pelkkien videoiden katselulla tässä työssä sais palkkaansa. Ensinnäkin lasten "työpäivä" on senverran monipuolinen, ettei siinä kerkee videoita tuijottelemaan. Joskus tuntuu, että ymmärtääköhän pienten lasten vanhemmat ollenkaan, ettei se hoitopaikka ole mikään tempputalo, jossa hoitaja keksii koko ajan tekemistä. Lapsi ei suorita, lapsi leikkii oppiakseen.Vanhemman ja hoitajan tehtävä on tukea ja ohjata lasta oppimisessa, lapsen ehdoilla. Uskon ja tiedän, että ainakin kunnallisella puolella on monipuolista virikkeellistä toimintaa usein esim. hoitajien/ohjaajien yhteisinä tilaisuuksina. PPH

• miirumaru77
        VAI VIDEOITA kirjoitti:

vaan hoidossa katsellaan? Johan oli paksua kirjoitusta. Itse olen ollut 20v pph:na ja tänä aikana ei ole monestikaan videoita katseltu. Sanotaan kerran kolmessa kuukaudessa korkeintaan ja nekin "teema" videoita johonkin aiheeseen tueksi. Meillä hoitajilla on työkokoukset ja koulutusta niin paljon, että uskallan väittää, ettei ole Suomenmaassa yhtään hoitopaikkaa, jossa pelkkien videoiden katselulla tässä työssä sais palkkaansa. Ensinnäkin lasten "työpäivä" on senverran monipuolinen, ettei siinä kerkee videoita tuijottelemaan. Joskus tuntuu, että ymmärtääköhän pienten lasten vanhemmat ollenkaan, ettei se hoitopaikka ole mikään tempputalo, jossa hoitaja keksii koko ajan tekemistä. Lapsi ei suorita, lapsi leikkii oppiakseen.Vanhemman ja hoitajan tehtävä on tukea ja ohjata lasta oppimisessa, lapsen ehdoilla. Uskon ja tiedän, että ainakin kunnallisella puolella on monipuolista virikkeellistä toimintaa usein esim. hoitajien/ohjaajien yhteisinä tilaisuuksina. PPH

hei kyllä ne yksityiset vasta niita lapsia suorastaan hamstraa itselleen , täälläkin päin kulkee hoitaja 7 lapsen kanssa, jne... et kyllä kunnallinen hoitopaikka on aina turvallisempa, ja on koulutusta jatkuvasti ,varahoidot järjestyy ja ohjaajat kyllä ovat koko ajan mukana ,paremmin kunallisten hoitajien kanssa,esim kun kunnnallinen hoitaja ei saa enää viedä lapsia auton kyydissä ,niin kyllä yksityiset saa,oikein läheltä sivusta seuraillut, kun yksityisiä ei kuulemma koske mitkään samat säännöt.he kun ovat yksityis yrittäjiä kuulemma.

• nyt joku kateellinen
        miirumaru77 kirjoitti:

hei kyllä ne yksityiset vasta niita lapsia suorastaan hamstraa itselleen , täälläkin päin kulkee hoitaja 7 lapsen kanssa, jne... et kyllä kunnallinen hoitopaikka on aina turvallisempa, ja on koulutusta jatkuvasti ,varahoidot järjestyy ja ohjaajat kyllä ovat koko ajan mukana ,paremmin kunallisten hoitajien kanssa,esim kun kunnnallinen hoitaja ei saa enää viedä lapsia auton kyydissä ,niin kyllä yksityiset saa,oikein läheltä sivusta seuraillut, kun yksityisiä ei kuulemma koske mitkään samat säännöt.he kun ovat yksityis yrittäjiä kuulemma.

liikkeellä? Olen 20 v tehnyt pph työtä ja yksityisenä.Jos kuljetamme lasta autolla johonkin,pyydämme kyllä vanhemmilta luvan......
        Tiedän kyllä että kunnallisilla hoitajilla on melko erikoisia sääntöjä,vaikka vanhemmat olisivat eri mieltä,mutta älä sillä perusteella ala haukkumaan yksityisiä,vaikka olemmekin yrittäjiä.
        Meillläpäin kyllä yksityiset pitävät tarkat lapsirajat.

• kunnallisten
        nyt joku kateellinen kirjoitti:

liikkeellä? Olen 20 v tehnyt pph työtä ja yksityisenä.Jos kuljetamme lasta autolla johonkin,pyydämme kyllä vanhemmilta luvan......
        Tiedän kyllä että kunnallisilla hoitajilla on melko erikoisia sääntöjä,vaikka vanhemmat olisivat eri mieltä,mutta älä sillä perusteella ala haukkumaan yksityisiä,vaikka olemmekin yrittäjiä.
        Meillläpäin kyllä yksityiset pitävät tarkat lapsirajat.

erikoiset säännöt ovat (olisi hauska tietää). Tietääkseni ei kunnallisellakaan ole mitään erikoisia sääntöjä päivähoidossa. Samanlaista päivähoitoa se on ainakin meidän kunnassa, oli sitten kysymys kunnallisen pph:n, päiväkodin tai yksityisten pph:ien toimista. Samaan "hiileen" me kaikki täällä yritetään puhaltaa. Eiköhän meillä kaikilla ole sama tavoite: lapsen hyvinvointi. Me hoitajat ollaan vain sen hyvinvoinnin tuottajia, jokainen yksillöllisellä tavalla ja siihen meillä kaikilla on oikeus. Niinkuin kaikilla muillakin työaloilla. ME "VAAN" TEHDÄÄN TYÖTÄ LAPSEN PARHAAKSI, joka satuu olemaan "näkyvää" ja paljon arvosteltua työtä. Eräs itseään, lastenvanhenpia ja työkavereita kunnioittava PPH.

• edelliseen
        kunnallisten kirjoitti:

erikoiset säännöt ovat (olisi hauska tietää). Tietääkseni ei kunnallisellakaan ole mitään erikoisia sääntöjä päivähoidossa. Samanlaista päivähoitoa se on ainakin meidän kunnassa, oli sitten kysymys kunnallisen pph:n, päiväkodin tai yksityisten pph:ien toimista. Samaan "hiileen" me kaikki täällä yritetään puhaltaa. Eiköhän meillä kaikilla ole sama tavoite: lapsen hyvinvointi. Me hoitajat ollaan vain sen hyvinvoinnin tuottajia, jokainen yksillöllisellä tavalla ja siihen meillä kaikilla on oikeus. Niinkuin kaikilla muillakin työaloilla. ME "VAAN" TEHDÄÄN TYÖTÄ LAPSEN PARHAAKSI, joka satuu olemaan "näkyvää" ja paljon arvosteltua työtä. Eräs itseään, lastenvanhenpia ja työkavereita kunnioittava PPH.

kirjoittajaan,joka kertoi,etteivät kunnalliset saa kuljettaa autolla lapsia mihinkään.Olen samaa mieltä,että samaa työtä tehdään,en vain halua kuulla kommentteja että olemme jotenkin eri asemassa vain sen takia että olemme yksityisyrittäjiä.

• valvotaan...

On sitten kunnallinen tai yksityinen pph,niin kyllä tätä työtä "valvotaan",kaikki tietää mitä työtä tekee. Naapurit,leikkipuistojen ohjaajat, kaupan työntekijät,lähistöllä asustavat lapsiperheet ym. Kaikki jotka näkevät 4-5 lasta yhden aikuisen kanssa.Olen vakuuttunut siitä että mikäli kaikki ei olisi kohdallaan niin kyllä jostain viesti menisi ylemmille tahoille.Ja kyllä luulisi että vanhemmat huomaisivat(luottakaa omaan vaistoonne!) ja lapset oireilisivat jos kaikki ei ole hyvin.
      PPH ohjaaja käy kunnalis./yksit. pphoitajan kotona ensikäynnillä.Katsoo/haastattelee/arvio onko henkilö (koulutus, kokemus, rikosrekisteriote) soveltuva ja koti asianmukaisessa kunnossa (turvallisuus,hygienia,lepotilat,leikkitilat ja ruokailutilat) tähän työhön.Minä toimin yksityisenä pphoitajana.Ohjaajaan voi tarvittaessa ottaa yhteyttä ja kotikäynti on kerran vuodessa. Jos on tarvetta niin voi myös konsultoida erityislastentarhanopettajaa .
      Tätä työtä tehdään omalla persoonalla,siihen ei vaikuta onko kunnallinen vai yksityinen.
      Täällä on huutava pula kunnallisista pphoitajista.
      Minua ei kunnan tarjoamat työehdot/palkat/päivän pituudet miellytä.Yksityisenä saan itse valita perheet, lapsen iät,hoitopäivän pituuden,loman.
      Erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitsevia lapsia en ota hoitoon mikäli se edellyttää enempi resursseja kun mihin mielestäni itse pystyn, kaikkien muidenkin lasten on saatava aikaa ja laadukasta hoitoa.Kun minulla työpäivät 8½ - 9h, palkka työn vaativuuden ja vastuun mukaan, yhteistyökykyiset perheet ja ihanat lapset,mikä sen parempaa.Minulla on hyvä olla,olen virkeä,työ on mukavaa,lapset vaistoavat sen,ja se on perusta hyvälle kehitykselle.

• tarkoittaa

kran vuodessa tulee joku katsomaan ja kyselemään a thats it... eli jos hoitaja ei tunnu hyvältä tai sopivalta ainakaan teille kannattaisin vaihtoa. Itse aion hakea nt lapselle ekaa hoitopaikkaa ja aivan varmasti vaihdan jos hoitajan kanssa ei ajatukset kohtaa.

• lähtökohta

hoitosuhteelle,jos ajattelee noin.Ihmiset ovat erilaisia,eikä kaikki tule toimeen keskenään.Jos ajatus on heti tuollainen,kannattaa varmaan hoitaa itse lapsensa.
        Olen ollut pitkään perhepäivähoitajana ja olen kiitollinen siitä,että
        perheet joiden lapsia hoidan/olen hoitanut,ovat olleet mukavia ja yhteistyö on sujunut.Keskustellaan jos joku mietityttää.Kyllä suuri osa tätä työtä tekeviä ovat suurella sydämellä ja pienellä palkalla hoitamassa ihania lapsia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27