Tuli vähän epävarma olo..

3:n äiti

Meille on tulossa lähipäivinä basenji-poika :) Hartaasti koko perhe tätä uutta perheenjäsentä odottaa, mutta nyt kun kävin läpi näitä keskusteluja, niin heräsi epäilys, että olemmenkohan sittenkään valinneet viisaasti? Perheessämme ei ole ollut aiemmin koiraa ja tämä rotu oli meille aivan uusi tuttavuus. Tykästyimme mm. sen ulkonäköön, siisteyteen ja terhakkuuteen. Perheen äitinä pelkään nyt jo etukäteen, että "tuhoaako" se kotimme saman tien - aika kärjistetty ilmaisu! - mutta silti.. Ainakin noiden aikaisempien juttujen perusteella saa sen käsityksen, että jonkinlaisia katastrofeja on lupa odottaa.. Rohkaisua tässä pyytelen teiltä, joilla on jo kokemusta. Meillä vasta ollaan alkumetreillä.

39

4830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kaikilla pennuilla on vähä samoja vinkeitä :)
      hampaitten terottelua sinne mihin ei saa ja pissailua ja kakkailua mihi sattuu, sähköjohtojen ja kirjojen nakertelua, haukkumista,, jos vaa ylettyy nii pöydältä syömistä ja roskapussien levittämistä, sitte ne raukat nappisilmillään tuijottaa miks omistaja naama punaisena ja iha raivona siivoilee tekeleitä joita koira on vaivalla taiteillut xDD

      sitte sitä suloista tuhinaa kun se nukkuu, ilosta ilmettä ku ossaa jottai oikeen tehä ja pusuja ku tykkää susta nii kovasti :)

      kaikkea pennun kans saa kestää, mutta oikeanlaisella kasvatuksella siitä tullee aivan mahtava otus joka vallottaa nii perheen ku kaikki muutkin :) apua saa kirjoista ja netistä, ja tietenkin kasvattajalta :)

      onnea perheenlisäyksestä, suosittelisin ottamaan nartun, ne yleensä on helpompia opettaa yms. mutta nyt yleistän koiriin yleensä kun ko. rodusta ei ole kokemusta..

    • kaikilla meillä on joskus ollut ensimmäinen koira ja sen kans on monesti kusessa oltu, mutta aina apu löytyy ku vaa kehtaa kysyä :)
      ja jokaiseen huonoon tapaan löytyy apu ku vaa ettii :)

      eikä parin kirjan lukeminen koskaa pahitteeksi oo :) ite selannu läpi montaki xDD

      kunhan muistat että koiralla pittää olla kuri, järjestys, säännöt ja omat jutut. leluja luita ja joku paikka missä saa olla rauhassa (oma paikka) minne ei mielellään lapset saa mennä..
      ja se mitä et halua koiran tekevän aikuisena, elä anna tehä lapsenakaan :)

      • 3:n äiti

        Laitoitpa piristävän vastauksen :)
        Sitähän minäkin, että kaikki pennut osaavat tehdä pahojaan ja kokeilla rajoja ihan kuin ihmislapsetkin eikä tätä tuhoamisvimmaa varmaan ole syytä kärjistää nimenomaan basenjiin. T. Kaimion kirjoittamaa pentuopasta meillä on kaikki lukeneet, ja paljon hyviä vinkkejä sieltä löytyykin. Onhan tämä jännittävää meille kaikille.. mutta uskon että saamme uudesta perheenjäsenestämme paljon iloa ;)


      • viiden basenjin omistaja
        3:n äiti kirjoitti:

        Laitoitpa piristävän vastauksen :)
        Sitähän minäkin, että kaikki pennut osaavat tehdä pahojaan ja kokeilla rajoja ihan kuin ihmislapsetkin eikä tätä tuhoamisvimmaa varmaan ole syytä kärjistää nimenomaan basenjiin. T. Kaimion kirjoittamaa pentuopasta meillä on kaikki lukeneet, ja paljon hyviä vinkkejä sieltä löytyykin. Onhan tämä jännittävää meille kaikille.. mutta uskon että saamme uudesta perheenjäsenestämme paljon iloa ;)

        Kunhan muistatte olla heti alusta asti basenjin johtajia ja että jokainen pitää basenjilla samat säännöt (esim. ei ruokaa pöydästä, ei vaikka sohvalle jne).

        Onko teillä kokemusta koirista? Uskoisin että jokaiselta suomen basenjikasvattajalta saa neuvoja jos jotain meneekin pieleen tai jos teitä epäilyttää joku homma.

        Nuo aiemmat keskustelut täällä basenjeista eivät ole mitään pilaa, ota ne kuitenkin tosissasi. Voit silti saada mukavan ihanan ja helpon basenjin, mutta voi teille tulla kauhea riiviökin.

        Toivottovasti otatte kuitenkin basenjin ja olette valmiita kohtaamaan hyvät ja ne huonot puolet. Basenjit voivat kyllä olla kovia tuhoamaan, meillä basenji ei ole rikkonut kuin johtoja mutta useimmilla basenjikodeilla on sohvat syötyjä. Meidän basenjilla sitten taas on ollut näitä muita ongelmia, ruuasta ja luista murisee ja pari kertaa se on purrutkin.


    • jos tuo basenji on nui ns. johtajarotu ku mitä tuo yks väittää (en muista millä nimellä kirjotti)
      niin luulen että teijän kannattaa koulutuksen sijasta satsata tuohon "johtajuuteen"..
      ja siihen sain ite palio apua tästä kirjasta: Tennant, Colin. kouluta koirasi kolmessa viikossa..
      kirjastosta pitäs löytyä.. siinä on palio konsteja "nujertaa" koira.. itellä vähä oli koiraongelmia just tuon johtajuusjutun takia, oma koirani on todella dominoiva 1.5 seropiuros.. mutta luupää mikä luupää,. mutta tuota kirjaa suosittelen lämpimästi nii saattaa kummsati silmät avautua :)

      ku suurin osa koiraongelmista tullee ku koira ja omistaja puhhuu eri kieltä, se mikä on koiralle tärkeää saattaa sulle olla pikkujuttu, esim makkarissa nukkuminen. vahvistat koiran johtajuutta jos se sun vieressä saa nukkua.... ja samon jos se kulkee edellä ovesta,, sää meet eellä ja saat olla ylempänä (sohva ja sänky yms penkit) koiralle fyysisesti ylempänä = pomo...

      • viiden basenjin omistaja

        "jos tuo basenji on nui ns. johtajarotu ku mitä tuo yks väittää (en muista millä nimellä kirjotti)
        niin luulen että teijän kannattaa koulutuksen sijasta satsata tuohon "johtajuuteen".. "

        Ihan kuin ei oltaisi jo kokeiltu ;). Joillakin basenjeilla vain on niin kova luonne että sitä ei pysty kokonaan muuttamaan. Mutta kiitos vain "vinkistä".


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        "jos tuo basenji on nui ns. johtajarotu ku mitä tuo yks väittää (en muista millä nimellä kirjotti)
        niin luulen että teijän kannattaa koulutuksen sijasta satsata tuohon "johtajuuteen".. "

        Ihan kuin ei oltaisi jo kokeiltu ;). Joillakin basenjeilla vain on niin kova luonne että sitä ei pysty kokonaan muuttamaan. Mutta kiitos vain "vinkistä".

        iha nuin tarkottanu että sää et asiasta mittää tietäis, ja että se tekis basenjista palveluskoiran.. tarkotin vaa että voi helepottaa yhteiseloa.
        mitä mää muistan lukeneeni nii sitä vois verrata kissaan tai tiibetinmastiffiin (molemmista on kokemusta xD)

        ei niitä kai tottelemaan saa muuta ku lahjomalla. jos silläkää, mutta aattelin vähä opastaa ekan koiran ku ottaa :)

        tarkotus ei ollu varpaille yrittää hyppiä :(
        ja kuten jo sannoin, itelläni ei ko.rodusta kokemusta oo...


    • 3:n äiti

      Mitäs mieltä olette siitä, jos ja kun pentu joutuu olemaan joitakin tunteja yksin kotona (aidatussa tilassa), niin jos sille jättäisi radion hiljaiselle äänelle päälle esim. johonkin viereiseen huoneeseen? Tuntisiko se oloaan yhtään sen turvallisemmaksi, se kun joutuisi olemaan lähes täydessä hiljaisuudessa perheen ollessa koulussa/töissä?

      • toimii :) mulla o aina mankka päällä ku koirat on kotona.. eivät keskity nii palio ulkoa tuleviin ääniin,ja jotenki sillä o meijä kakruihin vähä rauhottava vaikutus. muute tuppaavat haukkumaan yms.. vaikka on tuo haukkumine vähentyny ku olleet usiammi yksin kotona (jätän välillä yhen vaa kotia).

        yhtäkaikki hyvä idea :)


      • viiden basenjin omistaja
        Onnenkäpälä kirjoitti:

        toimii :) mulla o aina mankka päällä ku koirat on kotona.. eivät keskity nii palio ulkoa tuleviin ääniin,ja jotenki sillä o meijä kakruihin vähä rauhottava vaikutus. muute tuppaavat haukkumaan yms.. vaikka on tuo haukkumine vähentyny ku olleet usiammi yksin kotona (jätän välillä yhen vaa kotia).

        yhtäkaikki hyvä idea :)

        Meillä oli alussa mankka basenjeilla mutta sitten onnistuivatkin rikkomaan siitä johdot joten se siitä mankasta.

        Tuollaisiin tyyppeihin tulet paljolti törmäämään jotka yrittävät neuvoa (hieno asia kyllä) mutta he eivät ymmärrä että basenji ei toimi kuin "normaali" kotikoira.

        Mutta jos sinä olet oikeasti valmis kohtaamaan vaikeuksia niin hanki basenji. Kasvattajat todellakin neuvovat sillä he haluavat vilpittömästi kasvateilleen parasta. Basenjifoorumi on myös hyvä paikka, siellä on myös paljon ihmisiä jotka neuvovat mielellään.


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        Meillä oli alussa mankka basenjeilla mutta sitten onnistuivatkin rikkomaan siitä johdot joten se siitä mankasta.

        Tuollaisiin tyyppeihin tulet paljolti törmäämään jotka yrittävät neuvoa (hieno asia kyllä) mutta he eivät ymmärrä että basenji ei toimi kuin "normaali" kotikoira.

        Mutta jos sinä olet oikeasti valmis kohtaamaan vaikeuksia niin hanki basenji. Kasvattajat todellakin neuvovat sillä he haluavat vilpittömästi kasvateilleen parasta. Basenjifoorumi on myös hyvä paikka, siellä on myös paljon ihmisiä jotka neuvovat mielellään.

        räkytät? sama kai se on mikä koira se on jos on kyse minkää sortinkasvatuksesta, jos ite et saa koirilles tapakasvatusta palloon nii oma vikas, mää saanoin ettei siitä mitää palveluskoiraa tehä millää mutta yritin neuvoa muuten..

        joten jos sulla on oikiaa asia nii ala neuvoa ku kysytään eläkä puuu siihe mitä mää sanon vaa korjaa jos oon väärässä..

        ja mikähän on "normaali" koira? semmone joka ei seuraa tarvi vai mikä?
        ja tuo musiikkihan on ihan yleispätevä, olokoon kyseessä mikä hyvänsäkoira ajokoirasta bitbulliin, ja basenjista tiibetinmastiffiin.

        en tiiä yhtää koiraa joka ei pentuna jotai jyrsis, en tarvi basenjia rikkoon mun sähköjohtoja ku oma koirani sen jo teki, eikä siihe sähkömiestä tarvi että semmosen korjata ossaa..

        ja mihin mitää foorumia tarvii ku näähä näkkyy kaiken tiiät :)


      • viiden basenjin omistaja
        Onnenkäpälä kirjoitti:

        räkytät? sama kai se on mikä koira se on jos on kyse minkää sortinkasvatuksesta, jos ite et saa koirilles tapakasvatusta palloon nii oma vikas, mää saanoin ettei siitä mitää palveluskoiraa tehä millää mutta yritin neuvoa muuten..

        joten jos sulla on oikiaa asia nii ala neuvoa ku kysytään eläkä puuu siihe mitä mää sanon vaa korjaa jos oon väärässä..

        ja mikähän on "normaali" koira? semmone joka ei seuraa tarvi vai mikä?
        ja tuo musiikkihan on ihan yleispätevä, olokoon kyseessä mikä hyvänsäkoira ajokoirasta bitbulliin, ja basenjista tiibetinmastiffiin.

        en tiiä yhtää koiraa joka ei pentuna jotai jyrsis, en tarvi basenjia rikkoon mun sähköjohtoja ku oma koirani sen jo teki, eikä siihe sähkömiestä tarvi että semmosen korjata ossaa..

        ja mihin mitää foorumia tarvii ku näähä näkkyy kaiken tiiät :)

        "sama kai se on mikä koira se on jos on kyse minkää sortinkasvatuksesta, jos ite et saa koirilles tapakasvatusta palloon nii oma vikas, mää saanoin ettei siitä mitää palveluskoiraa tehä millää mutta yritin neuvoa muuten.. "

        Heh, juuri tuota tarkoitin. Basenjit ovat ihan eri asia kuin joku tavallinen tohvelinnoutaja. Niitä ei noin vain koulutetakkaan palveluskoiriksi ;). Aina saa kuulla ihme neuvoja tapakoulutukseen, mutta kun jokainen koira on yksilö joten turhaan sinä alat minua täällä neuvomaan kun mitään apua en edes ole pyytänyt.

        Mikä sellainen koira sitten on joka ei seuraa kaipaa? Sinun mastiffisiko?! Koirat ovat laumaeläimiä, niitä ei vain hankita johonkin talliin elämään yksin.

        Ja minä en todellakaan ala korjaamaan sähköjohtoja jotka ovat sentin mittaisina *silmien pyörittelemistä*. Jotkut koirat eivät todellakaan kaipaa radioa, jotkut rauhoittuvat paremmin kun saavat olla hiljaisuudessa ja sitten taas jotkut kaipaavat melskettä ympärilleen.

        Ja minä neuvoin tämän keskustelun aloittajaa, hänhän tahtoi tietää kokemuksia ja tietoja basenjeista ja minä niitä täällä nyt jaan koska kokemusta minulta kyllä löytyy (toisin kuin sinulta??!). Basenjifoorumilta kannattaa mielummin kysyä kuin täältä, siellä käy asiantuntevaa porukkaa.

        Ja sellaisia koiria on kyllä enemmän jotka eivät pentuna tuhoa yhtikäs mitään, kun sitten taas on esim basenjeja jotka tuhoavat koko elämänsä ajan.

        Niin ja missä ihmeessä sinä nyt oikein neuvoja tarvitset?


      • Tuija S.
        viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        "sama kai se on mikä koira se on jos on kyse minkää sortinkasvatuksesta, jos ite et saa koirilles tapakasvatusta palloon nii oma vikas, mää saanoin ettei siitä mitää palveluskoiraa tehä millää mutta yritin neuvoa muuten.. "

        Heh, juuri tuota tarkoitin. Basenjit ovat ihan eri asia kuin joku tavallinen tohvelinnoutaja. Niitä ei noin vain koulutetakkaan palveluskoiriksi ;). Aina saa kuulla ihme neuvoja tapakoulutukseen, mutta kun jokainen koira on yksilö joten turhaan sinä alat minua täällä neuvomaan kun mitään apua en edes ole pyytänyt.

        Mikä sellainen koira sitten on joka ei seuraa kaipaa? Sinun mastiffisiko?! Koirat ovat laumaeläimiä, niitä ei vain hankita johonkin talliin elämään yksin.

        Ja minä en todellakaan ala korjaamaan sähköjohtoja jotka ovat sentin mittaisina *silmien pyörittelemistä*. Jotkut koirat eivät todellakaan kaipaa radioa, jotkut rauhoittuvat paremmin kun saavat olla hiljaisuudessa ja sitten taas jotkut kaipaavat melskettä ympärilleen.

        Ja minä neuvoin tämän keskustelun aloittajaa, hänhän tahtoi tietää kokemuksia ja tietoja basenjeista ja minä niitä täällä nyt jaan koska kokemusta minulta kyllä löytyy (toisin kuin sinulta??!). Basenjifoorumilta kannattaa mielummin kysyä kuin täältä, siellä käy asiantuntevaa porukkaa.

        Ja sellaisia koiria on kyllä enemmän jotka eivät pentuna tuhoa yhtikäs mitään, kun sitten taas on esim basenjeja jotka tuhoavat koko elämänsä ajan.

        Niin ja missä ihmeessä sinä nyt oikein neuvoja tarvitset?

        Tervehdys!

        "Aina saa kuulla ihme neuvoja tapakoulutukseen, mutta kun jokainen koira on yksilö joten turhaan sinä alat minua täällä neuvomaan kun mitään apua en edes ole pyytänyt."

        KOMPS
        KOMPS!

        Tätä keskustelua seuranneena olen
        samaa mieltä asiasta!!!

        Basenjia ei kouluteta ihan
        samalla tavalla kuin sinun tiibettilaistasi...

        Ne ovat eri rotuja sentäs! Ja ihan
        eri puolilta maailmaakin.

        Älkää riidelkö,
        Rakkain terkuin Tuija


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        "sama kai se on mikä koira se on jos on kyse minkää sortinkasvatuksesta, jos ite et saa koirilles tapakasvatusta palloon nii oma vikas, mää saanoin ettei siitä mitää palveluskoiraa tehä millää mutta yritin neuvoa muuten.. "

        Heh, juuri tuota tarkoitin. Basenjit ovat ihan eri asia kuin joku tavallinen tohvelinnoutaja. Niitä ei noin vain koulutetakkaan palveluskoiriksi ;). Aina saa kuulla ihme neuvoja tapakoulutukseen, mutta kun jokainen koira on yksilö joten turhaan sinä alat minua täällä neuvomaan kun mitään apua en edes ole pyytänyt.

        Mikä sellainen koira sitten on joka ei seuraa kaipaa? Sinun mastiffisiko?! Koirat ovat laumaeläimiä, niitä ei vain hankita johonkin talliin elämään yksin.

        Ja minä en todellakaan ala korjaamaan sähköjohtoja jotka ovat sentin mittaisina *silmien pyörittelemistä*. Jotkut koirat eivät todellakaan kaipaa radioa, jotkut rauhoittuvat paremmin kun saavat olla hiljaisuudessa ja sitten taas jotkut kaipaavat melskettä ympärilleen.

        Ja minä neuvoin tämän keskustelun aloittajaa, hänhän tahtoi tietää kokemuksia ja tietoja basenjeista ja minä niitä täällä nyt jaan koska kokemusta minulta kyllä löytyy (toisin kuin sinulta??!). Basenjifoorumilta kannattaa mielummin kysyä kuin täältä, siellä käy asiantuntevaa porukkaa.

        Ja sellaisia koiria on kyllä enemmän jotka eivät pentuna tuhoa yhtikäs mitään, kun sitten taas on esim basenjeja jotka tuhoavat koko elämänsä ajan.

        Niin ja missä ihmeessä sinä nyt oikein neuvoja tarvitset?

        uuestaa tuo mitä kirjotin xDD
        määhän en väittänykkää että kukaa koira yksin tykkäis olla..

        ja jos et tienny nii ne sähköjohot tiete kannattas suojata xD

        ja mitä tulee jokaisen koiran yksilöllisyyteen, se että totteleeko koira ei ole sama asia kuin se että onko koirasi hyvätäpainen.

        jos sun koiralla tapoja ois nii eihä se puremaa ketää menis..

        ihan yks ja hailee mikä koira se on, mutta jos on koira niin se on laumaelän, ja laumassa on AINA johtaja.
        joten jos aina on johtaja on aina myös säännöt ja jos säännöt tietää, pystyy omaa johtajuuttaan vahvistamaan ja jos johtajuutta pystyy vahvistamaan, voit tehä itestäs niin korkeen pomon että alaises ei tee mittää väärää koska pelekää johtajan suuttuvan/loukkaantuvan..

        ja jopa siihen sun mainitsemaan yksilöön pätee laumasäännöt,. muutenhan se ei ois laumaeläin, eikä myöskään tulisi toimeen muiden koirien kanssa.

        "ja mikähän on "normaali" koira? semmone joka ei seuraa tarvi vai mikä?
        ja tuo musiikkihan on ihan yleispätevä, olokoon kyseessä mikä hyvänsäkoira ajokoirasta bitbulliin, ja basenjista tiibetinmastiffiin."

        missä kohtaa lukee että koira ei tarvi seuraa?

        Niin ja missä ihmeessä sinä nyt oikein neuvoja tarvitset?

        enhä mää sulta mittää neuvoja oo kysynykkää,,ku et sää koirien kouluttamisesta mitää tiiä..


      • Tuija S. kirjoitti:

        Tervehdys!

        "Aina saa kuulla ihme neuvoja tapakoulutukseen, mutta kun jokainen koira on yksilö joten turhaan sinä alat minua täällä neuvomaan kun mitään apua en edes ole pyytänyt."

        KOMPS
        KOMPS!

        Tätä keskustelua seuranneena olen
        samaa mieltä asiasta!!!

        Basenjia ei kouluteta ihan
        samalla tavalla kuin sinun tiibettilaistasi...

        Ne ovat eri rotuja sentäs! Ja ihan
        eri puolilta maailmaakin.

        Älkää riidelkö,
        Rakkain terkuin Tuija

        tiibettiläisesi??

        ei mulla semmosta oo.

        kyllä mää ny tiiän et ne eri rotuja on xDD
        mutta kumpaakaa et (poikkeuksia lukuunottamatta)
        palveluskoiraksi saa tekemälläkää, ja tavat voi opettaa kummallekkin..

        ei mun tarkotuksena oo tappelu ollukkaa..


      • viiden basenjin omistaja
        Onnenkäpälä kirjoitti:

        uuestaa tuo mitä kirjotin xDD
        määhän en väittänykkää että kukaa koira yksin tykkäis olla..

        ja jos et tienny nii ne sähköjohot tiete kannattas suojata xD

        ja mitä tulee jokaisen koiran yksilöllisyyteen, se että totteleeko koira ei ole sama asia kuin se että onko koirasi hyvätäpainen.

        jos sun koiralla tapoja ois nii eihä se puremaa ketää menis..

        ihan yks ja hailee mikä koira se on, mutta jos on koira niin se on laumaelän, ja laumassa on AINA johtaja.
        joten jos aina on johtaja on aina myös säännöt ja jos säännöt tietää, pystyy omaa johtajuuttaan vahvistamaan ja jos johtajuutta pystyy vahvistamaan, voit tehä itestäs niin korkeen pomon että alaises ei tee mittää väärää koska pelekää johtajan suuttuvan/loukkaantuvan..

        ja jopa siihen sun mainitsemaan yksilöön pätee laumasäännöt,. muutenhan se ei ois laumaeläin, eikä myöskään tulisi toimeen muiden koirien kanssa.

        "ja mikähän on "normaali" koira? semmone joka ei seuraa tarvi vai mikä?
        ja tuo musiikkihan on ihan yleispätevä, olokoon kyseessä mikä hyvänsäkoira ajokoirasta bitbulliin, ja basenjista tiibetinmastiffiin."

        missä kohtaa lukee että koira ei tarvi seuraa?

        Niin ja missä ihmeessä sinä nyt oikein neuvoja tarvitset?

        enhä mää sulta mittää neuvoja oo kysynykkää,,ku et sää koirien kouluttamisesta mitää tiiä..

        Basenjeilla on todella kova reviiritietoisuus, joten monella ongelmana on se että lenkeillä vahvaluonteiset basenjit purevat omistajiaan ja/tai toisia koiriaan.
        Joten miksi sinä Onnikäpälä olet täällä neuvomassa kun asioista et tiedä edes näköjäänkään mitään?

        Basenjeillakin(!!!) on laumassa johtaja ja meillä kaikki basenjit tietävät sen. Kaikille on tehty selväksi että mm. omistaja menee aina ensin ovista mutta aina poppaskontitkaan eivät auta ;). Se mikä auttaa sinun tiibetiläisellä noutajallasi ei välttämättä auta toisilla. Jokainen koira on yksilöllinen (ihme ettet sitä tiennyt).

        Niin ja ne sähköjohdotkin ovat aina piilotettu kunnolla mutta kyllä basenji keinot keksii, se on viisas koira.

        Mutta minua kyllä ihmetyttää se että olet täällä neuvomassa toisia kun itselläsikään ei ole kokemusta? Alunperinhän asia oli se että aloittaja tahtoi varmistaa ja tietää basenjeista hieman enemmän, eikö? Joten miten hän voisi sinulta saada oikeaa vastausta kun jutteletkin aivan eri roduista?


      • 3: äiti

        Tämä kysymykseni asettelu rönsyili valitettavasti sellaiseen suuntaan, mihin ei aluperin ollut tarkoitus :( Enkä kyllä saanut teidän mielipidettänne siihen, että onko vastaavaa hyötyä laittaa pennun seuraksi johonkin toiseen huoneeseen (mihin se ei pääse)radiota päälle ettei sen tarvitsisi olla uudessa kodissa hiljaisuuden keskellä.


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        Basenjeilla on todella kova reviiritietoisuus, joten monella ongelmana on se että lenkeillä vahvaluonteiset basenjit purevat omistajiaan ja/tai toisia koiriaan.
        Joten miksi sinä Onnikäpälä olet täällä neuvomassa kun asioista et tiedä edes näköjäänkään mitään?

        Basenjeillakin(!!!) on laumassa johtaja ja meillä kaikki basenjit tietävät sen. Kaikille on tehty selväksi että mm. omistaja menee aina ensin ovista mutta aina poppaskontitkaan eivät auta ;). Se mikä auttaa sinun tiibetiläisellä noutajallasi ei välttämättä auta toisilla. Jokainen koira on yksilöllinen (ihme ettet sitä tiennyt).

        Niin ja ne sähköjohdotkin ovat aina piilotettu kunnolla mutta kyllä basenji keinot keksii, se on viisas koira.

        Mutta minua kyllä ihmetyttää se että olet täällä neuvomassa toisia kun itselläsikään ei ole kokemusta? Alunperinhän asia oli se että aloittaja tahtoi varmistaa ja tietää basenjeista hieman enemmän, eikö? Joten miten hän voisi sinulta saada oikeaa vastausta kun jutteletkin aivan eri roduista?

        varanvuoksi perehtymässä asiaan jos nii väärässä oon.. mutta en ollu, basenji on tuholainen mutta ykskää ei sanonu että ois purrut..
        joten sun koirilla on vaa huonot tavat, ja ku ne kerran on kaikilla nii taitaa vika olla narun toisessa päässä (irti kun ei pysty es pitämään)

        tais vaa osua arkaan paikkaan ku et koiria ossaa tavoille kasvattaa...

        luulen että ketjun aloittajalla on paremmat mahdollisuuet, kun ei koiraansa tyhymänä piä ja oppimiskyvyttömänä...


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        Basenjeilla on todella kova reviiritietoisuus, joten monella ongelmana on se että lenkeillä vahvaluonteiset basenjit purevat omistajiaan ja/tai toisia koiriaan.
        Joten miksi sinä Onnikäpälä olet täällä neuvomassa kun asioista et tiedä edes näköjäänkään mitään?

        Basenjeillakin(!!!) on laumassa johtaja ja meillä kaikki basenjit tietävät sen. Kaikille on tehty selväksi että mm. omistaja menee aina ensin ovista mutta aina poppaskontitkaan eivät auta ;). Se mikä auttaa sinun tiibetiläisellä noutajallasi ei välttämättä auta toisilla. Jokainen koira on yksilöllinen (ihme ettet sitä tiennyt).

        Niin ja ne sähköjohdotkin ovat aina piilotettu kunnolla mutta kyllä basenji keinot keksii, se on viisas koira.

        Mutta minua kyllä ihmetyttää se että olet täällä neuvomassa toisia kun itselläsikään ei ole kokemusta? Alunperinhän asia oli se että aloittaja tahtoi varmistaa ja tietää basenjeista hieman enemmän, eikö? Joten miten hän voisi sinulta saada oikeaa vastausta kun jutteletkin aivan eri roduista?

        "Basenjeillakin(!!!) on laumassa johtaja ja meillä kaikki basenjit tietävät sen."

        varmasti ne johtajan tietää, mutta ilmiselvästikkään se et ole sinä..

        "minun tiibetiläinen noutajani" (mikälie rotu?!?)
        ei ainakaa pure :)

        ei ne sitte oo johot kunnolla piilossa jos koira ne jostain hampaisiinsa saa...


      • 3: äiti kirjoitti:

        Tämä kysymykseni asettelu rönsyili valitettavasti sellaiseen suuntaan, mihin ei aluperin ollut tarkoitus :( Enkä kyllä saanut teidän mielipidettänne siihen, että onko vastaavaa hyötyä laittaa pennun seuraksi johonkin toiseen huoneeseen (mihin se ei pääse)radiota päälle ettei sen tarvitsisi olla uudessa kodissa hiljaisuuden keskellä.

        ja kyllähä se kokeilla kannattaa, mun mielestä.

        *punastuu* sori, meni kyllä vähä överiksi tää touhu..

        mutta ite kiinnostuin ko.rodusta ja mietin jos semmosen joskus joukon jatkoksi :)

        basenji.fi
        sieltä löytyy juttua ja foorumi missä on omistajia, ne tietää paremmin :)
        sinne siis ja anna toki kuulumisia kuulua sitte ku pentu tullee, ois mielenkiintosta tietää ja vähä seurailla nii tietää sitte enemmä mihi varautua ku meille tuomone tullee =)


      • Juupsiss

        Mun mielestä radion voi toki jättää päälle, mutta sitten se on pidettävä päällä koko ajan kun koira on kotona yksin, siis aina.
        Meillä selvittiin vallan mainiosti ilmankin mutta omapa on valintanne...


    • mistä se pentu tullee ja minkä hintasia ne on?

    • rotu mminullakin

      Yksinoloa ja itsenäisyyttä kannattaa opetella vieläkin huolellisemmin ja rauhallisia rutiineja toistaen. Ennen pennun tuloa, raivatkaa koti mahdollisimman pentuystävälliseksi: matot pois, kukat ylös, tuolia tv-johtojen eteen, pitkät verhot ylös, kengät minimiin ja nekin vähät ylös ainakin viikoksi, pariksi jne. Kämppä tulee näyttämään ensi viikot karmaisevalta, mutta siihen on nyt varauduttava ;)
      Pennun on saatava haistella ja tutkia kämppä rauhassa läpi ja suhteenne kannalta olisi tärkeää, ettei sitä heti jouduta kaiken aikaa kieltämään. Ennemminkin kehumaan ja kannustamaan. Ensi päivät ovat pelottavia rohkeallekin pennulle, joten olkaa mahdollisimman rauhallisia, jotta hyvä perusturvallisuus syntyy. Ei vielä yksinoloa. Sen sijaan viettäkää jo nyt paljon aikaa siinä paikassa, jossa ajattelitte pennun olevan yksinoloaikansa. Ovi tai portti voi olla jo nyt pieniä pätkiä suljettuna (siis kun olet tilassa pennun kanssa) Mutta harjoittele tätä, kun pentu on väsynyt ja vaikka nukkuu. Lueskele tai puuhaa jotakin rauhallista: tilan rajaaminen on näin heti merkki rauhoittumisesta ja levosta. Tässä huoneessa ei riehuta eikä leikitä rajuja leikkejä, täällä silitellään ja pötkötellään.
      Koska talo on melkoisen pentuystävällinen, anna pennun kävästä itsekseen muissa huoneissa, ja kävele itsekin rauhassa käymään jossain lähistöllä. Anna pennun seurata, mutta älä aina puhele sille tai huomioi muuten. Itsenäisyys kasvaa. Osa perheestänne voi jo ensi päivinä ulkoilla tms. eri aikoihin, jotta pentu oppii lauman koon vaihtelevan päivän mittaan. Sen sijaan ystävät ja sukulaiset saavat odottaa nyt vuoroaan. Kodin on oltava se turvallinen ankkuripaikka, pihassa voidaan ensi päivinä moikata uusiakin ihmisiä. Koti ja sen ihmiset on saatava ensin rauhassa hahmottaa.
      Heti rokotusten ollessa kunnossa (harkintasi mukaan jo aiemmin?) tavatkaa paljon koirakavereita, etenkin toisia pentuja. Puhelinnumeroita voi vaihtaa uusien, kadulla tavattujen tuttavuuksien kanssa, kun koirilla näyttää synkkaavan. Treffejä voi siis sopia samanhenkisten kanssa, yleensä ihmiset välillä mielellään antavat pentunsa leikkiä samanikäisen kanssa, takaahan tämä jo esimerkiksi rauhallisen illan ;) (pentu taju kankaalla monta tuntia..) Koira myös oppii lisää muiden koirien kieltä, motoriikka kehittyy jne. Ja se tärkein ihmisen kannalta: pentu ei tee pahojaan, kun se saa ulkosalla mieluisaa puuhaa. Leikkihetken jälkeen loppupäivä kuluukin asioita sulatellessa unten mailla. Tietenkin (sanon tämän vain, jos koirakokemusta ei kauheasti ole) pennun on saatava myös levätä paljon - ja omaan tahtiinsa. Ihan ensi viikot pentu on hereillä vain tunnin, parin pätkiä ja (olonsa turvalliseksi tunteva) pentu siis nukkuu todella paljon. Kaupassa ja suihkussa käynnit voi ihan ekoina päivinä ajoittaa näihin torkkuihin.
      Pentu myös heräilee muutaman tunnin välein, joten on julmaa odottaa sen nukkuvan yhtäkkiä kahdeksan tuntia putkeen (ja sitten jäävän heti perään 9 tunnin työpäivän ajaksi yksin) Meidän rääpäle kyllä oppi nopeasti, että yöllä ei löytynyt leikkikaveria ja kävi aina melko pian uudelleen nukkumaan.
      Jos terhakka luonne oli yksi ihastumisen syy, olette varmasti aktiivisia itsekin. Ihanaa, että kevät on tulossa: parhaat kelit juuri, kun pentukin jaksaa ja saa kävellä hieman pitempiä lenkkejä. Nytkin ulkosalla voi (sään salliessa) olla ilman muuta vaikka tunnin, mutta enemmänkin haistellen ja seisoskellen, ihmeitä katsellen. Tässä on ihan tarpeeksi ohjelmaa ja liikuntaa luovutusikäiselle.

      Onnea matkaan, ja muista että kasvattajan puoleen voi kääntyä noloissakin asioissa ja silloin kun on aivan poikki. Hän kyllä tuntee omansa ;)
      Pyydä myös muiden uusien omistajien yhteystietoja - ja miksei aiemmistakin pentueista koiransa ottaneiden - jos vaan antavat, sillä mukavaahan se on jutella sisarusten kehitysvaiheista, hampaiden lähtemisestä ja juoksujen alkamisesta jne...
      Rauhaa nyt vaan ja lukemiseksi suosittelen kirjastosta mm. Kaimion pentukirjaa ja Fennellin kirjoja.
      Kirjoittelehan muutaman viikon päästä, miten on lähtenyt rullaamaan!

      • 3:n äiti

        Paljon kiitoksia kannustavista vastauksista!!! Tänään saamme siis uuden perheenjäsenen, ja eihän tässä muu auta kuin luottaa itseensä ( muihin perheejäseniin) sekä maalaisjärkeen, että kaikki tulee menemään hyvin. Olen vain varmaan tyypillinen hössöttäjä-Rapu-ihminen, joka murehtii jälkeläistensä yms. pikkuisten hyvinvoinnista ;) Komea karsina makuualustoineen ja leluineen sitä odottaakin isossa olohuoneessamme, jossa se saa huilailla muiden poissa ollessa. Lapsemme ovat jo niin isoja koululaisia, että pentu saa varmasti olla rauhassa silloin kun haluaa, ja olemme myös sopineet ettei koulukaveritkaan vieraile meillä ainakaan pariin viikkoon. Kaimion pentukirjan olen lukenut kannesta kanteen, ja vielä pitäisi hakea kirjastosta pari muuta opusta luettavaksi.
        Kerron täällä sitten lähipäivinä miten meillä menee.. Ai niin, joku kysyi pennun hintaa: 850 e maksoi meidän poitsu.


      • vain provoilija
        3:n äiti kirjoitti:

        Paljon kiitoksia kannustavista vastauksista!!! Tänään saamme siis uuden perheenjäsenen, ja eihän tässä muu auta kuin luottaa itseensä ( muihin perheejäseniin) sekä maalaisjärkeen, että kaikki tulee menemään hyvin. Olen vain varmaan tyypillinen hössöttäjä-Rapu-ihminen, joka murehtii jälkeläistensä yms. pikkuisten hyvinvoinnista ;) Komea karsina makuualustoineen ja leluineen sitä odottaakin isossa olohuoneessamme, jossa se saa huilailla muiden poissa ollessa. Lapsemme ovat jo niin isoja koululaisia, että pentu saa varmasti olla rauhassa silloin kun haluaa, ja olemme myös sopineet ettei koulukaveritkaan vieraile meillä ainakaan pariin viikkoon. Kaimion pentukirjan olen lukenut kannesta kanteen, ja vielä pitäisi hakea kirjastosta pari muuta opusta luettavaksi.
        Kerron täällä sitten lähipäivinä miten meillä menee.. Ai niin, joku kysyi pennun hintaa: 850 e maksoi meidän poitsu.

        Ei taida tietääkkään Onnenkäpälä että kuinka viisas oikeasti basenjikin on? Basenjit oppivat avaamaan ovia ja tuhoamaan kaiken sieltä.

        Ärsyttää tuollaiset tyypit kuin tuo Onnenkäpälä, pitää tulla toisen hyvin aloittama ketju pilaamaan! Oikeasti, katso Onnenkäpälä joskus peiliin ennenkuin tulen tänne jakaamaan tietojasi jotka eivät edes pidä paikkaansa.


      • kaikki ovet
        vain provoilija kirjoitti:

        Ei taida tietääkkään Onnenkäpälä että kuinka viisas oikeasti basenjikin on? Basenjit oppivat avaamaan ovia ja tuhoamaan kaiken sieltä.

        Ärsyttää tuollaiset tyypit kuin tuo Onnenkäpälä, pitää tulla toisen hyvin aloittama ketju pilaamaan! Oikeasti, katso Onnenkäpälä joskus peiliin ennenkuin tulen tänne jakaamaan tietojasi jotka eivät edes pidä paikkaansa.

        se oppii avaamaan ihan vaan seuraamalla sen miten se emäntä taikka isäntä sen tekee. Kaapin ovet se avaa ihan oma-alotteisesti ja hyppää todella korkealle, hakemaan sitä syömistä, Basenjihan oikea ruokarosvo, ja roskis se vasta haisee ihanalle kaikkinen vanhentuvine ruokineen. Ei pidä hämmästyä jos roskis kaappi on auki ja roskat ovat hujan hajan lattioilla. Basenji se vaan on pitänyt omaa hauskaa ;) Laittakaa siis se oleskelu-paikka jonnekin muualle kuin keittiöön jos haluatte että se keittiö on samanlainen tullessa kuin lähtiessä, vaikka saa se basenji sen keittiön ovenkin auki tahtoessaan ja sehän tahtoo. Kekseliäisyyttä se vaatii että saa sen koiran kasvamaan aikuiseksi niin ettei joka päivälle ole jotain uutta tuhoa keksinyt. Se kun on kovin aktiivinen pentuna ja kaipaa, kaipaa kaipaa kaikenlaista kivaa tekemistä ja niitä ihmisiä ja niitä toisia koirakavereita joiden kanssa ensi alkuun asui. Basenjilla kun sattuu olemaan sen Afrikkalaisen Norsun muistikin vielä, se aina muistaa ja kaipaa "jotain". Ellei sillä ole valtavasti tekemistä ja ohjelmaa. Kasvattajansa se muistaa myöskin lopun ikäänsä ja jos jossain näkyy hieman sellaista muistuttavakin ihminen niin kuulette kun basenji itkee ja kiljuu jollei heti pääse sen ihmisen likelle ja katsomaan onko se vai eikä se ole se sama tuttu ja ihana ihminen jonka luona elämä alkoi.
        Sisaruksiaan se oppii inhoamaan ajan mittaan ellei sitten ole niiden kanssa jatkuvasti tekemisissä. Paljon kerrottavaa olisi basenjista mutta aika ei nyt anna myöden vaan on mentävä eteenpäin taas. Koittakaahan pärjäillä, hyvin se menee jollei ole nokonuukaa ja hirveän tarkkaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee ja mistään ei kannata nostaa kamalaa meteliä vaikka mitä tapahtuisi. Kyllä se siitä ajan mittaan rauhoittuu se elämä ja basenji, aika aikaa kutakin.


      • vain provoilija kirjoitti:

        Ei taida tietääkkään Onnenkäpälä että kuinka viisas oikeasti basenjikin on? Basenjit oppivat avaamaan ovia ja tuhoamaan kaiken sieltä.

        Ärsyttää tuollaiset tyypit kuin tuo Onnenkäpälä, pitää tulla toisen hyvin aloittama ketju pilaamaan! Oikeasti, katso Onnenkäpälä joskus peiliin ennenkuin tulen tänne jakaamaan tietojasi jotka eivät edes pidä paikkaansa.

        sitä tyhmäksi väittänykkää..
        eikä siihe tarvi basenjia että ovet aukeaa, ossaa ne muutki koirat sen :) ainaki mulla tuo oma tai siis yks niistä, lähtis ulko ovestaki ellei se takalukossa ois.. että semmonen basenji. koira se on siinä missä muutkin,eikä aivotonta koiraa ookkaa..

        sano toki mikä ei paikkaansa pitänyt? jos nyt semmosta kohtaa löysit...


      • 3:n äiti kirjoitti:

        Paljon kiitoksia kannustavista vastauksista!!! Tänään saamme siis uuden perheenjäsenen, ja eihän tässä muu auta kuin luottaa itseensä ( muihin perheejäseniin) sekä maalaisjärkeen, että kaikki tulee menemään hyvin. Olen vain varmaan tyypillinen hössöttäjä-Rapu-ihminen, joka murehtii jälkeläistensä yms. pikkuisten hyvinvoinnista ;) Komea karsina makuualustoineen ja leluineen sitä odottaakin isossa olohuoneessamme, jossa se saa huilailla muiden poissa ollessa. Lapsemme ovat jo niin isoja koululaisia, että pentu saa varmasti olla rauhassa silloin kun haluaa, ja olemme myös sopineet ettei koulukaveritkaan vieraile meillä ainakaan pariin viikkoon. Kaimion pentukirjan olen lukenut kannesta kanteen, ja vielä pitäisi hakea kirjastosta pari muuta opusta luettavaksi.
        Kerron täällä sitten lähipäivinä miten meillä menee.. Ai niin, joku kysyi pennun hintaa: 850 e maksoi meidän poitsu.

        Samoin onnea ja todella pitkäaikaista iloa koko perheelle uudesta vauvasta! Toivottavasti saamme lukea tuoreimmat kuulumiset uudesta vauvasta tässä ketjussa jo tänä iltana:-)

        Mukavaa muutenkin, että täällä suomi24:ssä on alkanut basenjikeskustelu virkistyä: me basuleita jo ennestään omistavat olemme vissiin olleet viimeiset pari vuotta liiankin tiukasti kiinni tuolla oman kerhomme keskustelufoorumilla. Lämpimästi tervetuloa muuten sinnekin, kaikki uudet basulivauvan omistajat! Kuten kaikki muutkin basenjiaiheesta kiinnostuneet: kirjautuminen siellä vain vaaditaan, ei omaa basulivauvaa:-)

        Ketjun pikaisesti luettuani on sanottava, että 3:n äiti kuulostaa tosihyvältä koiraemolta. Nimenomaan itseluottamusta pitää koiraihmisellä ollakin. Jotta uudella pennulla olisi mahdollisimman hyvä olla, se kaipaa ylläluetellun lisäksi riittävästi liikuntaa, aivotyötä ja seuraa. - - Pitemmän päälle suosittelen kyllä lämpimästi kenelle tahansa / minkä tahansa eläimen omistavalle, että päivisin ihmisten töiden takia yksinjäävä eläin saisi kaverin: kouluikäiset lapset ja heidän mahdollinen ylenmääräinen hoitointonsa eivät todellakaan ole ongelma, vaan juuri sitä tärkeää hyvää seuraa ja apua kunnon perheenjäseneksi kasvamisessa.

        Ainoastaan toinen eläin on siinä tehtävässä vielä parempi:-) Ne kun puhuvat keskenään jopa kiinaa ilman koulutusta...


      • viiden basenjin omistaja
        tiinamuori kirjoitti:

        Samoin onnea ja todella pitkäaikaista iloa koko perheelle uudesta vauvasta! Toivottavasti saamme lukea tuoreimmat kuulumiset uudesta vauvasta tässä ketjussa jo tänä iltana:-)

        Mukavaa muutenkin, että täällä suomi24:ssä on alkanut basenjikeskustelu virkistyä: me basuleita jo ennestään omistavat olemme vissiin olleet viimeiset pari vuotta liiankin tiukasti kiinni tuolla oman kerhomme keskustelufoorumilla. Lämpimästi tervetuloa muuten sinnekin, kaikki uudet basulivauvan omistajat! Kuten kaikki muutkin basenjiaiheesta kiinnostuneet: kirjautuminen siellä vain vaaditaan, ei omaa basulivauvaa:-)

        Ketjun pikaisesti luettuani on sanottava, että 3:n äiti kuulostaa tosihyvältä koiraemolta. Nimenomaan itseluottamusta pitää koiraihmisellä ollakin. Jotta uudella pennulla olisi mahdollisimman hyvä olla, se kaipaa ylläluetellun lisäksi riittävästi liikuntaa, aivotyötä ja seuraa. - - Pitemmän päälle suosittelen kyllä lämpimästi kenelle tahansa / minkä tahansa eläimen omistavalle, että päivisin ihmisten töiden takia yksinjäävä eläin saisi kaverin: kouluikäiset lapset ja heidän mahdollinen ylenmääräinen hoitointonsa eivät todellakaan ole ongelma, vaan juuri sitä tärkeää hyvää seuraa ja apua kunnon perheenjäseneksi kasvamisessa.

        Ainoastaan toinen eläin on siinä tehtävässä vielä parempi:-) Ne kun puhuvat keskenään jopa kiinaa ilman koulutusta...

        Niin sinä onnenkäpälä kun olet niin viisas niin kerroppas että miksi yhdellä basenjilla viidestä on sitten näitä "johtajuusongelmia" niinkuin sinä väität mutta muilla ei ole? Samat säännöt sillä on ja samalla tavalla kohdellaan. Olet kyllä todella viisas onnenkäpälä, monet kokeneet koirakouluttajatkaan eivät ole huomanneet minkäänlaisia johtajuusongelmia!










        Tai sitten vain et ole viisas...


      • viiden basenjin omistaja kirjoitti:

        Niin sinä onnenkäpälä kun olet niin viisas niin kerroppas että miksi yhdellä basenjilla viidestä on sitten näitä "johtajuusongelmia" niinkuin sinä väität mutta muilla ei ole? Samat säännöt sillä on ja samalla tavalla kohdellaan. Olet kyllä todella viisas onnenkäpälä, monet kokeneet koirakouluttajatkaan eivät ole huomanneet minkäänlaisia johtajuusongelmia!










        Tai sitten vain et ole viisas...

        minä en voi näkemättä tietää... ehkä asetelma passaa muille paremmin,, ei mullakaa oo remmirähinää ollu ku yhellä koiralla ;P

        vaikka ne samaa rotua oiski nii erinlaisia kaikki on...


    • 3: äiti

      Väsyttää... Kyllähän sellainenkin energiapakkaus tuli meille, että aluksi meinasi usko loppua: että jaksaakohan tällaista? Ekan illan vinkui, ynisi ja haeskeli ihan paniikissa puuttuvia sisaruksiaan. Isännän kainalossa olohuoneen lattialla tuo nukkui ekan yön. Kauheita meno päällä-kohtauksia tulee muutamia päivässä: purisi kaikkea mikä eteen sattuu. Lelutkaan ei aina piisaa ja kädet on ihan naarmuilla.. Pikkuhiljaa oppi oman paikkansa aitauksen sisällä ja pari yötä tässä on aika hyvin mennyt. Jätökset tulee aikas hyvin sanomalehdelle, mutta hutejakin sattuu joka päivä ja niitä siivotaan usemman kerran päivässä. Olen kysynyt muksuilta näinä päivinä monta kertaa, että jaksatteko varmasti touhuta pennun kanssa, sillä minä en jaksa. Huolehdin kyllä sotkujen siivoamisesta ja muonituksesta, mutta leikkikaluksi en rupea. Eniten minua säälittää jättää sitä aamuisin useaksi tunniksi yksin kun väki lähtee kouluun/töihin. Ja varsinkin kun tietää kuinka seuran kipeä tuo on.
      Ja tätä koiraa harkitseva muistakoon: vaikka basenji ei hauku, se ei todellakaan ole mykkä! Kieltämättä olo on aika turhautunut ja väsynyt, mutta pakko se on kai uskoa että tähän tottuu ;)

      • Basenji on juuri niin aktiivinen, mieleltään herkkä ja ympäristöönsä herkästi reagoiva, sekä tasan niin seurankipeä kuin 3:n äiti kuvailee ensimmäisten päivien kokemuksissaan rodusta.

        Onneksi olkoon, basenjinne on selvästikin rotutyypillinen!

        -Palasipas elävästi mieleen muistot ensimmäisestä omasta basenjista: kirjoitin silloin kerhon lehteen pakinan, jossa sivuttiin mm. seuraavaa yhteiskunnallisesti merkittävää aihetta: "töihinlähtevän virkarouvan tätänykyinen joka-aamuinen sukkahousujen pukemisongelma".

        :)

        Noh, sittemmin on senkin koiruuden aktiivisuus onneksi siirtynyt enemmän muuhun (=ylenmääräiseen ruuan varastamiseen?) kuin päätoimiseen emännän sukkahousujen "online"-tuhoamiseen! Vaan juuri tämäntyyppisen vähänkin liikkuvan esineen (tai ihmisen vähänkin liikkuvan ruumiinosan:) metsästämisen, sekä alituisen seurankaipuun (=vahvan laumavietin) vuoksi meilläkin on nykyisin useampia basenjeja. Sekä dobberi, että kissa... Nämä talonvahdit aktivoivat toinen toisiaan, ja sen lisäksi ehtivät hyvin vapaa-aikanaan myös hellitellä ja naurattaa ylenmäärin meitä ihmisiään.

        Eihän sinunkaan, 3:n äiti, varmasti kannata eikä edes tarvitse samantien sännätä ostamaan uutta koiraa tai muuta eläintä vauvalle kaveriksi. Mutta kyllähän totuus on, että pitemmän päälle kaverin kanssa on parempi olla niin ihmisen kuin koirankin, kuin aina paljon yksin...

        Toistaiseksi seuraksi riittänee, kun haet kaupasta vauvalle lihaisan tuoreen naudanluun jyrsittäväksi sen yksinollessa. Tarpeeksi isoluinen siis, että koiruus ei saa siitä tukehdutavaa palaa irti... Vinkulelut ovat myös jees, niistä nämä basulit osaavat kouluttamattakin kaivaa esiin sen vinkuosion.

        Ja kirpputoreilta löytyy läjäpäin halpoja pehmoleluja, joita koiruus voi yksinollessaan pyydystää ja suolistaa. Ja vielä isompi on pyydystyshimotus ja työn tekemisen ilo, jos ihminen on piilotellut leluihin hyvää hajua!

        PS:
        LUKIJOILLE TIEDOKSI

        KÄYTTÖVAROITUS TUOTTEELLE HAJUSTETTU / NAMUTÄYTTEINEN PEHMOLELU: Pehmojuttujen suolistamisen kannustamisesta pentuna saattaa olla seurauksena myöhemmällä iällä krooninen sohvan tai patjan, tyynyn ynnä minkä tahansa muun pehmotäytteellisen esineen normaalistakin vahvistunut hajoittamisvietti. Muoriska ei ota MITÄÄN taloudellista vastuuta missään muissa kuin omassa yksityiskodissaan tapahtuneissa pehmoa sisältävien esineiden suolistamisissa.


    • Tuija S

      Oi että! Onnea kovasti uudelle basenjinomistajalle!

      Tuija

      • ei hätää

        Basenji on juuri oikea valinta.
        Meidän ensimmäinen koiramme on basenji, ja se on mahtava!
        Elmo(meidän koira) oppi miltei heti käymään sanomalehtipaperilla asioillaan ja oli muutenkin kiltti.
        Kaikki koirat 'tuhoavat' jotain, mutta kyllä meidän talo on vieläkin pystyssä!
        Älä epäröi, tulette rakastumaan koiraan


      • 2 x basupoikia
        ei hätää kirjoitti:

        Basenji on juuri oikea valinta.
        Meidän ensimmäinen koiramme on basenji, ja se on mahtava!
        Elmo(meidän koira) oppi miltei heti käymään sanomalehtipaperilla asioillaan ja oli muutenkin kiltti.
        Kaikki koirat 'tuhoavat' jotain, mutta kyllä meidän talo on vieläkin pystyssä!
        Älä epäröi, tulette rakastumaan koiraan

        Heh onpas ollut mielenkiintoista lukea tätä, paitsi en kaikki ajaksanut kun siellä ruvettiin tappelemaan. maillä on 2 basupoikaa. Toinen on tuhonnut kaiken, että ollaan risoissa huonekaluissa ja ostetaan uudet kun tuhoaminen loppuu. Toinen ei tee pahaa ollenkaan.

        Niin ja basenji on niiiiin alkukantainen rotu, että sitä ei voi verrata palveluskoiriin ja selleisiin jotka miellyttämisenhalusta tekevät mitä isäntä tai emäntä sanoo. Mulla on ollut sakemanni ja belkkari ennen basuja ja ne olivat erittäin helppoja koulutettavia basuihin verrattuna.

        Muista myös se että basenji ei hauku, mutta kyllä siitä ääntä lähtee. Murina ei aina ole vihaa vaan voi tarkoittaa myös leikkiin kutsua. Eli tässäkin tapauksessa basenjia "luetaan" aivan erilailla kuin ns. normaalia koiraa. Heh tuosta normaalista koirasta taas joku naputtaa....

        Mutta onnea basullesi ja pidä yhteyttä kasvattajaan ja meihin muihin basenjisteihin. tervetuloa basutapahtumiin.


      • 3:n äiti

        Jos tätä ketjua vielä joku seurailee niin tässä alkuperäinen ketjun aloittaja kertoo kokemuksiaan:
        basenji toi paljon muutosta meidän ns. normaaliin perhe-elämään, mutta suurimmaksi osaksi positiivista sellaista. Välillä on ollut tosi rankkojakin päiviä, mutta kun niitä hyviä ja ihania hetkiä on paljon enemmän niin huonoillekin kokemuksille voi joskus jopa nauraa (pikkutavaroiden varastelu, kaukosäätimen syöminen, lattian repiminen jne.)
        Koiramme on erittäin kiintynyt juuri minuun, varmaan siksi kun olen ruokkija mutta myös kurin pitäjä. Tosin kyllähän muutkin perheen jäsenet osallistuvat koiran hoitoon mutta minut se on valinnut lähimmäksi ihmiseksi.
        Vielä on työmaata siinä, että se on mahdottoman kova kiskomaan lenkillä. Ja se loputon uteliaisuus muita koiria ja ihmisiä kohtaan - ei välttämättä positiivista sellaista... Välillä aivan raivostuttaa olla lenkillä tällaisen räyhääjän kanssa. Mutta se kai kuuluu tämän rodun luonteeseen: reviiriä puolustetaan hanakasti.
        Jostain olen kuullut ettei basenjille suositella valjaita, mutta käytättääkö joku - varsinkin vedonestovaljaita? Tuo pysähtymismetodi ei meillä ole auttanut ja siksi olen ajatellut kokeilla valjaita.
        Muuten basenji on aivan ihana, kun se esim. käpristyy jalkojen päälle tai kainaloon kun katselee tv:tä.. Tai kun tulen töistä kotiin, niin aina yhtä iloinen vastaanottaja odottaa ovella.
        Basenjissa on haastetta ja siinä kai sen viehätys juuri piileekin. Nyt se on rakas perheenjäsen, josta ei kukaan halua luopua :)


      • vähän myöhässä
        3:n äiti kirjoitti:

        Jos tätä ketjua vielä joku seurailee niin tässä alkuperäinen ketjun aloittaja kertoo kokemuksiaan:
        basenji toi paljon muutosta meidän ns. normaaliin perhe-elämään, mutta suurimmaksi osaksi positiivista sellaista. Välillä on ollut tosi rankkojakin päiviä, mutta kun niitä hyviä ja ihania hetkiä on paljon enemmän niin huonoillekin kokemuksille voi joskus jopa nauraa (pikkutavaroiden varastelu, kaukosäätimen syöminen, lattian repiminen jne.)
        Koiramme on erittäin kiintynyt juuri minuun, varmaan siksi kun olen ruokkija mutta myös kurin pitäjä. Tosin kyllähän muutkin perheen jäsenet osallistuvat koiran hoitoon mutta minut se on valinnut lähimmäksi ihmiseksi.
        Vielä on työmaata siinä, että se on mahdottoman kova kiskomaan lenkillä. Ja se loputon uteliaisuus muita koiria ja ihmisiä kohtaan - ei välttämättä positiivista sellaista... Välillä aivan raivostuttaa olla lenkillä tällaisen räyhääjän kanssa. Mutta se kai kuuluu tämän rodun luonteeseen: reviiriä puolustetaan hanakasti.
        Jostain olen kuullut ettei basenjille suositella valjaita, mutta käytättääkö joku - varsinkin vedonestovaljaita? Tuo pysähtymismetodi ei meillä ole auttanut ja siksi olen ajatellut kokeilla valjaita.
        Muuten basenji on aivan ihana, kun se esim. käpristyy jalkojen päälle tai kainaloon kun katselee tv:tä.. Tai kun tulen töistä kotiin, niin aina yhtä iloinen vastaanottaja odottaa ovella.
        Basenjissa on haastetta ja siinä kai sen viehätys juuri piileekin. Nyt se on rakas perheenjäsen, josta ei kukaan halua luopua :)

        kenties tämä vastaus.

        Meillä oli basenjilla ihan pikkasena valjaat käytössä ja ne kyllä auttoi siihen vetämiseen jonkun verran, mutta sitten se basenji keksi miten ne riisutaan pois ja karkasi, oli vartin karussa ja meinasi tulla emännälle hermoromahdus kun ajatteli että se oma kultamussukka on varmaan jo auton alla liiskana. Siihen se loppui sitten valjaiden käyttö ja siirryttiin pysyvästi sen kaulapannan käyttäjiksi. Pari kertaa siitäkin irroitti itsensä mutta opittiin sitten laittamaan se niin tiukkaan ettei sieltä kiemurtele millään irti enää.

        Oli se riemuissaan joka kerran kun niistä irrottautui ja karkasi, ei se kovin kauaksi mennyt minään kertana mutta kyllä sitä pelkää että se epähuomiossa jää auton alle ja kun se ei edes aina näe innostuksissaan mitään, voi todellakin joku ajaa sen päälle jos irrallaan juoksentelee. Sydäntykytyksiä niitä meidän basenji on järjestänyt, mutta ah ja voi on se vaan niin maailman ihanin koira aina vaan. Eikä edes haise koiralle, se on kivaa ja ihanaa kun on tällainen hajuallergikko kyseessä kuten minä. :)


      • vähän myöhässä kirjoitti:

        kenties tämä vastaus.

        Meillä oli basenjilla ihan pikkasena valjaat käytössä ja ne kyllä auttoi siihen vetämiseen jonkun verran, mutta sitten se basenji keksi miten ne riisutaan pois ja karkasi, oli vartin karussa ja meinasi tulla emännälle hermoromahdus kun ajatteli että se oma kultamussukka on varmaan jo auton alla liiskana. Siihen se loppui sitten valjaiden käyttö ja siirryttiin pysyvästi sen kaulapannan käyttäjiksi. Pari kertaa siitäkin irroitti itsensä mutta opittiin sitten laittamaan se niin tiukkaan ettei sieltä kiemurtele millään irti enää.

        Oli se riemuissaan joka kerran kun niistä irrottautui ja karkasi, ei se kovin kauaksi mennyt minään kertana mutta kyllä sitä pelkää että se epähuomiossa jää auton alle ja kun se ei edes aina näe innostuksissaan mitään, voi todellakin joku ajaa sen päälle jos irrallaan juoksentelee. Sydäntykytyksiä niitä meidän basenji on järjestänyt, mutta ah ja voi on se vaan niin maailman ihanin koira aina vaan. Eikä edes haise koiralle, se on kivaa ja ihanaa kun on tällainen hajuallergikko kyseessä kuten minä. :)

        Basenjihan kyllä kiemurtelee halutessaan irti tavallisista perusvaljaista, elleivät ne ole tooosi tiukalla (lue: liian tiukalla). Olen ratkaissut ongelman siten, että valjaista menee naru tms pidike kevyeen puolikiristyvään kaulapantaan: jos koiruus onnistuu luiskahtamaan valjaistaan, se on vetonarussa edelleen kiinni kaulapannasta. Ennen tätä keksintöäni jouduin kokemaan riittävän monta kauhunhetkeä...

        -Selitykseksi: meillä harrastetaan talvella 'suksivetoa', eli koirat ovat valjaissa ja minä lyhyillä suksilla perässä narun päässä. Kesällä puolestaan vetävät polkupyörää.

        Mitä tuohon hajuttomuuteen tulee, niin aikoinaan kun päätin hankkia ensimmäisen basenjini, en ihan uskonut tuohon väitteeseen. Vaan nyt kun niitä on ollut talossa (useampia) jo kahdeksan vuotta, on pakko myöntää että kyseessä ei ole myytti vaan fakta. Märkänäkään se ei haise koiralle. Pelkästään hyvälle. Mikä on pelkästään ihanaa, vaikka ei olisi allergikkokaan...


      • tiinamuori kirjoitti:

        Basenjihan kyllä kiemurtelee halutessaan irti tavallisista perusvaljaista, elleivät ne ole tooosi tiukalla (lue: liian tiukalla). Olen ratkaissut ongelman siten, että valjaista menee naru tms pidike kevyeen puolikiristyvään kaulapantaan: jos koiruus onnistuu luiskahtamaan valjaistaan, se on vetonarussa edelleen kiinni kaulapannasta. Ennen tätä keksintöäni jouduin kokemaan riittävän monta kauhunhetkeä...

        -Selitykseksi: meillä harrastetaan talvella 'suksivetoa', eli koirat ovat valjaissa ja minä lyhyillä suksilla perässä narun päässä. Kesällä puolestaan vetävät polkupyörää.

        Mitä tuohon hajuttomuuteen tulee, niin aikoinaan kun päätin hankkia ensimmäisen basenjini, en ihan uskonut tuohon väitteeseen. Vaan nyt kun niitä on ollut talossa (useampia) jo kahdeksan vuotta, on pakko myöntää että kyseessä ei ole myytti vaan fakta. Märkänäkään se ei haise koiralle. Pelkästään hyvälle. Mikä on pelkästään ihanaa, vaikka ei olisi allergikkokaan...

        mitäs kuuluu teidän perheeseen nykyään? Tilannepäivitystä me lukijat odottelemme:-))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      260
      2832
    2. 197
      2822
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1886
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe