Kuukautisten poisjäänti

Isis

Kertokaa minulle mitä haittaa on siitä kun kuukautiset jäävät pois. Luut haurastuvat, lapsensaanti vaikeutuu, mitä muuta?
Minun kuukautisiani ei ole kuulunut puoleen vuoteen, mikä varmasti johtuu runsaasta juoksemisesta, siis lenkkeilystä. Mistä muusta se voi johtua? (Olen normaalipainoinen.)
Suunnittelen lääkärireissua, mutta kyselen muuten vaan, jos jollain sattuisi olemaan tietoa asiasta.

16

26476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kuukautisia

Semmoinen sääntö muistaakseni on,että jos kuukautisia ei ole kuulunut puoleen vuoteen tai vuoteen,niin silloin pitää mennä lääkäriin. Kyseessä voi olla hormonihäiriö,kasvain,ties mitä. Ihan ensiksi pitää miettiä,onko stressaantunut,alipainoinen ja mitäköhän muita niitä oli. Mun kaverilla kuukautisia ei tullut vuoteen ja hän meni lääkäriin,joka pisti lähetteen naistentautien polille,johon se kaveri sai kutsun ja kaveri sitten meni sinne. Sille paljastui joku syy,en tiedä mikä,mutta hän syö siihen lääkkeitä. Mulla ei ole kuukautisia ollut kahteen vuoteen ja siihen on syy,jonka tiedän. En viitsi sitä tässä kertoa. Kuitenkin mene lääkäriin,niin siellä selviää syy kuukautisten poisjääntiin.

• zero

tosiaan eli 2 vuotta oli kuukautiset pois varmaanki laihdutuksen ja runsaan lenkkeilyn takia. kävin naistentautien polilla ja ei mulla mitään erikoista todettu, sain vaan lääkkeitä (mm.e-pillerit) ja toivottavasti ne turvottaa mun rintojakin samalla kun tuntuu et sekin hormonaalinen toiminta on jääny alkutekijoihinsä...

• n 27

joo mulla nyt ei oo 7kk tullu menkkoja kävin lääkärissä ja sain lähetteen naistentautien polille,lääkäriin menin siks kun kivut on niin kovat niinä päivinä kun kuukautisten pitäisi tulla (vastaa synnytys kipua) että en voi edes kävellä ja särkyä on muulloinkin mutta lievempänä.suosittelen lääkäriin menoa sulle.

• cherry

ollut kuukautisia puoleen vuoteen :( viimeeksi tammikuun alussa:( mutta en uskalla kyllä lääkärille mennä, enkä kertoa kenellekkään paiitsi parhaimmale kaverille, ja ikää on (kohta)15 wee... että sillein :( no kai jään tälläiseksi rinnattomaksi (EIKÖ NIITÄ SAA MILLÄÄN KASVAA?viime jouluna ne oli viellä jopa B! nyt 70A) ja tuskin koskaan saan miestä saati sitten hänen kanssaa lapsi... eli lyhyesti, ei syytä elää.
        kun en uskalla nyt äitilekkään sanoa mitään :(

• aes
        cherry kirjoitti:

ollut kuukautisia puoleen vuoteen :( viimeeksi tammikuun alussa:( mutta en uskalla kyllä lääkärille mennä, enkä kertoa kenellekkään paiitsi parhaimmale kaverille, ja ikää on (kohta)15 wee... että sillein :( no kai jään tälläiseksi rinnattomaksi (EIKÖ NIITÄ SAA MILLÄÄN KASVAA?viime jouluna ne oli viellä jopa B! nyt 70A) ja tuskin koskaan saan miestä saati sitten hänen kanssaa lapsi... eli lyhyesti, ei syytä elää.
        kun en uskalla nyt äitilekkään sanoa mitään :(

Joo eli mulla ei oo nyt ollu 5-6kk menkkoja.
        Oon ollu läkärissä, multa otettiin verikokeita, ja niissä ei näkyny mitään, ja tehtiin kans gynekologinen tutkimus missä ei ilmenny mitään outoa. Sitten sain sen keltarauhashormoni kuurin tai jonku sellasen (lääke oli provera) josta olis pitäny kuukautiset alkaa, mutta ei alkanu. Nyt oon ollu lääkärissä taas verikokeissa, mutta en oo vielä saanu tuloksia.
        Oon 15-vuotias.
        Äiti ajattelee että se johtuu siitä että painan liian vähän, muttta vaikka oonkin lähiaikoina laihtunu sellaset 3kg niin en ollu laihtunu niitä sillon ku menkat jäi pois, vaan ihan täs vähän aikaa sitten vasta. Lisäks multa on ohentunu hiukset kamalasti, en tiiä johtuko se siitä lääkkeestä vai mistä. Stressaa tosi paljon, ja pelottaa että mikä mulla on, ja mitä jos on jotain vakavaa tai en ikinä saa lapsia tai jotain ?

Ahdistaa.

• TeenFairytale
        aes kirjoitti:

Joo eli mulla ei oo nyt ollu 5-6kk menkkoja.
        Oon ollu läkärissä, multa otettiin verikokeita, ja niissä ei näkyny mitään, ja tehtiin kans gynekologinen tutkimus missä ei ilmenny mitään outoa. Sitten sain sen keltarauhashormoni kuurin tai jonku sellasen (lääke oli provera) josta olis pitäny kuukautiset alkaa, mutta ei alkanu. Nyt oon ollu lääkärissä taas verikokeissa, mutta en oo vielä saanu tuloksia.
        Oon 15-vuotias.
        Äiti ajattelee että se johtuu siitä että painan liian vähän, muttta vaikka oonkin lähiaikoina laihtunu sellaset 3kg niin en ollu laihtunu niitä sillon ku menkat jäi pois, vaan ihan täs vähän aikaa sitten vasta. Lisäks multa on ohentunu hiukset kamalasti, en tiiä johtuko se siitä lääkkeestä vai mistä. Stressaa tosi paljon, ja pelottaa että mikä mulla on, ja mitä jos on jotain vakavaa tai en ikinä saa lapsia tai jotain ?

Ahdistaa.

Mulla ei oo ollut myöskään 5kk menkkoja, lääkärissä en ole (vielä) käynyt, mutta täytyy saada aikaseksi mentyä sinnekkin, luulen menkkojen poisjäämiseen vaikuttaa raju laihdutus ja tupakointi, jotka molemmat minun täytyy myöntää. Mitä mieltä te olette ?

Olen siis laihtunut n. puolessa vuodessa 14kg ja tupakoin n. 5-10 savuketta päivässä. Olen siis 16v. Muita ns. ''oireita'' on hiusten lähteminen. Mikä tämän syynä on ? Olisi todellakin kiva tietää. Jos menen lääkäriin, saanko e-pillereitä tms ?

• h
        TeenFairytale kirjoitti:

Mulla ei oo ollut myöskään 5kk menkkoja, lääkärissä en ole (vielä) käynyt, mutta täytyy saada aikaseksi mentyä sinnekkin, luulen menkkojen poisjäämiseen vaikuttaa raju laihdutus ja tupakointi, jotka molemmat minun täytyy myöntää. Mitä mieltä te olette ?

Olen siis laihtunut n. puolessa vuodessa 14kg ja tupakoin n. 5-10 savuketta päivässä. Olen siis 16v. Muita ns. ''oireita'' on hiusten lähteminen. Mikä tämän syynä on ? Olisi todellakin kiva tietää. Jos menen lääkäriin, saanko e-pillereitä tms ?

No eiköhän sulla oo hormonit menny päin vittua epäterveellisten elämäntapojen vuoksi. Kyllä keho sitten kertoo kun kaikki ei ole hyvin ja sille tekee jotain väärää, sinun kehosi suorastaan huutaa. Hiustenlähtö voi johtua myös hormoneista.

Lääkäriin on mentävä, mutta e-pillerit eivät välttämättä ole se hoitokeino. Jos olet alipainoinen niin tilanteeseen voidaan yrittää vaikuttaa sen painon nostamisen kautta. Myös väliaikaisella hormonikuurilla voidaan kokeilla vaikuttaa tilanteeseen.

• Perhonen

Mulla on nyt ollut kuukautiset poissa 5 kuukautta.
      Helmikuussa siis on tullut viimeksi sellaiset "kunnolliset" menkat.
      Olen käynyt gynekologin tutkimuksissa ja on tutkittu onko sukupuolitauti joka aiheuttaa, tai olenko raskaana ja tulos: kaikki negatiivista. Ei tauteja, ei raskautta, ei mitään!
      Söin keltahormoonikuurin ja sen jälkeen olisi pitänyt alkaa vuoto (3-7pvän jälkeen), ja nyt on jo 11pvää mennyt, kun lopetin kuurin. Joten sekään ei auttanut.
      Tänään soitan lääkärille ja hän varaa mulle ajan jonnekin kohdunultratutkimuksiin...pelottaa ihan kauheasti, että mikä mussa oikein nyt on sitten vialla!
      Lapsen saanti ainakin kuulemma varmaan tulee olemaan vaikeampaa, jos ne löytää esim. monirakkulaiset munasarjat minulta... Ja rakastan lapsia ja haluan niitä:/
      Noh, joillakin on onneton kohtalo ja toisilla ei. Täytyy vain yrittää jaksaa eteenpäin...

• Perhonen

Enpä enää olekaan kohtalotoverinne.
        Toivottavasti teitä lykästää yhtä hyvin kuin minuakin,mulla alkoi tänään menkat 5kk:n tauon jälkeen!
        Ei tarvitsekaan mennä ultratutkimuksiin, kaikki kondiksessa,huh.
        *huokaisee syvään ja onnellisena*
        Pidän peukkuja kaikille muillekin!!:)

• meowokjsk
        Perhonen kirjoitti:

Enpä enää olekaan kohtalotoverinne.
        Toivottavasti teitä lykästää yhtä hyvin kuin minuakin,mulla alkoi tänään menkat 5kk:n tauon jälkeen!
        Ei tarvitsekaan mennä ultratutkimuksiin, kaikki kondiksessa,huh.
        *huokaisee syvään ja onnellisena*
        Pidän peukkuja kaikille muillekin!!:)

en ymmärrä miks haluutte menkat takas. ite oon miettiny, et ei missää ois jotai lääkettä, jolla ne sais pois. vaikku oon alipainonen (bmi 14,5) nii silti ne vittu pyörii. onhan sitä tullu mietittyä, et jos lapsen tekasis ja sit hommais kohdun poiston, nii pääsis niistäki. ei vihtis sitä kohtuu poistattaa vielä, ku lapsen kuitenki joskus haluun.. oon viissiin aika tyhmä.

• ???

mulla on viimeks ollu menkat helmikuun alussa ja ennen en ole edes ollut huolissani. nyt kuitenkin alkaa jo epäilyttään että mikä kumma mussa on. oon 16 vuotias ja normaalipainoinen, eikä stressiä ole. odottelen vielä muutaman viikon ja jos ei ala niin sit meen koulun terveydenhoitajalle puhumaan. ja mullakin on hiukset ohentunut.

• pego0

Nyt on kyllä ihan turhaa odotella muutamaa viikkoa. Mene terkkarille heti tai mikä parempi, suoraan lääkärille.

• Pelokas01

Mullakaan ei ole ollu nyt menkkoja puoleen vuoteen. Aina ennen kierto on ollut säännöllinen. En uskalla mennä lääkäriin mihinkään verikokeisiin tms koska pelkään piikkejä ja pelkään sitä jos musta on tullu lapseton tms..

• Aniå

Voiko sormituksesta mennät jäähä pois? Mulla ei sormituksen jälkeen oo ollu mekkoja 4-5 kuukauteen

• yguhj

Ei. Joku muu vaikuttaa asiaan. Oletettavasti ikäsi.

• Eimensuja

No ei oo mullakaan ollu mensuja yli kymmeneen kuukauteen. Mutta mulla onkin pilsut käytössä ja niissä mainitaan mensujen poisjäänti/epäsäännöllinen vuoto ja raskaana en ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe