Kasvukivut

huolestunut äitee

Voiko 4-vuotiaalla jo olla niin kipeitä kasvukipuja (jaloissa) että heräilee yöllä itkemään kun jalat on niin kipeät?
Meillä poika on viikon ajan valitellut yöllä kipeitä jalkoja ja etenkin polven seudut ovat olleet kipeät.

19

8583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

Kasvukipuja voi helpottaa uittamalla jalkoja kuumassa vedessä. Itselläni ainakin auttoi.

• äiti 2lasta

Kahdella tyttärellämme molemmilla kasvukipuja. Vanhemmalla ,joka nyt 5v alkoi n, 2,5v iässä ja nyt helpottaneet ja 2v tytöllä juuri alkoi.
        Molemmat heräilleet jalkakipuihin ja vanhempi myös käsikipuun. Otatin verikokeetkin vanhemmasta kun kivut alkoivat koska sairaanhoitajana pelkäsin pahinta. Mitään ei onneksi löytynyt joten tyydyin siihen että kasvukipuja ovat. Hierominen on molemmilla auttanut ja olen huomannut että saunapäivinä ei kipuja ole tullut joten oisko lämmöllä vaikutusta.

• olemassa lainkaan

sellaista kuin kasvukivut, toteaa eräs lääkäri alkuviikon helsingin sanomissa. Se on kuulemma oire jostain vakavammasta ja hän kehottaa viemään lapsen heti lääkäriin.

• tarkennusta

No ei se lapsen "kasvukipu" tarkkaan ottaen ihan noin pelottavaa ole Hesarinkaan mukaan. Haastateltu lääkäri sanoi ettei näyttöä ole kasvamisen aiheuttamasta kivusta, vaan useimmiten on kyse ilmeisesti rasituskivusta. Ei rasituskivun vuoksi ole syytä heti lääkäriin mennä, ne paranevat itsestäänkin. Hieronta ja lämminvesikylvyt lievittävät rasituskipuja niin lapsella kuin vanhemmallakin.

Jos kivut jatkuvat pitkään, eivätkä helpota rasitusta vähentämällä, voi olla kyseessä oire jostain vakavammasta, ja silloin on syytä mennä lääkäriin.

• äitsykkäliini
        tarkennusta kirjoitti:

No ei se lapsen "kasvukipu" tarkkaan ottaen ihan noin pelottavaa ole Hesarinkaan mukaan. Haastateltu lääkäri sanoi ettei näyttöä ole kasvamisen aiheuttamasta kivusta, vaan useimmiten on kyse ilmeisesti rasituskivusta. Ei rasituskivun vuoksi ole syytä heti lääkäriin mennä, ne paranevat itsestäänkin. Hieronta ja lämminvesikylvyt lievittävät rasituskipuja niin lapsella kuin vanhemmallakin.

Jos kivut jatkuvat pitkään, eivätkä helpota rasitusta vähentämällä, voi olla kyseessä oire jostain vakavammasta, ja silloin on syytä mennä lääkäriin.

Juu niinkuin on tútkimuksissa nyt käynyt toteen ettei kasvukipuja ole olemassakaan, muutenhan lasta särkisi koko ajan ja jokapaikasta. Kivut ovat siis ylirasittumisesta johtuvia kipuja ja lapsen arviointivirheita omista rajoista liikkumisen suhteen...

• kasvukipuihin
        äitsykkäliini kirjoitti:

Juu niinkuin on tútkimuksissa nyt käynyt toteen ettei kasvukipuja ole olemassakaan, muutenhan lasta särkisi koko ajan ja jokapaikasta. Kivut ovat siis ylirasittumisesta johtuvia kipuja ja lapsen arviointivirheita omista rajoista liikkumisen suhteen...

En tiedä mistä saa (itse saimme lahjaksi) sellaisen jyväpussin. Kangaspussi, umpinainen, jonka sisällä on jotain jyviä. Sen kun laittaa mikroon muutamaksi minuutiksi, lämmittää mukavasti. Ei tarvitse lasta nostaa mihinkään lämpimään vesivatiin, vaan lapsi voi olla sängyssään. Eikä tarvitse itse hieroa lasta keskellä yötä, vaan kaikki pääsevät aika kivasti takaisin nukkumaan. Meidän lapsi on ainakin saatu lämpimällä jyväpussilla tosi nopeasti rauhoitettua.
        Hassu väittämä lääkärillä. Itse olen kyllä kuullut, että kasvukivuista eniten kärsivät ne, joille sitä pituutta eniten tulikin. Siskoni, joka on 20cm pitempi kuin minä, kärsi kovasti aina kasvukivuista, minä en koskaan. Ja moni muukin tapaus vastaavanlainen.

• olla olemassa

myös meidän 4v tytär niistä kärsii.
      jos asiaa ajattelee järjellä vaikka tiede ei olisi sitä pystynyt toteen näyttämään niin luu kasvaa lapsella siinä kun lapsi muutenkin. luun pinnalla on olemassa ns. luukalvo joka on erittäin kipu herkkä. ymmärtämykseni mukaan ns. kasvukipuna puhutun kiputilan, joka ilmenee yleensä yöllä, aiheuttaa juuri kyseinen luukalvoon kohdistuva jännite. koita pitkiä ylipolven aitoa villaa olevia villasukkia (tai kiedo vaikka kaulaliina pikku potiilaasi jalan/jalkojen ympärille) yhdistettynä rentouttavaan hierontaan ja venyttelyyn. meillä helpottaa ja ennaltaehkäisee :)

• Hpäivikki

Kärsin itse koko lapsuuteni kasvukivuista. Kivut tulivat ja menivät miten sattuivat. Joskus niitä oli useana yönä peräkkäin ja sitten taas ei mitään kuukausiin. Yleensä kasvukivun tunnistaa juuri tuosta, että särky esiintyy vain ilta/ yöaikaan ja aamulla kipu on poissa ja raajat toimivat normaalisti, eikä esim mitään näkyvää turvotusta tai punotusta esiinny kipeässä raajassa.
      Nyt omalla 3-vuotiaalla pojallani on ollut muutamia kertoja kasvukipuja. Parhaiten näihin auttaa kevyt hieronta, parasetamol ja raajan kohottaminen pystyasentoon esim tyynyjen avulla.
      Kannattaa tosiaan yrittää näitä konsteja ja paras on tuo hieronta jos itse jaksaa siihen keskellä yötä ryhtyä, sillä itse muistan kuinka kivut saattoivat kestää useita tunteja ja nukkuminen oli mahdotonta ennekuin kipuihin sai lievitystä.

• recoveryjuomaかはなあ

Itse kärsin kasvukivuista noin 10½ vuotiaana. Kasvukivut tulevat usein silloin kun lapsi kasvaa eniten. Oireina oli lievä kuumeilu, pääkipu, jalkojen särky .
      kasvukivuista kärsivien lapsien kannattaa ottaa palautumisjuomaa (recovery drink) rasittavan liikunnan jälkeen. Suosittelen että palautumisjuomaa juova henkilö on täyttänyt (tai täyttää kuluvana vuonna) yli 8v

• Reumakuumeinen?

Vaikkakin vanha ketju, mutta...
      Kasvukivut eivät ole polvissa vaan pitkissä luissa, yleensä säärissä ja reisissä. Lääkäriin!

• villasukat jalassa

Vähän vanha alan olla kasvukipuihin... Vielä 19-vuotiaana vaivaavat silloin tällöin. Ja kyllä, polvissa tai nilkoissa. Tutkittiin kun olin pieni ja kasvukipuja olivat. Isä ja isoäiti ovat kärsineet samasta vaivasta parikymppiseksi asti. Olisiko niin, että vanhemmat lapset osaavat jo itse hoitaa ja siksi eivät näy missään tutkimuksissa? Lämpö tai särkylääke auttavat.

• ...

Kasvukipuja ei pitäisi olla nivelissä, vaan särky tuntuu kovimmin tosiaan pitkissä luissa. Nivelvaivat liittyvät reumaan tai reumakuumeeseen.

• 50µg

Riittävä D-vitamiini auttaa myös kasvukipuihin.

http://www.vitamindcouncil.org/blog/new-study-finds-vitamin-d-supplementation-may-help-reduce-growing-pains/

Vitamiinihysteriasta:

Nää ukot ja akat, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin taudit iskee.

”Monipuolinen” ruoka on varsin suhteellinen käsite. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vehnäjauho. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kolmas potentiaalinen puutoksille altistava asia ovat erilaiset ruokarajoitteet. Esimerkiksi kasvissyöjien tai vähän lihaa kuluttavien on tärkeää ottaa kaikenlaista vitamiinia ja hivenainetta lisäravinteena.

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. Ja hän vaatiikin, että lasten virallinen D-vitamiinin saantisuositus nostetaan 50µg:aan päivässä läpi vuoden pikkulapsilla.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.
      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

• jaregalle

Futisharrastuksen myötä oon alkanu käyttää Lihastenrentouttajaa. Jossai kohtaa mulla särki öisin polvia ja mua neuvottii kokeileen voidetta iltasinki ja se autto. En tiiä sit varmasti oliks ne kasvukipuja ku oon 14 :D

• rakkausonterveyttä

Hei vaan sinulle.

Kun olin pieni poika,
      minulla oli paljon niin sanottuja
      kasvukipuja.
      Et ehkä usko,
      mutta olen tullut tietämään
      vasta aikuisena (oon kohta 50),
      että ne ns. kasvukivut johtuvat
      suolistosta.
      Minulla on joskus niitä vieläkin,
      mutta onneksi olen nyt tullut
      ilmeisesti ainakin osittain tuntemaan
      totuuden.

Ihmisen immuunipuollustuskyvystä
      sanotaan että sijaitseen 80% suolistossa.
      Suoliston sairaus johtaa nivelten ja
      sidekudosten tulehtumiseen.
      Rokotteet voivat viedä ihmiseltä
      immuunipuollustuksen tehon.
      Tällä hetkellä uskon,
      että hyvyys voittaa aina.
      Ja koska pitää olla kokonaisvaltainen,
      niin yritän pitää suoliston
      kunnossa bulgarian jugurtilla ja
      asidobhilus-piimää juomalla.
      Itselläni toimii myös ne Rela-maitohappobakteerit
      tosi hyvin.

Olen sitä mieltä,
      että kasvukipuja ei ole
      olemassakaan,
      ne on suoliston tulehdustila,
      joka tulehduttaa myös sidekudosta,
      jänteitä ja niveliä.

Ihmiset ovat erilaisia.
      Olen kirjoittanut sen
      hyvyyden, jonka itse
      tiedän.
      Ja sen ainakin tiedän,
      että ihmiset ovat erilaisia,
      ja minä ainakaan en ole täydellinen.

Voikaa hyvin kaikki.

• ISI kymenlaakso

Ns.Kasvukipujen ja yleensäkin lihaskipujen hoitoon lämmintä vettä suihkuttelee. Itse hoidan poikieni sääri kipuja niin että suihkun luo penkki, jalat vatiin ja suihkuttelen niin lämpimällä vedellä kun sietävät ja AINA auttaa, lähtö tilanne on se että koskee niin että itkettää.

• Isä_Karjalasta
        ISI kymenlaakso kirjoitti:

Ns.Kasvukipujen ja yleensäkin lihaskipujen hoitoon lämmintä vettä suihkuttelee. Itse hoidan poikieni sääri kipuja niin että suihkun luo penkki, jalat vatiin ja suihkuttelen niin lämpimällä vedellä kun sietävät ja AINA auttaa, lähtö tilanne on se että koskee niin että itkettää.

Etsin googlesta kun jälleen oli aika rauhaton yö. Usein pojan kipuihin on auttanut laastari. Myös nyt sitä kokeiltiin ja kohta piti laastari laittaa myös toiseen polveen. Usein tämä "placebo" on rauhoittanut pikku potilaan, mutta viime yönä kipuja vain jatkui ja jatkui.
        Olemme yhdistäneet nämä kivut liikuntaan. Usein kun lapsi on kävellyt erityisen paljon, esim. ensimmäistä kertaa kauppaan ja takaisin, on yöllä tullut kipuja. Myös polkupyörällä ajamaan oppimisen jälkeen alkoi pyörälenkit ja sitä myötä iltaisin kipuja.
        Eilen olimme aamupäivän lasten liikuntamaassa, jossa lapsi juoksi ja pomppi pari tuntia. Tämän jälkeen illalla alkoi valtava juoksentelu, sohvalta pomppiminen, puolapuille kiipeily ja alas patjalle hyppiminen kotona. Ja yöllä sai herätä kun "polviin koske". Kun pyytää osoittamaan sormella, on kipukohta yleensä säären etuosassa tai reiden alaosassa.

Tuo lämminvesi varmasti auttaisi, mutta en viitsisi lähteä yöllä kello 12-04 suihkuun. Jonkun ylempänä mainitsema lämmin jyväpussi voisi olla hyvä pikaratkaisu. Pitääpä varata sellainen ja hankkia myös kylmägeeliä jos jyväpussi ei riitäkään. En vain uskaltaisi kauhean radikaaleja aineita kokeilla, koska jos esim. kylmägeeli aiheuttaakin loppuyön itkun ja valvomisen, on seuraava päivä isällä ja pojalla aika rankka. Toisaalta, joskushan se on kokeiltava tai itkuja saa valvoa vielä vuosia.

Olen itse entinen kilpaurheilija ja lihaskivut on tuttuja. Myös luusäryt kuuluu pienessä muodossa asiaan. Niitä on tullut mm. ranteisiin ja myös sääriin jos on ollut paljon hyppyjä. Ne kertoo vain siitä että luu on saanut vääntöä ja nyt vahvistuu. Vähän sama kuin että lihakset ylirasittuu, tulee kipeäksi ja sen jälkeen vahvistuu entistä vahvemmiksi.
        Itselläni on joskus nukahtaessa pohjesärkyjä jotka tulevat monen päivän treeniputken jälkeen ja jos palautuminen ja venyttely on ollut huonoa. Niihin auttaa kompressiosäärystimet. En vain uskaltaisi lapselle sellaisia laittaa - tiedä mikä kuolio jalkoihin tulee. Aikuisella näyttäisi toimivan.

Mielestäni on hyvä että lapselle tulee ns. kasvukipuja, jos ne johtuvat niinkin hyvästä asiasta kuin liikunta. Tarkkailkaahan itsekin, onko kasvukivut yöllä yhteydessä edellisen päivän liikunta-annokseen.

• Ilmasto

Olen yli 50v ja kärsin lapsena "kasvukivuista". Ikävimpänä muistan lonkkien seudulla nivustaipeissa ja reisissä tuntuva jäytävä kipu. Ei paljon hieronnat auttaneet ja kävelykin tuntui joskus hankalalta. Niitä tuli ja meni. Olin ja olen aina ollut perusterve. Ei allergioita. Vatsakin hyvä. Myös liikunnallinen yhä edelleen. Painoindeksikin on pysynyt aina ihanteellisena. Nämä samat kasvukivut ovat kuitenkin olleet seuranani aina. Näin aikuisena osaan jo yhdistää ne kuitenkin sään vaihteluihin. Tarkemmin, isompiin lämpötilaerojev vaihteluihin. Matala ja korkeapaineen vaihteluihin. Eli kun esim. pakkanen alkaa reilusti lauhtua tai toisinpäin, keho kertoo kyllä sen hyvissä ajoin. Raajoja kiskoo, vetää, juimii jne. Ei auta magnesiumit, relaxantit, lämpimät suihkut ja hieronnat kuin hetkellisesti. Jos haluan nukkua yöni on parasta ottaa särkylääke. Ja oireet häviävät kun sää tasaantuu. Levossa oireet korostuvat ja päivisin touhutessa niitä ei niinkään huomaa. Kesällä on helpompaa. Itselle on jo päivänselvää että kyseessä on ominaisuus, ei minkäänsortin sairaus. Rasitus ei myöskään lisää tätä ominaisuutta vaikka sen siihen moni mieltäisikin. Toki kasvavan lapsen on hyvä huolehtia riittävästä levosta, mutta miksei myös aikuistenkin. Ja tosiaan, ainakin 2 lapsistani tuntuu perineen tämän saman ominaisuuden. Omituista että tarkemmat tutkimukset asian suhteen on kovin lapsen kengissä ja laajempi tutkimus on olematonta. Materiaalia löytyisi vaikka kuinka...Mutta toivottavasti joku saa uutta näkökulmaa omasta kokemuksestani ja havainnoista.

• Jyväpussi

Joku täällä mainitsi että jyväpussi mikroon ja siitä apu. Varmasti hyvä apu mutta palomiehen vaimona tiedän että noista lämmitetyistä jyväpusseista on koteja palannut. Jyvät voivat ruveta kytemään kuumennuksesta, tunteja kyteä ja syttyä sitten palamaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1628
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1366
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      157
      1205
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1115
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      116
      1101
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1054
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1051
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      929
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe