Ominpäin vaiko järjestäjän kautta

Autraliaan hamuava

Hei

Olen tässä yrittänyt hetken aikaa etsiskellä kaikenlaista tietoa tuosta work and travel systeemistä...nyt tuli semmoinen mieleen että onkos kukaan ottanut vain sitä WT viisumia ja itse hoitanut kaikki lentoliput ja verotusasiat yms itse ilman apua? Hieman ristiriitaista tietoa kun on vähän joka puolella puolesta ja vastaan noita järjestäjiä kohtaan...itse kyllä olen vähän kallistunut noiden 'valmispakettien' suuntaan että saa sitten edes hieman apua kun sinne menee ettei jää lentokentälle pörräämään että mihins nytten...

Onko ne edut ja alennukset mitä esim. work and travel companyn kautta saa, niin kannattavia? Kivoja matkatarinoita kyllä löytyy...mutta löytyy myös huonojakin kommentteja

Toinen asia mitä tässä mietin...tai pikemminkin kaipaan neuvoja/kokemuksia miten itse olette asianne Suomessa vuodeksi järjestäneet. Itse olen piakkoin 30 täyttävä eli se on lähtö nyt tai ei koskaan:) Ja elkää nyt moittiko aikuista ihmistä, kyselen hieman tyhmiä...Tähän ikään mennessä on kertynyt jo hieman tuota tavaraa ja omaisuutta, auto lainaa...suunnitelmissa kyllä jo on mitä niille kaikelle ehkä tekisi, mutta miten te muut olette asianne järjestäneet? Samoin onko teillä ollut työpaikkaa kun takaisin Suomeen tulitte vai alkoiko kaikki ns. tyhjästä? Itselläni on vakipaikka, josta ei lomaa vuodeksi saa vaan se olisi irtisanomisen paikka:/ Mutta olen nyt tullut siihen tulokseen että kerrankos tässä eletään, haaveissa on tuo matka ollut jo niin kauan...harmittamaan se jää jos ei nyt lähde.

Kokemuksia kiitos, ensi syksynä olisi haaveena lähteä:)

12

3163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kengurumiesten metsästäjä

      Hei!
      Minä olen myös lähdössä Austraaliaan kahden ystäväni kanssa ensi syksynä. Olemme jo pitkään harkinneet eri vaihtoehtoja ja tutkineet parasta tapaa lähteä. Aluksi work and travelin pakettihinta tuntui jotenkin kalliilta ja ajattelimme että saisimme sen itse hankkimalla halvemmalla. Kyseltyämme hieman asioista selvisi ettei suomessa ole edes Austaraalian lähetystöä joten viisumi asiat olisi pitänyt hoitaa Ruotsin kautta. Edessä olisi ollut kasapäin papereita ja lentojen selvittelyä yms. Viisumia varten olisi tarvinnut saada työpaikka Austraaliasta jo ennen sinne lähtöä.
      Kävimme sitten helsingissä work and travelin toimistolla kyselemässä asioista jotka painoivat mieltämme. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa. Tuli sellainen olo että järjestön kautta matkustaminen on selvempää, helpompaa ja turvallisempaa. Aussit on kuitenkin niin kaukana, että on hyvä olla lähempänä joku jolta saa apua.
      Nyt ei ole tarvinnut huolehtia viisumi asioista tai tressata lentojen varaamista. Varattuna on kokonainen maailmanympäri matka ja olen nyt jo hurjan innoissasi.
      Sinun kannattaa katso mikä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta juuri itsellesi. Suosittelen järjestöä juuri sen avun ja selkeyden vuoksi. Jos kerran lähtee niinkin kauas on kai turha polttaa päreitään matkan valmisteluissa.
      Siitä miten kotimaassa tilanne hoituu ei minulla ole kokemusta. Itse lopettelen vasta lukiota ja ainut ongelmani on jatko-opiskelun saaminen tultuani takaisin.

      Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä!

      • Jossuv

        Hei!

        Itse olen 18-vuotias tyttönen ja Austraalian matka odottaa syyskuussa.

        Olen miettinyt myös tätä lähtisinkö järjestön kautta vai omin nokkineni ja olen tullut siihen tulokseen, että lähden omin päin.
        Ystäväni lähti viime syksynä Austraaliaan juuri tuon work&travel järjestön kautta ja pettyi siihen.
        Olen lukenut myös paljon muita juttuja netistä ja monet suosittelevat lähteä ilman järjestöä koska loppujen lopuksi joutuu kuitenkin sen kaikkein vaikeimman itse hoitamaan.

        Lippujen varaaminen on helppo homma, samoin viisumi. Harmaita hiuksia aiheuttaa vain pankkitilin avaaminen, mutta sekin onnistuu kuulemma todella helposti, koska siellä Ausseissa on niiin paljon matkaajia päivittäin jotka tulevat avaamaan tilejä, joten toiminta on yksinkertainen.

        Kannattaa lukea netistä foorumeja mm. täältä suomi24 ja palljontallaajilta. Todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen oli mm. sellainen "itsepäisen matkaajan opas" joka kertoi kaikista hyödyllisesti asiosta. Se löytyy netistä.

        No jos rahasta ei ole pulaa niin järjestön kautta voi olla ideaa lähteä, mutta ite kulutan nuo rahat mielummin asumiseen ja syömiseen ja vaikka sitten lomailuun.. Halvin järjestö taisi ottaa "palvuluistaan" sen 450€ viisumi 150€ -> 600€. Mitä kaikkea tuolla rahallakin jo saa?


      • odottaa minuakin
        Jossuv kirjoitti:

        Hei!

        Itse olen 18-vuotias tyttönen ja Austraalian matka odottaa syyskuussa.

        Olen miettinyt myös tätä lähtisinkö järjestön kautta vai omin nokkineni ja olen tullut siihen tulokseen, että lähden omin päin.
        Ystäväni lähti viime syksynä Austraaliaan juuri tuon work&travel järjestön kautta ja pettyi siihen.
        Olen lukenut myös paljon muita juttuja netistä ja monet suosittelevat lähteä ilman järjestöä koska loppujen lopuksi joutuu kuitenkin sen kaikkein vaikeimman itse hoitamaan.

        Lippujen varaaminen on helppo homma, samoin viisumi. Harmaita hiuksia aiheuttaa vain pankkitilin avaaminen, mutta sekin onnistuu kuulemma todella helposti, koska siellä Ausseissa on niiin paljon matkaajia päivittäin jotka tulevat avaamaan tilejä, joten toiminta on yksinkertainen.

        Kannattaa lukea netistä foorumeja mm. täältä suomi24 ja palljontallaajilta. Todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen oli mm. sellainen "itsepäisen matkaajan opas" joka kertoi kaikista hyödyllisesti asiosta. Se löytyy netistä.

        No jos rahasta ei ole pulaa niin järjestön kautta voi olla ideaa lähteä, mutta ite kulutan nuo rahat mielummin asumiseen ja syömiseen ja vaikka sitten lomailuun.. Halvin järjestö taisi ottaa "palvuluistaan" sen 450€ viisumi 150€ -> 600€. Mitä kaikkea tuolla rahallakin jo saa?

        Olen myös lähdössä syksyllä puoleks vuodeks australiaan.. olen miettiny raha-asioita..paljonko ootte varannu rahaa matkalle lennot mukaan lukien??


      • jossuv
        odottaa minuakin kirjoitti:

        Olen myös lähdössä syksyllä puoleks vuodeks australiaan.. olen miettiny raha-asioita..paljonko ootte varannu rahaa matkalle lennot mukaan lukien??

        Lennot n.1300€ viisumi 150€ käyttörahaa n.2000€ eli tulisko siitä joku 3500€? Toiset puhuu 5000€ budjeteista, jotkut on lähtenyt alle tonnilla. Mulla tarkotus tehdä töitä niin paljon kuin löytyy, että saisin niin elätettyä itseni.


      • MIR

        Kengurumiesten metsästysretki on mitä ilmeisimmin Working Holiday -matka. Se olisi voinut alkaa niinkin, että olisivat hoksanneet viisumia haettavan suoraan netissä. Paperihakemuksen voi puolestaan postittaa...

        Oikea tieto siis auttaa sekä sujuvampaan toimimiseen että säästöihinkin. :-)


      • ota selvää
        jossuv kirjoitti:

        Lennot n.1300€ viisumi 150€ käyttörahaa n.2000€ eli tulisko siitä joku 3500€? Toiset puhuu 5000€ budjeteista, jotkut on lähtenyt alle tonnilla. Mulla tarkotus tehdä töitä niin paljon kuin löytyy, että saisin niin elätettyä itseni.

        Se on sitten huono juttu jos sulla ei ole paluulipun LISÄKSI yli 3000 euroa ja maahanmuuttoviranomaiset tarkastaa varallisuutesi. Silloin ei pääse maahan. Nimittäin minimi on usein Australiaan mentäessä 5000 AUD. Lennot kyllä saa paljon halvemmalla, jos osaa järjestellä.


    • make...

      itse olen tallahetkella ausseissa work and travelin kautta, ja erittain tyytavainen olen valistaani. kaikki hommat ovat hoitaneen ja vahan ylimmaaraistakin moitteettomasti ja asiantuntevaa ja auttavaa henkilokuntaa on taallakin paassa, niin kuin suomessakin. itse lahdin yksin matkalle, niin itselleni oli parempi ratkaisu valmispaketti. tottakai kaikki paperihommat olisi voinut hoitaa itsekkin mutta on niissa vaan oma hommansa. on se mukavampi lahtea reissuun ilman stressia siita etta perilla pitaa kaikki hoitaa itse alusta alkaen, majoitus, pankkitili, posti, puhelinliittyma, verohommat, yms. itse olen tyytyvainen valintaani.

    • tanne

      Varmasti helpommalla paasee jos tulee jarjeston kautta, muttei tuo itsenaisesti matkan hommaaminenkaan niin vaikiaa ole;

      Viisumi haetaan netista, vaatii laakarintarkastuksen YKSITYISELLA laakarilla, joka hoitaa oman osansa viisumiprosessissa, elikka tuo 150 ei ole lopullinen maksu mita viisumista joutuu pulittamaan. Veronumero haetaan netista kun viisumi on saatu, tyolupa samoin. Ei niin kovin vaikeaa.

      Pankkitilin saa avattua mista tahansa pankista parit laput tayttamalla. Ja taalla suurin osa kayttaa prepaid lilttymia eli semmonen vaan esim vodafone kaupasta ja puhelin toimii! :)

      • MIR

        Viisumi *sisältää* työluvan, sitä ei tarvitse erikseen lähteä mistään hakemaan (ei sellaista edes ole, vaan viisumi joko oikeuttaa työskentelyyn ilman rajoituksia, oikeuttaa rajoitusten kera kuten WH:ssa, tai kieltää palkallisen työn).

        Erikseen on tietenkin joillain aloilla vaadittavat lisenssit, joita haetaan ko. alan organisaatioiden kautta. DIACin sivuilla on viitteet näihin.


    • Ellipertti

      Lähde ihmeessä!! Itse kiersin Australiaa vuonna 2001...w&h-juttu tuli vasta sen jälkeen. Hyvin pärjää ilman valmiita matkapaketteja. Jos olet ihminen, joka haluaa kaiken olevan selvää ja valmiit jutut tuntuvat turvallisilta, niin valitse valmis paketti. Mutta jos sinussa on vähän seikkailijaa, niin kulje ilman valmiita aikatauluja. Ainakin matkani aikana töitä oli tarjolla useissakin hostelleissa jne. Moni majoittui hostelleissa ilmaiseksi pientä työtä vastaan...kun ei ollut työlupaa! Autot ja asunnot Suomessa ovat vain materiaalia. Vuoden matkalta keräät sellaiset muistot ja kokemukset, ettei niitä voi verrata rahaan/omaisuuteen. Vuoden vapaa töistä on hankala. Kysy työnantajaltasi mahdollisuutta palkattomaan vapaaseen tai mahdollisuuteen palata takaisin irtisanomisesta huolimatta. Toisaalta voit saada hyvän työpaikan palattuasi takaisin jostain toisesta yrityksestä. Toisaalta, kuten olemme saaneet huomata, niin ei se työpaikan säilyminen varmaa ole, vaikka jäisit Suomeenkin...esimerkkinä Stora Kemijärvellä jne. Jos päätät lähteä, niin toivon unohtumatonta seikkailua!!

      • Vaihtoehto

        Kaikelle kokemiselle ja oppimiselle on lattea "tavallinen" elämä. Minä itse olen ollut n.s. ulospäin suuntautuva koko ikäni. Ympärillä on riittänyt jarruttelijoita. Aioin muuttaa Australiaan aivan nuorena, mutta niin paljon jarruja löytyi, että kun sitten kuitenkin laitoin hakemuksen, oli se jo myöhäistä kun hallitus lopetti siirtolaispalvelun siltä osin ja niin jäätiin Suomeen. Siinä sitten meni 35 vuotta muita kuvioita sorvaillessa ja koko ajan hautoi mieli tuota matkaa sitten omilla kustannuksilla. Tuttuja sekä sukulaisia sinne ehti lähteä kun olivat päättäväisempiä. Nyt sitten kävin kiertämässä ne paikat ja oli suuri mielihalu jäädä hommiin sinne vielä 60 :senä! Mahtava reissu ja todella helppoa se perillä touhuaminen; kaikki pelaa kuin itsestään jos itse on yhtään avoimesti kommunikoiva tyyppi. Kaikki ihmettelee tullia, se on ihan läpihuutojuttu USAan verraten! Kun ei tee mitään järjen ja tiedon vastaista, ei ole myöskään ongelmia.


    • joopa89

      Itse lahdin ihan omatoimisesti. Menopaluu lennot 1300e kuukautta ennen matkaa. WH viisumi 115e netin kautta. Majapaikka hostelworldin kautta kahdeksi viikoksi, jonka aikana sai hommattua kannyliittyman, veronumeron ja pankkitilin. Seka tietty tavattua muita matkalaisia, jotka ovat varsin avuliaita jos on ongelmia.

      Kylla parjaa, kun osaa suunsa avata. :)

      Ikaa 27v. Irtisanoin asunnon ja vein kamat (=auton) vanhemmille. Irtisanouduin myos toista, ja jos haluun ni paasen kylla palattua takasi tuohon tyohon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1670
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1319
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1248
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      180
      1092
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      62
      1030
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Uutta tietoa sodistamme - muuttuuko käsityksesi?

      Kirja, joka voi muuttaa käsityksiä aivan oleellisesti Talvi- ja jatkosodan aatoista! Olisiko sittenkin tuo Talvisota v
      Maailman menoa
      255
      795
    Aihe