Lehtien autotestit

Olen pannut merkille, että autolehtien toimittajien näkemyksiin ja pers’ tuntumaan uskotaan kuin kirveen silmään nuorempien kanssaeläjien keskuudessa. Henkilökohtaisesti olen aina itse muodostanut oman näkemyksen kunkin auton ominaisuuuksista. Tällä palstalla uuden Ladan jarruja pidetään vaarallisina, koska niin kerta on lehdessä lukenut. Enpä ole moiseen ennemmin törmännyt ja ajokortti on ollut pian 30 vuotta. Siinä on pitkä kokemus eri automerkeistä. Paniikkijarrutukseen ei ole ollut viimeisten vuosien aikana tarvetta. Liikennettä pitää osata lukea. Jos lehtijuttuihin olisi uskominen niin, uudessa tojossa on yhtä huono penkki edessä ja takana – tasalaatua. VAG-konsernin autojen tavaramerkki on pirun pitkä kytkinpolkimen liike. Hondasta aikanaan katkesi kestotestissä hammashihna, volvosta kytkin, bemaria pidetään yhtä tuuliherkkänä kuin tojoa, muutama vuosi takaperin Mondeon diisseliä pidettiin tuskallisena kaupunkiliikenteessä, bemussa on raskas kytkin ja sitä rataa. Minä en ainakaan kaikkia edellämainittua allekirjoita. Mutta kun niin lehdessä luki niin tottahan se pitää olla.... Uuden Ladan kuljettajan paikkaa muuten kehuttiin lehdessä, että sen suhteen ovat mielestäni oikeassa.

26

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistaja 02

      miksi lukea niitä. suuri osa testeistä on persetaskusta vedettyjä..lehden tehtävä on tehdä rahaa lehtiä myymällä.miksi vaivautua testaamaan autoja kun sen testin voi kirjoittaa autoa näkemättä.tunnen yhden toimittajan joka kirjoittaa työkseen näitä testejä ja toiseen lehteen hän työstää horoskooppeja.siinä sen ammattikunnan tieto taito.

      • tietoa töissä kun autovuokraamosta oli tarjottu jotain priusta, muuta ei kuulemma saanut kiireesti. Sihteeri löysi artikkelin TM-netistä ja se prius oli sähköauto! Oli kylmä talviviikko ja siivooja kahvipöydässä totesi asiantuntevasti, että uskallatko Reiska lähteä patteriautolla talvipakkaseen? Kyllä minä sen kerran läksin Ladalla varmuuden vuoksi, vaikka en periaatteesta tee omalla autolla firman ajoja.


      • Lada-tutkija
        ReiskaS kirjoitti:

        tietoa töissä kun autovuokraamosta oli tarjottu jotain priusta, muuta ei kuulemma saanut kiireesti. Sihteeri löysi artikkelin TM-netistä ja se prius oli sähköauto! Oli kylmä talviviikko ja siivooja kahvipöydässä totesi asiantuntevasti, että uskallatko Reiska lähteä patteriautolla talvipakkaseen? Kyllä minä sen kerran läksin Ladalla varmuuden vuoksi, vaikka en periaatteesta tee omalla autolla firman ajoja.

        Jos lukisit lehtiä ja olisit edes minimaalisesti sivistynyt tietäisit että Toyota Prius on 1.5-litrainen bensa-auto jossa on lisäksi sähkömoottori. Tämän tietävät jo ala-koululaiset nykyään.

        Täydellinen tietämättömyytesi autoista tietysti selittää sen että autosi on Lada. Kukaan sivistynyt ja harva vähemmän sivistynytkään ei sellaiseen sekaantuisi.


      • Lada-tutkija kirjoitti:

        Jos lukisit lehtiä ja olisit edes minimaalisesti sivistynyt tietäisit että Toyota Prius on 1.5-litrainen bensa-auto jossa on lisäksi sähkömoottori. Tämän tietävät jo ala-koululaiset nykyään.

        Täydellinen tietämättömyytesi autoista tietysti selittää sen että autosi on Lada. Kukaan sivistynyt ja harva vähemmän sivistynytkään ei sellaiseen sekaantuisi.

        propagandaa syöttävät. Jo pienenä sain hyviä esimerkkejä siitä, miten lehtitoimittajat manipuloivat nuoria ja vaikuttavat heidän ajatusmaailmaan. Itse en langennut moiseen ansaan, vaan urheasti pidin pääni. Nyt näin myöhemmällä ikää voi nauttia niistä hedelmistä oman, viattoman ja velattoman auton merkeissä. Tuohan on näppärää tojolta, kun yksi mottori laukeaa niin apupässi pärähtää käyntiin. Ei ne japsit tyhmiä ole. Oppisivat tekemään vielä autoja.


      • ihan tosissasi
        Lada-tutkija kirjoitti:

        Jos lukisit lehtiä ja olisit edes minimaalisesti sivistynyt tietäisit että Toyota Prius on 1.5-litrainen bensa-auto jossa on lisäksi sähkömoottori. Tämän tietävät jo ala-koululaiset nykyään.

        Täydellinen tietämättömyytesi autoista tietysti selittää sen että autosi on Lada. Kukaan sivistynyt ja harva vähemmän sivistynytkään ei sellaiseen sekaantuisi.

        noita Reiskan juttuja, se provoilee.
        Käsität kai, ettei kukaan voi olla noin tyhmä, ei edes Reiska.


      • mainitset
        Lada-tutkija kirjoitti:

        Jos lukisit lehtiä ja olisit edes minimaalisesti sivistynyt tietäisit että Toyota Prius on 1.5-litrainen bensa-auto jossa on lisäksi sähkömoottori. Tämän tietävät jo ala-koululaiset nykyään.

        Täydellinen tietämättömyytesi autoista tietysti selittää sen että autosi on Lada. Kukaan sivistynyt ja harva vähemmän sivistynytkään ei sellaiseen sekaantuisi.

        sivistyksestä ja toistelet sitä. Kirjoittelet sivistyneestä henkilöstä, niin sallinet yhden kysymyksen. Mikä ja mistä erottaa sivistyneen ja sivistetyn ihmisen.


      • Kessu Karstulasta
        ihan tosissasi kirjoitti:

        noita Reiskan juttuja, se provoilee.
        Käsität kai, ettei kukaan voi olla noin tyhmä, ei edes Reiska.

        Eikö reiska kirjoittele tosissaan? Joskus olen ihmetellytkin.


      • Lada-tutkija
        ReiskaS kirjoitti:

        propagandaa syöttävät. Jo pienenä sain hyviä esimerkkejä siitä, miten lehtitoimittajat manipuloivat nuoria ja vaikuttavat heidän ajatusmaailmaan. Itse en langennut moiseen ansaan, vaan urheasti pidin pääni. Nyt näin myöhemmällä ikää voi nauttia niistä hedelmistä oman, viattoman ja velattoman auton merkeissä. Tuohan on näppärää tojolta, kun yksi mottori laukeaa niin apupässi pärähtää käyntiin. Ei ne japsit tyhmiä ole. Oppisivat tekemään vielä autoja.

        Myös meille tuli Tiedonantaja mutta minua ei aivopesty. Sinuun propaganda näyttää purreen oikein hyvin kun et vieläkään ole ideologiastasi päässyt eroon. Toyota Priuksella ajetaan vuosia huolettomasti, taloudellisesti ja edullisesti sen jälkeen kun saman ikäiset kertakäyttöladat on jo paalattu.


    • ReiskaSeni

      Kumpia luulet fiksujen suomalaisten ennemmin uskovan, sinun "näkemyksiäsi" vai autoja työkseen testaavia ammattilaisia.

      Moni on toki käynyt 119:n koeajamassa myös henkilökohtaisesti, niin minäkin. Vaikutelma oli suoraan sanottuna järkyttävä. Sinne jäi Kolina kauppaan vaikka ladoja olen takavuosina omistanut. Samaan johtopäätökseen on tullut myös suuri määrä muitakin entisiä ladanomistajia, koska 119:n myynti on aivan mitätöntä.
      Eräs autotoimittaja toteskikin osuvasti että jos ladalla meinaa pitkään ajella, ei pidä koskaan kokeilla muita merkkejä. Muuten käy niin kuin ladalle on Suomessa ja maailmalla käynyt, eli ei käy kaupaksi.
      (ei riitä pelkkä ReiskaS:n ja Ladailijamiekkosen kysyntä pitämään merkkiä hengissä.)

      • vaatii joskus harjoittelua. Kirjoitin, ettei lehtijuttuihin kannata sokeasti luottaa, vaan omiin kokemuksiin, mieltymyksiin. Pahimmillaan lehtijuttuihin uskominen menee siihen, että kaupasta kotiin päästessä luetaan testitulokset ja kappas vain kun oma pölynimuri ei voittanutkaan testiä, niin haukutaan kaikkea liikkuvaa. Minun kohdalla on ollut järkyttävin kokemus ajaa yksi kilometri noin 7 vuotta vanhaa tojo jarista. Ennemmin ajan vaikka mopolla.


      • ReiskaSeni
        ReiskaS kirjoitti:

        vaatii joskus harjoittelua. Kirjoitin, ettei lehtijuttuihin kannata sokeasti luottaa, vaan omiin kokemuksiin, mieltymyksiin. Pahimmillaan lehtijuttuihin uskominen menee siihen, että kaupasta kotiin päästessä luetaan testitulokset ja kappas vain kun oma pölynimuri ei voittanutkaan testiä, niin haukutaan kaikkea liikkuvaa. Minun kohdalla on ollut järkyttävin kokemus ajaa yksi kilometri noin 7 vuotta vanhaa tojo jarista. Ennemmin ajan vaikka mopolla.

        luetun ymmärtäminen vaatii harjoittelua ja yleensä vähintään ala-asteen oppimäärän. Sinulta näyttää molemmat menneen ns.ohi. Myöskin kirjoitustesi yleinen taso viittaa korkeintaan kansalaiskoulun lyhyeen oppimäärään.

        Lehtijuttujen lukemisesta en vastauksessani maininnut sanaakaan, sensijaan painotin nimenomaan omia kokemuksiani tästä karmeasta tekeleestä jota kansa kuvaavasti Kolinaksi kutsuu.

        En edelleenkään usko että nykypäivänä kukaan ostaa autoa (edes ladaa) koeajamatta sitä ensin. Ja koska ladan myynti on täydellisesti sakannut niin Suomessa kuin muuallakin, niin jonkinlaisen kokemuksen potentiaaliset ostajaehdokkaat ovat tekeleestä saaneet. Mietippä ankarasti millaisen.


      • ReiskaSeni kirjoitti:

        luetun ymmärtäminen vaatii harjoittelua ja yleensä vähintään ala-asteen oppimäärän. Sinulta näyttää molemmat menneen ns.ohi. Myöskin kirjoitustesi yleinen taso viittaa korkeintaan kansalaiskoulun lyhyeen oppimäärään.

        Lehtijuttujen lukemisesta en vastauksessani maininnut sanaakaan, sensijaan painotin nimenomaan omia kokemuksiani tästä karmeasta tekeleestä jota kansa kuvaavasti Kolinaksi kutsuu.

        En edelleenkään usko että nykypäivänä kukaan ostaa autoa (edes ladaa) koeajamatta sitä ensin. Ja koska ladan myynti on täydellisesti sakannut niin Suomessa kuin muuallakin, niin jonkinlaisen kokemuksen potentiaaliset ostajaehdokkaat ovat tekeleestä saaneet. Mietippä ankarasti millaisen.

        pärjää hyvin.
        Suora lainaus tekstistäsi:Kumpia luulet fiksujen suomalaisten ennemmin uskovan, sinun "näkemyksiäsi" vai autoja työkseen testaavia ammattilaisia.

        Tässä menit harhaan kouluoppimääriesi kanssa.
        Se mikä tekstissäsi minua ilahduttaa on selvä hiiltyminen, vaikka en ole vielä edes hiillostanut. Kaiken kukkuraksi voit kirjoittella sivistymättömään tyyliisi nikin takaa, minkä voit vaihtaa toiseeen milloin haluat. Meikäläinen kirjoittelee rekisteröidyllä nikillä, jotka ovat taattua tavaraa.
        Painotin omassa aloituksessani nimenomaan jokaisen henkilön omia kokemuksia. En olettanutkaan, että minun näkemyksiin uskottaisiin. En minäkään uskoisi sinun kokemuksiin.


      • ReiskaSeni
        ReiskaS kirjoitti:

        pärjää hyvin.
        Suora lainaus tekstistäsi:Kumpia luulet fiksujen suomalaisten ennemmin uskovan, sinun "näkemyksiäsi" vai autoja työkseen testaavia ammattilaisia.

        Tässä menit harhaan kouluoppimääriesi kanssa.
        Se mikä tekstissäsi minua ilahduttaa on selvä hiiltyminen, vaikka en ole vielä edes hiillostanut. Kaiken kukkuraksi voit kirjoittella sivistymättömään tyyliisi nikin takaa, minkä voit vaihtaa toiseeen milloin haluat. Meikäläinen kirjoittelee rekisteröidyllä nikillä, jotka ovat taattua tavaraa.
        Painotin omassa aloituksessani nimenomaan jokaisen henkilön omia kokemuksia. En olettanutkaan, että minun näkemyksiin uskottaisiin. En minäkään uskoisi sinun kokemuksiin.

        kävi niin että pystyit jälleen nujertamaan vastustajasi ylivertaisella tosiasioden kiistämisellä ja neroutta hipovalla argumentoinnilla ladan ylivoimaisista ominaisuuksista. Harmi vaan että niillä ei ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä. Viisas osaa väistyä näin nerokkaan väittelijän edestä. ;)

        Onnea ReiskaS valitsemallesi tielle. Tuulimyllyjä vastaan taistelu on varmasti uuvuttavaa.


    • 407 sw

      Meillä oli toisena autona Lada 1200L aikoinaan.Piti saada toinen auto,kun vaimo meni töihin.Minä sillä jouduin ajamaan.Vaimo ajoi sillä kerran 20 km.Se oli aivan hirveä ajaa.Remontissa jatkuvasti.Aina uutta vikaa,kun sai entisen korjattua.Kaikissa on jotain vikaa,mutta ei jatkuvasti.Minäkin ajattelen poliittisesti vasemmalle.Totuuden silti voin sanoa.Eikä se ole edes vaikeaa.

    • Topi Toijalasta

      Koskee erityisesti niitä kirjoituksia joissa ladasta kerrotaan totuus.

      Toisaalta kaikki ladaa kehuvat artikkelit pitää sokeasti uskoa.

    • Funkkis

      autossa tarvita kunnon jarruja. Paniikkijarrutus on edessä, kun kakara juoksee auton takaa eteen tai hirvi törmää puskasta ajoradalle. Ei siinä liikennesilmä silloin ihmeemmin auta. Kyllähän jarrut ovat auton tärkein varuste, vaikka ne menoa hidastavatkin joskus. Näiden ns. autotoimittajien ammattitaidon voi kyllä monesti kyseenalaistaa. Esimerkkinä vaikka premiumautojen koeajot, siis niin kalliden autojen, ettei toimittajan tuloilla sellaisia ostella. Eipäs monikaan toimittaja uskalla sanoa jostain takavetoisesta autosta, jonka kansa tietää ongelmaiseksi ajettavaksi, että se on auto, joka vaatii kokeneen kuljettajan. Ilmeisesti epäillään omaa ajotaitoa, kun auto on kokoajan karkaamassa käsistä. Voihan olla, että vaan huumaannutaan siitä ylellisyydestä, joka ympäröi kuljettajaa ja arvostelukyky hommaan katoaa.

      • Kokonaispaketti on tärkeä. Monesti suomessa ja nimenomaan suomessa hyvät5kin jarrut pilataan ylileveillä, loppuunkuluneilla renkailla. Naurettavaa nähdä aluvanteet ja jotkut hankookit, joissa miranolilla itse värjätty teksti Hankook Sport.


      • vitsin vitsi,
        ReiskaS kirjoitti:

        Kokonaispaketti on tärkeä. Monesti suomessa ja nimenomaan suomessa hyvät5kin jarrut pilataan ylileveillä, loppuunkuluneilla renkailla. Naurettavaa nähdä aluvanteet ja jotkut hankookit, joissa miranolilla itse värjätty teksti Hankook Sport.

        taidettiin nähdä se sama Samara matkahuollon edessä aamupäivällä. Itte ihmettelin ihan samaa surrealistista näkyä...
        Olikko ReiskaS muuten parkissa siinä viereisessä ruudussa punasella Ladalla. Semmonen lihava epäsiisti mies?


      • vitsin vitsi, kirjoitti:

        taidettiin nähdä se sama Samara matkahuollon edessä aamupäivällä. Itte ihmettelin ihan samaa surrealistista näkyä...
        Olikko ReiskaS muuten parkissa siinä viereisessä ruudussa punasella Ladalla. Semmonen lihava epäsiisti mies?

        Täällä missä olen niin kori olutta (vastaa suomen A-olutta) maksaa vähimmillään muutaman sentin yli kolme euroa. Moottoritiellä nopeusrajoitus on 120km/h. Mutta mikä on tuo maa? Autot maksavat saman kuin Suomessa, noin kuin pikku helpotuksena. Kyse on myös EU-maasta.


      • jäit sitten
        ReiskaS kirjoitti:

        Täällä missä olen niin kori olutta (vastaa suomen A-olutta) maksaa vähimmillään muutaman sentin yli kolme euroa. Moottoritiellä nopeusrajoitus on 120km/h. Mutta mikä on tuo maa? Autot maksavat saman kuin Suomessa, noin kuin pikku helpotuksena. Kyse on myös EU-maasta.

        sinne matkahuollon baariin AutoBildiä lukemaan.
        Ja velat näyttää muuttuneen saataviksi joten promillet täytyyy olla yli 1,5...
        Kyllähän mää sen arvasinkin.


      • kag
        ReiskaS kirjoitti:

        Kokonaispaketti on tärkeä. Monesti suomessa ja nimenomaan suomessa hyvät5kin jarrut pilataan ylileveillä, loppuunkuluneilla renkailla. Naurettavaa nähdä aluvanteet ja jotkut hankookit, joissa miranolilla itse värjätty teksti Hankook Sport.

        Minulla on Volvo 80d-5, jossa aluvanteet ja makaroonit renkaina, aina kun lähestyn autoani miltei naurattaa miten joku on voinut laittaa aluvanteille makaroonit.


    • Mää Vaa

      Hyvinkin selvästi ladan jarrut on osoittautuneet ja osoitettu vaarallisiksi. Jarrutusmatka on pitkä ja luotettavuus huono. Siksi reiska yrittää osoittaa tämän autolehtien osaamattomien toimittajien viaksi, ei suinkaan virheeksi autossa.

      Lisäksi reiska valitsee tarkoin ne osat artikkeleista jotka ovat hänen mielestään oikein, kuten ladan kuljettajan paikan kehut, muiltaosin kirjoitus on kuitenkin väärä.

    • Mutsin kanssa ihmeteltiin, kun ukko kantoi kirjastosta tekniikanmaailmoja monta vuosikertaa.

      Löysi niistä sitten sen yhden ainoan artikkelin jonka yhdessä lauseessa kehuttiin ladaa ja siteeraa sitä nyt joka käänteessä.

    • tov.wiljami

      Täytyy sanoa, etteivät paljoa kiinnosta, jos kotimaisista "testeistä" on kyse. Poikkeuksena on HS, jossa kirjoitetaan asiallisestikin.

      • ei kiinnosta

        kun ulkomaisissa lehdissä parjataan ladaa. Et vain osaa lontoon murretta ym, niin olet tietämätön kyseisten lehtien lada kannasta.


      • Aatteen mies ei hevillä luovu

        Mutta tavarits Wiljamille kelpaavat riemumielin AvtoVazin omat "puolueettomat" testit. Niissä on jäätävän objetiivista kirjoittelua, joka hivelee ehdan toverin herkkää sielua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe