Eli olen hieromassa kauppoja uudesta 1,3 Yariksesta, ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kyseisestä autosta esim .todellinen kulutus kaupunki ajossa ja muutenkin plussat ja miinukset
Kiittäen
Yarista harkitseva
37
11212
Vastaukset
- Velanhoitoyhdistys
1,3: Kulutus 6-7 litraa. Maantieajossa ei alle kuuden. Toisaalta taajama-kaupunkiajossa ei yli seitsun.
markkinoiden pienin kääntösäde
muotoilu
tilankäyttö
kohtuuhiljainen
lämpenee nopeasti
jarrut
- moottorin teho
- moottorin luonne
- kovahko jousitus
(-)vaihteiston toiminta
- vaihteensiirrossa väljyttä
- muoviosien laatu
- ajovalojen tehottomuus
- ruostesuojaus vakiona
- huterat lämmityslaitteen potikat
- pieni akku vakiona- toyota4ever.
"yarpan" moottorin tehossa ja luonteessa on vikana?!
esim paperilla saman tehopainosuhteen micra 1.4 on paljoon hitaampi ja yarisilla voi moottori jyrisemättä ja nykimättä ajaa viitosella alle viittäkymppiä, joka ei tän kokoluokan ykskuutosiltakaan kaikilta onnistu! - Velanhoitoyhdistys
toyota4ever. kirjoitti:
"yarpan" moottorin tehossa ja luonteessa on vikana?!
esim paperilla saman tehopainosuhteen micra 1.4 on paljoon hitaampi ja yarisilla voi moottori jyrisemättä ja nykimättä ajaa viitosella alle viittäkymppiä, joka ei tän kokoluokan ykskuutosiltakaan kaikilta onnistu!Teho: Satasen mittarinopeuden ylläpitäminen maantieajossa vaatii syväpoljentaa. Muutamaa vuotta aikasemmin ajamallani pikkumoottorisella Opel Corsalla pystyi ylläpitämään 100-110 km/h mittarinopeutta ihan vaivattomasti. Yariksessa kulutus kasvaa roimasti jos pyrkii ylläpitämään tasaista marssivauhtia muun liikenteen muassa. Viitonen on liian pitkä. Ylipäätään kaikki vaihteet ovat liian pitkiksi välitettyjä tarjolla olevaan tehoon ja vääntöön nähden.
Luonne: Yleisesti autolehdissä autotoimittajat ovat päätyneet tykkäämään sellaisen moottorin luonteesta jossa teho kasvaa tasaisesti kierrosten myötä. Itse olen samoilla linjoilla. Asiaa sivuten esim BMW:n dieselmoottoreita on kehuttu nimenomaan luonteensa puolesta. Yariksessa tuntuu kuin kaikki hönkä olisi pelissä jo 2000-3000 kierroksella. Normaalissa ohitustilanteessa ei kannatta odottaa mitään ihmeitä vikka kierrättäisi kuuteen tonniin. Yariksen 1,3 ei sitäpaitsi ole mitenkään hyvin halukas kiertämään kuuteen tonniin. Suomessa on paljon kapeita, yksikaistaisia teitä joilla liikennöi liikenteen jarruja jotka ehdoin tahdoin ajavat 60-70 km/h esim satasen rajoitusalueella. Lain mukaan tähän on oikeus, mutta yhtä lailla on oikeus ajaa lain sallimaa.
Vertailun vuoksi jopa 80-luvun alun Datsunin A-mottorissa, jonka isolohkossa sentään oli 16 hv yarista vähemmän olisi miellyttävämpi luonne. Teho kasvoi selkeästi kierrosten myötä. - Velanhoitoyhdistys
Velanhoitoyhdistys kirjoitti:
Teho: Satasen mittarinopeuden ylläpitäminen maantieajossa vaatii syväpoljentaa. Muutamaa vuotta aikasemmin ajamallani pikkumoottorisella Opel Corsalla pystyi ylläpitämään 100-110 km/h mittarinopeutta ihan vaivattomasti. Yariksessa kulutus kasvaa roimasti jos pyrkii ylläpitämään tasaista marssivauhtia muun liikenteen muassa. Viitonen on liian pitkä. Ylipäätään kaikki vaihteet ovat liian pitkiksi välitettyjä tarjolla olevaan tehoon ja vääntöön nähden.
Luonne: Yleisesti autolehdissä autotoimittajat ovat päätyneet tykkäämään sellaisen moottorin luonteesta jossa teho kasvaa tasaisesti kierrosten myötä. Itse olen samoilla linjoilla. Asiaa sivuten esim BMW:n dieselmoottoreita on kehuttu nimenomaan luonteensa puolesta. Yariksessa tuntuu kuin kaikki hönkä olisi pelissä jo 2000-3000 kierroksella. Normaalissa ohitustilanteessa ei kannatta odottaa mitään ihmeitä vikka kierrättäisi kuuteen tonniin. Yariksen 1,3 ei sitäpaitsi ole mitenkään hyvin halukas kiertämään kuuteen tonniin. Suomessa on paljon kapeita, yksikaistaisia teitä joilla liikennöi liikenteen jarruja jotka ehdoin tahdoin ajavat 60-70 km/h esim satasen rajoitusalueella. Lain mukaan tähän on oikeus, mutta yhtä lailla on oikeus ajaa lain sallimaa.
Vertailun vuoksi jopa 80-luvun alun Datsunin A-mottorissa, jonka isolohkossa sentään oli 16 hv yarista vähemmän olisi miellyttävämpi luonne. Teho kasvoi selkeästi kierrosten myötä.Luin vasta nyt TL:n arvion moottorista ja en voi kuin vain ihmetellä näkemyseroja omien kokemusteni ja TL:n testaajien välillä. Lieneekö moottoreissa sitten yksilöeroja paljonkin? Ruotsalainen Teknikens Värld näkyi kellottaneen 1,3 jarpalle 11,5 sekuntia. TL 13. Olettaen että autotoimittajat osaavat ajaa yhtä hyvin ero on merkittävä. Hevosvoimissa ero kahden ym lukeman välillä on 10-15 hv.
TL:ssä kehuttiin yariksen vääntöä jopa niin että ylämäkiajossa Yaris oli ainoa jossa kaasua ei tarvinnut painaa pohjaan. Mitä ihmettä? Oma yksilöni vääntö tuntuu kovin heiveröiseltä moottorin koko ja ilmoitettu teho huomioiden. Kulutuslukemien ero on myös mielenkiintoinen. Tiedän varmuudella osaavani ajaa taloudellisesti usealla autolla jopa ilmoitetut kulutuslukemat alittaen. Yariksella en pääse lähellekään ilmoitettua maantieajon lukemaa. Ajan vuodesta toiseen samoja reittejä. Rauhallisessa maantieajossa en ikinä koskaan ole päässyt alle kuuden. Vertailun vuoksi 1,6 corollalla olen. Tankkausvirheitä pyrin eliminoimaan tankkaamalla mennen tulle samassa paikassa niillä kerroilla kun kulutuksia mittailen. - Ggdhhsz
Velanhoitoyhdistys kirjoitti:
Luin vasta nyt TL:n arvion moottorista ja en voi kuin vain ihmetellä näkemyseroja omien kokemusteni ja TL:n testaajien välillä. Lieneekö moottoreissa sitten yksilöeroja paljonkin? Ruotsalainen Teknikens Värld näkyi kellottaneen 1,3 jarpalle 11,5 sekuntia. TL 13. Olettaen että autotoimittajat osaavat ajaa yhtä hyvin ero on merkittävä. Hevosvoimissa ero kahden ym lukeman välillä on 10-15 hv.
TL:ssä kehuttiin yariksen vääntöä jopa niin että ylämäkiajossa Yaris oli ainoa jossa kaasua ei tarvinnut painaa pohjaan. Mitä ihmettä? Oma yksilöni vääntö tuntuu kovin heiveröiseltä moottorin koko ja ilmoitettu teho huomioiden. Kulutuslukemien ero on myös mielenkiintoinen. Tiedän varmuudella osaavani ajaa taloudellisesti usealla autolla jopa ilmoitetut kulutuslukemat alittaen. Yariksella en pääse lähellekään ilmoitettua maantieajon lukemaa. Ajan vuodesta toiseen samoja reittejä. Rauhallisessa maantieajossa en ikinä koskaan ole päässyt alle kuuden. Vertailun vuoksi 1,6 corollalla olen. Tankkausvirheitä pyrin eliminoimaan tankkaamalla mennen tulle samassa paikassa niillä kerroilla kun kulutuksia mittailen.Eden e10 -corollani laiskalla 1,3 koneella ei vaadi kaasun lisäystä ylämäessä satasen vauhdissa ja sen saa viitosella kiihtymäänkin ylämäkeen tuosta vauhdista kohtuullisesti. Esimerkiksi 1,6 Mondeo on laiskan tuntuinen siihen verrattuna ja hyytyy enemmän ylämäkiin. Yariksessa pitäisi olla paljon enemmän kulkua kuin tässä Corollassa, eikä tosiaankaan pitäisi vaatia kaasun lisäyksiä kovin pienissä ylämäissä. Toyotan koneissa on kyllä aina yksilöeroja ja parin sekunnin heitot kiihtyvyyksissä normaaleja
- eri mieltä
Velanhoitoyhdistys kirjoitti:
Teho: Satasen mittarinopeuden ylläpitäminen maantieajossa vaatii syväpoljentaa. Muutamaa vuotta aikasemmin ajamallani pikkumoottorisella Opel Corsalla pystyi ylläpitämään 100-110 km/h mittarinopeutta ihan vaivattomasti. Yariksessa kulutus kasvaa roimasti jos pyrkii ylläpitämään tasaista marssivauhtia muun liikenteen muassa. Viitonen on liian pitkä. Ylipäätään kaikki vaihteet ovat liian pitkiksi välitettyjä tarjolla olevaan tehoon ja vääntöön nähden.
Luonne: Yleisesti autolehdissä autotoimittajat ovat päätyneet tykkäämään sellaisen moottorin luonteesta jossa teho kasvaa tasaisesti kierrosten myötä. Itse olen samoilla linjoilla. Asiaa sivuten esim BMW:n dieselmoottoreita on kehuttu nimenomaan luonteensa puolesta. Yariksessa tuntuu kuin kaikki hönkä olisi pelissä jo 2000-3000 kierroksella. Normaalissa ohitustilanteessa ei kannatta odottaa mitään ihmeitä vikka kierrättäisi kuuteen tonniin. Yariksen 1,3 ei sitäpaitsi ole mitenkään hyvin halukas kiertämään kuuteen tonniin. Suomessa on paljon kapeita, yksikaistaisia teitä joilla liikennöi liikenteen jarruja jotka ehdoin tahdoin ajavat 60-70 km/h esim satasen rajoitusalueella. Lain mukaan tähän on oikeus, mutta yhtä lailla on oikeus ajaa lain sallimaa.
Vertailun vuoksi jopa 80-luvun alun Datsunin A-mottorissa, jonka isolohkossa sentään oli 16 hv yarista vähemmän olisi miellyttävämpi luonne. Teho kasvoi selkeästi kierrosten myötä.Mun Yariksen kone tuntuu heräävän eloon noin 3000kierroksen kohdalla, etenkin kakkosvaihteella kierrokset nousee halukkaasti sinne kuuteentonniin ja auto jopa tuntuu jotenkin kiihtyvän.
Moottori ei ole herkkä juristelemaan, vaikka ajelisi liian suurellakin vaihteella.
Meillä jarppa on neljän hengen perhekäytössä, etupäässä taajama-ajossa.
Kulutusta ei tullut laskettua, ajotietokone näyttää taajama-ajossa(ei pelkkää keskustanylkytystä) noin 7-7,5 litran
keskikulutuksia.
Maantieajossa kaipaisi tunnokkaampaa ohjausta, tiedä sitten auttaisiko rengaskoon muuttaminen.
Vaihteisto voisi olla sujuvampitoiminen, harkinnassa vaihdattaa lootaan paremmat öljyt. - Jore-29
eri mieltä kirjoitti:
Mun Yariksen kone tuntuu heräävän eloon noin 3000kierroksen kohdalla, etenkin kakkosvaihteella kierrokset nousee halukkaasti sinne kuuteentonniin ja auto jopa tuntuu jotenkin kiihtyvän.
Moottori ei ole herkkä juristelemaan, vaikka ajelisi liian suurellakin vaihteella.
Meillä jarppa on neljän hengen perhekäytössä, etupäässä taajama-ajossa.
Kulutusta ei tullut laskettua, ajotietokone näyttää taajama-ajossa(ei pelkkää keskustanylkytystä) noin 7-7,5 litran
keskikulutuksia.
Maantieajossa kaipaisi tunnokkaampaa ohjausta, tiedä sitten auttaisiko rengaskoon muuttaminen.
Vaihteisto voisi olla sujuvampitoiminen, harkinnassa vaihdattaa lootaan paremmat öljyt.Voin kertoa, että vaihteiston öljyjen vaihtaminen ei auta tuon taivaallista. On testattu.
- Nakke Nukuttaja
Jore-29 kirjoitti:
Voin kertoa, että vaihteiston öljyjen vaihtaminen ei auta tuon taivaallista. On testattu.
Mitkäs öljyt vaihtelit, kun ei apua tullut?
Redlinen MTL ainakin teki vaihteistolle hyvää. - Jore-29
Nakke Nukuttaja kirjoitti:
Mitkäs öljyt vaihtelit, kun ei apua tullut?
Redlinen MTL ainakin teki vaihteistolle hyvää.Jotkut synteettiset öljyt, joita Toyota-huolto suositteli/vaihtoi. Itse en autoani korjaile. Sitä varten on maailmassa verorahoilla koulutettuja ihmisiä.
T: Hondaa ostamassa - Velanhoitoyhdistys
Velanhoitoyhdistys kirjoitti:
Luin vasta nyt TL:n arvion moottorista ja en voi kuin vain ihmetellä näkemyseroja omien kokemusteni ja TL:n testaajien välillä. Lieneekö moottoreissa sitten yksilöeroja paljonkin? Ruotsalainen Teknikens Värld näkyi kellottaneen 1,3 jarpalle 11,5 sekuntia. TL 13. Olettaen että autotoimittajat osaavat ajaa yhtä hyvin ero on merkittävä. Hevosvoimissa ero kahden ym lukeman välillä on 10-15 hv.
TL:ssä kehuttiin yariksen vääntöä jopa niin että ylämäkiajossa Yaris oli ainoa jossa kaasua ei tarvinnut painaa pohjaan. Mitä ihmettä? Oma yksilöni vääntö tuntuu kovin heiveröiseltä moottorin koko ja ilmoitettu teho huomioiden. Kulutuslukemien ero on myös mielenkiintoinen. Tiedän varmuudella osaavani ajaa taloudellisesti usealla autolla jopa ilmoitetut kulutuslukemat alittaen. Yariksella en pääse lähellekään ilmoitettua maantieajon lukemaa. Ajan vuodesta toiseen samoja reittejä. Rauhallisessa maantieajossa en ikinä koskaan ole päässyt alle kuuden. Vertailun vuoksi 1,6 corollalla olen. Tankkausvirheitä pyrin eliminoimaan tankkaamalla mennen tulle samassa paikassa niillä kerroilla kun kulutuksia mittailen.Moitittiin tehottomuutta, joskin yarppa oli kiihtynyt 11,7 sekunnissa sataseen. Sitkeys oli heikko ja moottorin tehottomuutta tosiaan moitittiin.
Ihme homma että toimittajilla menee arviot yhtä ristiin kuin käyttäjilläkin.
- M-MT
Mulla ollut nyt parisen viikkoa ajossa 1.3ltr MMT -vaihteistolla.
Selvästi rauhattomampi ajaa motarilla kuin Renault Megane (tuo on meillä toinen auto), melkeimpä koko ajan pitää pientä ohjausliikettä tehdä. Saattaa johtua lyhyemmästä akselivälistä.
MMT -laatikossa on selvät nykäisyt vaihteenvaihdossa. Tätä voi kyllä kompensoida kaasulla kun sattuu sen oikeassa kohdassa tekemään. Rellussa mulla kans automaattilaatikko (ei CVT) ja siinä selvästi pehmeämmät vaihteenvaihdot.
Rengasmelu relluun verrattuna huomattavan paljon kovempi vaikka Yariksessa kitkat ja meganessa nastat.
Muuten ihan OK eli tilava sisätiloiltaan (yllättävänkin tilava). Kulutusta en sen kummemmin ole vielä ehtinyt seuraamaan...johtuu lyhyemmästa akselivälista.
ja tosta vaihteiston nykäisevyydestä, sellaista kokemusta kun ite olen reilun vuoden ajanut omalla vastaavalla,
niin se väheni ainakin omassa 5-10tkm jälkeen, eikä omassa autossa kaasun nostelu ainakaan auttanut.
oma kokemusta lisää, peugeot'n ja mitsubishin vastaavan tyyppisistä robotti-vaihteistoista verrattuna toyotan vaihteistoon nykäisevät todella paljon!!!- M-MT
toyota4ever kirjoitti:
johtuu lyhyemmästa akselivälista.
ja tosta vaihteiston nykäisevyydestä, sellaista kokemusta kun ite olen reilun vuoden ajanut omalla vastaavalla,
niin se väheni ainakin omassa 5-10tkm jälkeen, eikä omassa autossa kaasun nostelu ainakaan auttanut.
oma kokemusta lisää, peugeot'n ja mitsubishin vastaavan tyyppisistä robotti-vaihteistoista verrattuna toyotan vaihteistoon nykäisevät todella paljon!!!Mulla on siis Yaris jolla ajettu kohta 23tkm.
Tuo robotin nykiminen on siis selvää varsinkin pienten vaihteiden vaihdossa (1->2, 2->3 ja 3->4), tiedä sitten kuinka paljon enemmän nykinyt kun autolla ajettu vähemmän (mulle tuli kun mittarissa noin 22tkm). Mutta tämä on siis tottumiskysymys, eron vaan huomaa selväsi kun ajanut jo kohta 100tkm toisella automaatilla jossa ei juurikaan nykimistä jolloin ero korostuu nyt. M-MT näyttäisi pyrkivän nakkaamaan isoa vaihdetta silmään jo aika hitaissa vauhdeissa (5:nen silmässä monesti jo 60-70km:n vauhdissa) jolloin kiihdytyksissä joskus nykäykset tuntee todella selvästi. M-MT kirjoitti:
Mulla on siis Yaris jolla ajettu kohta 23tkm.
Tuo robotin nykiminen on siis selvää varsinkin pienten vaihteiden vaihdossa (1->2, 2->3 ja 3->4), tiedä sitten kuinka paljon enemmän nykinyt kun autolla ajettu vähemmän (mulle tuli kun mittarissa noin 22tkm). Mutta tämä on siis tottumiskysymys, eron vaan huomaa selväsi kun ajanut jo kohta 100tkm toisella automaatilla jossa ei juurikaan nykimistä jolloin ero korostuu nyt. M-MT näyttäisi pyrkivän nakkaamaan isoa vaihdetta silmään jo aika hitaissa vauhdeissa (5:nen silmässä monesti jo 60-70km:n vauhdissa) jolloin kiihdytyksissä joskus nykäykset tuntee todella selvästi.on pienen pieniä yksilöeroja tossa vaihteiden kytkeytymisessä, varsinkin kylmänä varsinkin tuon 1>2 välin.
ja jos sait auton 22tkm ajettuna,
voi olla että edellisellä ajajalla oli sisäänajo, ja parituhatta kilsaa
senkin jälkeen jäänyt ajelematta rauhallisesti, mikä innostaa tuon vaihteiston nykimään. tuon Multimoden muuten pitäisi rauhallisessa ajossa tarjota s. jo alle 50kmh
minä muuten olen tormännyt Multimodea nykivämpiin "normaali"-automaatteihinkin- vertaa automaattiin
Tuota MMT-laatikkoa ei sitten voi suoraan verrata oikeaan automaattiin, MMT:hän on vain automatisoitu manuaalivaihteisto.
- Jore-29
Tuosta alempaa tältä palstalta oletkin ehkä jo lukenut mielipiteeni Yariksen manuaalivaihteistosta. Se on niin suunnattoman syvältä, että olen jo nyt vaihtamassa autoa - pääosin tästä ainoasta syystä.
Huonoihin puoliin lisäisin:
-nitinät ja natinat
-ohjaamon muovisuuden
-ajovalonpesinten puutteen
-tehottomat pissapojat
-*käytännöllisen* säilytystilan puutteen ohjaamossa
-tihkukytkimen yksinopeuksisuuden
-meluisuuden (no juu, pikkuautohan se on)
-huonon näkyvyyden etuviistoon
-vaihteiston ja kytkimen
-kytkimen ja vaihteiston
-ruostesuojaus ja lokarien puute
-persoonaton imago
-hirveä tyhjäkäyntiääni (ketju kaiketi aiheuttaa)
Mutta on tässä hyvääkin:
sinänsä ok moottori (1.3)
tilava matkustamo = tuntuu isommalta kuin onkaan
radion säätimet ratissa
pieni kääntösäde
pieni kulutus (?);en ole itse pahemmin seurannut
Mutta jos sinulla on hyvät hermot, eikä työmatkallesi satu montaa pitkää ja vaikeaa risteystä, joissa veto ei saisi katketa kesken matkan vaihtamisen takia, niin kyllä Yarppa on ihan kelpo peli.- etukäteen
Hehe...
et sitten huomannut näitä listaamiasi puutteita koeajossa ja auton hankintavaiheessa? voisi kuvitella, että jos kokee noin paljon negatiivisia seikkoja autosta, sen huomaisi heti ensi koeajolla. vai ostitko ns. sian säkissä?
meillä on 1,3 Jarppa kakkosautona (vaimon käytössä pääasiassa) ollut kesästä 06 alkaen, uutena ostimme. me koeajettiin hyvinkin runsas määrä vaihtoehtoja ja Jarppa useaan otteeseen ennen ostopäätöksen tekoa. auto miellytti meitä siinä määrin, että päädyttiin kaupat tekemään. eikä ole kaduttanut pätkääkään, auto on pelannut kuin unelma ja tulee säilymään meillä vielä useita vuosia, se on saletti.
eihän se täydellinen ole (mikä olisi?), mutta kakkosautona ja pääasiassa kaupunkipyörityksessä ja lyhyehkössä ajossa aivan lyömätön peli. pitempää siivua sitten mennään Passatilla ;=)
- itellä litranen
kaupunki ajossa 5.5 ja maantiellä 5 ainakin tässä pitää alussa opetella vaihtamaan erilailla kun itsellä oli 2litranen ennen tätä niin alussa söi paljon muttan kun vaihteiden välit oppi niin kulutus pieneni helppo hallittava ja on kuletettu jääkaapista lähtien kyytissä. renkaisiin suosittelen panostamaan niissä on paljon merkitystä tämän kokoisessa itsellä 06 vuodesta lähtien ja 55tkm takana
- on...
ylivoimaisesti parhain auto luokassaan millä minä olen koskaan ajanut. Tuntuma tullut useihin merkkeihin vuosien varrella. Uskomattoman tilava viellä kokosekseen sisältä.
- moittia
1,3 Yarista. ajoin puolentoista vuoden aikana noin 35.000 km sillä ilman vikoja.
Minun ajoilla,( enimmäkseen kantatietä ja vähemmän kaupungissa ) vei trippimittarin mukaan hiukan alle 6 litraa satasella ( tankki aina täyteen ).
No tuli käytyä näyttelyssä ja tilasin Yaris dieselin jonka kanssa nyt sisäänajo menossa. Hyvä ensi vaikutelma siinäkin. Ensin tietysti tankki täyteen ja seuraavalla tankkauksella 302 kilometrin jälkeen mahtui 14,5 litraa naftaa.
No sisään-ajo ei vastaa normaali-ajoa ja odotan vielä kulutuksen putoavan vähintään luvattuun 4,5 litraan.
Jos puhtia 1,3 Yarisissa ei tuntuisi riittävän niin dieselissä sitä kyllä löytyy.......en ole vielä neuvon mukaan painanut kaasua pohjaan mutta hyvin tuntuu kiihtyvän varsinkin 3-5 vaihteilla. - Jaboral
Kyllä esim. nykymallin Fiesta puhtaasti ajettavuudeltaan on luokkaa Yarista parempi. Äärimmäisen tarkka ja nopea ohjaus, jota ei Yariksesta löydä etsimälläkään.
- tuunari 09
moittia kirjoitti:
1,3 Yarista. ajoin puolentoista vuoden aikana noin 35.000 km sillä ilman vikoja.
Minun ajoilla,( enimmäkseen kantatietä ja vähemmän kaupungissa ) vei trippimittarin mukaan hiukan alle 6 litraa satasella ( tankki aina täyteen ).
No tuli käytyä näyttelyssä ja tilasin Yaris dieselin jonka kanssa nyt sisäänajo menossa. Hyvä ensi vaikutelma siinäkin. Ensin tietysti tankki täyteen ja seuraavalla tankkauksella 302 kilometrin jälkeen mahtui 14,5 litraa naftaa.
No sisään-ajo ei vastaa normaali-ajoa ja odotan vielä kulutuksen putoavan vähintään luvattuun 4,5 litraan.
Jos puhtia 1,3 Yarisissa ei tuntuisi riittävän niin dieselissä sitä kyllä löytyy.......en ole vielä neuvon mukaan painanut kaasua pohjaan mutta hyvin tuntuu kiihtyvän varsinkin 3-5 vaihteilla.Minulla diiseli vuoden keskikulutus 4.7 .Olen tallentanut kaekki tankkaukset .Harvoin on mennyt yli 6 litraa talvellakaan vuosimallia 09 työmatkat ajan 4.5 kilsaa suuntaasa. Ainut miinut on talvella moottori lämpiää hitaasti vaikka on roikan nokassa samoin sisätila lämpiää hitaasti
- jpp3
...jo n. 10 vuoden kokemus Toyota Yariksista.
Plussana pidän auton varmuutta, pientä kulutusta,
hyvää ajettavuutta, turvallisuutta, jälleenmyyntiarvoa(miksiköhän ;) ).
Kulutus on suorassa yhteydessä kuljettajaan, mutta ei kuluta maantieajossa ainakaan 7
litraa enempää maamme nopeusrajoituksilla.
Kaupunkiajossakaan en ole saanut yli 8
litran kulutuslukemia. Ekonomisella ajotavalla
maantieajossa voi päästä alle 6 litran.
Jälkimarkkinointiin, kuten huoltopalveluihin
olen ollut erittäin tyytyväinen.
Miinuksia on vaikea keksiä. Verso-mallissa, jota
ei enää valmisteta, tilat olivat mahtavat!
Nykyisissä tavaratila on pieni...Mutta eipä
sitä pieneltä autolta voi muuta vaatiakaan.
Suosittelen ehdottomasti Yariksen hankkimista. - exjarppa
Ostin suurin toivein ekan uuden auton huhtikuussa 2006 eli nykykorisen Yaris 1,3:n. Pian alkoi vitutus: kone on oudon puhditon edes keskikierrosalueella, ja erittäin vaarallisen tuntuinen risteyksissä mihin olet saapunut ja ajatteletkin lähteä vielä kakkosella hitaasta vauhdista menemään sen yli ennen risteävää liikennejonoa. Tällöin koneen veto on "kaputt" eli kun tallan lyöt tiskiin ei tapahdu mitään! Jos tempaiset silloin salamannopeasti ykkösen päälle, sama homma jatkuu eli sellainen kuollut sekunti ennenkuin kone herää eloon. Vaarallista! Johtuuko venttilien muuttuvasta ajoituksesta??
Toinen vitutus: hirveät natinat sisustus-elementeistä (oviverhous, kojelauta) jo muutama tuhat km ajettuna. Muu melu myös moottoriteillä ja hiekkatiellä kammottava, radio on tarpeeton.
Kolmas vitutus: vaihteiston toiminta ala-arvoinen. Ei tällaista vanhoissa takaveto-Tojoissa ollut! Synkronointi rusahteli vaikka kuinka polkaisi kytkimen kunnolla pohjaan jos hivenenkin nopeaan vaihtoi, samoin kepissä outoa väljyyttä ja vastahakoisuutta ylös-alas-suunnassa, semmoinen kumimainen tuntu.
Neljäs vitutus: digimittaristoon ei perhana tottunut koskaan, ei. Se viehätti alussa koeajolla, omassa käytössä se tympäisi, etenkin kun autossa ei ollut vakionopeussäädintä, nopeusvaihtelut ja sen seuraaminen keskeltä digistä oli todella väsyttävää ja tuntui että joko ajaa liian hitaasti tukkona tai sitten reipasta ylinopeutta.
Kyllästyin autoon alle vuodessa ja nyt alla uusi Corolla sedan, uhrasin rahaa enemmän ja nyt tuntuu että ajaminen on jopa kivaa!- kierrokseton
haikkä, siis jos ei ota kierroksia, on kaasupolkimen asentotunnistimessa,tämähän kuvaillaan käyttöohjekirja" mitätehda jos...." -osiossa.
ja olisi mennytr takuuseen, eikä ole mikään tyyppivika,
- piilokas
osta joku vakaampi auto.Se käy pitkän päälle työlääksi kun joutuu paimentamaan autoa koko ajan.Kaupungissa se on omimmillaan ja ei kuluta paljoa,noin 7l satasella.
- sinulla..
jossain hermostossa vikaa kun minulla Yaris diisseli 06 ja ajan sillä mökilleni silloin tällöin 200km enkä ole yhtään rasittunut. Auto kulkee suoraan kuin juna, paitsi kovalla sivutuulella joutuu vähän korjailemaan, mutta niinhän suurinta osaa autoista.
- piilokas
sinulla.. kirjoitti:
jossain hermostossa vikaa kun minulla Yaris diisseli 06 ja ajan sillä mökilleni silloin tällöin 200km enkä ole yhtään rasittunut. Auto kulkee suoraan kuin juna, paitsi kovalla sivutuulella joutuu vähän korjailemaan, mutta niinhän suurinta osaa autoista.
mutta ongelma on samanlainen kuin TM.koeajossa autosta(tosin kysessä Auris)ettei kulje metriäkään suoraan.Minulla on ollut yariksia kaksikin ja molemmissa sama ongelma.Siitä ovat sanoneet useat muutkin näillä palstoilla,koeajoissa, sekä jotkut tuttavani joilla kyseinen auto on.
- poikkeuksellisen neuroottisia?
piilokas kirjoitti:
mutta ongelma on samanlainen kuin TM.koeajossa autosta(tosin kysessä Auris)ettei kulje metriäkään suoraan.Minulla on ollut yariksia kaksikin ja molemmissa sama ongelma.Siitä ovat sanoneet useat muutkin näillä palstoilla,koeajoissa, sekä jotkut tuttavani joilla kyseinen auto on.
Erikoista, omani ainakin on tähän mennessä kulkenut aivan ongelmitta suoraan, tosin talvirenkailla ohjaustuntuma on kyllä hieman tunnoton ja kova puuskainen sivutuuli kyllä tönii selvästi, ihan niin kuin muitakin pieniä (ja monia isompiakin) autoja.
Totta tietysti on, että tämä auto on ensisijaisesti suunniteltu kaupunkiin ja kehäteille, missä se esiintyykin varsin hyvin edukseen, mutta kyllä tällä uskaltaa pidempiäkin reissuja ajella, itselläni ainakin tulee kuukauden välein ajettua n. 400 km suuntaansa olevia mökkimatkoja ja stressittä olen perille ja takaisinkin päässyt!.
Reilun vuoden ja 34000 km kokemuksella annan autostani ( Yaris 1.0 Linea Terra 3-ovinen ) seuraavanlaisen arvion :
Plussat: Hyvä tilankäyttö matkustamon puolella ulkomittoihin nähden, auton ja huoltojen varmuus/laatu, ajo-ominaisuudet pienin varauksin, hyvin säilytystilaa sisällä, edulliset ylläpitokulut, ulkonäkö, turvallisuus/euroncap *****, todella pieni kääntöympyrä ja hyvä näkyvyys ulos, todella miellyttävä moottori kokoisekseen ( 1.0 ).
Miinuksia: Penkit eivät automaailman parhaimmistoa (lapin reissulle löytyy parempiakin ratkaisuja vrt. Volvo), sivutuuliherkkyys, digitaalinen nopeusmittari, melutaso kesäisillä moottoritie nopeuksilla (lähinnä renkaiden jyrinää), hieman turhan "kevyt" ohjaustuntuma, tavaratila on tietysti aika pieni.
- maksakaa ja maksakaa
mikään idiootti corolla olekkaan, senhän pitää huolen jo sairas katsastus; pakko keksiä vikoja. esim k1 ;uudet punton jarrulevyt vaihdettava uusiin. ei kulumia.
- yarisonlyone
Jos joku tolla rahalla saa turvallisemman,taloudellisemman,ja varmemman pikkuauton,niin onnittelen.Lääkitys on kunnossa.
- tojofani
itselläni ollut 10 vuotta yaris verso 1,3 .ja täytyy sanoa että on ollut vahvimpimiä tojoa mitä minulla on ollut.varsinainenj työjuhta,jolla on tehty useampi muutto ja muita tavaran kuljetuksia.ajoin 350000 kuin luovuin siitä ,ja edelleen se oli iskussa.todella kiitos tälle yarisille.tojofani!
Kun lukee kommentteja Jarpan hitaudesta, niin vaihtoehtona voisi harkita käytettyä Yaris TS:ää, 1.8:n koneella.
Arvioisin, että tuommoinen 2007 TS 1.8 Dual lähtee liikkeestä 15.000-16.000 euron hintaan.
Ja auto kulkee motarilla suoraan, alla 205/45/17 tassut.
Eipä noita ole kovin montaa tullut vastaan.
Mulla on ollut semmoinen viisi vuotta ja vieläkin tulee pkkupoika ja mikroauto mieleen, kun hyppään Red Devilin puikkoihin. ;O)
Parit sakot on tosin ylinopeudesta tullut... ;O(
Lukekaapa tuosta, mitä TL:n toimittaja tykkäsi autosta.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyota-yaris-ts-18-5-ov
- muista lääkkeet
Oletko koirankoppiasi myymässä? 16 000 € viisivuotiaasta teinisportista.... hieman suuret luulot.
Tuolla rahalla saa jo oikeita autoja - myös paremmalla suorituskyvyllä. En suinkaan ole myymässä, eipä kannata luopua moitteettomasti palvelleesta autosta.
Liikkeet myyvät ulos em.hinnoilla Yaris TS.18 Dualia.
Enkä viitsi käyttää viiikkohuolloissa niitä "oikeita autoja", joten ajan japsilla.- Vintsa x 100
Meidän perältä saa liikkeestä uuden koppaista TS:ää viitisen tontsaa halvemmalla.
- jkhojokh
Mulla on 1.3 Varis 2002.
Koneesta sen verran, että jus ajelin Tampereelta motaria stadiin ja keskikulutus tuolla matkalla oli 5.5 motarinopeutta.
Ihmettelen, jos joku joutuu näkemään vaivaa 1.3:lla satasen vauhdin ylläpitämiseksi - mielestäni tuo 1.3 vvt-i kuljettaa noin pientä autoa tosi kivasti. Satasta ajaessa kun painaa viitosella kaasua, auto yllättäen kiihtyy, mitä ei voinut havaita aiemmassa Micrassani.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882