kotihoidontuki 9kk jälkeen

neuvoja,apua

heippa! kyselisin kotihoidon tuesta. mulla laskettu aika helmikuun lopulle ja marraskuussa loppuu äitiysraha.

-eli sen jälkeen saan vanhempainrahaa kelan päätösen mukaan 220euroa/kk(tuosta menee kai vielä verot)

-lapsilisää 100euroa/kk

mites on kotihoidon tuki,voinko sitä saada? kenelle sitä annetaan ja mistä syystä.
eikös se mene niin että sitä saa vasta kun lapsi on 9kk vai?ja jos lasta hoidetaan kotona.kuinka paljon voin saada tukea?

miehen tulot ilmeisesti vaikuttaa myös tähän. mieheni bruttotulot 1900euroa/kk,netto 1400E

ei kovin hääppöset tulot meillä ole.
kiitos miljoonasti jos joku osasi auttaa.=)

5

4450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuperäinen,,

niin ja onko mahdollista saada/hakea muita tukia. esim asumistukea tai jotain lasten tukia?
      asumme vuokralla kaksiossa.

• jotain....

vanhempainrahan jälkeen on siis mahollisuus saada kotihoidontukea. ja jos ite oon oikein kelan vaikeaselkoisilta sivuilta tajunnut niin hoitorahaan ei vaikuta tulot mutta hoitolisään vaikuttaa. ja se siis vaikuttaa sillai että siellä on ns. raja mihin asti saa täyden hoitolisän(tuloraja siis) ja siitä ylimenevästä osasta lasketaan sivuilla olevan vähennysprosentin kanssa mitä tulee ja se sit vähennetään täydestä hoitolisästä. siellä on hyvä esimerkki tästä. muistaakseni esimerkissä tyypeillä meni 300e yli tuon tulorajan ja siitä sit laskettiin vähennysprosentilla ja tuossakaan tapauksessa hoitolisästä väheni vain n.25e. eli ei kovin suuresti vähene tuo kotihoidontukisumma.

sitten asumistuki, jos oikein laskin niin teillä ei välttämättä ole oikeutta siihen, siinä lasketaan bruttotulot yhteen ja saattaa (en oo varma)teillä mennä tulorajan yli noi tulot.

niin ja kotihoidontukea saat kun laitat hakemuksen sitten kun se postitse tulee kotiin. yksinkertaisesti taitaa edellytyksenä olla se että sinä tai lapsen isä on kotona lapsen kanssa ja tämä kumpi jää kotiin voi hakea tuota tukea.

kotihoidontukeean on kunnasta/kaupungista riippuen saatavana myös kuntalisä, jyväskylässä tuo taitaa olla vähän alle 100e.

ja kaikista näistä tuista(vanhempainraha, äippäraha, kotihoidontuki)menee verot.

toivottavasti sait jotain selkoa tästä :)

tässä on linkki sinne kelan sivuille mis kerrotaan kotihoidontuesta

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument

tuon sivun alareunasta pääsee niihin esimerkkeihin!!! niistä ymmärtää ehkä paremmin

• alkuper.

kiitos vastauksesta. eli onko kotihoidon tuella ja hoitorahalla jotain eroa? minä luulin että ne on samaa asiaa. voiko niitä molempia saada?mitkä on edellytykset?minkä ikäinen lapsen on oltava jotta voin hakea näitä?nytkö jo vai? entä se kunta/kaupunki lisä?mitä kautta sitä haetaan.. taas tuli paljon kysymyksiä..=)

• taas :)
        alkuper. kirjoitti:

kiitos vastauksesta. eli onko kotihoidon tuella ja hoitorahalla jotain eroa? minä luulin että ne on samaa asiaa. voiko niitä molempia saada?mitkä on edellytykset?minkä ikäinen lapsen on oltava jotta voin hakea näitä?nytkö jo vai? entä se kunta/kaupunki lisä?mitä kautta sitä haetaan.. taas tuli paljon kysymyksiä..=)

niin siis hoitolisä kuuluu osana kotihoidontukea. kotihoidontuki koostuu siis hoitorahasta ja hoitolisästä ja lisäksi kaupungista/kunnasta riippuen kuntalisä. jyväskylässä ainakin tuo kaupunkilisä tulee ihan automaattisesti kotihoidontuen lisäksi, eli täällä sitä ei erikseen tarvitse hakea. ja siis kyllä hoitorahaa ja hoitolisää saa samaanaikaan :) ne on siis yhteisnimityksellä kotihoidontuki ja tulee samana pvänä joka kuukausi(kuukauden viimeinen pvä).

kotihoidontukea voi hakea sitten kun vanhempainrahakausi päättyy. kelalta lähetetään hakemus postissa mutta voit myös soittaaa sinne ja pyytää lähettämään sen kun vanhempainrahakausi onj lopuillaan(tulee ainakin varmasti se hakemus jos soittaa ja pyytää lähettämään sen).

nyt en jaksa laskea lapsen ikää että koska voi hake akotihoidontukea mutta sitä voi hakea sitten kun vanhempainrahakausi on lopuillaan. kotihoidontuella voit olla siihen asti kun lapsi täyttää 3vuotta.

mun ymmärryksen mukaan hoitorahaan ei vaikuta tulot mutta hoitolisään vaikuttaa jos menee sen tietyn tulorajan yli, mutta ei siinäkään paljoa. se kuinka paljon pienenee hoitolisä niin riippuu vähennysprosentista ja se vähennysprosentti taas siitä millä kuntaalueella asut(muistaakseni niitä ns.ryhmät I-II,III ja IV) ne löytyy kelansivuilta.

toivottavasti tajusit tästä jotain etten kirjottanut liian sekavasti :)

• kuuden äiti

Äitiysrahaa maksetaan n. 3kk, sen jälkeen maksetaan vanhempainrahaa, kunnes lapsi on n. 9kk. Eli sinulla sinne marraskuulle. Sen jälkeen alkaa kotihoidontukikausi, jos lasta hoidetaan edelleen kotona.

- hoitoraha eli perusosa on kaikille sama n. 290
      - hoitolisä, johon vaikuttaa miehen tulot on max. n. 160 euroa. Tuloraja kolmen hengen perheessä on reilu 1400 eli teillä tuo hoitolisä vähenee vähän tuosta maksimista.

- lisäksi joissain kunnissa maksetaan kuntalisää, joka esim. Helsingissä on reilu 200 euroa.

Kotihoidontuesta löytyy enemmän tietoa kelan sivuilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe