Välittääkö vanhemmat?

Ihmettelevä teini-ikäinen

Osoitan tämän kaikille vanhemmille, niin äideille kuin isillekin.

Olen teini-ikäinen tyttö ja monen kaverini kanssa olen puhunut siitä, että välittääkö vanhemmat. Totta kai, varmasti jokainen välittää omalla tavallaan, mutta minkä ihmeen takia sitä ei osoiteta?

Itse elän perheessä, jossa ei yksinkertaisesti sanoin tai teoin kerrota, että rakastetaan. Tai oikeastaan tämä ongelma on äitini kanssa. Vanhempani ovat eronneet ja isäni kyllä halaa, kertoo että välittää, on ikävä jne.

Itselläni on _ainoastaan_ yksi ystävä, jonka perhe osoittaa välittämistä. Kyseisen ystäväni äiti on kotoisin Espanjasta, josta juontaa se suuri välittäminen omaa perhettä kohtaan. Espanjassa kulttuuri on niin erilainen.

Loput ystäväni sanovat, että eivät tunne omia vanhempiaan. Heille ei voi puhua asioista, kun tulee kuva, ettei vanhempia kiinnosta ja ei välttämättä osata osoittaa muillekaan ihmisille rakastamista, kun omat vanhemmat ei sitä osoita. Siispä kysynkin, että minkä ihmeen takia aikuiset luulevat, ettei teini-ikäinen kaipaa rakkautta omilta vanhemmiltaan?

11

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blondi-72hki

      ikävä kuulla että sinulla on noin asiat ja varmasti monella muullakin.

      Meillä kyllä osoitetaan välittämistä lapsille tai siis minä osoitan mutta isänsä ei,ei pahemmin edes nuorimmille tytöille mikä on todella ikävää.

      Tuttavaperheessä isäpuoli on se joka välittää mutta äidiltään eivät sitä tunnetta saa eivätkä koe.

      Monia esimerkkejä kuvailemastasi tilanteesta on lähipiirissä ja yleensä se tietää onkelmia loppujen lopuksi lapsen/teinin sisimpään;/

      Ehkä moni aikuinen ajattelee ettei tarvitse halia teiniä vaan että teini muutenkin tietää vanhempien häntä rakastavan mikä on harmillista mutta useimmiten totta siis totta se että liian moni niin ajattelee;<

      Meillä kyllä puhutaan paljon ja sanon likoille etenkin silloin kun hölmöilevät että rakastan heitä aina vaikka mitä tekisivät ja ,ja vaikka oisin kiukkuinen niin se ei tarkoita että rakastaisin yhtään vähempää...

      • Ihmettelevä teini-ikäinen

        On oikein mukava kuulla, että sinä äitinä osoitat välittämistä :) Arvostan sitä, että on edelleenkin suomalaisia perheitä, joissa osataan osoittaa välittämistä, huolimatta siitä onko lapsi pieni vai vähän isompi.

        Silloin, kun itse hölmöilin, ei kukaan sanonut, että rakastaa siitä huolimatta. Syyllistettiin ja käskettiin lopettamaan. Mutta on hyvä, että sä edes kerrot rakastavas siitä huolimatta, että sun lapset tekee virheitä :)

        Varmasti moni ajatteleekin sitä, että teini tietäisi muutenkin heidän rakastavan. Mutta en minäkään oikeastaan tiedä onko äiti kiinnostunut mun elämästäni tai välittääkö.. Minä en voi puhua äidilleni, kun ei hän kuuntele. Onko sellainen ihminen äiti?

        Kyllä teinitkin kaipaa syliä, johon heittäytyä, jos on pahoja asioita. Olkapäätä, jota vasten itkeä ilman, että kukaan kysyy heti miksi. Ja se joku, jota teinitkin kaipaa, on omat vanhemmat.

        Itse seuraan vierestäni, kun äitini osoittaa rakkautta miltei vuoden ikäiselle pikkuveljelleni ja päässäni on vain kysymys, että mihin on jääny muut lapset?


      • blondi-72hki
        Ihmettelevä teini-ikäinen kirjoitti:

        On oikein mukava kuulla, että sinä äitinä osoitat välittämistä :) Arvostan sitä, että on edelleenkin suomalaisia perheitä, joissa osataan osoittaa välittämistä, huolimatta siitä onko lapsi pieni vai vähän isompi.

        Silloin, kun itse hölmöilin, ei kukaan sanonut, että rakastaa siitä huolimatta. Syyllistettiin ja käskettiin lopettamaan. Mutta on hyvä, että sä edes kerrot rakastavas siitä huolimatta, että sun lapset tekee virheitä :)

        Varmasti moni ajatteleekin sitä, että teini tietäisi muutenkin heidän rakastavan. Mutta en minäkään oikeastaan tiedä onko äiti kiinnostunut mun elämästäni tai välittääkö.. Minä en voi puhua äidilleni, kun ei hän kuuntele. Onko sellainen ihminen äiti?

        Kyllä teinitkin kaipaa syliä, johon heittäytyä, jos on pahoja asioita. Olkapäätä, jota vasten itkeä ilman, että kukaan kysyy heti miksi. Ja se joku, jota teinitkin kaipaa, on omat vanhemmat.

        Itse seuraan vierestäni, kun äitini osoittaa rakkautta miltei vuoden ikäiselle pikkuveljelleni ja päässäni on vain kysymys, että mihin on jääny muut lapset?

        sopivassa tilanteessa kun olet äitisi kanssa kahden puhua hänen kanssaan tunteistasi vaikka ehkä hankalalta tuntuisikin.

        Itse tein alussa kun lapsia syntyi sen virheen että hetkeksi unohdin aina sen vanhimman lapsen mutta lopulta päätin mennä itseeni ja nyt parempi olo meillä kaikilla kun osoitetaan välittämistä ja teinitkin osaavat ja uskaltavat tulla halaamaan ja sanovat usein "äiti,tuu mun huoneeseen,puhutaan".

        Se puhdistaa ilmaa kun juttelemme ongelmista,itkemme,halaamme..

        Toivotan kaikkea hyvää sinulle!
        Kyllä äitisi sinua rakasta mutta kaikki eivät vaan sitä osaa osoittaa.


      • Ihmettelevä teini-ikäinen
        blondi-72hki kirjoitti:

        sopivassa tilanteessa kun olet äitisi kanssa kahden puhua hänen kanssaan tunteistasi vaikka ehkä hankalalta tuntuisikin.

        Itse tein alussa kun lapsia syntyi sen virheen että hetkeksi unohdin aina sen vanhimman lapsen mutta lopulta päätin mennä itseeni ja nyt parempi olo meillä kaikilla kun osoitetaan välittämistä ja teinitkin osaavat ja uskaltavat tulla halaamaan ja sanovat usein "äiti,tuu mun huoneeseen,puhutaan".

        Se puhdistaa ilmaa kun juttelemme ongelmista,itkemme,halaamme..

        Toivotan kaikkea hyvää sinulle!
        Kyllä äitisi sinua rakasta mutta kaikki eivät vaan sitä osaa osoittaa.

        Kiitos vinkistä, mutta tuskin minä osaan äidilleni puhua. Pahimmat vuoteni elin isäni kanssa, joten tavallaan isälle on helpompi puhua. Isä tuntuu isältä.

        On hyvä, että tajusit tuon virheen :) Arvostan suuresti ihmisiä, joilla on rohkeutta tehdä niin kuin sinä teit. Todella upeaa :)

        Tiedän, että äiti rakastaa, mutta kaipaan vain sitä, että äiti olis mulle äiti. Ja että mun pieni veli, kohta vuoden, saisi myös jopa teini-iässään tuntea äidin rakkautta.


    • äidin rakkaus

      Varmasti äitisi rakastaa sinua.
      Olen aiak varma että hän ei tiedä kuinka lähestyisi sinua koska olet nyt "siinä iässä että mikään ei kiinnosta"´. Siinä on varmasti syy siihen ettei uskalla tulla yhtäkkiä vaan halaamaan vaikka haluaisi. Lähetä hänelle kirje. Hän saa rauhassa lukea sen ja miettiä asioita ja kuulee mitä mieltä sinä olet. Ja mikä parasta, hän voi aina uudelleen ja uudelleen lukea kirjeesi vuosienkin päästä vielä.
      Äidin rakkaus on suuri.

      • blondi-72hki

        samaa mieltä eli kirjoita kirje jos et osaa aloittaa puhumista.

        Tänään kun juttelin likan kanssa niin hän sanoi suoraan että "mua ottipäähän kun sä silloin ennen sanoit että tuu puhumaan mutta et kuunnellut,huusit vaan" eli tuonkin uskalsi sanoa koska nykyään kuuntelen mieluiten kuin huudan tai olisin välinpitämätön mutta tosiaan toivon että esim aikaisemman kirjoittajan mainitse kirje auttaisi sinua.


      • huutamiseksi
        blondi-72hki kirjoitti:

        samaa mieltä eli kirjoita kirje jos et osaa aloittaa puhumista.

        Tänään kun juttelin likan kanssa niin hän sanoi suoraan että "mua ottipäähän kun sä silloin ennen sanoit että tuu puhumaan mutta et kuunnellut,huusit vaan" eli tuonkin uskalsi sanoa koska nykyään kuuntelen mieluiten kuin huudan tai olisin välinpitämätön mutta tosiaan toivon että esim aikaisemman kirjoittajan mainitse kirje auttaisi sinua.

        monta vuotta.Ajattelin silloin että kuinkas asiat on tällaseksi menneet ettei mistään voida enää rauhallisesti puhua.Ajattelin että tyttäreni oli ihan tahallaan niin ärsyttävä etten muka sitten osannut rauhallisesti keskustella.Olin väärässä.
        Mulla itselläni äitinä oli asennevika,oli helpompi huutaa kuin olla rauhassa.
        Hoksasin tilanteen onneksi ja pistin suuni suppuun ja laskin aina kymmeneen kun tilanne vaikutti huutoalttiilta.
        Nyt meillä menee tosi hyvin,tytär on nyt 15-vuotias ja kommunikaatio pelaa.Osaan jopa nykyään halatakin häntä ja lässyttää "pehmoisia".Tämä tyyli näyttää toimivan ja pidämme siitä kiinni.


      • blondi-72hki
        huutamiseksi kirjoitti:

        monta vuotta.Ajattelin silloin että kuinkas asiat on tällaseksi menneet ettei mistään voida enää rauhallisesti puhua.Ajattelin että tyttäreni oli ihan tahallaan niin ärsyttävä etten muka sitten osannut rauhallisesti keskustella.Olin väärässä.
        Mulla itselläni äitinä oli asennevika,oli helpompi huutaa kuin olla rauhassa.
        Hoksasin tilanteen onneksi ja pistin suuni suppuun ja laskin aina kymmeneen kun tilanne vaikutti huutoalttiilta.
        Nyt meillä menee tosi hyvin,tytär on nyt 15-vuotias ja kommunikaatio pelaa.Osaan jopa nykyään halatakin häntä ja lässyttää "pehmoisia".Tämä tyyli näyttää toimivan ja pidämme siitä kiinni.

        kuullostaakaan tutulta ;)


    • tyttötyllerö hiljainen

      Moi.
      Meidän perhe välittää kaiketi toisistaan. Mutta meilläkään ei kerrota, kuinka paljon.
      Siitä on tullut sitten tapa. Ei kerrota asioista kenellekkään, ei myönnetä sitä että rakastaa jotakuta.
      Isä ei ole ikinä maininnut sanaa "rakkaus" tai isä ei ikinä ole edes halannut... isi on neutraali.
      Äiti joskus parin saunakaljan jälkeen tohti sanoa että rakastaa minua ja halasi sitten. Se oli eka kerta ja tapahtui vuosi sitten. Samalla myönsi, että kun on niin etäinen eikä vaan tohdi halata teini ikäistä tyttöään, koska pelkää siitä seuraavaa reaktiota...
      Isä joskus myönsi äidille, että "on se hyvä juttu kun tyttö uskaltaa olla erilainen"
      Olen siis "punkkari" ollut jo yläasteiästä lähtien ja hyvin kapinallinen.
      Oikeesti vanhempiani rakastan, mutta ei sitä heille voi sanoa... ei kehtaa... pitäisi kuulla ensin se heidän suustaan.
      Olen opiskelija ja asun opiskelija-asunnossa. Minulla on sairaus ja en sitä myötä ehkä saa lapsia koskaan, enkä kehtaa sitä vanhemmilleni sanoa. Olen myös syömishäiriöinen, sitä he eivät ikinä saa tietää!

      • kohtalonsisar

        minusta sinun kyllä pitäisi kertoa vanhemmillesi sairauksistasi. saisit heiltä varmasti tukea ja turvaa ja kaipaamasi rakkautta. mieti jos sinulle tai vanhemmillesi kävisi jotain ja et olisi kerennyt sanoa miltä sinusta tuntuu ja kuinka rakastat?

        Jos et kuitenkaan uskalla vanhemmille kertoa sairauksistasi ja niistä ei sinun ja lääkärin lisäksi tiedä kukaan, olisi parempi että joku läheinen aikuinen tietäisi ja olisi tukenasi. Miten olisi täti, setä, ukki, mummo, kummi? jostain on aloitettava. Heiltä saisit varmasti myös apua ja tukea siihen että saisit kerrottua asioista myös vanhemmillesi. muista myös että kerrot vanhemmillesi näistä tunteistasi mitä kuvasit viestissäsi.

        toivottavasti minusta oli apua :)


    • kommentti

      Hei,
      olipa hyvä avaus! Itse olen 16 vuotiaan tyttären äiti. Olemme paljon kahdestaan, kun isä on työmatkoilla ja vanhemmat sisaret muuttaneet jo pois kotoa. Omasta mielestäni olen keskivertoa "halaavampi" äiti ja uskoisin jopa, että meillä tyttären kanssa on keskivertoa välittävämmät välit. Mutta se johtuu varmaan siitä, että minä olen jo yli 50 vuotias, ja minä olen oppinut, että lapset kasvavat nopeasti ja ovat vain "hetken" kotona. Työmääräni on myös vähentynyt oleellisesti kun olemme vain kahden. Käyn kyllä töissä, mutta siitä huolimatta minulla on hyvin aikaa nuorimmaiselleni.
      Suomalaisetkin ovat varmaan oppineet mm. matkailun myötä paljon etelänmaalaisten välittömyyttä ja tunteiden näyttämistä, mutta suomalaisnaiset ovat varmaan tasa-arvoisina työllistetympiä kuin monet etelän kanssasisaret. Jos on aina kiire ja miljoona työtä odottamassa, ei ymmärrä priorisoida asioita. Suomalaisten välittäminen ei ehkä ole niin tunteellista - mutta toisaalta kyllä hyvin aitoa ja syvältä tulevaa. Suomalaisvanhemmat kyllä rakastavat ja huolehtivat lapsistaan hautaan saakka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8081
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4269
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1125
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1072
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      131
      897
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      745
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      738
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      711
    Aihe