90-100m2 hirsitalon lopullinen hinta?

Tyytseli

Kertokaapa neliöhintoja hieman.
100 neliötä korkeintaan, 2 makuuhuonetta ja parvi. Pieni keittiö, olohuone, pieni khh ja sauna pesuhuoneineen.
Tontti on, paikalla ollut talo, johon tuli vesi, viemäröinti ja sähköt.Talo jo purettu.
Pohjat voidaan kaivaa ja tehdä itse, ainoastaan polttoaine on siitä maksullinen, sekä oma työ.
hirsi tulisi olemaan paksua lamellihirttä, ei eristyksiä. Osittain lattialämmitys, muutoin patterit, varaava leivinuuni/takka. Varustetaso normaali.
Autotallia/pihatöitä ei tarvi laskea.
Talopakettien hinnat näkyy tuon kokoiselle talolle olevan 50 t.e - 70 000 euroa, mutta olisiko jollakulla arvioita lopullisista kustannuksista näillä tiedoilla?
Itse pystymme tekemään maalaustytö, kaappien jne. asennukset.
Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

37

22553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyydä tarjouksia

      Myös pieniltä firmoilta, pystyvät tekemään edullisemmin ja yksilöllisempiä ratkaisuja.
      Jotkut väittävät että talopaketti x 3 = lopullinen hinta talolle.
      -- viime vuonna on kuitenkin kustannukset nouseet n. 5%, kertovat tiedotusvälineet.
      Uskoisin että saat talosi kuitenkin ilman luksusta 150000 eurolla, jos neliöhinta on 1500 e.Täällä kohta vilisee sitten kertojia jotka ovat rakentaneet 800 e/neliö, en tiedä millä menetelmillä tekevät, ovatko saaneet tarvikkeet puoli-ilmaiseksi, mutta tarinoita riittää.

      • Tyytseli

        piirtelin jo tuossa eräänä iltana hieman hahmotelmaa. Pitäisi näyttää jollekin, joka niistä osaisi piirtää kunnon kuvat.
        Minä uskon, että saadaan tuolla 1500 eurolla/neliö, eli hintaa tulisi näin ollen 150 000 euroa. Itselleni kuulostaa tosi isolta summalta noin pienestä talosta, mutta tosihan se on, että kustannukset on nousseet.
        Kuitenkin, emme ole mitään luksustasoa vaatimassakaan, eli keittiö normaalitasoa, kodinhoitohuoneeseen pari kaappia ja pesukone, Saunan lauteet tehdään itse, kuten ennenkin. PIntamateriaaleihin ei mene muuta kuin lattia ja seiniin tulee kuultolakka, ei siis tapetteja mihinkään. Laatta tulee normipaikkoihin, kuten pesuhuoneeseen.


      • raksarauno
        Tyytseli kirjoitti:

        piirtelin jo tuossa eräänä iltana hieman hahmotelmaa. Pitäisi näyttää jollekin, joka niistä osaisi piirtää kunnon kuvat.
        Minä uskon, että saadaan tuolla 1500 eurolla/neliö, eli hintaa tulisi näin ollen 150 000 euroa. Itselleni kuulostaa tosi isolta summalta noin pienestä talosta, mutta tosihan se on, että kustannukset on nousseet.
        Kuitenkin, emme ole mitään luksustasoa vaatimassakaan, eli keittiö normaalitasoa, kodinhoitohuoneeseen pari kaappia ja pesukone, Saunan lauteet tehdään itse, kuten ennenkin. PIntamateriaaleihin ei mene muuta kuin lattia ja seiniin tulee kuultolakka, ei siis tapetteja mihinkään. Laatta tulee normipaikkoihin, kuten pesuhuoneeseen.

        asiassa juuri ton kokoiseen tulee kallein neliöhinta. n. 120m² neliön jälkeen rupee neliöhinta laskemaan.
        pieneen mökkiin kun tulee se sama talotekniikka kuin isompaankin. olen rakennellut asiakkaille ja itselleni vuosien varrella erikokoisia taloja.
        juurikaan alle 1500 €/m² en ole kuullut keneenkään pääsevän. hartiapankki rakentajat ovat erikseen joilla on omat kaivurit ja sähköputkimies pätevyydet. kannattaa varata vähän ylimääräistä jos itse on lähinnä apumies tasolla.

        tässä on kesällä tehdyn mökin kustannukset, ei tietenkään kaikkia mutta joitain laskuja mitä muistin. mökin koko n. 90 m²

        Paketti 60.000€ (täyspuuosatoimitus)
        pohjat 7.000€
        sähköt 10.000€
        porakaivo 7.000€
        LVI 12.000€
        timpuri 25.000€ ( n. 5kk palkka sivukuluineen)
        takka 5.000€

        siinä muutamia isoimpia kulueriä..
        kokonaishintaa mökille tuli n. 170t€.
        pakettien hinnoissa ja toimitussisällöissä on niin suuria eroja että niiden vertaaminen on lähes mahdotonta.


      • Jo tiedot
        Tyytseli kirjoitti:

        piirtelin jo tuossa eräänä iltana hieman hahmotelmaa. Pitäisi näyttää jollekin, joka niistä osaisi piirtää kunnon kuvat.
        Minä uskon, että saadaan tuolla 1500 eurolla/neliö, eli hintaa tulisi näin ollen 150 000 euroa. Itselleni kuulostaa tosi isolta summalta noin pienestä talosta, mutta tosihan se on, että kustannukset on nousseet.
        Kuitenkin, emme ole mitään luksustasoa vaatimassakaan, eli keittiö normaalitasoa, kodinhoitohuoneeseen pari kaappia ja pesukone, Saunan lauteet tehdään itse, kuten ennenkin. PIntamateriaaleihin ei mene muuta kuin lattia ja seiniin tulee kuultolakka, ei siis tapetteja mihinkään. Laatta tulee normipaikkoihin, kuten pesuhuoneeseen.

        Kattele minkalainen se pohja voisi olla, siis eri valmistajilta otat pohjan mittoja, laita omat toivesi ruutupaperille, tontti sulla onkin, tiedät mihin tulee esim olohuone.Tee ruutupaperille makuuhuoneiden ja olohuoneen paikat ja parvi päälle, sauna ja -muut tilat, varmaan tiedät mihin kohtaan haluat, ei tarvitse piirtää muuta ammattivalmistajille, he piirtävät sitten kuvat ja tekevät tarjouksen, minulla meni 10 minuuttia kun piirsin toiveet ja noin mitat, takkahuoneen, sauna, makuuhuoneet, tekninen tila, valmistaja piirsi talon ja muutti piirustustani, laittoi mitat ja teki tarjouksen.Tein siis ruutupaperille käsin enkä ole koskaan rakentanut, valmistaja tietää miten kuuluu ovien, huoneiden ym korkeus ja makuuhuoneen mitat olla.Samoin laskee sulle kokonaiskustannusarvion, joka monella on 3 x paketti, itsellä 40000 paketti suunnilleen samankokoinen. Joku sanoi että kalliimmat neliöt on pienessä, tietenkin, jos on 300 neliötä, hinta putoaa, mutta jos ei tarvitse sitä isoa, käyttökustannuksillekin täytyy laskea, lämmitykselle ym, tulevaisuutta ajatellen.
        Sullahan putoaa sähköliittymän, kaivon ja viemäristäkin aika monta tuhatta euroa pois, jätekaivo maksaa jo 4000 ja sähköliittymä ja kaivo todella tuhansia euroja, tontin tasoituskin taitaa sulla jäädä pois, siis neliöhinta talolle ei ole kovin merkittävä kun jää paljon kustannuksia pois.

        Mihinpäin rakennat, annan vinkkejä eteläsuomen valmistajista, jos vain haluat.Terveisn samoja asioita pohtiva ja kustannuksia laskeva


      • pietron
        raksarauno kirjoitti:

        asiassa juuri ton kokoiseen tulee kallein neliöhinta. n. 120m² neliön jälkeen rupee neliöhinta laskemaan.
        pieneen mökkiin kun tulee se sama talotekniikka kuin isompaankin. olen rakennellut asiakkaille ja itselleni vuosien varrella erikokoisia taloja.
        juurikaan alle 1500 €/m² en ole kuullut keneenkään pääsevän. hartiapankki rakentajat ovat erikseen joilla on omat kaivurit ja sähköputkimies pätevyydet. kannattaa varata vähän ylimääräistä jos itse on lähinnä apumies tasolla.

        tässä on kesällä tehdyn mökin kustannukset, ei tietenkään kaikkia mutta joitain laskuja mitä muistin. mökin koko n. 90 m²

        Paketti 60.000€ (täyspuuosatoimitus)
        pohjat 7.000€
        sähköt 10.000€
        porakaivo 7.000€
        LVI 12.000€
        timpuri 25.000€ ( n. 5kk palkka sivukuluineen)
        takka 5.000€

        siinä muutamia isoimpia kulueriä..
        kokonaishintaa mökille tuli n. 170t€.
        pakettien hinnoissa ja toimitussisällöissä on niin suuria eroja että niiden vertaaminen on lähes mahdotonta.

        Laitan varauksen hinnoille.tässä on kesällä tehdyn mökin kustannukset, ei tietenkään kaikkia mutta joitain laskuja mitä muistin. mökin koko n. 90 m²
        Paketti 60.000€ (täyspuuosatoimitus) (51000€ sisältää kaiken paitsi allaolevat)
        pohjat 7.000€ (5000)
        sähköt 10.000€ ( 7000€)
        porakaivo 7.000€ (josliittymä 1500€)
        LVI 12.000€ (7000€)
        timpuri 25.000€ ( n. 5kk palkka sivukuluineen)(25€h löytyy..n7000€)
        takka 5.000€(2000)
        siinä muutamia isoimpia kulueriä..
        Eli minulla on laskettu nämä kulu95neliön hirsitaloolle tontin 12.500€ 102.000€ max 115000€
        miten sen siten laskee mutta tarkka saa olla ja paljon riippuu pohjasta ja maanrakennuskuluista työmiesten palkat sopimuksissa on ilmaa..tingi ja kilpailuta..


    • arviot varmaan pitää

      paikkansa. Itselläni on juuri valmistumassa n 100 m2 hirsitalo ja 160 te siihen menee sis pohjat ja jätevesijärjestelmät. Noilla tiedoilla voi 150te olla aika hyvä budjettiarvio, johon kannattaa varautua, allekin voi päästä mutta tuskin alle 140 te pääset?.

      Pari vinkkiä annan; älä tee liian tiukkaa valmistumisaikataulua&budjettia ettei tule suotta stressiä...

      • Jaska 54

        Suunnittelen hirsitalon rakentamista omasta metsästä kaadetuista hirsistä. Hirret höylätään kokoon 150 X 100. Hirsien hinnaksi tulee näin toimien n. 7000 €. Tontin maapohjatyöt arvioin 8000 €, kattotuolit 3000 €, sähköt LVI 12000, eristeet 5000 € jne. Tontti on ilmainen. Olen laskenut, että itse rakentaen hinnaksi tulee 60 - 70000 €

        Voitte itse laskea paljonko talon rakennustarpeet maksavat vaikkapa Taloon-sivustolta netistä. Tulokseksi saadaan yllättävän pieni luku (50 000 €). Myös entinen kansanedustaja Markku Ylipaavalniemi on laskenut saman tuloksen.

        Mihin saatte kulumaan noin paljon rahaa?


    • Tyytseli

      Kiitoksia vastauksista.
      Totta varmaan on, että isompi talo tulee neliöhinnaltaan halvemmaksi, mutta en halua turhaan lämmittää isoa taloa, enkä halua ylimääräisiä huoneita siivottavaksi.
      Ihan sopiva tuo 100 neliötä on, sitten kun lapsetkin muuttaa kotoa, niin eipähän jää liian suureksi :)

    • ammattilainen

      Mulla rakenteilla oma mökki,109 neliötä.
      Teen kaiken itse,paitsi sähkö/uuni työt.
      Vesi ja sähköliittymä oli hankittu ennemmin.
      Hinta arvio mökille 100000€.
      Kehikko kantavatrakenteet, 202mm lamelli,väliseinät päädyt hirrestä(täyskorkea)
      Hinta n,40000€.
      21 ikkunaa 3 ulkoovea 8800€
      pohja vesikatto 10000€
      Rahaa mennyt n.70000€
      Hintaarvio pitää paikkansa.
      Tämän halvemmalla ei paljon pysty tekemään.

    • 100te

      tai vähän yli riittää mainiosti.
      ei kannata maksaa turhasta

    • vilho7

      käsinveistettynä tuon kokoinen kehikko noin 170-250mm tukista noin 40000e-50000e tulee noin 2 kuukaudessa kurkihirteen asti!

      • vaihtoehto

        teet päältä "hirsisen". esim. hs. 28X185 mm lauta ja väliin tuulisuoja,välinunko,eristeet ja kantavana runkona kevytsoraharkko. Ei painu ja runko itsetehtynä maksaa vähemmä paljon. Mökissähän on noita ampuma ja pakoaukko m2. ja ne taas maksaakin...


      • pietron
        vaihtoehto kirjoitti:

        teet päältä "hirsisen". esim. hs. 28X185 mm lauta ja väliin tuulisuoja,välinunko,eristeet ja kantavana runkona kevytsoraharkko. Ei painu ja runko itsetehtynä maksaa vähemmä paljon. Mökissähän on noita ampuma ja pakoaukko m2. ja ne taas maksaakin...

        Ainakin Mammutilla aikas kattava paketti. Kohtuu hintaan. Tietenkin jos ei tyydy perus juttuluoihin ja haluaa ulkopuolisia muutoksia...ennen kuin laittaa nimeään paperiin muista että rahoitus kunnossa..Ajat kovenee. Itse otan mammutin..kerron vuoden päästä olikos järkevää..Mammutin tapa toimia sopii minulle..


      • minut,
        pietron kirjoitti:

        Ainakin Mammutilla aikas kattava paketti. Kohtuu hintaan. Tietenkin jos ei tyydy perus juttuluoihin ja haluaa ulkopuolisia muutoksia...ennen kuin laittaa nimeään paperiin muista että rahoitus kunnossa..Ajat kovenee. Itse otan mammutin..kerron vuoden päästä olikos järkevää..Mammutin tapa toimia sopii minulle..

        ei tullu tarjousta, useista pyynnösistä huolimatta. Ei edes sitä että ei pysty tarjoamaan..., tyhjiä lupauksia vain!!

        Itselläni Kontio ja Finnlamelli edullisimmat, honka hiukan perässä.


    • Tyytseli

      haluan nimenomaan kokonaan hirttä, ettei eristyksiä tárvita. syitä on monia.

      • s1s

        Kaveri kehu sitä!


      • loggeri
        s1s kirjoitti:

        Kaveri kehu sitä!

        meille 150m2 parvellinen hirsitalo sadantonnin paikkella, omavalmisterunko,hartiapankki. eli jos pakettiratkaisu ja kirvesmiehet, hintaan tuommonen 70-90te lisää varusteista riippuen.


      • Tyytseli
        s1s kirjoitti:

        Kaveri kehu sitä!

        ja oli siellä joku malli, mistä pidin. Pitää kysyä sieltäkin tarjous. Kiitos.


      • Anonyymi

        Koko hirttä, mutta tee yksikerroksinen ja ota ikkunat erikseen ikkuna-ja ovifirmalta.
        Ole tarkkana pesuhuoneen teossa, hirsien päälle kunnollinen levytys, kosteuseristys ja sitten vasta kaakelointi. Sieltä kaikki paha lähtee, jos yhtään fuskaat.

        90 neliötä, tänään 26.01.2021>>>>>> Avaimet käteen noin 220000€.
        Työn kesto, jos tontin pohjat 100% kunnolliset 3kk. Kesä, heinä, elokuu.
        Työmiehiä kolme.


    • tyytyyväinen
      • tehtiin

        Paketti kontiolta 42.000,- 205mm lamellihirrellä. (sisälsi lämpöikkunat kaihtimilla,-ovet, yksi hirsikerta lisää korkeutta varten koska oli alunperin mökkimallistosta), hintaan sisältyi vielä kattomateriaalit rautakauppatavarat.
        Maankaivuut ym. pohjatyöt tehtiin itse. Anturan ja sokkelin teki kaksi kirvesmiestä. Kehikon nostaminen ja kirvesmiestyöt tehtiin itse.
        Sähkötyöt osineen noin 3500e. (Lattialämmitys sähköllä)
        LVI 8000e. (ILTO440, wc, yms. normaalit tavarat kuten lavuaarit)
        Tulikiven takka-leivinuuni hormi 5000e.
        Kodinhoitohuoneen kalusto n. 2000e.
        Keittiöön kalusteet n. 2000e. (vanha puoli remontoitiin muutama vuosi sitten ja uuteen keittiöön hankittiin vain lisäkaappeja entisten lisäksi)

        Kaikista tavaroista tein tarjouspyynnöt eri kaupoille ja hinnoissa oli usein huomattavia eroja.
        Koko laajennuksen, 80 neliötä, loppuhinnaksi piirun verran alle 80000e.


    • kannattaa kattella..

      käykää myös leseko.com sivuilla,kohtuu hintaan

    • sökkösöö

      leseko on made in russia. Mut eipä se haittaa jos tuote on hyvä.

      • Lesekolta ostanut

        Lesekon lomakehikon ostin, nyt kaduttaa. Mainostivat Karjalan tiukkasyistä puuta, vielä mitä, kovin on harvasyisiä osa hirsistä ja isoja halkeamia noin viidesosassa hirsistä. En olisi ostanut, jos olisin nähnyt tuon laadun. Leseko vaatii ennakkomaksuna koko kauppahinnan ennen toimitusta ja tavaraa ei pääse näkemään ennenkuin tuovat tontille, myöhä siinä sitten on ihmetellä, että lastataanko takaisin kuormaan ja lähetetään takasten. Reklamaation aion laittaa menemään, mutta enpä usko että mitään on tehtävissä.

        Jos ja kun esim. saunan kehikkoa lähden ostamaan niin katselen lähipaikkakunnalta jonkun paikalllisen hirsisorvaamon, jonne pääsee katsomaan jopa koottuna kehikkona sopivaa mallia ja näkee, mitä ostaa. Lesekon toim. johtaja kyllä ennen kauppaa kehui laatua ja heidän joustavuuttaan toimitusten suhteen, mutta kyllähän se on niin, että venäläinen työnlaatu ei suomalaiselle pärjää ja mitään ei pysty jäljestäpäin korjaamaan rajan taakse. Ja ennakkomaksuna koko summan vaatiminen on muuten kaikenkaikkiaan laiton kauppatapa. En osta enää Lesekolta.

        Jos jonkun tonnin enemmän suomalaisesta työstä maksan, niin parempi niin kuin rakennuskaikaiset hirrenkorjailut ja kymmenien vuosien harmi halkeilevasta mökistä.


    • ringdingdong

      Älkää koskaan ikinä toimitelko mitään ryssien kanssa. Ongelmien etsimistä.
      Heillä on erilainen mentaliteetti eikä tietoakaan moraalista.

    • 16824

      Moi soita 0505958721 niin kerron

    • Anonyymi

      Meillä olisi hirsi talo joka maksaa noin 60.000

    • Anonyymi

      Soita minulle 0505958721

      • Anonyymi

        rakennatko porvoossa?


    • Anonyymi

      Niin voit kysyä

    • Anonyymi

      200000 avaimet käteen. Omantyön/lisärahan osuus noin 20h loppusiivous tuttavaperheen siivousfirman suorittamana, kotitalousvähennyksineen.

    • Anonyymi

      Suoli24.llä jo pari vuotta sitten olleen varman tiedon mukaan vuoden 2019 alusta lähtien maassamme hirrestä rakentaminen on kielletty

      • Anonyymi

        pur liima ei oikein nyt enää oo in


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pur liima ei oikein nyt enää oo in

        Talo pur-liimalla, täystoimitus, jolloin meille jäi "Niemi muuttaa kaiken "-tilaus sekä maksaminen.

        200.000, yläkerrassa ohut lämpöeristyslevy kaikissa huoneissa. Muuta extraa ei talosamme ole.


    • Anonyymi

      Asetin ylärajan, 190000€. Tontti oli valmiina vesi-ja viemäriliitäntöineen, tasainen hiekkatontti.

      Talo maksoin 190000, ammattimiesten tekemänä, minun osuus JOKAILTAINEN siivous ja järjestely, jolloin työmiehillä oli helppo aloittaa aamulla.

    • Anonyymi

      soita minulle 0505958721

    • Anonyymi

      Soittakaa lujenpaa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe