nyt käsi sydämelle kaikki harjaatteko oikeasti koiranne hampaat joka päivä? Miksi? koiran suuhan on puhtaampi kuin ihmisen suu,niin olen ainakin jostakin kuullut joskus..:):)
itselläni on kaksi kääpiökokoista koiraa ja ikinä en ole niitten hampaita harjannut..ja hampaita on eläinlääkärissä kehuttu kovasti..
mietin vaan tota kun toiset puolustavat sitä barf ruokintaa, koska ei susillakaan ollut nappuloita ruokana...:D nii ei niitten hampaitakaan varmasti käyty harjaamassa..:D:D:Dlol:D
hampaiden-harjaus
8
1870
Vastaukset
- hampaidenharjaaja...
Kyllä harjaan koirani hampaita, mutta en suinkaan joka päivä. Yritän muistaa harjata kerran viikossa, mutta eipä tuota aina muista. Koirani saa myös silloin tällöin pureskeltavia luita ja näitä "denta-stickejä". Hammaskiveä ehkäisevää plague off- jauhetta laitetaan ruoan sekaan joka päivä.
Ja siihen että ei koirien hampaita tarvitsisi hoitaa... Uskon kyllä että omien koiriesi hampaat ovat hoidottakin loistavassa kunnossa. Mutta oman koirani kohdalla tilanne oli niin, että aiemmin emme kiinnittäneet mitään huomiota koiran hampaidenhoitoon, kunnes yksivuotisrokotuksen yhteydessä eläinlääkäri sanoi, että näin nuorella koiralla ei pitäisi olla tälläistä määrää hammaskiveä. Silloin suositteli alkamaan plague offin käytön ja hampaidenharjauksen.
Hammaskiven takia koirankin hampaat voivat mennä todella huonoon kuntoon ja ne voidaan joutua poistamaan, jos ei tilanteelle mitään tehdä. Aivan kuten ihmisellä, myös koirilla hammaskiven kertyminen on yksilöllistä. Tuttu hammaslääkärikin sanoi, että joillakin ihmisillä sitä hammaskiveä vaan kertyy parissa päivässäkin ihan huimia määriä. Näin myös koirilla. Eli joidenkin koirien hampaat kaipaavat hoitamista, ja usko minua, en minä niin kovasti siitä koirani hampaidenharjauksesta nauti, että sitä ihan ilman syytä tekisin ;) - harjaan
Joka ikinen ilta harjaan kääpiörotuisen koirani hampaat. Pari vuotiaaksi harjasin sen hanpaat pari kertaa viikossa, ja se ei auttanut torjumaan hammaskiveä. Koiran hampaat puhdistetiin eläinlääkärillä, ja siitä saakka olen harjannut säännöllisesti joka ilta. Nyt on päästy yli kaksi vuotta ja hampaat ovat vielä aivan puhtaat. Kävipä yhtenä iltana, että unohdin koiran hampaat. Menin nukkumaan,ja koira tuli perässä sänkyyn. Seisoi tyynun vieressä ja tuijotti silmiin pitkää. Sitten muistin, että hampaat jäi harjaamatta. Sanoin, että sinun hampaat unohtui. Koira juoksi innoissaan keittiöön odottamaan hampaiden harjausta.
- milka
minulla on kääpiösnautseri. asustellut meillä reilun vuoden enkä kyllä ole kertaakaan joutunut hampaita pesemään. tämäkin on tosiaan, kuten edellä on mainittu, koirakohtainen asia. itse annan joka ilta denta-sticksin ehkäisemään hammaskiven tuloa, eikä sitä ole tähän mennessä tullutkaan. barf on myös oiva tapa hoitaa koiran hampaita. itse barffaan myös :) luonnollinen ruoka->luonnolliset hampaat. x)
ihanaa kuulla että jotkut koirat oikeesti todella tykkää tosta hampaiden pesusta :) !! - saa pois?
Meille tuli aikuinen koira taloon, jolla on hammaskiveä ja sen henki myös välillä haisee tosi pahalle. Lähteekö se vain harjaamalla ja pureskelemalla vai tarviiko lääkärin poistaa? Mitenb se tapahtuu ja mitä miaksaa?
Kiitos!
PS.Meillä on toinenkin koira joka on ollut pennusta meillä, eikä mitään ongelmia hampaitten kanssa.Ovat samaa rotua.- niin eläinlääkärille...
Jos hammaskiveä on niin paljon, ettei sitä itsekään saa rapsuteltua pois, niin kannattaa viedä eläinlääkärille hammaskiven poistoon. Sitä varten koira nukutetaan kevyeen nukutukseen (joo en minäkään menis sorkkimaan oudon koiran hampaita sen ollessa valveilla :D) ja hammaskivi rapsutetaan pois. Se nukuttaminen siinä toimenpiteessä maksaa, hintahaarukka tosin tuntuu olevan aika suuri, paikasta ja koiran koostakin riippuen 50 eurosta sataan euroon.
- Systeri3
harjaan eläinlääkärin kehotuksesta toy-villakoirani hampaat. Näin hammakivi pysyy aisoissa eikä sitä tarvitse nukutuksessa poistaa.
- käsi sydämmellä
Minulla on kolmas koira kierrossa ja yhdenkään koiran hampaita EI ole harjattu.Koiralla on aina luita useampi lattialla ja eläinlääkäri sanonut tämän riittävän.Mutta jos koira ei syö/pureskele luita päivittäin niin sillointällöin harjaus olisi paikoillaan.
- miltze83
Mun 12 v koiralla alkoi n vuosi sitten hengitys haista aivan hirvittävälle ja suun limakalvoille ja ikeniin ilmestyi tulehduksia,alkoi antibiootti kuuri putki,välillä pisempi välillä lyhyempi,mutta tulehdukset ei hellittänyt.Koira myös valitti kipeyttä.Reilu viikko sitten vaihdoin isompaan eläinlääkäriasemaan ja siellä kerrottiin että hampaissa paljon plakkia johon elimistö reagoi noilla tulehduksilla.Koiran suu putsattiin,ja hoito ohjeeksi antibiootin lisäksi hampaiden harjaus JOKA PÄIVÄ!Kuulemma koirallani plakkia ilmestyy päivittäin siksi ei saa yhtään päivää olla harjaamatta.(Koirani hautaa luut eikä siis niitä juurikaan syö)Aikaisemmin ajatellutkaan että pitäisi harjata koiran hampaita,mutta kaikkeni teen koiran hyvinvoinnin vuoksi.kananmakuisella tahnalla harjaaminen sujunut yllättävän hyvin.
2 viikon päästä mennään kontrollikäynnille ja toivon että harjaamisesta on ollut hyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451217Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23833- 41827