Muinainen Intia

Toiros

Buddhalaisuudesta kiinnostuneet ja siitä pitävät usein kyseenalaistavat jälleensyntmisen ja ns.karman lakin.
Yksi perustelu on että Buddha opetti tätä koska se oli sen ajan Intiassa kaikkialla oleva uskomus. Ja siksi käytti tätä vain välineenä. "Vaikka siis tiesi että se ei ole totta". Tähän olettamukseen olen aina välillä törmännyt mutta tässä kaksi virhettä.
ensinnäkin muinaisessa Intiassa oli materialistinen "koulukunta". joka oli sekä ateistinen että hylkäsi jälleensyntymän. Sitä kutsutaan Carvakaksi tai Lokayataksi Sanskritiksi nykyään.
tästä jotain siitä http://en.wikipedia.org/wiki/Cārvāka
Buddha kuitenkin opetti näin uskoville saman jälleensyntymä opin kuin sen ajan Hinduillekin.

Löytyykö Suomessa ihmisiä jotka ovat tutustuneet näihin Lokayata oppeja Buddhalaisesta tai länkkäri tieteellisestä näkökulmasta? Poikkeaako ne tämänpäivän materialisesta näkökannasta?

15

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonto...

      Alkuperäiseen oppiin eli dharmaan ei sisältynyt jälleensyntymistä vaan kaiken sisäisen pelon voittaminen jolla pääsee vapaaksi kärsimyksistä.

      Sama kuin tajunnantutkimus =,meditaatio.Alitajunta.

      Siinä auttaa: oikea keskittyminen,oikea tarkoitus,rohkeus jne jne...=8 puolainen opin pyörä.

      Alusta loppuun koko prosessia voisi kuvailla "syntymiseksi uudesti",
      persoonallisuuden muutos ,
      joka aiheuttaa tänäkin päivänä väärinkäsitystä.

      Ja sitä väärinkäsitystä vatvotaan tarpeettomasti,mutta kun se ei vie mihinkään ..

      Meditaatiolla vapaaksi päässyt=(tathagata) on kuin "uudesti syntynyt" ja pysyvästi vapaa inhimillisestä kärsimyksestä.

      Pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi" josta on monia mainintoja buddhalaisuuden historiassa,myös tiibetin buddhalaisessa hihstoriassa.

      http://www.fwbo.fi/sammaditthi_sutta.htm

      Sattuu päähän ja joutuu viettämään aikaa oman sisäisen pelon kanssa ja se on monelle
      liikaa.
      Mutta moni on siitä saanut uutta suuntaa elämäänsä ja sisäistä hyvinvointia jota tiede vasta tutkii...

      Liika älyllinen kikkailu ei ole suositeltavaa...
      koska se ei auta toisia ....

      • pikku-buddha

        Miksi edes otan sinua vakavasti? Eihän kukaan sinua ota vakavasti ja nyt kyllä osoitit ettei sinua pidäkään.
        Perustelepa väitettäsi ettei jälleensyntymä kuulu buddhan opetukseen.
        Jälleensyntymä ja karma nimenomaan kuuluu buddhalaisuuden perusrakenteisiin.
        http://www.buddhanet.net/funbud10.htm
        Kaikki eivät toki usko jälleensyntymään ja buddhalaisuutta voi harjoittaa vaikka ei siihen uskoisi. Aivan kuten eräs munkki sanoi: "Älä murehdi, vaikket uskoisi jälleensyntymään, uskot kyllä seuraavassa elämässä"
        Vastaapa sitten myös seuraaviin kysymyksiin:
        1. Mistä olet keksinyt että buddhalaisuus on sisäiset pelon voittamista? Buddhalaisuus tavoittelee nirvanaa, jonka pointti ei tosiaan ole pelko. Jos buddhalainen harjoitus pelottaa, niin jotakin ON pielessä.
        2. Mistä olet repinyt kohdan "oikea rohkeus"?

        "Mutta moni on siitä saanut uutta suuntaa elämäänsä ja sisäistä hyvinvointia jota tiede vasta tutkii..."
        Tämä sentään taitaa olla totta:)


      • buddhalaisuuteen.....
        pikku-buddha kirjoitti:

        Miksi edes otan sinua vakavasti? Eihän kukaan sinua ota vakavasti ja nyt kyllä osoitit ettei sinua pidäkään.
        Perustelepa väitettäsi ettei jälleensyntymä kuulu buddhan opetukseen.
        Jälleensyntymä ja karma nimenomaan kuuluu buddhalaisuuden perusrakenteisiin.
        http://www.buddhanet.net/funbud10.htm
        Kaikki eivät toki usko jälleensyntymään ja buddhalaisuutta voi harjoittaa vaikka ei siihen uskoisi. Aivan kuten eräs munkki sanoi: "Älä murehdi, vaikket uskoisi jälleensyntymään, uskot kyllä seuraavassa elämässä"
        Vastaapa sitten myös seuraaviin kysymyksiin:
        1. Mistä olet keksinyt että buddhalaisuus on sisäiset pelon voittamista? Buddhalaisuus tavoittelee nirvanaa, jonka pointti ei tosiaan ole pelko. Jos buddhalainen harjoitus pelottaa, niin jotakin ON pielessä.
        2. Mistä olet repinyt kohdan "oikea rohkeus"?

        "Mutta moni on siitä saanut uutta suuntaa elämäänsä ja sisäistä hyvinvointia jota tiede vasta tutkii..."
        Tämä sentään taitaa olla totta:)

        mutta ei kuulu oppiin eli dharmaan.siddharta gautama ei opettanut buddhalaisuutta.siinä se juju.


      • Toiros

        Juu tätä mä just tarkoitin. ollaan hakoteillä.
        Se että ei usko jälleensytymään on ihan ok mutta ei voi olla buddhalainen jos ei usko.
        Sen sijaan toki voi harjoittaa/käyttää buddhalisia menetelmiä.
        Eri asia sitten että onko jälleensyntmä tarpeeksi hyvä sana kuvailemaan tätä samsaran kiertoa. siitä on ollut jonkun verran keskustelua.

        joka tapauksessa Buddhan alkuperäisessä opissa (Sutrat) kerrotaan mihin voi syntyä ja miksi sinne syntyy.
        Kerrotaan myös miten Buddha näytti ihmisille heidän tulevia syntymiä ja kerrotaan myös Shakyamunin aikaisemmista elämistä.


      • toiros
        buddhalaisuuteen..... kirjoitti:

        mutta ei kuulu oppiin eli dharmaan.siddharta gautama ei opettanut buddhalaisuutta.siinä se juju.

        Gautama opetti turvautumisen kolmeen jalokiveen. eli Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan.
        Tähän liittyy ulkonaisia valoja ja lupauksia, eräänlaista dogmaa. Toki näitä on tarkoitettu ymmärtää, ei sokeasti uskoa, mutta siihen asti parempi pysyä lupauksissa.
        Buddha tosiaan perusti ns. Sanghan eli yhteisön. Tämä oli heille jotka halusivat harjoittaa tosissaan eikä vain saada vähän parempi olo.


      • kahdeksanpuolainen...
        toiros kirjoitti:

        Gautama opetti turvautumisen kolmeen jalokiveen. eli Buddhaan, Dharmaan ja Sanghaan.
        Tähän liittyy ulkonaisia valoja ja lupauksia, eräänlaista dogmaa. Toki näitä on tarkoitettu ymmärtää, ei sokeasti uskoa, mutta siihen asti parempi pysyä lupauksissa.
        Buddha tosiaan perusti ns. Sanghan eli yhteisön. Tämä oli heille jotka halusivat harjoittaa tosissaan eikä vain saada vähän parempi olo.

        ..opinpyörä jonka hän piirsi hiekkaan?


      • O:-)

        Oikea pyrkimys
        Oikea tarkkaavaisuus
        Oikea keskittyminen


      • O:-)
        kahdeksanpuolainen... kirjoitti:

        ..opinpyörä jonka hän piirsi hiekkaan?

        kahdeksanosaisena;täydellinen näkemys,tunne,puhe, toiminta,elinkeino,ponnistelu,tarkkaavaisuus ja samadhi(keskittyminen).


      • Qadesha
        Toiros kirjoitti:

        Juu tätä mä just tarkoitin. ollaan hakoteillä.
        Se että ei usko jälleensytymään on ihan ok mutta ei voi olla buddhalainen jos ei usko.
        Sen sijaan toki voi harjoittaa/käyttää buddhalisia menetelmiä.
        Eri asia sitten että onko jälleensyntmä tarpeeksi hyvä sana kuvailemaan tätä samsaran kiertoa. siitä on ollut jonkun verran keskustelua.

        joka tapauksessa Buddhan alkuperäisessä opissa (Sutrat) kerrotaan mihin voi syntyä ja miksi sinne syntyy.
        Kerrotaan myös miten Buddha näytti ihmisille heidän tulevia syntymiä ja kerrotaan myös Shakyamunin aikaisemmista elämistä.

        Miten voidaan kertoa Gautaman(?) aikaisemmista elämistä, mikäli mitään pysyvää sielua ei ole ja sielu ei ota yhä uusia fyysisiä kehoja?

        Itse uskon reinkarnaation olevan "luonnonlaki", ja jos sitä ei opetettaisikaan nimenomaan buddhalaisuudessa, niin eihän siellä kai opeteta painovoimalakiakaan sen kummemmin. Tuskin buddhalaiset kuitenkaan ajattelevat että painovoimaa ei ole (jos ei oteta lukuun niitä joiden sanotaan osaavan levitoida...)

        Olen vuosien varrella moneen kertaan yrittänyt ymmärtää buddhalaisuuden ei-reinkarnoitumis-reinkarnoitumista, enkä ymmärrä siitä yhtään mitään vieläkään. Sanotaan aina että karma reinkarnoituu, tai mikä nyt milloinkin - omat sisäiset visioni kuitenkin viittaavat siihen että sama itse-tunne minulla on ollut niissäkin elämissä jotka katson niiksi kehollistumiksi joissa on ollut tämä sama itse mikä minunkin persoonani syvyyksissä piileskelee. (En toki samaista egoa ja Itseä.)


      • ajatelemaan=tajunnan hyödyn...

      • Toiros
        Qadesha kirjoitti:

        Miten voidaan kertoa Gautaman(?) aikaisemmista elämistä, mikäli mitään pysyvää sielua ei ole ja sielu ei ota yhä uusia fyysisiä kehoja?

        Itse uskon reinkarnaation olevan "luonnonlaki", ja jos sitä ei opetettaisikaan nimenomaan buddhalaisuudessa, niin eihän siellä kai opeteta painovoimalakiakaan sen kummemmin. Tuskin buddhalaiset kuitenkaan ajattelevat että painovoimaa ei ole (jos ei oteta lukuun niitä joiden sanotaan osaavan levitoida...)

        Olen vuosien varrella moneen kertaan yrittänyt ymmärtää buddhalaisuuden ei-reinkarnoitumis-reinkarnoitumista, enkä ymmärrä siitä yhtään mitään vieläkään. Sanotaan aina että karma reinkarnoituu, tai mikä nyt milloinkin - omat sisäiset visioni kuitenkin viittaavat siihen että sama itse-tunne minulla on ollut niissäkin elämissä jotka katson niiksi kehollistumiksi joissa on ollut tämä sama itse mikä minunkin persoonani syvyyksissä piileskelee. (En toki samaista egoa ja Itseä.)

        Gautama itse kertoi aikaisemmista elämistään. hän myös usein kertoi kuulijan aikaisemmista elämistä.
        Sekä kävi muissa todellisuuksissa eläessään. esim eri jumalten valtakunnissa.

        Kukaan ei näytä olettavan että uudestisyntyminen olisi helppo tajuta. enkä minä osaa sitä selittää.
        joka tapauksessa nykyinen mieli johtuu aikasemmasta mielestä vrt. tämänhetkisen mielentila minuutti sit olevaan.
        tätä mieltä buddhalainen ei ajattele katoavansa kuoleman jälkeen. jatkuu vain kunnes integroituu hedelmöyttymisvaiheessa jonkun ruumiin kanssa.
        jolloin se saa tietyt rajat ja joutuu olemaan sen todellisuuden ehdoilla.


      • IMHO
        Qadesha kirjoitti:

        Miten voidaan kertoa Gautaman(?) aikaisemmista elämistä, mikäli mitään pysyvää sielua ei ole ja sielu ei ota yhä uusia fyysisiä kehoja?

        Itse uskon reinkarnaation olevan "luonnonlaki", ja jos sitä ei opetettaisikaan nimenomaan buddhalaisuudessa, niin eihän siellä kai opeteta painovoimalakiakaan sen kummemmin. Tuskin buddhalaiset kuitenkaan ajattelevat että painovoimaa ei ole (jos ei oteta lukuun niitä joiden sanotaan osaavan levitoida...)

        Olen vuosien varrella moneen kertaan yrittänyt ymmärtää buddhalaisuuden ei-reinkarnoitumis-reinkarnoitumista, enkä ymmärrä siitä yhtään mitään vieläkään. Sanotaan aina että karma reinkarnoituu, tai mikä nyt milloinkin - omat sisäiset visioni kuitenkin viittaavat siihen että sama itse-tunne minulla on ollut niissäkin elämissä jotka katson niiksi kehollistumiksi joissa on ollut tämä sama itse mikä minunkin persoonani syvyyksissä piileskelee. (En toki samaista egoa ja Itseä.)

        Ilmeneminen on mielestäni parempi määritelmä tässä tapauksessa kuin jälleensyntymä. Esim. rakkauden ja myötätunnon ilmeneminen tietyssä ihmisessä,ruumiillistuma. Tosin uudelleen syntymistäkin joidenkin lähteiden mukaan tapahtuu silloin tällöin.


      • ja oikean opettajan
        Qadesha kirjoitti:

        Miten voidaan kertoa Gautaman(?) aikaisemmista elämistä, mikäli mitään pysyvää sielua ei ole ja sielu ei ota yhä uusia fyysisiä kehoja?

        Itse uskon reinkarnaation olevan "luonnonlaki", ja jos sitä ei opetettaisikaan nimenomaan buddhalaisuudessa, niin eihän siellä kai opeteta painovoimalakiakaan sen kummemmin. Tuskin buddhalaiset kuitenkaan ajattelevat että painovoimaa ei ole (jos ei oteta lukuun niitä joiden sanotaan osaavan levitoida...)

        Olen vuosien varrella moneen kertaan yrittänyt ymmärtää buddhalaisuuden ei-reinkarnoitumis-reinkarnoitumista, enkä ymmärrä siitä yhtään mitään vieläkään. Sanotaan aina että karma reinkarnoituu, tai mikä nyt milloinkin - omat sisäiset visioni kuitenkin viittaavat siihen että sama itse-tunne minulla on ollut niissäkin elämissä jotka katson niiksi kehollistumiksi joissa on ollut tämä sama itse mikä minunkin persoonani syvyyksissä piileskelee. (En toki samaista egoa ja Itseä.)

        puutteessa. Teksteistäsi huokuu voimakas narsismi, ja pidät itseäsi kaikki tietävänä virheellisesti. Olet oman mielesi harhoissa, valitan.

        Ego ja itse ovat sama asia. Meditoi esimerkiksi näitä engl. kielisiä ilmauksia

        egoistic=self-centered=itsekeskeinen

        Kristilliset käsityksesi sekottavat päätäsi. Kenelläkään ei todellakaan ole sielua. Mutta oletko meditaatiosi keskellä koskaan saanut yhteyttä tietoisuuteesi? Tietoisuus on se joka syntyy uudelleen.


    • Quizzy

      Jos nyt väärinymmärtäminen on ymmärtämistä ollenkaan.
      Mikä ihmeen sama jälleensyntymäoppi?Jälleensyntymän ja hindulaisuuden opettaman reinkarnaation välillä on hienoinen ero.Buddhalaisuus hylkää teorian pysyvän sielun vaelluksesta(kehosta toiseen).
      Samsara on buddhalaisuuden perustavaa laatua oleva käsite ja se tarkoittaa yksinkertaisesti loputonta olemassaolon sykliä tai loputonta jälleensyntymisen ketjua kuudessa olemassaolon maailmassa.

      • Toiros

        Tarkoitin että ei ollut jälleensyntymän suhteen eri oppia "hinduille" tai materialisteille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe