Jaksojen tyhmät nimet

Cecilia 34

Luin lehdestä, että tulevan viikon torstain K&R:t jakson nimi on " Näytät taitelija Arja Saijonmaalta, Brooke!"

Mielestäni tämä on ERITTÄIN paha tyylimoka. Tähän asti jaksojen otsikot ovat olleet siedettäviä, omalla tavallaan kornin hauskoja, mutta NYT on menty mauttomuuteen.
Miksi?
Siksi, että Arja Saijonmaa ei liity amerikkalaiseen miljööseen mitenkään, saati sarjan omaan Forrester-muotimaailman juoneen.

Vertaus johonkin amerikkalaiseen taiteilijaan olisi ehkä osunut paremmin.
Jakson nimi viittaa kääntäjän pilkkaavan sarjaa, ja tätä kautta hän pilkkaa myös sarjan katsojakuntaa.

Joten please, kääntäjä, jos luet tämän... pidä edelleen hauskat nimet, mutta pidä ne jokseenkin sarjan omassa sisäisessä muotissa ja miljöössä ja vähän yleismaailmallisimmissa käsitteissä.
Arja Saijonmaa tunnetaan kaiketi vain Ruotsissa ja Suomessa.

Nyt Brooke/Arja vertaus oli tyylitöntä!

8

4105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huikui

      teikäläiselläkin valituksen aihe. Hanki elämä

    • soapscribe

      No eipä noita jaksojen nimiä kannata niin tosissaan ottaa. Itse suhtaudun niihin huumorilla, aivan kuten itse sarjaankin. Mielestäni Kaunareiden otsikot ovat kaikessa lennokkuudessaan ja hulvattomuudessaan kielellä luovasti leikittelevää verbaalioopperaa, joka tavoittaa loistavasti sarjaan liittyvän koomisuuden ja liioittevan tyylin.

      Täytyy tosin myöntää, että tuo Arja Saijonmaa-vertaus kyllä vähän ontuu. Brookea on verrattu jaksonnimissä aikanaan mm. nuoreen Catherine Deneuveen. Tämä ei mielestäni ollut vielä liian kaukaa haettua, koska Brooke kieltämättä muistutti tuohon aikaan etäisesti kyseistä kansainvälisesti tunnettua ranskalaisnäyttelijää, mutta vertaus taiteilija Saijonmaahan on lähes yhtä osuva kuin jos vertaisi Ridgeä ja Brookea Mattiin ja Merviin :D Brooke ei ainakaan minun silmissäni näytä yhtään Arja Saijonmaalta, vaikka mistä kulmasta katsoisi.

      Olen samaa mieltä viestiketjun aloittajan kanssa siinä, että vertaukset sarjan kotimaassa tuntemattomiin suuruuksiin eivät toimi kovin hyvin tässä kontekstissa. Itse näkisin myöskin parempana pysyttelemisen sarjan omassa miljöössä ja roolihahmojen omassa kokemusmaailmassa.

      Tiedoksi muuten, että Kaunareiden otsikoista eivät vastaa kääntäjät, vaan niiden takaa löytyy filmitoimittaja Beritta Markkula. Haluaisinkin lähettää hänelle lämpimät terveiset, ja kiittää hauskoista ja persoonallisista otsikoista (jotka useimmiten ovat osuvia ja oivaltavia) sekä onnistuneesta työstä K&R:n tunnelman välittäjänä ja sarjan puolestapuhujana. Keep up the good work! :)

      • Niin kuin viestin alotuksessa sanottiin, toivottavasti pysytään sarjan sisälle liittyvissä jakson nimissä. Ite en muuten ees tiiä, kuka on Arja Saijonmaa.


    • HyttRR

      Suomalaiset käännöstyötä televisiosarjoihin tekevät henkilöt sairastavat suuruudenhulluutta sekä "taiteellisuutta", hyvät naurut tosin siitä kieltä ymmärtävät saa.
      Näille "taiteilijoille" pitäisi kertoa että heidän työnsä on kääntää teksti eikä tulkita sitä. Rivi on rajoitteena teknisesti, olennaisen saa helposti mahtumaan siihenkin...älkää kääntäjät "tulkitko" tekstejä !

      • smoothie2

        kai koskee myös kääntäjää! Jos nyt joskus sattuu kömmähdyksiä tai alilyöntejä, tuskin se ketään tappaa.

        Eivät kaikki pidä kaikesta, miksi ihmeessä niin pitäisi ollakaan?


    • *minä*

      täysin naurettavaa ja noloa!! samaa mieltä kanssasi ;))

    • Ruuke & Arja

      Oliko Brookessa ja Saijonmaassa siinä jaksossa samaa näköä?
      Mun mielestä oli vähän
      mutta otsikko, no joo, olkoon.................

    • Jallu

      Mitä väliä sillä on vaikka jaksojen nimi olisi kukkuu kukkuu stephanie lensi yli arja saijonmaan pesän... Kyseessä on kuvitteellinen sarja ja kuvitteelliset henkilöt ja se on kaikessa fiktiivisyydessäänkin ehkä oksettavin, epäaidoin ja samalla kuitenkin koomisin tv-sarja jonka tiedän. Itsestä on vaan hauskaa, että mitä pöljempiä nimiä tuollaiselle laitetaan! Saa hyvät naurut, ku nimet on päin helvettiiä ja mahollisimman dorkia!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      126
      1615
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      99
      1181
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      200
      1066
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      985
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      861
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      803
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      774
    8. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      763
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      48
      760
    10. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      51
      751
    Aihe