Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

sekundäärisesti lapsettomat

ärsyttää!

Mua suorastaan raivostuttaa sekundäärisesti lapsettomat! Sellaiset etenkin, jotka monkuu heti vuoden päästä kun ensimmäisen syntymästä ei ole tärpännyt.
Mun mielestä ei pitäisi edes puhua lapsettomuudesta, jos on jo lapsi/lapsia ennestään!Eihän se ole mitään lapsettomuutta, kun on jo lapsia.
Olisivat edes tyytyväisiä siihen yhteen, joka heillä on. Mutta ei!
Ollaan niin itsekkäitä siinä omassa mukamas lapsettomuudessaan, että ei osata iloita niistä entisistä ja keskittyä niihin.
Mutta kun ollaan niin "vauvakuumeisia ja halutaan kokea raskaus, että saadaan ihailua osakseen vauvamahalla ja voidaan näytellä pikkusta vauvaa"
(tuolla kaksplussan sivuilla yks lässyttäjä).
Ottaa niin päähän! Sanon teille vaan: että olkaa tyytyväisiä, mitä teillä jo on.
Ja kyllä minäkin haluaisin suurperheen, mutta olisin tyytyväinen jos saisin edes yhden.

40

3885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ärsyttää

      ne muakin joskus, mutta silti niitä on turha siitä syyllistää. Vaikka niillä oliskin jo lapsi/lapsia, onhan se silti tuskallista ja masentavaa kun lisää ei kuulu vaikka haluaisi, ja käy ehkä lapsettomuushoidoissakin. Ei tuskan määrää kannata vertailla ja ruveta niitä syyllistämään, joilla on muka "helpompaa". Tuo sun suhtautuminen on vähän samaa kuin jos syöpäpotilaat keskenään marisis "toi rintasyöpäpotilas valittaa ja itkeskelee vaan, vaikka sillä ei edes syöpä oo levinnyt, voi että mua rasittaa noi tyhjästä mankujat, olisi iloinen siitä et sen syöpä ei oo levinnyt."

    • samaa mieltä

      siitä, että on järjetöntä valittaa LAPSETTOMUUTTA jos on jo lapsi.
      Silloin ei voi olla lapsettomuus ongelmana vaan jokin muu asia.
      Ja tarjoitan nyt paria, jolla on yhteinen lapsi. Asia on ihan toinen jos jompi kumpi pariskunnasta on kokonaan lapseton.

      Meille on nyt pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen tulossa molemmille ensimmäinen lapsi, enkä todellakaan tule valittamaan lapsettomuutta jos tämän lapsen saamme, eikä myöskään mieheni.

      Molemmat olemme sitä mieltä, että on ihan eri tason ongelma olla kokonaan lapseton, kuin se että on esim. yksi lapsi ja vaikeuksia saada toista.

      • hyvähän se on nyt huudella

        Tule kirjoittamaan uudestaan, kun muutaman vuoden kuluttua haluat lapselle siskon tai veljen ja sitä ei yrityksistä huolimatta ala kuulumaan...


      • tuo minuakin

        En koskaan tule saamaan omaa lasta. Emme päässeet edes hoitoihin.

        Minua ärsyttää eräälläkin palstalla oleva 42 v. (pari vuotta vanhempi kuin minä) nainen, jolla on miehensä kanssa 4 lasta.
        Hän on raahaamassa vastahakoista miestään hedelmöityshoitoihin. Ja muun ajan valittaa kuinka kovaa lapsettomuus on, huokailee ja tuskailee...

        Juu, ärsyttää, satuttaa ja v....aa että nämä sitten vievät lääkäreitten ajan kun niitä oikeasti lapsettomiakin on.
        Eikä ole hauska lukea heidän arkisista puuhailuistaan lastensa kanssa...


      • ...
        tuo minuakin kirjoitti:

        En koskaan tule saamaan omaa lasta. Emme päässeet edes hoitoihin.

        Minua ärsyttää eräälläkin palstalla oleva 42 v. (pari vuotta vanhempi kuin minä) nainen, jolla on miehensä kanssa 4 lasta.
        Hän on raahaamassa vastahakoista miestään hedelmöityshoitoihin. Ja muun ajan valittaa kuinka kovaa lapsettomuus on, huokailee ja tuskailee...

        Juu, ärsyttää, satuttaa ja v....aa että nämä sitten vievät lääkäreitten ajan kun niitä oikeasti lapsettomiakin on.
        Eikä ole hauska lukea heidän arkisista puuhailuistaan lastensa kanssa...

        Minua ei kyllä ärsytä yhtään. Itse olen 32-vuotias lapseton, sisareni 43-vuotias sekundääri. Jaamme saman surun, vaikkakin eri tavoin. Voin lohduttaa, että sisareni ei hoitoja muilta vie, koska joutuu itse maksamaan aivan kaiken. Kela ei korvaa yli 40-vuotiaiden hoitoja, eikä yli 42-vuotiaiden lääkkeitä. On paremoi, mitä enemmän määrällisesti hoitoja tehdään yksityisellä ja julkisella puolella. Tämä siksi, että tulokset/onnistumiset auttavat yhdä parempien hoitotulosten saavuttamisessa.

        Surua on aivan turha verrata tai sen määrässä/laaadussa kilpailla. En ole muuten miesten huomannut sortuvan moiseen - he korkeintaa hekumoivat autoillaan...


      • tarkoitinkin
        tuo minuakin kirjoitti:

        En koskaan tule saamaan omaa lasta. Emme päässeet edes hoitoihin.

        Minua ärsyttää eräälläkin palstalla oleva 42 v. (pari vuotta vanhempi kuin minä) nainen, jolla on miehensä kanssa 4 lasta.
        Hän on raahaamassa vastahakoista miestään hedelmöityshoitoihin. Ja muun ajan valittaa kuinka kovaa lapsettomuus on, huokailee ja tuskailee...

        Juu, ärsyttää, satuttaa ja v....aa että nämä sitten vievät lääkäreitten ajan kun niitä oikeasti lapsettomiakin on.
        Eikä ole hauska lukea heidän arkisista puuhailuistaan lastensa kanssa...

        tarkoitinkin viestilläni,mikä minua eräissä sekundäärisesti lapsettomissa ärsyttää( ei ollut tarkoitus yleistää)
        Että minua loukkaa se, että toisaalta sitten valittavat kuinka rankkaa lapsettomuus on, huokaileevat ja tuskailevat.
        Ja sitten toisaalta hehkuttaavat kuinka ihanaa se lapsiperheen elämä on ja se raskaus ja synnytys.
        Eikä todellakaan ole hauskaa lukea heidän arkisista puuhailuistaan lasten kanssa...satuttaa ja loukkaa.
        Voisivat siis tämän ottaa huomioon lapsettomuuspalstalle kirjoittaessaan, että saattavat loukata muita lapsettomia.

        T:alkuperäinen


      • ei voi olla

        "lapsettomuusongelma" jos on jo yhteinen lapsi muka. Kyllä vaan voi. Esim. jostain syystä miehen siittiöt on menneet huonoiksi sillä välillä. Tai jopa jo ensimmäinen lapsi on syntynyt hoidoilla ja toinen syntyy myös hoidoilla, tuliko se mieleen. Kyllä on tyhmiä ihmisiä!


      • kyllä taatusti vie
        ... kirjoitti:

        Minua ei kyllä ärsytä yhtään. Itse olen 32-vuotias lapseton, sisareni 43-vuotias sekundääri. Jaamme saman surun, vaikkakin eri tavoin. Voin lohduttaa, että sisareni ei hoitoja muilta vie, koska joutuu itse maksamaan aivan kaiken. Kela ei korvaa yli 40-vuotiaiden hoitoja, eikä yli 42-vuotiaiden lääkkeitä. On paremoi, mitä enemmän määrällisesti hoitoja tehdään yksityisellä ja julkisella puolella. Tämä siksi, että tulokset/onnistumiset auttavat yhdä parempien hoitotulosten saavuttamisessa.

        Surua on aivan turha verrata tai sen määrässä/laaadussa kilpailla. En ole muuten miesten huomannut sortuvan moiseen - he korkeintaa hekumoivat autoillaan...

        Luuletko ettei klinikoille ole jonossa niitä, joilla ei ole lapsia lainkaan, jotka oikeasti sitä apua tarvitsisivat.

        Lääkäreillä olisi enemmän aikaa hoitaa oikeasti lapsettomia, jos nämä suurperheelliset eivät kansoittaisi klinikoita.

        Myös lääkäreillä olisi aikaa perehtyä vaikeampiin tapauksiin, kuten minäkin olin, eikä vain näyttää heille ovea ja sanoa ettei mitään voi tehdä.

        Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Suurperheiden äidit saavat hoitoa toki, kun rahaa on.


      • ja lisää...
        kyllä taatusti vie kirjoitti:

        Luuletko ettei klinikoille ole jonossa niitä, joilla ei ole lapsia lainkaan, jotka oikeasti sitä apua tarvitsisivat.

        Lääkäreillä olisi enemmän aikaa hoitaa oikeasti lapsettomia, jos nämä suurperheelliset eivät kansoittaisi klinikoita.

        Myös lääkäreillä olisi aikaa perehtyä vaikeampiin tapauksiin, kuten minäkin olin, eikä vain näyttää heille ovea ja sanoa ettei mitään voi tehdä.

        Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Suurperheiden äidit saavat hoitoa toki, kun rahaa on.

        Ja jos oikeasti sairaat sais vain lääkärinpalveluja, ei ne jotka hommaa itte omat sairaudet, niinko tupakoi tai juo.

        Ja liikalihavilta täytyis ottaa rahat pois, ne kun syö meidänkin eväät. Meidän, jotka ollaan oikeasti laihoja. Siksi afriikassa on nälkää, kun jotkut syö enemmän kuin tarpeeks.

        Ja ärsyttää, kun jotkut hiphopparit pitää kesälläkin pipoo, oikeesti, se on meiltä pois joiden pää palelee talvella.

        Ärsyttää, kun ne jotka asuu kaupungissa ajaa autokortin. Ne ajotunnit on kortilla ja ne on meiltä pois, jotka oikeesti tarvitaan autoa kun asutaan maalla. Kaupunkilaiset voi kävellä kauppaan ja töihin.

        Ja Ärsyttää, kun asuntojonossa on ne jotka vois ihan hyvin asua vielä vanhempien kanssa, kun on meitäkin jotka ei voi asua.

        Ja ärsyttää, kun jotkut tekee hiekkalaatikkoja, se on meiltä pois joilla on talvella piha ihan jäätiköllä.

        Ärsyttää, kun ärsyttää... se on monelta pois kun minua pikkusieluista ärsyttää.


      • lisää sinäkin
        ja lisää... kirjoitti:

        Ja jos oikeasti sairaat sais vain lääkärinpalveluja, ei ne jotka hommaa itte omat sairaudet, niinko tupakoi tai juo.

        Ja liikalihavilta täytyis ottaa rahat pois, ne kun syö meidänkin eväät. Meidän, jotka ollaan oikeasti laihoja. Siksi afriikassa on nälkää, kun jotkut syö enemmän kuin tarpeeks.

        Ja ärsyttää, kun jotkut hiphopparit pitää kesälläkin pipoo, oikeesti, se on meiltä pois joiden pää palelee talvella.

        Ärsyttää, kun ne jotka asuu kaupungissa ajaa autokortin. Ne ajotunnit on kortilla ja ne on meiltä pois, jotka oikeesti tarvitaan autoa kun asutaan maalla. Kaupunkilaiset voi kävellä kauppaan ja töihin.

        Ja Ärsyttää, kun asuntojonossa on ne jotka vois ihan hyvin asua vielä vanhempien kanssa, kun on meitäkin jotka ei voi asua.

        Ja ärsyttää, kun jotkut tekee hiekkalaatikkoja, se on meiltä pois joilla on talvella piha ihan jäätiköllä.

        Ärsyttää, kun ärsyttää... se on monelta pois kun minua pikkusieluista ärsyttää.

        Eihän nämä, joilla on jo lapsia, voi tajuta, miltä tuntuu olla sukunsa viimeinen.
        Kun edessä on yksinäinen vanhuus, ei lapsia, ei lastenlapsia...
        Kun pitää alkaa miettimään, kenelle testamenttaa perintönsä, sen, jonka piti mennä suvussa eteenpäin -omille lapsille.

        Itsellä vain pää täynnä kysymyksiä, mahdollisuuksia, entä jos olisin päässyt hoitoihin, entäpä jos se olisikin auttanut, entä jos minustakin olisi voinut tulla ÄITI.

        Mutta kun hoitoa tarjotaan mieluummin sille 42-vuotiaalle neljän lapsen äidille, joka päätti haluta iltatähden kun elämä miehen kanssa ei enää ollutkaan niin auvoisaa ja riitoja syntyy joka päivä.
        Hän kyllä saa hoitoja, häntä autetaan, kun hän on "helppo tapaus", vaikka hänellä on jo kaikkea; pitkä avioliitto ja neljä lasta.

        Olen katkera, olen taatusti!


      • oooooooooooooooo
        hyvähän se on nyt huudella kirjoitti:

        Tule kirjoittamaan uudestaan, kun muutaman vuoden kuluttua haluat lapselle siskon tai veljen ja sitä ei yrityksistä huolimatta ala kuulumaan...

        lapsettomuudesta, koska elämässäni on ollut paljon vakavampikin kriisi ja omalle kohdalleni olin lapsettomuuden jo hyväksynyt.
        Vaikeampaa oli seurata kumppanin surua lapsettomuudesta.

        Kuten sanottu, ongelma on kohdaltamme ohi tämän yhdenkin lapsen saatuamme.
        Olen itsekkin ainut lapsi, eikä se ole koskaan ollut mikään ongelma minulle tai vanhemmilleni.

        Ei ole perinnönjako ongelmia, sisarkateutta tms.
        Monia hyviä puolia siinä, että on ainut lapsi.

        Ehkä yritämme toista, ehkä emme, aika näyttää.


      • kolmas_on_turhatoive
        ei voi olla kirjoitti:

        "lapsettomuusongelma" jos on jo yhteinen lapsi muka. Kyllä vaan voi. Esim. jostain syystä miehen siittiöt on menneet huonoiksi sillä välillä. Tai jopa jo ensimmäinen lapsi on syntynyt hoidoilla ja toinen syntyy myös hoidoilla, tuliko se mieleen. Kyllä on tyhmiä ihmisiä!

        Olen samaa mieltä. Kokemuksia on vaikea vertailla, ja itse olisin ikionnellinen jos pystyisin suhtautumaan tunteettomasti asioihin, mutta järki ja tunteet eivät mene samaa reittiä. Tiedän että kaikilla ketkä lapsettomuushoidoissa ovat ovat siellä hyvästä syystä. Paremmuusjärjestykseen ei meitä järjellä voi asettaa, tunteilla toki. Oma kokemukseni "ongelmasta" on monen muu mielestä varmasti täysin turha, mutta minulle se on aito ja tunteisiin pohjautuva. Meillä on kaksi lasta syntynyt luomusti. Nyt kolmatta ei millään, lääkärit arvailevat syitä, mies todettu "syyttömmäksi", kunnallinen ei ota hoitoihin,koska on kaksi yhteistä lasta. Eli jos vaihtaisin miehen, kas jo olisimme yhteiskunnan silmissä lapsettomuushoitojen tarpeessa. Tämä ei mene jakeluuni. Miten voidaan tehdä järkiperusteisia säännöksiä, asioissa joita ihmiset käsittelevät tunteilla. Huoh, no, ei meiltä onneksi ole oikeutta toivoon viety, eikä sitä tällaiset syyllistämisetkään pois vie. Jos aloittajaa suututtaa jotkut tietyt tahot, niin mitäpä jos ihan vaan heille kertoisit että sinusta tuntuu pahalta, en usko että hekään ilkeyttään sinua ja muita lapsettomia kommenteillaan kiusaavat.


    • ....

      Onpa ikävä, että käyn hermoillesi. Minulla on 21-vuotiaat pojat, jotka sain 19-vuotiaana, ja jotka ovat jo lentäneet pesästä pois. Jäin leskeksi 24-vuotiaana; päivät hoidin ja rakastin lapsiani, öisin kaipasin miestäni - vuosia ja edelleenkin. Et ehkä nuorena ihmisenä voi ymmärtää, mitä kaikkea murhetta menneisiin vuosiin liittyy. Toivottavasti et joudu sitä koskaan kokemaan. Kolme vuotta sitten löysin uuden ihanan ihmisen rinnalleni.

      Rakastan lapsiani, he ovat aina omia pikkuisiani (pituutta 191 cm). Kärsimme mieheni kanssa lapsettomuudesta, ja olen tietyillä palstoilla aktiivisesti purkanut omia tuntojani. Oikeasti tuli nyt todella paha mieli, kun luin, miten vähäinen on sinun mukaasi oman kärsimykseni määrä. Anteeksi, jos olen sinua surullani loukannut.

      Surun tunne on aina subjektiivinen, eikä kannata kilpailla sillä, kenen suru on oikeutettua kenen ei. Ainahan se oma suru on kaikkein tuskaisin.

      Kaikkea hyvää kanssasisarille - jaetun surun pitäisi kuitenkin olla helpompi kuin yksin kannettu...

      • -a-

        Varmaan tekee tiukkaa jos ei itse ole saanut lapsia ja toisilla on jo ennestään.. ihan ymmärrettävää. Mutta onhan se lapsettomuutta jos ei uuden kumppanin kanssa voi lapsia saada. Varmasti se riipaisee todella pahasti, vaikka lapsia ennestään olisikin.


    • yleissana...

      Moikka!

      Lapsettomuus-sanasta on tainnut vaan tulla sellainen yleissana näistä asioista puhuttaessa. Välillä tuntuu, että ei tämä edes ole mikään lapsettomuuspalsta, vaan hedelmöityshoitopalsta, koska varmaan iso osa teksteistä on pelkkää IVF-, IUI-, ICSI-, Clomifen- ja Menopur-puhetta! (Sori, jos meni sanat väärin, en edes tiedä mitä osa noista tarkoittaa... :)

      Pitäisi vissiin puhua hedelmöitysongelmista ja lapsettomuudesta eri asioina. Miten on kanssaihmiset? Voisiko hedelmöityshoidoille olla ihan oma palstansa ja toinen palsta voisi olla lapsettomuudesta yleisesti?

      • lapseton lapsellisen ystävä

        Minua ei kyllä sekundääriset ärsytä ollenkaan. Vertaistukea täältä kai ollaan hakemassa, jakamassa kokemuksia ja ihmetystä. Esim. ICSI-hoidossa esiinnousevat kysymykset ovat ihan samoja, olipa lapsia ennestään tai ei.

        Pari tuossa totesi, että surua ei voi eikä pidä verrata. Olen aivan samaa mieltä. Jako hedelmöityshoitoihin ja lapsettomuushoitoihin olisi todella typerä, koska pohjimmiltaan on kyse samoista hoidoista.


    • 9 vuotta hoitoja takana

      Hei,
      Me olemme ns. sekundäärisiä lapsettomia. Loukkaa todella, kun toteat, että me emme osaisi iloita olemassaolevasta lapsestamme. Mene itseesi. Olet varmastikin hyvin nuori, kun noin yksinkertaistaen ajattelet.

      Oletko jo tehnyt päätöksen, että et koskaan, ikinä yritä toista lasta, jos ensimmäisen saat? Oletko varma, että et mahdollisissa seuraavissa hoidoissa enää kaipaa vertaistukea.

      • ......

        Mekin olemme sekundäärisesti lapsettomia enkä todellakaan sanoisi ettemmekö olisi onnellisia yhdestä lapsestamme. Hän on meidän oma ihme, paras asia maailmassamme. Tässäpä onkin sekundäärisesti lapsettomien dilemma: toista lasta toivotaan kovasti, mutta yrityksistä huolimatta tuloksena on vain keskenmenoja, lisää hoitoja, kuukautisia kuutisten perään ja surua sekä ahdistusta. Kuitenkaan ei saisi olla surullinen; meillähän on jo yksi lapsi. Ja kas, ahdistus senkuin kasvaa koska ei voi puhua surustaan kenellekään.

        Kävimme lääkärillä kun ensimmäisestä raskaudesta oli kulunut vuosia eikä toinen raskaus ollut ottanut onnistuakseen. Ja voin kertoa että oli aikamoinen järkytys kuulla lääkäriltä diagnoosi: "Et pysty enää tulemaan normaalisti raskaaksi. IVF kuitenkin ehkä voisi vielä onnistua".

        Ei sekundääristen ja kokonaan lapsettomien tilanteita voi verrata, eikä pitäisikään. Mutta on ajattelematonta sanoa etteivät sekundääriset saisi tuntea mitä tuntevat. Tai etteivät he saisi etsiä tällaisilta palstoista vertaistukea.


    • totta!!

      Itsekin olen sitä mieltä, että jos on jo yksi lapsi niin silloin ei voi puhua lapsettomuudesta. Ärsyttää, kun tuntuu ettei jotkut osaa olla onnellisia siitä yhdestäkään lapsesta, vaan heti pitäisi saada sille leikkikaveri. Jotkut kun eivät saa yhtään ainokaista lapsosta vaan jäävät oikeasti LAPSETTOMIKSI!

      • ja vielä

        Kuka on sanonut, ettei siitä yhdestä osaa olla onnellinen? Ei kukaan. On kai ihan luonnollista haluta lapselle sisaruksia ja jos niitä ei luonnollisesti tule niin ihan yhtä oikeutettuja silloin ollaan lapsettomuushoitoon, kuin ne jotka ei lapsia saa!!!

        Ja tuo sana lapsettomuus on hoitotermeissäkin näin

        "Lapsettomuudesta puhutaan silloin, kun raskaus ei ole lähtenyt alkuun vuoden yrittämisen jälkeen. Lapsettomuus voi olla primaarista tarkoittaen että henkilöllä ei ole yhtään aikaisempaa raskautta, tai sekundaarista tarkoittaen että henkilöllä on aikaisempi/aikaisempia raskauksia tai synnytyksiä, mutta uusi raskaus ei ala."

        Eli lääkärit ja hoitajat puhuvat lapsettomuudesta jos vuoden yrittämisen jälkeen ei ole raskaana (olipa lapsia ennestään tai ei).
        Miksi tällä palstalla pitäisi asia muuttaa toisin?


    • MENOA!!!!

      Varmaan auttaisi ja pääsisit tosta kamalasta katkeruudesta...

      • ikävä

        Se että ei ominavuin voi tulla raskaaksi on monelle niin kova paikka että se tuska ei lopullisesti poistu koskaan. Vaikka ympärillä leikkisi useampikin onnistuneilla hoidoilla aikaan saatu pienokainen ei välttämättä siltikään pysty tuntemaan itseään ehjäksi.

        Toivon kovasti että sinä saat toivomasi lapsen. Voi kyllä sanoa että se tuo niin suunnatonta onnea ja iloa elämään. Silti taustalla on varjona lapsettomuus, miksi minä en onnistunut itse? Miksi juuri minä joudun käymään läpi hoidot, kylmät ja kliiniset operaatiot saadakseni sen mikä monelle muulle suodaa ilma tätä tuskaa. Entä kun haluamme myöhemmin toisenkin lapsen, taas on sama edessä.

        Lapsettomuudesta kärsivä voi saada lapsia muuta se lapsettomuus ei itsessään katoa menneiyydestä, ei terminä paperilta, ei ajatuksena mielestä, ei tosiasiana tästä elämästä.

        Tällä ei ole tarkoitus loukata ketään, kirjoitan vain tuntojani tähän, pienen ihmeen äitinä.


    • mene hoitoon!!!!

      Minulla on lapsi, mutta miehelläni ei, joten saisiko vain mieheni puhua lapsettomuushoidosta, minä en???

      Käymme lapsettomuushoidoissa ja puhumme siitä.

      Minun lapseni on jo pian 17 vuotta, josta iloitsen mutta se ei estä toivomasta toista lasta!

      Mene hoitoon!!!

      • lapsettomuuspoliklinikka

        Lisään vielä, että käymme hoidossa lapsettomuuspoliklinikalla, kas kun sellaista hedelmöitymättömyys poliklinikkaa ei ainakaan täällä ole edes olemassa... Ja en suinkaan ole lääkäriltä salannut, että minulla on poika, silti lääkärikin kaikessa viisaudessaan puhuu lapsettomuushoidosta!


      • eri asia

        Onko jo kerran kokenut raskauden,synnytyksen ja pitänyt vauvaa sylissään ja saanut kasvattaa lastaan kuin se ettei ikinä ole kokenut tuota kaikkea ja kärsii lapsettomuudesta.
        Jos on jo ennestään lapsi tai lapsia ja on kokenut tuon kaiken niin ei silloin ole mikään LAPSETON, voitaisiin korkeintaan puhua jostain toisen asteen hedelmättömyydestä, mutta ei missään tapauksessa kyse ole LAPSETTOMUUDESTA.

        Tarkoitan nyt sellaisia, jotka on muut lapset saaneet helposti ja nyt on sitten vaikeuksia tullut. Eivät he voi käsittää sitä tuskaa mitä on oikeasti LAPSETTOMILLA!

        Kuten sanoin tuossa alussa, niin haaveenani olisi suurperhe. Ja jos nyt koskaan saamme lasta hedelmöityshoidoilla ja saan yhden lapsen, niin osaisin arvostaa ja olla edes siitä tyytyväinen. Ja vaikka haluaisin lisää lapsia ja joutuisin käymään lisää rankkoja hoitoja läpi, niin kyse ei olisi enää lapsettomuudesta, koska minulla olisi jo lapsi. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
        Se ei olisi mikään katastrofi jos hoidot ei silloin onnistuisi, kun olen edes kerran saanut kokea tuon ihmeen. Oikeasti lapsettomat saavat kamppailla paljon suurempien tuskan tunteiden kanssa. Pelko siitä, ettei ikinä elämässään saa kokea tuota kaikkea, pelko siitä että jäädään vaan kahdestaan.
        Olkaa siis onnellisia te joilla on ennestään lapsia. Teillä ei ole mitään menetettävää.
        Älkää puhuko siis kohdallanne lapsettomuudesta, koska ette tiedä mitä lapsettomuus todella on.


      • voi prkl
        eri asia kirjoitti:

        Onko jo kerran kokenut raskauden,synnytyksen ja pitänyt vauvaa sylissään ja saanut kasvattaa lastaan kuin se ettei ikinä ole kokenut tuota kaikkea ja kärsii lapsettomuudesta.
        Jos on jo ennestään lapsi tai lapsia ja on kokenut tuon kaiken niin ei silloin ole mikään LAPSETON, voitaisiin korkeintaan puhua jostain toisen asteen hedelmättömyydestä, mutta ei missään tapauksessa kyse ole LAPSETTOMUUDESTA.

        Tarkoitan nyt sellaisia, jotka on muut lapset saaneet helposti ja nyt on sitten vaikeuksia tullut. Eivät he voi käsittää sitä tuskaa mitä on oikeasti LAPSETTOMILLA!

        Kuten sanoin tuossa alussa, niin haaveenani olisi suurperhe. Ja jos nyt koskaan saamme lasta hedelmöityshoidoilla ja saan yhden lapsen, niin osaisin arvostaa ja olla edes siitä tyytyväinen. Ja vaikka haluaisin lisää lapsia ja joutuisin käymään lisää rankkoja hoitoja läpi, niin kyse ei olisi enää lapsettomuudesta, koska minulla olisi jo lapsi. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
        Se ei olisi mikään katastrofi jos hoidot ei silloin onnistuisi, kun olen edes kerran saanut kokea tuon ihmeen. Oikeasti lapsettomat saavat kamppailla paljon suurempien tuskan tunteiden kanssa. Pelko siitä, ettei ikinä elämässään saa kokea tuota kaikkea, pelko siitä että jäädään vaan kahdestaan.
        Olkaa siis onnellisia te joilla on ennestään lapsia. Teillä ei ole mitään menetettävää.
        Älkää puhuko siis kohdallanne lapsettomuudesta, koska ette tiedä mitä lapsettomuus todella on.

        Kerro sitten kaikessa viisaudessa, miksi käyn lapsettomuuspoliklinikalla primaarin lapsettomuuden takia? Miksi on nuo yleiset termit olemassa "lapsettomuushoito", "lapsettomuuspoliklinikka". Miksi lääkäri on kirjoittanut papereihini sanan lapsettomuushoito?

        Helvetti, ei ole palstaa "hedelmöityshoito", eikä poliklinikkaa "hedelmöityspoliklinikka".

        Miksi vitussa näitä termejä täytyy muuttaa, jos ne aikuisten oikeasti ovat sanalla lapsettomuus... ihan VIRALLISILLA TAHOILLA, vaikka se yksi lapsi jo on.

        Jokaisen TUSKA ja SURU on niin henkilökohtainen asia, ettei kukaan voi tietää toisen surua ja tuskaa, vaikka olisi tismalleen samassa tilanteessa!


        Me, joilla on jo yksi, kuulutaan aivan samalla tavalla tälle palstalle, koska aivan samat hoito menetelmät on käytössä kuin teillä. Vai onko teidän Menopurin, puregonin tai ovistestin käyttö jotenkin niin erilaista, ettei siitä sovi tänne samaan aikaan kirjoittaa?

        Voidaanko me kirjoittaa piikittelystäja sumuttelusta, vasta KUN ymmärrämme SINUN tuskan!!!


      • ooooooooooooooo
        eri asia kirjoitti:

        Onko jo kerran kokenut raskauden,synnytyksen ja pitänyt vauvaa sylissään ja saanut kasvattaa lastaan kuin se ettei ikinä ole kokenut tuota kaikkea ja kärsii lapsettomuudesta.
        Jos on jo ennestään lapsi tai lapsia ja on kokenut tuon kaiken niin ei silloin ole mikään LAPSETON, voitaisiin korkeintaan puhua jostain toisen asteen hedelmättömyydestä, mutta ei missään tapauksessa kyse ole LAPSETTOMUUDESTA.

        Tarkoitan nyt sellaisia, jotka on muut lapset saaneet helposti ja nyt on sitten vaikeuksia tullut. Eivät he voi käsittää sitä tuskaa mitä on oikeasti LAPSETTOMILLA!

        Kuten sanoin tuossa alussa, niin haaveenani olisi suurperhe. Ja jos nyt koskaan saamme lasta hedelmöityshoidoilla ja saan yhden lapsen, niin osaisin arvostaa ja olla edes siitä tyytyväinen. Ja vaikka haluaisin lisää lapsia ja joutuisin käymään lisää rankkoja hoitoja läpi, niin kyse ei olisi enää lapsettomuudesta, koska minulla olisi jo lapsi. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
        Se ei olisi mikään katastrofi jos hoidot ei silloin onnistuisi, kun olen edes kerran saanut kokea tuon ihmeen. Oikeasti lapsettomat saavat kamppailla paljon suurempien tuskan tunteiden kanssa. Pelko siitä, ettei ikinä elämässään saa kokea tuota kaikkea, pelko siitä että jäädään vaan kahdestaan.
        Olkaa siis onnellisia te joilla on ennestään lapsia. Teillä ei ole mitään menetettävää.
        Älkää puhuko siis kohdallanne lapsettomuudesta, koska ette tiedä mitä lapsettomuus todella on.

        asia on mitä kirjoitat.
        Mielestäni on todella tuskallista katsoa puolisonsakin tuskaa täys lapsettomuudesta, enkä ainakaan itse voisi vaatia kumppaniani edes jäämään täysin lapsettomaan suhteeseen.
        Meidän parisuhteessa kuitenkin lapsen saaminen on niin keskeinen yhteinen tavoite.

        Itselleni olin jo lapsettomuuden jotenkin hyväksynyt, kun kumppani vasta alkoi kunnolla tunnetasolla reagoimaan koko asiaan.
        Nyt onneksi tilanne on muuttumassa, kun on vauva tulossa.
        Meille kyllä riittää tämä yksikin ja parisuhteen kannalta tilanne muuttuu täysin toiseksi.

        Kyllä nyt voin jo ihan varmasti sanoa, että jos toista yritämme niin paineet hoidoissa ovat ihan toista luokkaa, kuin tämän ensimmäisen kohdalla.
        Sitä on ehkä niiden vaikea käsittää, jotka eivät ole primaari lapsettomuutta koskaan kokeneet.

        Toisaalta lapsettomuuskriisi ei ole vaikein asia jonka olen kohdannut ja siinä mielessä koen olevani etuoikeutettu että yleensä pääsen koko asiaa yrittämään.


    • ....

      Primaari ja sekundaari lapsettomuus eroavat toisistaan niin suuresti, ettei niitä ole mitään syytä koettaa vertailla tai asettaa toista jotenkin "oikeammaksi" tai "tärkeämmäksi" ongelmaksi.

      Lapsettomuus tosiaan määritellään niin, ettei raskaus ole alkanut vuoden yrittämisen jälkeen, siinä mielessä myös sekundaari lapsettomuus on todella lapsettomuutta. Ja samanlaisia hoitojahan molempiin tilanteisiin annetaan.

      Primaari lapsettomuus on kuitenkin henkisesti täysin erilainen asia, kuin sekundääri lapsettomuus. Me primaaristi lapsettomat emme ole ÄITEJÄ. Emme ole saaneet kokea sitä, mitä on kantaa lasta sisällään, mitä on olla ÄITI. Meillä saattaa olla suvun paineet niskassa, isovanhemmat odottavat ja toivovat lapsenlapsia jne. Koko suvun jatkuminen saattaa olla kiinni siitä, saako joku lapsia vai ei. Meistä saatetaan puhua pahaa selän takana, koska ajatellaan, että olemme niin itsekkäitä, että emme halua TEHDÄ lapsia, että ura on meille tärkeämpää tms. kun emme halua puhua lapsettomuutemme syistä kaikille.

      Itsensä kokee väkisin jotenkin vaillinaiseksi, epäkelvoksi, kun ei saa lasta aikaiseksi vaikka kuinka haluaisi. Ja ajatus elämästä vanhana ilman yhtään lasta kuulostaa niin tuskalliselta, ettei sitä uskalla edes ajatella.

      Täytyy myöntää, että en itsekään primaaristi lapsettomana ymmärrä sekundaaristi lapsettoman TUSKAA. Itse olisin ikionnellinen, jos saisin sen yhdenkin lapsen. Jos saisin kokea sen, miltä tuntuu olla ÄITI. On todella vaikeaa kuvitella, että tuntisin TUSKAA siitä, etten saa toista tai kolmatta lasta. Voisin olla siitä surullinen, mutta tosiaan osaisin kyllä olla onnellinen ihan sitä ainokaisestakin lapsesta. Jos sellaisen joskus saisin.

    • jätin ylläpitoon viestiä

      Jätin ylläpitoon palautetta, jossa pyysin meille sekundaarisesti lapsettomille omaa palstaa nimellä "hedelmättömyyshoidot". Siellä voidaan keskustella esim. IVF-hoidoista, lääkkeistä yms. ärsyttämättä primaaristi lapsettomia.

      • koska

        sellaiset, joilla on jo lapsia ei kuulu lapsettomuus-palstalle, koska ei heillä mitään lapsettomuusongelmaa ole.
        Vaan tosiaan sekundäärinen hedelmättömyysongelma.
        Parempi nimi tuolle uudelle palstalle olisi
        "lapselliset lapsettomat" tai "lapsellisten hedelmättömyyshoidot"


      • käyppäs katsomassa
        koska kirjoitti:

        sellaiset, joilla on jo lapsia ei kuulu lapsettomuus-palstalle, koska ei heillä mitään lapsettomuusongelmaa ole.
        Vaan tosiaan sekundäärinen hedelmättömyysongelma.
        Parempi nimi tuolle uudelle palstalle olisi
        "lapselliset lapsettomat" tai "lapsellisten hedelmättömyyshoidot"

        Kyllä se "hedelmättömyyshoidot" on ok nimi. Osaatte pysyä poissa palstalta.
        Aika jännää, miten täällä, kun rekisteröitymis pakkoa ei ole, itketään näin turhista asioista. Mutta esim. verkkoklinikka, kun on pakko rekisteröityä. Siellä hoitoon liittyvät kokemukset jaetaan sulassa sovussa, oli lapsia ennestään tai ei.. kaikki kavereita keskenään.


      • katsomassa
        käyppäs katsomassa kirjoitti:

        Kyllä se "hedelmättömyyshoidot" on ok nimi. Osaatte pysyä poissa palstalta.
        Aika jännää, miten täällä, kun rekisteröitymis pakkoa ei ole, itketään näin turhista asioista. Mutta esim. verkkoklinikka, kun on pakko rekisteröityä. Siellä hoitoon liittyvät kokemukset jaetaan sulassa sovussa, oli lapsia ennestään tai ei.. kaikki kavereita keskenään.

        kaksplussan lapsettomuuspalstalla on ketju:
        sekundäärisesti lapsettomat.
        Ei ole ihmekään, että primaarisesti lapsettomia ärsyttää sekundojen valitus.


      • taitstelukenttä ei kiinnosta
        katsomassa kirjoitti:

        kaksplussan lapsettomuuspalstalla on ketju:
        sekundäärisesti lapsettomat.
        Ei ole ihmekään, että primaarisesti lapsettomia ärsyttää sekundojen valitus.

        Mikäli siellä on myös niin jakaantunut porukka, koen kuuluvani verkkoklinikan lapsettomuuspalstalle(kunnes tänne saadaan palsta "hedelmöityshoidot". Kaksplussan taistelukenttä ei siis kiinnosta. Verkkoklinikan palstalla sekä sekundaarisesti että primaarisesti lapsettomat osaa keskustella hoidosta asiallisesti sulassa sovussa hyvässä hengessä.


      • Tertiäärilapseton
        katsomassa kirjoitti:

        kaksplussan lapsettomuuspalstalla on ketju:
        sekundäärisesti lapsettomat.
        Ei ole ihmekään, että primaarisesti lapsettomia ärsyttää sekundojen valitus.

        Kysymys aloittajalle: miksi menit lukemaan Kaks plussan lapsettomuus-palastalla olevaa viestiketjua, jonka otsikkona oli aivan selkeästi "sekundäärinen lapsettomuus". Sehän ei sinua kosketa.

        En usko, että oma palsta sekundäärisille tätä ongelmaa ratkaisee. AP kävisi varmaan sielläkin kurkkimassa sekundaluokan lapsettomien mietteitä. Pääseepä sitten moittimaan meitä, joiden ei pitäsi/saisi tuntea surua tai tuskaa.


    • miettimisen aihetta

      Kun lukee tämän palstan viestejä, niin yksi 99% viesteistä koskee jotain lääkeainetta, verikoetta, sumuttelua, hoitojen oireita, eri hoitomuotoja tai hoitopaikkoja. Jotain niihin liittyviä kysymyksiä/kokemuksia.

      Ihmettelen, että miten ne kysymykset tai noi vastaukset liittyy siihen, onko vastaaja (tai kysyjä) primaarisesti vai sekundaarisesti lapseton?
      Valtaosan viesteistä kun ei edes käy selville, onko henkilöllä jo lapsi vai ei.

      Eli oletteko primaarisesti lapsettomat niin kateellisia niille, joilla on jo lapsi, ettei he teidän mielestä sovi vastaamaan johonkin kysymykseen, joita alla on esitetty (otettu palstalta)? Ihmettelen, miten joku voi toisen onnesta olla kateellinen... =(

      Paino ja lääkitys hoidossa?
      Prolaktiini- verikokeesta?
      Clomifen ja ovulaatiotesti?
      Hoitoon menijät kertokaa?
      Koeputkihedelmöitys
      Menopur?
      Lääkekatosta

      Vastaavia aiheita on useita. Kuinka moni vastaaja tai kysyjä on kertonut "minulla on jo yksi lapsi" tai "olen primaarisesti lapseton". Ei kukaan.

      Nyt kun tänne tulee (jos tulee) hedelmöityspalsta, niin samat asiat puidaan molemmilla palstoilla, koska täällä ei todellakan pahemmin ole mitään "Byhyy, minulla on lapsi ja toista ei ole tullut" viestejä.

    • lapseton.,.

      Ei sulle eole tullut mieleen että me lapsellisetkin olemme joskus olleet lapsettomia?

      Me mieheni kanssa saimma kuukausi sitten lapsen 10 vuoden yrittämisen jälkeen. Olimme aina haaveilleet suuresta perheestä mutta nyt alkaa olla ikää niin paljon että kiirettä pitää pitää jos meinasi.

      Kyllä minä en odota vuotta pidempään uutta raskautta vaan oli puhe jo polilla että voimme hakeutua sinne jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen tämän vauvan synnyttyä. Mutta vuoden odotan silti jos ei luomuna onnistu vieläkään.

      Eli sinun mielestä pitää nyt vaan tyytyä tähän. Tottakai riittää ja olen onnellinen tästä yhdestäkin mutta kaiken kokemani jälkeen ei kai minun pakko tähän ole tyytyä. Se ei ole keneltäkään pois jos haluamme yrittää.

      Meille lapsettomuudesta kärsiville ei kai syntyisikään montaa lasta jos yhden jälkeen ei ole enää oikeutettu hoitoihin. Monet tekee 5 vuoden sisällä luomuna peräti 4 lasta, mekö saisimme vain mahdollisuuden kerran 5 vuoteen? Niinkö sen ajattelit.

      Olen tyytyväinen, suorastaan onnellinen niinkuin kehotitkin, tähän yhteenkin! Mutta mikään ei estä minua haluamasta jos niikseen mutta se ei muille kuulu, menemme hoitoihin jos ei tärppää ja se ei ole sinulta pois!!!!

    • sekundääri

      että mua ärsyttää tommoset lässyttäjät!!Hanki apua JOOKO?

    • ex-sek lapseton

      eihän se sinulta ole pois. Jos sinä et tule hoidoilla edes kerran raskaaksi mutta joku toinen voi saada kaksi tai kolme niin miksi siitä äksyilet? Kadehdi ennemmin noita luomuraskautujia, jotka ihan ilmaiseksi pykää viisi-kuusi lasta.

      Itse aloin yrittää toista lasta tosiaan vuoden päästä kun ensimmäinen oli syntynyt. Ja yritystä kestikin sitten kuusi vuotta. Että sellaista. Olisin halunnut kolmannenkin ja se olisi ollut mahdollista mutta ukko piti meitä jo liian vanhoina, mitä ei olisi oltu jos olisi tärpännyt vuoden päästä.

      Miksi muiden pitäisi tyytyä yhteen kun sinä et halua tyytyä olemaan lapseton? Asenteesi on naurettava. Lääketiede mahdollistaa sen ettei sinunkaan tarvitse tyytyä osaasi. Se on ihan tahdosta ja tuurista kiinni.

      • Tiinuli..

        Kai minäkin kuulun tuohon sekudääriryhmään kuin ensimmäinen lapsi kuoli. Sain kuitenkin olla äiti. En jaksa olla katkeria tuttaville joilla on lapsia ja lisää haaveilevat. Kaverillani oli useita keskenmenoja ja nyt kolme lasta. Vanhin lapsista osaa jo puhua ja kyyneleet tuli silmiin, kun äänet kuuliin. Olin niin onnellinen hänen puolestaan.

        Ole vaikka katkera niille joille luomusti pukkaa ja paljon. Tutuntulla jo viisi lasta joista 2kpl huostassa. Välillä tuntuu etteikö nyt jo riittäisi hänelle ja voisi keskittyä pitämään huolta nykyisistä lapsista. Vauvat vaan on ihania. Mutta hyviä pointteja täällä...Ovatko vauvat ihania? Vai huomia, mitä jo pullottava maha aiheuttaa.

        Minä koen, että lapset ovat ihanampia kehittyessään, kun he alkavat oivaltaa ja oppia kaikenlaista. Haluan vauvan ja lapsen nimeen omaan itseni takia. Haluan perheen. En halua esitellä mahaa tai vauvaa ja saada huomiota. Toki ilo jaetaan muiden kanssa, jos tämä ilo meille vielä suodaan. Meni aiheen virestää..juu


    • maritsella

      kärsin sitten mielestäsi lapsettomuudesta tai en, suru on silti todellinen. meillä esikoinen 3,5v ja toinen ollut haaveissa jo pitkään. ykkönen tuli helposti - kakkonen ei ota tullakseen. kiitän Jumalaa joka päivä lapsestani, mutta suru kahdesta keskenmenosta ja "toislapsettomuudesta" on silti todellinen. myös lapseni kaipaa kovasti sisarrusta ja kyselee miksi hänelle ei tule siskoa... se ei ainakaan vähennä suruani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe