Tekemistä ja viihdykettä

mäyräkoiralle?

Hei. Minulle on tulossa kevään aikana ensimmäinen koirani, pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira.

Asun yksin kerrostalossa ja käyn töissä. Koira jää siis useimmiten yksin kotiin työpäivän pituisiksi ajoiksi. Minkälaisia viihdykkeitä koiralle voisi keksiä? Kannattaako jättää radio auki?
Entäs luut ja sen sellaiset? Makupala piiloon pyyhkeen sisään jne?

Lisäksi kysyisin, että minkäikäisenä koira jaksaa kävellä pitkiä lenkkejä? Ja kuinka pitkistä lenkeistä mäykky ylipäätään selviytyy? Uskallanko lähteä koiran kanssa esim. 25 kilometrin lenkille?

Ihan kaikki vinkit ovat tervetulleita!

16

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiran kaveri

      Hei,

      en usko, että radio on koiralle ilosta. Sen sijaan lateksista tehdyt lelut(esim. jätti kissat, pallot, leikkiluut...).
      Jos et halua joka paikkaa täyteen pissaa, suosittelen, laittamaan nurkiin ja kaikkiin kulmiin sanomalehtiä, että pentu tekissi tarpeensa niille, silläaikaa kun olet poissa.
      pureskeluun auttaa se, että annat luita jonnekkin lähelle koppia/pesää(varoitan silti että mäyräkoirat syövät kaikki pesät ja peitot jotka ovat pehmeitä ja helppoja käsitellä. Mutta kyllä silti niillä täytyy silloin tällöin olla jotain pehmeää. ehkä voisi kokeilla omille koirille sitä puremisen esto ainetta ;D)
      jotta pentu saa/löytää ne helposti. Myös lateksista tehdyt(huom! lateks on "mailman kestävintä kumia". ota huomioon silti ettei mikään kestä ikuyisesti.)
      "kammat". kamman on tarkoitettu juuri pemnnuille joiden ikenet ovat kehittymässä ja kutiavat helposti. ulkonäöltään ne ovat aivan oikeiden kampojen näköisiä.
      "Makupala piiloon pyyhkeen sisään jne?" no...
      en ole kokeillut mutta tiedän samantyylisiä leluja joissa on kumisi palloja joiden sisällä on namu. pentu pyörittää ja kierättää palloa kunnes namu tulee ulos. jos laitat nbamun pyyhkeen sisään,m uskon, että pyyhe on rikkinäinen kun tulet kotiin.

      toivottavasti siitä oli apua
      ja onnea uudelle perheen jäsenelle, sitten kun se tulee!

      • ap. kirjoittaja

        Varmasti on iso apu vinkeistäsi, tuhannet kiitokset! Noista kammoista en ollut kuullutkaan ennen, hieno idea!

        Mulla ei tosiaan ole ollut koiraa ennen (vaikka olen useiden luottohoitotäti ollutkin), ja vähän pelkään kysellä tyhmiä...

        Menen huomenna koiratarvikeostoksille, josko se vähän lievittäisi tätä odotuksen tuskaa :)


      • Rhanna
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Varmasti on iso apu vinkeistäsi, tuhannet kiitokset! Noista kammoista en ollut kuullutkaan ennen, hieno idea!

        Mulla ei tosiaan ole ollut koiraa ennen (vaikka olen useiden luottohoitotäti ollutkin), ja vähän pelkään kysellä tyhmiä...

        Menen huomenna koiratarvikeostoksille, josko se vähän lievittäisi tätä odotuksen tuskaa :)

        Oma karkkarimäykkyni on nyt n.1½ vuotias ja ainakin minun koirani kasvattaja suositteli jättämään radion auki päiväksi (ja muulloinkin kun olen kotoa poissa, esim. kaupassa tms) ollessani töissä, sillä ainakin kerrostalossa rappukäytävästä kuuluu päivän aikana monia ääniä ja radiosta kuuluvat äänet ja musiikki jättävät niitä alleen. Luita en koskaan jätä koiralleni kun se on yksin, ihan turvallisuus syistä.


    • yksin ollessa

      niin, kaksipiippuinen juttu... toisaaltaan, pennulla riittää virtaa ja puhtia, ja toisaaltaan, pitäisi oppia, että omistajaa odotellaan rauhallisesti lepäillen yksinollessa. vaikea sanoa, sen kyllä sitten huomaat pennustasi. jotkut innostuvat liikaa ylimääräisistä virikkeista, tuhoten adrenaliininsa huumassa koko huushollin ja pelkät puruluut ovat silloin kylliksi. mutta toiset tyytyvät vain virikkeisiin, tuhoamatta muuta. ainakin antaisin neuvon, että kannattaa rajata koiran tila vain yhden huoneen kokoiseksi aina yksin ollessa. lisäksi mäykyt tykkäävät kaikenlaisista "raastamis"-jutuista. esim. itse laitan mäykylleni pieniä herkkupaloja, vaikkapa kuivattua keuhkoa tai siankorvan pikku-paloja t-paitaan tehtyjen solmujen sisälle.pientä pentua lenkitetään vain pikku pyrähdyksiä, sitten yli puoli vuotiaana pikku-hiljaa lisätään matkaa. tuo 25 km kuulostaa kyllä aika pitkältä mäykylle... meillä on 2 vee mäykky ja 5 kk pienpystykorva, ja se pienpystykorva jaksaa mennä jo nyt pidempiää lenkkejä kuin mäykkymme. tosin nämä ilmat eivät ole kovin mäykky-silkkitassumme mieleen. kylmää, märkää...

      • ap. kirjoittaja

        sekä Rhannalle vastauksista!

        Niin, joka paikassa vaan toitotetaan, että mäykky jaksaa liikkua ja todennäköisesti enemmän kuin omistajansa... Ei se 25 kilsaa mikään normaali lenkki minullekaan ole, mutta toisinaan tulee vetäistyä.

        Kävin tänään ostamassa tarvikkeita, ja katselen sitten että mikä riittää. Ostin yhden pienen pentuKongin, jonne saa makupalan sisään. Tuo t-paitavinkkisi on hyvä, kiitos siitä!

        Mulla on kaksio, jossa on keittokomero. Käytännössä tilan rajaaminen tarkoittaisi, ettei koira pääsisi makkariin eikä kylppäriin, mutta se ei toimi siinä mielessä, että koiran sänky tulee makuuhuoneeseen. Tai niin olen alustavasti ajatellut... Voisi sen toisaalta sijoittaa eteiseenkin.


      • koiran ehdoilla
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        sekä Rhannalle vastauksista!

        Niin, joka paikassa vaan toitotetaan, että mäykky jaksaa liikkua ja todennäköisesti enemmän kuin omistajansa... Ei se 25 kilsaa mikään normaali lenkki minullekaan ole, mutta toisinaan tulee vetäistyä.

        Kävin tänään ostamassa tarvikkeita, ja katselen sitten että mikä riittää. Ostin yhden pienen pentuKongin, jonne saa makupalan sisään. Tuo t-paitavinkkisi on hyvä, kiitos siitä!

        Mulla on kaksio, jossa on keittokomero. Käytännössä tilan rajaaminen tarkoittaisi, ettei koira pääsisi makkariin eikä kylppäriin, mutta se ei toimi siinä mielessä, että koiran sänky tulee makuuhuoneeseen. Tai niin olen alustavasti ajatellut... Voisi sen toisaalta sijoittaa eteiseenkin.

        voithan toki joskus mennäkin sen 25 km lenkin, kunhan koira on kasvanut aikuiseksi. varaudu kuitenkin kantamaan aina välillä mäykkyäsi noin pitkän lenkin aikana. lisäksi on hyvä muistaa, etteivät tuollaiset 25 km lenkit "kylmiltään" tee hyvää sen enmpää koirallesi kuin itsellesikään. harrastakaa liikuntaa usein, välillä pidempi, välillä lyhyempi lenkki. meillä on koirilla kaksi petipaikkaa; yksi makuuhuoneessa, ja yksi huoneessa, jossa viettävät aikansa yksin ollessaan. täytyy muuten sanoa, että on jotenkin mukavempi jättää koirat yksin kotiin päiviksi, kun niitä on kaksi. niillä on sentään toisistaan seuraa pitkän päivän (4-6 h) aikana. onnea sinulle uudesta koirastasi.


      • koiran kaveri

        siitä t-paidasta...

        eikö t-paita ole kolmen käyttökerran jälkeen niin risa ettei sitä voi käyttää?
        meidän koirilla ainakin kävisi niin.
        (2 lk mäykkyä=> 4-5-vuotias ja 2-3-vuotias)


      • ap. kirjoittaja
        koiran kaveri kirjoitti:

        siitä t-paidasta...

        eikö t-paita ole kolmen käyttökerran jälkeen niin risa ettei sitä voi käyttää?
        meidän koirilla ainakin kävisi niin.
        (2 lk mäykkyä=> 4-5-vuotias ja 2-3-vuotias)

        on tarkoituskin? Eli ettei mitään käyttöpaitoja koiralle, vaan sellaiset, jotka muutenkin joutaisivat matonkuteiksi?

        Mulla on sellaisia onneksi vino pino olemassa.


      • arveluttaisi
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        on tarkoituskin? Eli ettei mitään käyttöpaitoja koiralle, vaan sellaiset, jotka muutenkin joutaisivat matonkuteiksi?

        Mulla on sellaisia onneksi vino pino olemassa.

        antaa koiralleni leluksi ja revittäväksi edes vanhoja ja rikkinäisiä vaatteitani. Mistä se koirapolo sitten tietää, jos joskus on vaikka joku vaate tippunut vahingossa lattialle, että tuo onkin nyt sellainen vaate, mitä ei saa repiä?! Ainakaan koiraa ei voi sitten rangaista, jos se joskus erehtyy leikkimään sellaisella vaatteella, mitä ei ole sille tarkoitettu...


      • kokemuss
        arveluttaisi kirjoitti:

        antaa koiralleni leluksi ja revittäväksi edes vanhoja ja rikkinäisiä vaatteitani. Mistä se koirapolo sitten tietää, jos joskus on vaikka joku vaate tippunut vahingossa lattialle, että tuo onkin nyt sellainen vaate, mitä ei saa repiä?! Ainakaan koiraa ei voi sitten rangaista, jos se joskus erehtyy leikkimään sellaisella vaatteella, mitä ei ole sille tarkoitettu...

        kyllä meillä oli aina aika-ajoin tuollainen t-paita johon oli laitettu solmujen sisälle herkkupaloja. koskaan ei koira edes yrittänyt ottaa käsittelyynsä muita paitoja. meidän pkk-mäykyllä kyllä kesti sama t-paita hyvin, muutamia pikkureikiä lukuunottamatta sen vuoden, minkä tuo pahin pentuvaihe kesti. no, koiratkin ovat yksilöitä, jopa tuon raatelu-intonsa suhteen. vain kokeilemalla tietää. sitäpaitsi, vanhojen t-paitojen tuhoaminen tulee taatusti halvemmaksi kuin huonekalujen tuhoaminen. jotain puuhaa se pentu kuitenkin tarvitsee.


    • pahvirullista ja laatikoista

      saa tehtyä viihdykettä koiralle. Niihin laitetaan sisälle nappuloita, porkkanan paloja tai muuta koiran herkkua. Etenkin vessapaperirullat ja kananmunakennot on meillä suosiossa. Haastetta voi lisätä laittamalla namin ensin sanomalehtipaperin sisälle ja sen mytyn vielä pahvilaatikon tai -rullan sisälle. Sellaisia solmuluita en ainakaan uskaltaisi jättää koiralle, kun se jää yksikseen. Mäykky saa purtua solmun irti luun päästä ja saattaa nielaista sen ja tukehtua. Nuo pahvijutut on meillä suosittuja. Ainoa haitta on, että roskat pitää sitten siivota, kun itse tulee kotiin:) Kirpparilta kannattaa myös alkaa ostelemaan halpoja pehmoleluja, niiden suolistaminen on mäykkyjen lempipuuhaa. Tosin silmät ja nenät kannattaa irrottaa jo valmiiksi, jotta koira ei syö niitä...

      • x x x

        Lateksileluja kehutaan kestäviksi, mutta ainakin meillä ne revitään 10 minuutissa hajalle ja syödään palasetkin, jos ei ehdi väliin. En siis niitä suosittele (olkoonkin, ettei aivan pentu niitä ehkä vielä hajalle saa). Ennemmin sitten vaikka vessa- tai talosupaperirullia, joiden sisälle piilotetaan nameja tai tarpeeksi kestävä kongi.


      • ap. kirjoittaja
        x x x kirjoitti:

        Lateksileluja kehutaan kestäviksi, mutta ainakin meillä ne revitään 10 minuutissa hajalle ja syödään palasetkin, jos ei ehdi väliin. En siis niitä suosittele (olkoonkin, ettei aivan pentu niitä ehkä vielä hajalle saa). Ennemmin sitten vaikka vessa- tai talosupaperirullia, joiden sisälle piilotetaan nameja tai tarpeeksi kestävä kongi.

        minullekin suositeltiin. Niitähän on iso valikoima erilaisia. Alkuun ostin yhden pennuille tarkoitetun ja sitten jatkossa hankin niitä isompia, jos koira niistä jaksaa innostua.

        Mä vähän arastelen noita pahvijuttuja sotkun takia, mutta saa nähdä.


      • sama täällä
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        minullekin suositeltiin. Niitähän on iso valikoima erilaisia. Alkuun ostin yhden pennuille tarkoitetun ja sitten jatkossa hankin niitä isompia, jos koira niistä jaksaa innostua.

        Mä vähän arastelen noita pahvijuttuja sotkun takia, mutta saa nähdä.

        muakin hieman arveluttaisi nuo pahvirullat,mitäs, jos pentu innostuukin syömään silput!?


      • ei ole koskaan
        x x x kirjoitti:

        Lateksileluja kehutaan kestäviksi, mutta ainakin meillä ne revitään 10 minuutissa hajalle ja syödään palasetkin, jos ei ehdi väliin. En siis niitä suosittele (olkoonkin, ettei aivan pentu niitä ehkä vielä hajalle saa). Ennemmin sitten vaikka vessa- tai talosupaperirullia, joiden sisälle piilotetaan nameja tai tarpeeksi kestävä kongi.

        kelvanneet vinkuvat lelut. kun taas pienpystis on aivan hulluna niihin.


    • kotonakin

      Minulla on kk-mäyräkoiran pentu,nyt noin 3kk vanha.Kun nuksu(koiran nimi)on yksin kotona,se asustelee n.2m*3m kokoisessa pesuhuoneen eteisessä,oviaukossa on sellainen teräsverkkoeste,josta pääsee hyvin itse yli,mutta nuksu ei,näkee kuitenkin muihin huoneisiin.Lelut ovat lapselle tärkeitä,mieluisimmiksi on osoittautunut tyhjät maitopurkit,talouspaperin pahvihylsyt,savustetut siankorvat.Tietysti pitää olla paikka tarpeita varten,sanomalehti jossain nurkassa.Luin nuita muitten vastauksia kysymykseesi,joku pelkäsi pennun syövän pahvia,se on turha pelko se saa siitä vain kuituja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe