Mcl ja Acl poikki, kokemuksia?

Ninnuli81

Onko kellään kokemuksia että olis polvesta katkenneet molemmat sekä mcl ja acl? Itselläni on tämä tilanne, viisi viikkoa sitten lasketellessa pärähti polvi sitten oikein kunnolla rikki eli mcl ja acl poikki ja nivelkapseli repesi. Nyt lääkäri määräs fysioterapiaan että saadaan jalka liikkuvaksi kun on aika lailla jäykäksi vetänyt, ennen ei voida kuulemma sitä eturistisidettä leikata. Jos löytyy kohtalotovereita niin olis kiva keskustella.

7

6431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokujokuvaan

juu pari vuotta sitten keväällä sama juttu(ei kylläkään lasketellessa) ja polvi leikattiin viisi viikkoa turmasta( polvessa ja sääriluussa muutamia murtumia). jalka oli tosi jäykkä leikkauksen jälkeen(taipui vain n.20 astetta) ja kepeillä käpyttelin n1½ kk. fysioterapiassa kävin vuoden ja sairaslomaa oli 8kk. vieläkään ei ole jalka kunnossa taipuu kyllä jo 140 astetta, mutta juokseminen on hankalaa ja kyykkyyn ei pääse saatikka olla polvillaan. töissä kyllä käyn, mutta sairaslomalla silloin tällöin kun tuo koipi tahtoo kipeytyä. niin että näin meillä

• tapaturma

acl mennyt poikki ja kaksi leikkausta takana. ensimmäinen leikkaus tehtiin ns. vanhalla menetelmällä joskus 90-luvulla ja sitten liitokset hajosi 3 vuotta sitten. kävin lääkärillä joka oli sitä mieltä ettei uusinta leikkaukees tarvetta!!!!
      Onneksi sain itseni Ari Majolan vastaanotolle joka sanoin että ilman muuta leikataan. nyt vuosi leikkauksesta olen 85% parantunut ja loput prosentit johtuu omasta laiskuudesta. Kaikkea voin tehdä ja kertaakaan en ole kärsinyt säryistä yms. en tiedä missä päin asustelet mutta katso että sinulla on oikeasti hyvä lääkäri.

• eturistiside

Reilu vuosi sitten talvella katkesi eturistiside tapaturmasesti vääntövammana.
      Leikattiin n. 4 viikkoa tapaturmasta.
      Kaikki meni hyvin, kunnes tulehdus pääsi valloilleen polven sisällä. Kaiken kaikkiaan kävelin sauvoilla 11 viikkoa ja nyt polvi on jouduttu operoimaan uudelleen. Sairauslomalla olen ollut 13 kk.
      Onneksi kuitenkin itse aktiivisesti liikkumalla sain polven stabiliteetin ja kordinaation takaisin ennen tätä toista leikkausta. Mitä nyt sitten tapahtuu, ken tietää..
      Mutta pidä siis huoli, että alat kuntouttamaan polvea heti kun mahdollista.

• Taru1980

Itselläni vääntyi jalka työtapaturmassa ennen joulua ja rytäkässä acl ja mcl katkesivat sekä kierukka ja nivelkapseli vaurioituivat. Ensi viikolla olisi aika yksityiselle acl-korjaus leikkaukseen. Kovasti on pitänyt treenata reisilihasta ja taivutella polvea. Nyt menee jopa suoraksi ja taipuu reilut 90 astetta. Tapaturman jälkeen polvi oli viikkokausia jäykistynyt samaan lievään koukkuasentoon mutta pikku hiljaa treenaamalla on oikenemaan ja koukistumaan päin suht normaalisti.. Kipua ei onneksi ole hirveästi ollut, mitä nyt kovien taivutusharjoittelujen jälkeen.

• Acl ja mcl

Vuosi sitten rinteessä kaatuessa katkesi eturistiside ja sisäsivuside (MCL) repesi. Mulle kukaan ei kertonut, että kun molemmat sekä ACL että MCL ovat revenneet, polvi on saatava liikkuvaksi ennen ACLlän korjausleikkausta ja ongelmiahan siitä syntyi. Hirveät kivut leikkauksen jälkeen, ei toivoakaan jumppaamisesta. Polveen muodostui artrofibroosi eli polvi oli täynnä arpikudosta ja taipui vain 10-30 astetta. Eka ortopedi meinasi tehdä narkoosimanipulaation, mutta siihen ei kannata sitten missään tapauksessa suostua, koska siinä nukutuksessa polvi väännetään väkisin koukkuun niin että arpikudossidokset katkeaa polven sisällä tai siis repeävät ja paljon muutakin voi revetä samalla siis sellaista joka on vielä tässä vaiheessa ehjää... joten ei kannata suostua. Polven putsaus tähystyksellä on paljon parempi vaihtoehto ja se tehtiin myös onneksi minulle koska MUAan en suostunut. Polvi ei ole edelleenkään ihan kunnossa, mutta taipuu niinkuin toinenkin ja voin olla polvillani. Kuntoutus jatkuu yhä ja vuosi on jo hujahtanut fysioterapiassa. Tsemppiä vaan kaikille samojen ongelmien kanssa pyöriville!

• Leikelty

Itsellä oikeasta polvesta korjattiin molemmat acl ja mcl viikko sitten leikkaamalla.. paraneminen on minun kohdallani ainakin ollut nopeaa, polvi alkaa taipua sallitun 0-20 astetta helposti ja ilman kipuja. Keppejä täytyy pitää 3vk jonka jälkeen 60asteen ortoosi ja vapaa varaus 3vk..

• toinen leikelty
        Leikelty kirjoitti:

Itsellä oikeasta polvesta korjattiin molemmat acl ja mcl viikko sitten leikkaamalla.. paraneminen on minun kohdallani ainakin ollut nopeaa, polvi alkaa taipua sallitun 0-20 astetta helposti ja ilman kipuja. Keppejä täytyy pitää 3vk jonka jälkeen 60asteen ortoosi ja vapaa varaus 3vk..

Minulla 10.10.09 leikattiin polvi, syyskuussa vasen polvi rutisi futista pelatessa.. Eturistiside poikki ja ulommainen kierukka raksahteli, siinä mielessä ikävä että vetäisi polven lukkoasentoon tuo kierukka ja liikkuvuus oli olematon ennen leikkausta / lääkäri suositteli etten treenaa jalkaa mitenkään ennen leikkausta. Leikkauksessa tehtiin uusi eturistiside lumpiojänteestä ja kierukasta saatiin säilytettyä 40%. Leikkauksen jälkeen minullakin oli tosi kipeät ja arat oltavat jalan kanssa ja kaikenlainen ylhäällä oleminen huippasi kovasti niin tuli sitten sängyllä oltua siinä ensimmäinen viikko lähes kokonaan.

Eilen tuli leikkauksesta 5vk ja nyt jalka ojenee suht suoraksi, turvotus estää täydellisen suoristumisen. Jalan koukkuun laittaminen on myöskin alkanut nyt viimeisen viikon aikana parantua pikkuhiljaa, istuminen rupeaa jo onnistumaan suht hyvin ja taipuisiko semmoiset 60 astetta tällä hetkellä.. Tavoitteeksi on laitettu, että joulukuun alkupuolella pääsisin sisätiloissa kävelemään ilman keppejä ja toivottavasti tuo onnistuu, ihan lupaavalle vaikuttaa tällä hetkellä. Kaikki alkaa päivä päivältä paremmalle tuntua ja reisilihas voimistua pikkuhiljaa, sekin oli ihan teillä tietymättömillä ensimmäiset 4vk kun tosiaan ennen leikkaustakaan 3vk ei tullut koko reittä treenattua/tehtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe