hihaton puku kirkossa?

iidaliina82

saako suomessa kirkossa olla olkaimeton hääpuku ilman mitään huivia joka peittäs olkapäät?

onko jotain sääntöä tai yleistä paheksumista jos olkaimettomassa kirkossa?

(olen ev.lut.)

2

1151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anskutin_89

Olipas vaikeaa keksiä otsikkoa... Toisaalta saa, toisaalta ei. Ensiksi pieni lainaus ev-lut kirkon sivuilta: "Kirkossa vihittäessä on hyvä kunnioittaa tilaisuutta jumalanpalveluksena ja esimerkiksi hihattoman leningin kanssa on hyvä pitää jakkua." Sitten tulee tämä seurakuntakohtainen vaihtelu. Toisissa kirkoissa ei ole mitään väliä, toisissa hyvinkin tarkkaa.

Asiaa voi tietysti ajatella ihan järjellä. Kirkko ei ole sellainen paikka eikä jumalanpalvelusluonteinen vihkiminen sellainen tilaisuus, johon mennään esittelemään rintavarustusta. Paljastavalla yläosalla on tietty viesti. Onko se viesti, jonka haluat antaa häissäsi?

Sääntö siis on muodossa "on hyvä", ei "on pakko". Siitä voi vetää omat johtopäätökset. Paheksunnan yleisyydestä en tiedä. Itse kyllä jossain määrin paheksun, kun jollakulla kirkossa on päällä avoselkäinen halterneck-puku, jonka etuosasta näkyy "tissivako" aika perusteellisesti. Muiden ajatuksista en tietenkään tiedä. Moni pitää etikettivirheenä.

Henkilökohtaisesti en usko, että pukeutumisessa nimenomaan olkapäät on se the juttu, vaan suht peittävä kokonaisvaikutelma. Jos on vaikka pitkähihainen off-shoulder-puku melko säädyllisellä etuosan leikkauksella, en usko kenelläkään olevan valittamista. Eikä olkapäiden peittäminen taida riittää, jos kaikista muista suunnista näkyy kaikki.

Lyhyesti sanottuna: suosittelen huivia tms.

• ihan käytännön

juttu, varsinkin talvisaikaan kirkot voivat olla aika viileitä (esim. jumalanpalveluksissa ihmiset yleensä päällystakit päällä). Eli vaikka juhlissa sitten tulee lämmin (tanssi, ruoka, juoma), niin hyvin avonaisessa puvussa voipi tulla vähän vilu. Huivin tai boleron voi sitten ottaa pois juhlissa.

Lisäksi kannattaa ihan terveen kriittisellä silmällä katsella omaa dekolteetaan ja käsivarsiaan ja kainaloita, että onko avonainen puku pukevin vaihtoehto...mielestäni olkaimeton/hihaton puku sopii vain hyvin nuorelle, kaunisihoiselle ja hoikalle morsiamelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      5010
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      47
      3262
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      100
      3220
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2453
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      31
      2240
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      2019
    7. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      17
      1653
    8. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1599
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1590
    10. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1566
    Aihe