Tarkoitukseni on lähitulevaisuudessa ottaa opintolainaa. Olisi kiva tietää minkälaisia summia ja moneksiko vuodeksi ihmiset ovat täällä ottaneet? Entä selvittääkö Kela kuinka tarkkaan mihkä opintolaina käytetään? KIITOS jos saan vastauksia!!
Kuinka SUURI opintolaina?
52
48442
Vastaukset
- käydä
tutustumassa Kelan sivuilla asiaan. - Täällä kun tulee aina sellaisia mutu-vastauksia. Määrä nyt ainakin riippuu siitä, oletko esim. ammattikoulussa vai yliopistossa vai...............
- .....
Kela ei selvitä hiukkaakaan mihin lainarahat käytetään, ei kiinnosta eikä se kuulu heille tippaakaan. Itse ostimme television, pyykinpesukoneen ja tiskikoneen opintolainalla. Voi olla ettet saa ollenkaan opintolainaa tai sitten saat muutaman satasen vuodessa tai jopa muutaman tuhat euroa vuodessa.
- Anonyymi
Mihinkään turhuuksiin elkää tuhlatko niitä rahoja, esim tiskikone aivan turha kun käsinkin voi pestä. Itse pesen aina käsin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihinkään turhuuksiin elkää tuhlatko niitä rahoja, esim tiskikone aivan turha kun käsinkin voi pestä. Itse pesen aina käsin
mitä anonyymi viel siellä kivikaudella elää perkele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekään en ostanut pesukonetta kun olin yli opistossa
- Anonyymi
Lainaa netistä ilman vakuuksia - http://hespac.com/vippi.htm Palvelu oli nopea ja sujuva. Rahan sain tililleni puolessa tunnissa.
- mutta ei haittaa
makselen takaisin vuodessa kunhan valmistun ja pääsen duuniin.
luultavasti ennen valmistumista velkaa on 20 000 - Alkava yo-opiskelija
Itsekin olen harkinnut opintolainaa. Noista lainamääristä löytyy hyvin tietoa täältä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125122IL?openDocument
Toinen merkityksellinen juttu on tuo uusi vähennysoikeus, jos valmistuu määräajassa. Se koskee siis 2500 e ylittävää osaa. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090605125712IL?openDocument
Ainakin itseäni houkuttelisi käyttämään tuo vähennysoikeus ("ilmaista" rahaa!)... Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, mihin rahat käyttää (ei tietenkään kuulu Kelalle, eivät ole heidän rahojaan). Jos määräajassa valmistuu ja saa vähennysoikeudet käyttöönsä, niin oikeastaan lainaa kannattaa ottaa, vaikkei sitä tarvitsisikaan (laittaa vaikka kasvamaan korkoa).
Itse en ottaisi mitään kovin suurta lainaa moneksi vuodeksi ihan vain elämiseen. Laina on ihan ok, jos se nopeuttaa valmistumista. Esimerkiksi jos
parina ensimmäisenä vuonna opiskelisi ihan sata lasissa lainan kanssa eikä tekisi töitä, niin sitten saisi jo paremmin oman alansa töitä, kun opintoja olisi kertynyt.
Tunnen pari n. 35-vuotiasta tyyppiä, joilla on vielä opintolainat maksamatta eivätkä sen takia halua ottaa asuntolainaa. Kitkuttavat edelleen joissakin pienissä opiskeluaikaisissa vuokrayksiöissään. Ei kovin järkevää. Kannattaa mitoittaa laina sillä tavalla, ettei se seuraa loppuelämää mukana. Jos tietää sen, että omalta alalta on vaikea saada kokopäivätyötä, kannattaa ehkä ennemmin olla jo opiskeluaikana suht aktiivisesti työelämässä (itse olen ollut kirjakaupassa ja postissa) kuin ottaa lainaa.- Opiskelija X
Kiitti jo vastanneille ja jonku verran olen jo noit kyseisiä Kelan sivui lukenukkin, mut vähä on epäselväks jääny. Olen kuukauden päästä 19V ja opiskelen ekaa vuotta ammattikoulussa. Tutkinto on kolmevuotinen. Kuinkahan paljon on suurin summa mitä voidaa lainaa myöntää? Ja ei kiltit tarvi alkaa mutuamaa et " No lue kelan sivuilt tai me pankkii juttelee! " , nii olenki menos ensviikol, mut olis silti ihan kiva tietää oikeitten ihmisten oikeita kokemuksia. Kiitos.
- ....
Opiskelija X kirjoitti:
Kiitti jo vastanneille ja jonku verran olen jo noit kyseisiä Kelan sivui lukenukkin, mut vähä on epäselväks jääny. Olen kuukauden päästä 19V ja opiskelen ekaa vuotta ammattikoulussa. Tutkinto on kolmevuotinen. Kuinkahan paljon on suurin summa mitä voidaa lainaa myöntää? Ja ei kiltit tarvi alkaa mutuamaa et " No lue kelan sivuilt tai me pankkii juttelee! " , nii olenki menos ensviikol, mut olis silti ihan kiva tietää oikeitten ihmisten oikeita kokemuksia. Kiitos.
Kelan sivuilla lukee hyvin selkeästi näin:
"18 vuotta täyttänyt muu kuin korkeakouluopiskelija 220 euroa." Ja tämä on siis maksimimäärä kuukautta kohden. Ei siihen vaikuta mitenkään oikeiden ihmisten oikeat kokemukset kun on määrätty mikä on maksimimäärä.
- kohta_DI
Meikäl on lainaa kertyny kuuden vuoden opiskeluista jotain 17000. Aika paljonhan sitä on tullut siis otettua mutta niillä rahoilla on hankittu kaikkea tarpeellista opiskeluun ja elämiseen liittyvää. Lainamäärä ei huoleta, koska valmistun hyvään ammattiin ja makselen ne sitten pikkuhiljaa pois.
Ainakin omasta mielestäni kannattaa ottaa lainaa jos rahat ei muuten riitä eikä kotoa saa/halua taloudellista tukea. Ei kannata ahdistua velkaantumisesta, pankin kanssa asiat saa varmasti sovittua ja opiskeluhan tähtää ammattiin, josta saa sitä palkkaa!- rahaa
Paljon saa kerralla opintolainaa ja kuinka paljon? kaverini sano että sai 2000e ja rahat tuli kuukauden välein tilille 500-600-400-600.. onko toi mahdollista? ,iten te olette rahanne saaneet?
- tuleepi
rahaa kirjoitti:
Paljon saa kerralla opintolainaa ja kuinka paljon? kaverini sano että sai 2000e ja rahat tuli kuukauden välein tilille 500-600-400-600.. onko toi mahdollista? ,iten te olette rahanne saaneet?
^^Ei pidä paikkansa.
Eli amk:ssa opiskeleva saa 300e/kk. Sen voi nostaa kahdessa köntässä: syksyllä 300x4=1200e (tukikuukausia 4) ja keväällä 300x5=1500e (tukikuukausia 5). Tai sitten voi nostaa 300 euroa joka kuukausi. - n24
tuleepi kirjoitti:
^^Ei pidä paikkansa.
Eli amk:ssa opiskeleva saa 300e/kk. Sen voi nostaa kahdessa köntässä: syksyllä 300x4=1200e (tukikuukausia 4) ja keväällä 300x5=1500e (tukikuukausia 5). Tai sitten voi nostaa 300 euroa joka kuukausi.Hyvin voi pitää paikkansa, mulla ainakin lukee verkkopankissa, että 2330€ tälle keväälle nostettavissa, ja amk:ssa opiskelen. Lainaa olen nostanut ihan vaan "äärimmäisissä" tilanteissa (en siis noin automaattisesti kuukausittain), jos oikeesti oon jotain tarvinnut, eikä mitään muuta mahdollisuutta oo ollut. Valmistun ensi jouluna, ja lainaa on yhteensä tullut otettua hieman päälle 2000€. En nää mitään järkeä ostella jotain kaurapuuroa velaksi, se ei paljoa silloin enää lämmitä, kun velkaa pitää takaisin maksaa.
- löysässä hirressä...
n24 kirjoitti:
Hyvin voi pitää paikkansa, mulla ainakin lukee verkkopankissa, että 2330€ tälle keväälle nostettavissa, ja amk:ssa opiskelen. Lainaa olen nostanut ihan vaan "äärimmäisissä" tilanteissa (en siis noin automaattisesti kuukausittain), jos oikeesti oon jotain tarvinnut, eikä mitään muuta mahdollisuutta oo ollut. Valmistun ensi jouluna, ja lainaa on yhteensä tullut otettua hieman päälle 2000€. En nää mitään järkeä ostella jotain kaurapuuroa velaksi, se ei paljoa silloin enää lämmitä, kun velkaa pitää takaisin maksaa.
No eihän siinä ookkaan järkee, että velaks joutuu ostelee kaurapuuroo... mutkun toisten on vaan pakko, usko ta älä!! Etenkin pk seudulla kun jo asuminen on niin saat**n kallista. Jos olis vanhemmilla varaa rahottaa opiskelu, tai jos edes pystys tekee töitä opiskelun ohessa niin ei olis mitään hätää.
nimm. rahapäivänä voita kaurapuuroon! :D - neititi
löysässä hirressä... kirjoitti:
No eihän siinä ookkaan järkee, että velaks joutuu ostelee kaurapuuroo... mutkun toisten on vaan pakko, usko ta älä!! Etenkin pk seudulla kun jo asuminen on niin saat**n kallista. Jos olis vanhemmilla varaa rahottaa opiskelu, tai jos edes pystys tekee töitä opiskelun ohessa niin ei olis mitään hätää.
nimm. rahapäivänä voita kaurapuuroon! :DHain opiskelemaan kevään haussa AMKiin, kuten myös avomieheni. Meillä on molemmilla velkoja (käyttölaina luottokortti) n. 4000euroa mitä lyhennämme joka kuukausi. Saanko opintolainaa köntässä, jotta voi maksaa vanhat lainansa sillä pois? Koska opintotuella ei paljoa luottokorttilyhennyksiä makseta. Vai miten selvitään? Uskon että joku muukin on ollut samassa tilanteessa, eli lähtee opiskelemaan JO velkaantuneena. Molemmilla luottotiedot ok.
- köyhä opiskelija
neititi kirjoitti:
Hain opiskelemaan kevään haussa AMKiin, kuten myös avomieheni. Meillä on molemmilla velkoja (käyttölaina luottokortti) n. 4000euroa mitä lyhennämme joka kuukausi. Saanko opintolainaa köntässä, jotta voi maksaa vanhat lainansa sillä pois? Koska opintotuella ei paljoa luottokorttilyhennyksiä makseta. Vai miten selvitään? Uskon että joku muukin on ollut samassa tilanteessa, eli lähtee opiskelemaan JO velkaantuneena. Molemmilla luottotiedot ok.
Kerran mulla tuli koko vuoden lainasumma kerralla tilille, eli yli 2000, mutta en muista missä vaiheessa vuotta sen otin. Kannattaa tiedustella asiaa ihan pankista. Aika ikävää kyllä, jos on jo ennen opiskeluja velkaantunut.
Itse oon ottanut parina opiskeluvuotena lainaa ihan pakon edessä, kun ei ole töitä saanut. Nyt harmittaa kun näyttäis siltä, että joutuu vielä viimeiseksi opiskeluvuodeksi lainaa ottamaan, kun ei edes kesäksi näyttäis töitä löytyvän. Kyllä mä vielä opiskelukuukaudet näin opintotuella kitkutan, mutta milläs elät kesän, jos ei töitä ole :( - Counting_Zero
köyhä opiskelija kirjoitti:
Kerran mulla tuli koko vuoden lainasumma kerralla tilille, eli yli 2000, mutta en muista missä vaiheessa vuotta sen otin. Kannattaa tiedustella asiaa ihan pankista. Aika ikävää kyllä, jos on jo ennen opiskeluja velkaantunut.
Itse oon ottanut parina opiskeluvuotena lainaa ihan pakon edessä, kun ei ole töitä saanut. Nyt harmittaa kun näyttäis siltä, että joutuu vielä viimeiseksi opiskeluvuodeksi lainaa ottamaan, kun ei edes kesäksi näyttäis töitä löytyvän. Kyllä mä vielä opiskelukuukaudet näin opintotuella kitkutan, mutta milläs elät kesän, jos ei töitä ole :(Yleensä kesäisin monet hakevat toimeentulotukea, joka voisi korvata kesän lainannostot. Tosin ongelmana vaan että sossut tarkistaa oletko nostanut kaikki myönnetyt opintolainat. Mutta jos lainaa ei ole hakenut niin saa joka tapauksessa toimeentulotukea kesäksi jota ei tarvitse takaisin maksaa.
- oppiuraa
tuleepi kirjoitti:
^^Ei pidä paikkansa.
Eli amk:ssa opiskeleva saa 300e/kk. Sen voi nostaa kahdessa köntässä: syksyllä 300x4=1200e (tukikuukausia 4) ja keväällä 300x5=1500e (tukikuukausia 5). Tai sitten voi nostaa 300 euroa joka kuukausi.http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160508102322JP?OpenDocument opintoraha on naimattomalle 298€/kk
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020701095643IL?OpenDocument
Asumistuki
19v. vuokra-asunto Mikon talo Tampere (306 € / kk = yksiö 1h kk ja ranskalainen parveke.)
Tai Lukonkruuti Finninmäenkatu 4, 1 h, tk/1h, tk, parveke 33,5 - 35 305 - 315 e Lukonmäki
Etäisyydet oppilaitoksiin:
Tampereen yliopisto 6 km
Teknillinen yliopisto 3 km
TAMK (Teiskontie) 5,6 km
Päiväys: 17.08.2010 Laskentaperusteet 01.01.2009 lukien
Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :
Opintoraha 298,00 e/kk
Asumislisä 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk
Opintotuki yhteensä 799,60 e/kk
Jopa ILMAN LAINAA ON OPINTOTUKI 499,6 €/kk ja opiskelijalla on oikeus ja mahdollisuus saada valtion takaama opintolaina. - epäreilua
oppiuraa kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160508102322JP?OpenDocument opintoraha on naimattomalle 298€/kk
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020701095643IL?OpenDocument
Asumistuki
19v. vuokra-asunto Mikon talo Tampere (306 € / kk = yksiö 1h kk ja ranskalainen parveke.)
Tai Lukonkruuti Finninmäenkatu 4, 1 h, tk/1h, tk, parveke 33,5 - 35 305 - 315 e Lukonmäki
Etäisyydet oppilaitoksiin:
Tampereen yliopisto 6 km
Teknillinen yliopisto 3 km
TAMK (Teiskontie) 5,6 km
Päiväys: 17.08.2010 Laskentaperusteet 01.01.2009 lukien
Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla :
Opintoraha 298,00 e/kk
Asumislisä 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk
Opintotuki yhteensä 799,60 e/kk
Jopa ILMAN LAINAA ON OPINTOTUKI 499,6 €/kk ja opiskelijalla on oikeus ja mahdollisuus saada valtion takaama opintolaina.Mitä ihmettä tuota määrää ei saa, jos vanhempien tulot liian korket ! keskipalkallistenkin tulot ovat sitä Kelan mielestä. Silloin ei opiskelija saa mitään opintotukea.
Näin sanottiin meillä!! ??
Vaikka asuu omassa asunnossa eri kaupungissa vanhempien tulot siis vaikuttavat kun olet alle 20v. - hfhioiowieur
löysässä hirressä... kirjoitti:
nimm. rahapäivänä voita kaurapuuroon! :DMinun mielestäni parhaimmat keinot opiskelun ja sen aikaisen elämän rahoittamiseen tässä järjestyksessä ovat:
1. Opintotuki
2. Sukulaisten tuki/ tai sosiaaliviranomaisten tuki.
3. Työnteko opiskelujen ohella.
4. Opintolaina
Siitä sitten miettimään, että mikä mahtaa olla paras vaihtoehto. :)
- 21
Itse en aikanaan älynnyt ottaa opintolainaa, vaikka se olisi ollut kannatavampi tapa rahoittaa esimerkiksi auton hankinta kuin autoluotto. En toki ihan hummailua varten lähtisi tälläkään elämän kokemuksella lainaa ottamaan. Nyt kuiteskin korot ovat todella matalat ja opintolainan korot saa vähentää verotuksessa. Lisäksi mikäli sellainen riski toteutuisi, että joutuisi työttömäksi niin valtio maksaisi siltä ajalta opintolainan korot. Tietääkseni esimerkiksi valtioinvarainministerillämmekin on vielä opintolainaa, eikä varmasti ole kyse siitä, etteikö hänellä olisi varaa maksaa niitä pois vaan siitä, että niitä ei ole järkevää maksaa pois vielä.
Esimerkiksi 10 000 euron opintolaina ei ole kovinkaan suuri osuus suhteutettuna tyypilliseen asuntolainaan, mutta järkevästi käytettynä sillä summalla saisi opiskelijalle paljon hyödyllistä aikaan.- sandy123
Saanko opintolainaa yksityiskoulun maksamiseen (5000e) vaiko vain tietyn summan kuukaudessa? Koulutus kestäsi 20 viikkoa. Olen kohta 18 ja haluamaani ammattiin ei kouluteta kuin yksityisillä, vanhemmillani ei ole rahaa (eikä luottatietoja). En siis asu enää vanhemmillani.
- opiskelijako
sandy123 kirjoitti:
Saanko opintolainaa yksityiskoulun maksamiseen (5000e) vaiko vain tietyn summan kuukaudessa? Koulutus kestäsi 20 viikkoa. Olen kohta 18 ja haluamaani ammattiin ei kouluteta kuin yksityisillä, vanhemmillani ei ole rahaa (eikä luottatietoja). En siis asu enää vanhemmillani.
Miten opiskelija tulee toimeen opintorahalla? Itse olen nyt kaksi vuotta ollut töissä kaupan kassalla, ja olen hakenut ammattikorkeakouluun opiskelemaan. Haluaisin päästä työstäni lopullisesti eroon, etten löydä itseäni sieltä kymmenen vuoden päästä. Edessä olisi luultavasti muutto takaisin pienelle kotipaikkakunnalle poikaystävän kanssa samaan kämppään. Sieltäkin voi tietysti käydä silloin tällöin töissä, matkaa on 45 km, ja ensimmäisen vuoden kävinkin sieltä töissä. Mutten tiedä onko siinä sitten jotain järkeä enää.
Siis meitä olisi kaksi opiskelijaa. Poikaystäväni opiskelut kestävät vielä vuoden verran. Minulla on auto, joka helpottaa kulkemista pikkupaikkakunnalla. Mulla on myös säästöjä, mutta niitä käyttäisin vain äärimmäisessä hätätapauksessa. Lainaa voisi tietysti ottaa. Olen tottunut siihen, että aina on rahaa. Mutta kyllä sitä varmasti tuillakin tulee toimeen, kun hieman katsoo mihin sitä rahaa laittaa.
- ei pelota :)
Lainaa nyt nostettu suunnilleen 14 000 €. Ei edes huoleta. Kyllä tuon summan saa maksettua ja pankitkin on joustavia näiden suhteen. Elän kuitenkin tosi vaatimatonta elämää, joten kun työelämään pääsee niin ekana ei ole uuden auton ostoa osamaksulla tms luxusta suunnitteilla.
Huvittavaa kun monet kauhistelee opintolainaa ja pelkää miten sen maksaa mutta sitten valmistuttuaan ja oltuaan työssä vuoden verran ottavat ihan järkyttävän ison asuntolainan.- kakekaaaaa
Oon miettinyt ihan samaa, et usein ihmiset kauhistelee kun kerron, et oon nostanut opintolainaa enkä käy töissä niinkuin luokkakaverit. Sitten ne monet luokkakaverit on kuitenkin paljon pahemmin veloissa valmistumisen jälkeen kun ottavat jonkun kalliimman lainan.
Onpahan enemmän aikaa lukemiseen ja saan silloin parempia arvosanoja. Eikä todistuksessa komeile rivi ykkösiä valmistuttua vain sen takia, että edellisenä viikonloppuna olikin saanut työvuoron joka oli pakko ottaa vastaan!
Lisäksi voin sanoa, että opiskellessa on tärkeätä myös hakea kontaktia muihin opiskelijoihin. Verkostoituminenhan saattaa parhaimmillaan auttaa jopa työnhaussa! Eikä sitä lainaa tietenkaan turhuuksiin tuhlata, vaan lähinnä ruokaan ja muuhuun välttämättömään. - laamin
kakekaaaaa kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa, et usein ihmiset kauhistelee kun kerron, et oon nostanut opintolainaa enkä käy töissä niinkuin luokkakaverit. Sitten ne monet luokkakaverit on kuitenkin paljon pahemmin veloissa valmistumisen jälkeen kun ottavat jonkun kalliimman lainan.
Onpahan enemmän aikaa lukemiseen ja saan silloin parempia arvosanoja. Eikä todistuksessa komeile rivi ykkösiä valmistuttua vain sen takia, että edellisenä viikonloppuna olikin saanut työvuoron joka oli pakko ottaa vastaan!
Lisäksi voin sanoa, että opiskellessa on tärkeätä myös hakea kontaktia muihin opiskelijoihin. Verkostoituminenhan saattaa parhaimmillaan auttaa jopa työnhaussa! Eikä sitä lainaa tietenkaan turhuuksiin tuhlata, vaan lähinnä ruokaan ja muuhuun välttämättömään.minkälaisilla koroilla olette ottanut opintolainan? useimmista pankeissa vaihtoehtoina joko euribor 12kk tai pankin oma prime. Kaikissa ainakin viimeisen vuoden aikana euribor on ollut matalampi! tarkoitus olisi ottaa lainaa 300€/kk, 9kk/vuosi, kuuden vuoden ajan, eli yhteensä 16200€
- lääket. yo
laamin kirjoitti:
minkälaisilla koroilla olette ottanut opintolainan? useimmista pankeissa vaihtoehtoina joko euribor 12kk tai pankin oma prime. Kaikissa ainakin viimeisen vuoden aikana euribor on ollut matalampi! tarkoitus olisi ottaa lainaa 300€/kk, 9kk/vuosi, kuuden vuoden ajan, eli yhteensä 16200€
Nordeasta 0,2% marginaalilla sidottuna euriboriin.
Sampo Pankki myöntää lainan myös 3kk euriboriin, mutta marginaali on korkeampi, viimeksi kun kysyin oli 0,5%. - teytertrt
lääket. yo kirjoitti:
Nordeasta 0,2% marginaalilla sidottuna euriboriin.
Sampo Pankki myöntää lainan myös 3kk euriboriin, mutta marginaali on korkeampi, viimeksi kun kysyin oli 0,5%.http://www.ollikopakkala.com/osuuspankki-rankaisee-keskittamisesta/
- -opisk-
Itse sain (22v) nostettua kerralla 3600€ opintolainaa toisen asteen tutkintoa varten. Opiskeluni kestää vai 1½ vuotta. Ja uskon että olisin saanut enemmänkin...
- Tarkka markka
Opintolaina kannattaa heti käyttää kokonaan vuokriin. Ei tule hassattua rahaa turhuuksiin ja käteen jää sitten joka kuukausi hieman opintotukea plus asumislisä elämiseen.
Vai oikein pesukoneita ostellaan opintolainalla? No huh huh, eipä se tarve siihen lainaan tainnut alkujaankaan olla kovin suuri! - hupsisheijaa
Ei lainaa. Ensiksi kauhistuin kun luottotiedot menivät puolivahingossa.. En siis saanut op lainaa. Nyt on sossu maksanut kokonaan opiskeluni ilman lainaa 3 vuotta ja vielä vuosi edessä. Rahaa säästyi siis 12 000e. Aikaisemmat alle tonnin velat on jo maksettu ulostottoon ja tiedot puhtaat valmistuessa
- Etuuksien kahmijat
Samalla tavalla saavat opintorahansa nyhdettyä työttömänä olleet jotka tajuavat mennä ajoissa ennen opiskelujen alkua vinkumaan työttömyysetuutta itselleen opiskelujen ajalta. 30 € pvä sekä 9 € verotonta, jo sillä 9 eurolla ei pelota mennä ostamaan kahvit opiskelijakahviosta toisin kuin opintotuella olevia pelottaa.
Toista on meidän joita järjestelmä hylkii, pakotetaan ottamaan vaan lisää lainaa ja pidetään köyhyysloukussa siitä hyvästä kun olet ollut työssä, sitten muistetaan verottaa tuntuvasti kun pääsee työelämään. Etuuksien kahmijat kirjoitti:
Samalla tavalla saavat opintorahansa nyhdettyä työttömänä olleet jotka tajuavat mennä ajoissa ennen opiskelujen alkua vinkumaan työttömyysetuutta itselleen opiskelujen ajalta. 30 € pvä sekä 9 € verotonta, jo sillä 9 eurolla ei pelota mennä ostamaan kahvit opiskelijakahviosta toisin kuin opintotuella olevia pelottaa.
Toista on meidän joita järjestelmä hylkii, pakotetaan ottamaan vaan lisää lainaa ja pidetään köyhyysloukussa siitä hyvästä kun olet ollut työssä, sitten muistetaan verottaa tuntuvasti kun pääsee työelämään."Samalla tavalla saavat opintorahansa nyhdettyä työttömänä olleet jotka tajuavat mennä ajoissa ennen opiskelujen alkua vinkumaan työttömyysetuutta itselleen opiskelujen ajalta. 30 € pvä sekä 9 € verotonta"
Jos olet opiskelija, et voi missään tapauksessa nostaa työttömyystukea, ellei kyseessä ole jokin työllistymistä edistävä kurssi.- Möhäri
sasikain kirjoitti:
"Samalla tavalla saavat opintorahansa nyhdettyä työttömänä olleet jotka tajuavat mennä ajoissa ennen opiskelujen alkua vinkumaan työttömyysetuutta itselleen opiskelujen ajalta. 30 € pvä sekä 9 € verotonta"
Jos olet opiskelija, et voi missään tapauksessa nostaa työttömyystukea, ellei kyseessä ole jokin työllistymistä edistävä kurssi.Kyse on tästä:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/
Koko opinnot siis työmarkkinatuella ja yllöpitokorvauksella :D - pulassa oon
Möhäri kirjoitti:
Kyse on tästä:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/
Koko opinnot siis työmarkkinatuella ja yllöpitokorvauksella :DKoko opinnot työmarkkinatuella tai ansiosidonnaisella ja ylläpitokorvauksella vain siinä tapauksessa, että opinnot kestää _enimmillään_ sen 24 kuukautta. Sen jälkeen sitten joko keskeytät tai opiskelet omalla rahalla (jos on) tai haet opintotukea (jos saat). Että hieman totuutta peliin, olis kiva.
Itse olen nimittäin tuolla tavalla opiskellut 2 vuotta, nyt olen 4 vuoden opiskelun 2 loppuvuotta opiskelemassa _pelkällä_ opintotuella (jota esmes näin kesäksi ei periaatteessa myönnetä, joskin itse teen opintoja kesällä 2 kuukauden edestä, mutta tuo vähentää sitten vastaavasti tukikuukausia lopusta...).
Että todella huonoon tilanteeseen voit joutua. Itse ainakin olen. - Omaehtoinen opiskelu
pulassa oon kirjoitti:
Koko opinnot työmarkkinatuella tai ansiosidonnaisella ja ylläpitokorvauksella vain siinä tapauksessa, että opinnot kestää _enimmillään_ sen 24 kuukautta. Sen jälkeen sitten joko keskeytät tai opiskelet omalla rahalla (jos on) tai haet opintotukea (jos saat). Että hieman totuutta peliin, olis kiva.
Itse olen nimittäin tuolla tavalla opiskellut 2 vuotta, nyt olen 4 vuoden opiskelun 2 loppuvuotta opiskelemassa _pelkällä_ opintotuella (jota esmes näin kesäksi ei periaatteessa myönnetä, joskin itse teen opintoja kesällä 2 kuukauden edestä, mutta tuo vähentää sitten vastaavasti tukikuukausia lopusta...).
Että todella huonoon tilanteeseen voit joutua. Itse ainakin olen.Kahden vuoden opiskelujen jälkeen on yleensä jo mahdollista saada oman alan töitä (jollei jo lähtökohtaisesti opiskele alalla, josta valmistuu kortistoon)..
Itse aloitan nyt opiskelut ansiosidonnaisella ja suunnitelmana on käyttää tuo 24kk niin, että 8kk/vuosi, joka tarkoittaa sitä, että ainoastaan viimeinen vuosi menee sitten huonossa tilanteessa opintotuella opintolainalla (vahvasti kyllä uskon, että silloin käyn opintojen ohessa jo töissä).
On siis omaa tyhmyyttä käyttää noita ansiosidonnaisia kuukausia kesällä, kun voi olla kesätöissä (kyllä, aina löytyy JOTAIN työtä) ja kesätyön ajaksi voi keskeyttää "työttömyyden" ja taas syksyllä jatkaa, kun koulut jatkuu. Näin neuvoi työkkäri, kun käytiin läpi tulevaa.
Huonoon tilanteeseen ei joudu, jossei soitellen sotaan lähde. Ja toki, kun ansiosidonnaista saa kolme vuotta, saanee siitäkin jo sen verran sukan varteen, ettei "pissiin" joudu vikana vuonna, vaikka asuntovelkainen jne onkin :) - jaahas jaa
Omaehtoinen opiskelu kirjoitti:
Kahden vuoden opiskelujen jälkeen on yleensä jo mahdollista saada oman alan töitä (jollei jo lähtökohtaisesti opiskele alalla, josta valmistuu kortistoon)..
Itse aloitan nyt opiskelut ansiosidonnaisella ja suunnitelmana on käyttää tuo 24kk niin, että 8kk/vuosi, joka tarkoittaa sitä, että ainoastaan viimeinen vuosi menee sitten huonossa tilanteessa opintotuella opintolainalla (vahvasti kyllä uskon, että silloin käyn opintojen ohessa jo töissä).
On siis omaa tyhmyyttä käyttää noita ansiosidonnaisia kuukausia kesällä, kun voi olla kesätöissä (kyllä, aina löytyy JOTAIN työtä) ja kesätyön ajaksi voi keskeyttää "työttömyyden" ja taas syksyllä jatkaa, kun koulut jatkuu. Näin neuvoi työkkäri, kun käytiin läpi tulevaa.
Huonoon tilanteeseen ei joudu, jossei soitellen sotaan lähde. Ja toki, kun ansiosidonnaista saa kolme vuotta, saanee siitäkin jo sen verran sukan varteen, ettei "pissiin" joudu vikana vuonna, vaikka asuntovelkainen jne onkin :)> Kahden vuoden opiskelujen jälkeen on yleensä jo mahdollista saada oman alan töitä (jollei jo lähtökohtaisesti opiskele alalla, josta valmistuu kortistoon)..
Ohjelmointia. Ei ole töitä lukuisista hakemuksista huolimatta kuulunut...
> Itse aloitan nyt opiskelut ansiosidonnaisella ja suunnitelmana on käyttää tuo 24kk niin, että 8kk/vuosi,
Et saa itse määrätä noita tukikuukausia. Ne on ne 12 vuodessa riippumatta siitä, milloin on opetusta tai miten ne itse haluaisit. Ne muut kuukaudet on "lomaa", jolloin saat ansiosidonnaista, mutta et ylläpitokorvausta.
> joka tarkoittaa sitä, että ainoastaan viimeinen vuosi menee sitten huonossa tilanteessa opintotuella opintolainalla
Kuten sanottu: ei onnistu.
> (vahvasti kyllä uskon, että silloin käyn opintojen ohessa jo töissä).
Toivottavasti näin käy, itsellä niin ei käynyt. Ja työllisyystilanne on huono...
> On siis omaa tyhmyyttä käyttää noita ansiosidonnaisia kuukausia kesällä, kun voi olla kesätöissä (kyllä, aina löytyy JOTAIN työtä)
En ole löytänyt. Ja sitä paitsi työt katkaisevat ansiosidonnaisen ja tuon oikeuden opiskeluun.
> ja kesätyön ajaksi voi keskeyttää "työttömyyden" ja taas syksyllä jatkaa, kun koulut jatkuu. Näin neuvoi työkkäri, kun käytiin läpi tulevaa.
Miten tuo on mahdollista? Missä kohdassa jotain lainkohtaa tämä tieto löytyy? Joka tapauksessa en ole töitä löytänyt.
> Huonoon tilanteeseen ei joudu, jossei soitellen sotaan lähde.
Minä olen joutunut.
> Ja toki, kun ansiosidonnaista saa kolme vuotta, saanee siitäkin jo sen verran sukan varteen, ettei "pissiin" joudu vikana vuonna, vaikka asuntovelkainen jne onkin :)
No, just yksi opiskeluvuosi vielä meni, tämä viimeinen ei.
Joka tapauksessa tuntuu siltä, ettet ole nyt lukenut asiaan liittyviä ohjeita ja lakeja. Työkkäri on selittänyt asiat niin, ettet ole ymmärtänyt. Voin vaan varoittaa, oma on valintasi.
- KöyhäKöyhänen
Se lainan lyhennys alkaa yleensä 2v päästä valmistumisesta/lopettamisesta. Jos sattuu valmistumaan työttömäksi, niin kyllähän se lainan ja korkojen maksu aika pahast kirpasee kuukausittain, vaikka kokonais summa onkii alle 3k.
- Ex-opiskelija 093
Mutta opintolainan saa anteeksi. Itse sain n. 9000 euron opintolainan anteeksi. Annoin vaan pankin irtisanoa lainan ja sitten kolmen kuukauden päästä kelalta tuli kirje. Laitoin vapaamuotoisen hakemuksen lainan anteeksiannosta.
Ja sain sen.
Nyt ei ole velkaa ja luottotiedot ovat kunnossa. - tuntematon9699
ex-opiskelija 093: Kirjoitit siis Kelalle vapaamuotoisen hakemuksen, jossa anoit anteeksiannosta opintolainasta? Ja Kela myönsi sen, eli velkasi annettiin anteeksi? Onko tämä tosiaan siis mahdollista?
- Ex-opiskelija nro 34
Kyllä näin kävi. Perusteet pitää olla ja sitten vaan hakemus matkaan.
Ei Suomessa ketään pidetä velkakiikussa jos ei ole mitään mahdollisuutta maksaa. Ainakaan opintolainassa.
- nokia1235
Hei !
olen 18 vuotias lukiolainen, jonka perheessä on rahat aika tiukilla .. asun vielä vanhempieni luona, lukiokin alkoi vasta syksyllä eli on vielä semmoset 2 ½ vuotta edessä .. nii nyt oon miettinyt et voisin hakea opintolainaa saadakseni ajokortin, joka helpottaisi iha hirrveesti mun elämää ja sit siihe vielä jotai tarpeellista päälle . ajattelin käydä autokoulun kotiopetuksena, eli se olisi tosi paljon halvempi, nyt mietinkin että riittääkö vaikka 1000e ja mistä pankista se olisi parasta hakea ? ja miten se korko menee ? olisin tooosi iloinen vastauksistanne ! - Däg
Elin 26 ikävuoteen asti pelkällä opintotuella, eli noin 180e / kk asumisen jälkeen, ja asuminenkin oli laadultaan pelkkää soluasumista. Se oli todella köyhää elämää. Ravintokaan ei ollut terveelistä sen yksipuolisuuden takia kaurapuuroa, näkkileipää ja ranskanperunaa.
Olen nyt 31v DI ja valmistumisen jälkeen palkka nousi nopesti 4000e/kk. Tilille säästöjä on muutamissa vuosissa kertynyt 60ke, löytyy maksettu uusi auto ja harrastusvälineet, mutta ei ole aikaa. Arki on vain töitä, töitä, töitä. Lyhyet vuosilomat pitää vetää turbovauhtia ja mahdollisimman kaukana. Hullua menoa.
Minua kaduttaa suunnattomasti, kun parhaimpina ikävuosina jäi niin paljon elämäkokemusta näkemättä. Nuorena oli aikaa, muttei rahaa. Olisin voinut reilata, harrastaa, käydä tapaamassa tuttuja kauempana, juhlia enemmän, ja erityisesti syödä paremmin.
Nyt näen opintolainan aikakoneinstrumenttina, minkä avulla voi ojentaa nuoremmalle itselle rahaa. Jos saisin valita toisin, olisin ottanut kaiken annettavan lainan. Ja vaikka ei elintasoa olisi korottanut, niin rahan olisi voinut sijoittaa, vaikka omistusasuntoon. - syrjäydymunkanssa
"ex-opiskelija 093: Kirjoitit siis Kelalle vapaamuotoisen hakemuksen, jossa anoit anteeksiannosta opintolainasta? Ja Kela myönsi sen, eli velkasi annettiin anteeksi? Onko tämä tosiaan siis mahdollista"
Ja höpsis pöpsis. Tällä logiikalla kenenkään ei koskaan tarvitsisi maksaa mitään kenellekään, ja viimeksi ainakin valtiolle, jollainen mm. kela on.
Eli opintolainoja ei saa anteeksi, paitsi tietysti jos jotenkin onnistuu pääsemään velkasaneeraukseen. Ja sinne ei ole asiaa, jos ei ole yritystä minkäänlaiseen järjestelyyn. Tottakai sellainen tapa, että ei koskaan mene töihin ja nosta etuuksia niin ei ole mitään ulosmitattavaakaan, auttaa myös pääsemään veloista eroon. Mutta jos sitä suunnittelee, ei ole mitään itua käydä minkäänlaista koulua. Syrjäytyneeksi havittelevan kannattaa tehdä se heti peruskoulun jälkeen. - AMK-opiskelija
Osaako kukaan tähän sanoa mitään.. Kävin alkuvuodesta nostamassa opintolainaa ja olisin heti saanut 3000€, en kuitenkaan nostanut sitä kokonaan. Pankissa sanoivat, että jos haluan nostaa lisää, niin pistää vain viestin verkkopankista.. Pistin n. kuukausi sitten viestiä ja he sanoivat, että pistää siltä istumalta lainarahan tililleni.. Sitä ei ole kuitenkaan kuulunut tähän päivään mennessä ja kun pistin viestiä että koska se tulee niin sieltä tuli joku korko höpötys viesti takaisin.. Pitääkö sellainen korko maksaa ennen kun se nostamani raha tulee tilille? Vai onko jotain eräpäiviä.. En yhtään ymmärrä..:o
Kuulostaa siltä, että et ole maksanut pääomitettavaa 1:n prosentin korkoa pankille. Maksetaan yleensä vuoden alussa ja keskivaiheilla. Loput korot ja lyhennykset maksetaan yleensä kahden vuoden jälkeen opiskelujen päättymisestä. Eli jos velkakertymäsi on 3000€ pääomituspäivänä, maksat siitä 30€.
- Daaaaaaaaaaaaa
Kannattaa varmaan kysyä sieltä pankista.
- Akademio
Älä, älä ota opintolainaa ellei ole pakko. Muutaman vuoden lainan maksuun meni viisi vuotta työelämässä. Lainastasi hyötyy eniten pankki, kun maksat heille korkoja ja laina heille nollariskillä.
Mene töihin, helpottaa töiden löytymistä valmistumisen jälkeen. Paperit kun on, kysytään työhaastattelussa alan työkokemusta.
Jos otat lainaa, kilpailuta pankit. Lainan korko EI ole sama kaikissa, itse en älynnyt ja tuli kallis laina Danskesta.- Niina1245
Äkkiä on opintolainat maksettu. Kun on työelämässä sitä rahaa tulee ihan toisella tavalla. Monet menevät joka vuosi Thaimaaseen perheen kanssa 2 2 hlö =6000 euroa, viikossa tai kahdessa.
Iso raha opiskelijalle 6000 euroa, jolla nostaisi elintasoa 2 vuodeksi. Mutta sitten töissä ollessa raha tulee 2 kuukaudessa, ja kuluttaa 1-2 viikon lomalla.
- ei opintolainalle
Kelahan ei piittaa, mihin opintolaina käytetään. Kannattaa uitenkin muistaa, että jokainen euro pitää maksaa takaisin ja vielä korkoineen. Itse olin todella pitkään opintolainaa vastaan, ja olen edelleenkin. Minunkin oli kuitenkin pakko ottaa sitten opintolainaa, koska säälittävän poienellä opintotuella en vain pärjännyt, enkä ehtinyt koulun ohella tekemään töitä. Mutta mielessä kannattaa se pitää, että takaisin se pitää maksaa, ja siksi kannattaa ottaa mahdollisimman vähän. http://annamunlainaa.blog.co.uk/2014/05/03/opiskelijaelaemaen-sietaemaetoen-vaikeus-18367746/
- Kalevi420
Ite sain kahdessa osassa! Ekalla kerralla nostin 2700 ja toisella 3300
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389