Takkaleivinuuni

Helinä

Kannattaako edes yrittää esim Tiileri takka-leivinuuniyhdistelmän itsemuurausta, jos muurauskokemus rajoittuu pihagrillin kasaamiseen ? Rohkeutta ja malttia kyllä riittäisi. Mitä maksaa Pohjois-Suomessa ko. mallien teettäminen ammattimuurarilla, ja mistä saa ammattimuurarien yhteystietoja, ne kun tuntuvat liikkuvan vain suusta suuhun tietona?
Onko kellään kokemusta uusista vuolikivitakoista ? Pitääkö paikkansa että pinta ei kuumene niinkuin vanhoissa malleissa?

12

4462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltsi

      En ihan tarkkaan tiedä sitä, millaiset ohjeet Tiileri-paketti sisältää, mutta kyllä hormitus vaatii osaamista, jotta vetävän tulisijan saa. Muutenhan tuo tulisijan muuraus näyttää olevan simppeliä touhua, poislukien puhtaaksimuuraus, joka ei kiviä sotkematta ensikertalaiselta onnistu.

      Meille tuli Tiilerin irtokivistä kasattu takka/leivari, niin siinä meni materiaali ja työ samoihin hintoihin, eli reilu vanha kymppi molempiin, sisältäen piipun 1-krs taloon.

      Tulisijassa on hyvä olla palovilla vuorauksen ja sydämen välissä, oli se sitten tehty mistä materiaalista tahansa. Ainakaan vanhoissa vuolukivi-tulisijoissa näin ei ollut ja pintalämpö oli liian korkea.

      Oulun seudulla muurailee Viitajylhän Mauri, jos vetävää tulisijaa tarvitset, niin kaikki mallit Maurilta luonnistuu.

    • Sami

      No en lähtisi kyllä itse muuraamaan takkaa, vaikka peukalo ei keskellä kämmentä olisikaan. Paljon olen nähnyt takkamuurareidenkin tekemiä takkoja, jotka ajan hammas on syönyt kymmenessä vuodessa melko heikkoon kuntoon. Itse luotan enemmän elementtitakkoihin jotka on kunnolla mitoitettu, testattu ja teollisesti valmistettu. Harvempi muurari taitaa tehdä lujuuslaskelmia tulisijastaan.

    • Tulisijamuurari

      Tulisijan muuraus on ammatin vaativimpia osioita, vaikkakin Tiilerillä on hyvät ohjeet,ei ohje tee aloittelijasta ammattilaista joka on tehnyt hommaa ehkä 20 vuotta. Välillä tuntuu ettei itsekään ole täysin tyytyväinen luomuksiinsa.

      Paketti sinänsä Tiilerillä on erittäin hyvä,hyvä hankinta, mutta vaatii luotettavan muurarin, onnistuakseen sekä esteettisesti,että käytön kannalta. Kysy Tiileriltä, tai lähimmältä aluemyyjältä osaavaa tekijää.
      Samille sen verran, että jos ei tiedä tulisija-asioista tuon taivaallista, ei kannata tuoda mielipiteitään esiin.Teollinen tuote ja yksilöllinen tulisija painii kaikin puolin erilaisissa maailmoissa. Eikä lujuuslaskelmat juurikaan auta,oli sitten kysymyksessä teollinen, tai yksilöllinen tuote, jos päästetään aasi saunamajuriksi!

    • Opa

      Ei kannata itse muurata. Liian iso riski jo turvallisuuden vuoksi. Itse vaihdoin vuosi sitten muuratun takkaleivinuunin tilalle vuolukivisen vastaavan. Minulla on kolme lasta ja pintalämpötilojen kanssa ei ole ollut yhtään ongelmaa. Kokemusta minulla on 80-luvulla asennetusta vanhempien uunista ja minustakin pintalämpötilat ovat pudonneet. Kun kysyin asiasta muurarilta, hän sanoi sen johtuvan siitä, että kiven määrää on lisätty sinne missä savukaasut kulkevat. Jos hankit vuolukivisen tulisijan älä osta sellaista missä leivinuunia ei lämmitetä vaan sen lämmittäminen tapahtuu takalla. Olimme yhdellä mökillä missä oli tällainen tulisija ja ei siinä uunissa voinut paistaa mitään. Pysyttäydy merkkituotteissa, niillä on pitkät takuut ja kymmenien vuosien kokemus tulisijojen toiminnasta.

    • sdfgsdfg

      Ei se muuraaminen mitään ydinfysiikkaa ole.
      Jos kylän juoppo tekee sellaisen niin niin kuka vaan.
      Jos haluaa aloittaa varman päälle, niin www.takkatuli.fi osoitteessa on hyviä sisuksia jotka muurataan kasaan ja siihen kuori.
      Itse tein ensimmäisen takkani juuri tällaisella systeemillä, ja on edelleen käytössä, pesä joka ilta ja antaa kivaa lämpöä. Ei liian kuuma kun lämmittämiseen käytetään.

      Rohkeasti vain.

    • aj

      Luulen että kannattaa palkata muurari. Sanon tämän sen takia että uskon että sinä olet parempi jossain muussa työssä ja saat sitä tekemällä tienattua muurarin palkan. Säästö muodostuu siittä että muurari on parempi eli nopeampi omassa työssään. Eli jos sinulta menee vaikka kaksi viikkoa huolellisesti tehdä se takka ja muurarilla vain viikko. Silloin vain on parempi että sinä teet muurarin palkan muissa töissä viikossa ja muurari tekee muurarin työt viikossa. (Sinä säästät viikon.) Mutta jos olet lomautettuna/työtön ja sinulla on aikaa niin tee silloin itse. Pääset kyllä heikomman muurarin tasoon kunhan teet tarkasti ja ajatuksella.

      Tiilerin takat ovat kyllä sen verran suunniteltu että ne saa tehtyä itsekkin. Mutta niistä saattaa kyllä tulla sottaisia ja tietyissä kohdissa viimeistely pettää. Rakenteellisesti ne ovat laskettu oikein jo tiilerillä.

      Ammatti muurareista voi kysästä ammatiliitoista ja yhteistieto palveluista. Mutta suusta suuhun tietona tosiaan kulkee suurin osa tiedoista. Yleensä muurareiden palkat kulkevat käsi kädessä materiaalin hintojen kanssa mutta kyllä niiden allekkin mennään usein. Firmat ovat hiukan kalliimpia mutta helpompia palkata koska valtio katsoo verokirjalle tekevän muurarin sinun työntekijäksesi ja laskuttelee sinua sen mukaan. Itse lasken kulut suurinpiirtein: muurarin palkka kertaa kaksi plus paperi sota stressi.

      ---

      Vuolukivitakat nykyään eivät ole samanlaisia kun ne olivat keskiajalla. Nykyiset ovat samanlaisia kun varaavat tiilitakat mutta uloin kerros on vain vuolukiveä. Pintalämpotilat ovat matalempia koska vuolukivi luovuttaa lämpöä nopeammin. Kivien paksuuksia on tietenkin erillaisia. Jos tahdot tälläisen niin suosittelen että sydän kanava seinät tulevat tiilistä ja vuolukivi on vain pintamateriaali.

      • muurari11

        sähän ukko satuilet ihan puuta heinää ihmisille !
        Herää koomasta !


    • 31v muurannut

      jos uuni maksaa 2500-3500e ei kannata pilata tarpeita tiilerin muuraus maksaa 800-1300e riipuen mallista

      • Koillismaalla

        Meille muurattiin syksyllä tiilerin iso leivinuuni ja aikaa meni kolme päivää ja koko ajan piti olla apuna kuraa tekemässä ja tiiliä sahaamassa (vaikka onkin valmis paketti niin jonkin verran sahauksia tulee..). Maksoin tonnin pintaan, enkä oo tyytymätön -päinvastoin. Hyvä tuuri sattui kun oli vielä komea muurari ja hyvin tultiin juttuun sen kolme päivää. Jälkikäteen ajattelin, että ittellä olis menny ainakin viikko, eikä jälki olis todellakaan ollu verrattavissa tän muurarin jälkeen!


      • muurarimatti
        Koillismaalla kirjoitti:

        Meille muurattiin syksyllä tiilerin iso leivinuuni ja aikaa meni kolme päivää ja koko ajan piti olla apuna kuraa tekemässä ja tiiliä sahaamassa (vaikka onkin valmis paketti niin jonkin verran sahauksia tulee..). Maksoin tonnin pintaan, enkä oo tyytymätön -päinvastoin. Hyvä tuuri sattui kun oli vielä komea muurari ja hyvin tultiin juttuun sen kolme päivää. Jälkikäteen ajattelin, että ittellä olis menny ainakin viikko, eikä jälki olis todellakaan ollu verrattavissa tän muurarin jälkeen!

        jos tiilerin paketissa pitää sahata tiiliä muuhunkuin hormiliitokseen on mitoissa ja muurarissa vikaa


      • 1muurari
        Koillismaalla kirjoitti:

        Meille muurattiin syksyllä tiilerin iso leivinuuni ja aikaa meni kolme päivää ja koko ajan piti olla apuna kuraa tekemässä ja tiiliä sahaamassa (vaikka onkin valmis paketti niin jonkin verran sahauksia tulee..). Maksoin tonnin pintaan, enkä oo tyytymätön -päinvastoin. Hyvä tuuri sattui kun oli vielä komea muurari ja hyvin tultiin juttuun sen kolme päivää. Jälkikäteen ajattelin, että ittellä olis menny ainakin viikko, eikä jälki olis todellakaan ollu verrattavissa tän muurarin jälkeen!

        Juu,ainakin viikko.Veikkaan että ainakin 5 kertaa 3 päivää :) Entä toimivuus ja jälki... Iso leivinuuni.
        No,sama,kun olet nyt tyytyväinen,mikä on hyvä.

        Komppaan täysin muurarimatin viestiä.


      • Koillismaalla
        muurarimatti kirjoitti:

        jos tiilerin paketissa pitää sahata tiiliä muuhunkuin hormiliitokseen on mitoissa ja muurarissa vikaa

        Kyseessä oli kuoritiilien sahausta, kun kuorta ei tehtykään ympäri asti, vaan osittain palomuuria ja hormia vasten. ELi kuoritiiliä piti siis sahailla. Lisäksi toi mainitsemasi hormiliitoksen paikan valinta vaikuttaa jonkin verran.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe