lähdössä. Olen lueskellut viestejä ja oppaita, mutta eipä ole tullut eteen höpsöihin murheisiini vastauksia:
Voiko vesijohtovettä juoda?
Millainen on saniteettihygienia?
Onko taskuvarkaita normaalia enemmän - entä hotellihuoneiden turvallisuus?
Onko altaiden vesi lämmitettyä toukokuussa?
Ensimmäiselle
5
1636
Vastaukset
- Crete for ever
"Voiko vesijohtovettä juoda?"
Länsi-Kreetalla kyllä. Vesi tulee vuorilta ja sitä riittää normaalina kesänä ilman säännöstelyä syksyyn saakka. vettä käytetään viljelysten kasteluun joten veden vaihtuvuus on suuri.
Millainen on saniteettihygienia?
Lähes yksinoman hyvä, jos puhutaan hotellien siivous siisteystasosta. Myös tavernojen vessat ovat siistejä. Vaikka krekkalaisen eivät puunaa pihojaan kuten me täällä he ovat kuitenkin siistejä ihmisiä.
"Onko taskuvarkaita normaalia enemmän - entä"
Normaalisti heitä ei ole, Kreeta on yksi Välimeren turvallisimmista kohteista. Turistiseonki tuo saarelle ainesta joka ei kuuluu normaaliin kreetalaiseen yhteisöön, mutta mitää erityisvarovaisuutta ei tarvita. Minulla oli kerran Plataniaksessa auton katolla passi ja rahapussi melkein vuorokaiden eikä niitä kukaan vienyt.
"Hotellihuoneiden turvallisuus?"
Varsin hyvä, siivoojat eivät ole koskaan vieneet mitään eikä huoneista ole viety mitään. Tallelokero löyty infosta ja sinne voi laittaa tavaraa jotka voisivat hävitä.
"Onko altaiden vesi lämmitettyä toukokuussa?"
Eipä juuri. Muutama aurinkoinen päivä riittää reiluun 20 asteeseen, koska ollaan jo niin etelässä että aunringon lämpösäteily on jo toukokuussa jopa tukahduttava. Yleensä jo toukokuun puolessavälin merikin lämpiä rannoilta yli 20 asteeseen, altaista puhumattakaan.- kohteliaasta
vastauksesta. Näihin, ehkä jostain höpsöihinkin kysymyksiini, olisi joku voinut vastata pilaillen. Kiitos siis tekstäsi ja onnea matkailuusi.
- myöskin suosikki lomakohde
Erittäin hyvä vastaus jo aiemminkin.
Vesijohtoveden juomakelpoisuuteen: Matkajärjestäjän pitämässä pikku infossa kun lentokentältä siirrytään lomakohteisiin oppaatkin mainitsevat että vesijohtovettä ei pääsääntöisesti suositella juotavaksi. Tottahan on että bakteeritaso on erilainen sielläpäin ja herkkävatsaisimmathan sairastuvat pienemmästäkin. Itse olen kuitenkin tehnyt lähes kaiken siellä vesijohtovedellä: pessyt elintarvikkeet, keittänyt kahvit, pessyt hampaat yms.. mutta pääsääntöisesti juomavesi on kuitenkin ollut pullovettä. Ei meidän seurueessa ikinä vedestä ole maha edes sekaisin mennyt.
Saniteettihygienia on huoneistoissa riippuvainen siivouskertojen määrästä ja omasta hygieniakäyttäytymisestä. Yleisissä ravintoloissa olen tottunut järjestelmällisesti korkeaan tasoon, ainut kerta kreetalla vierailujeni historiassa kun piti katsoa hygieniatasolla kahdesti mihin toiletissa esim. jalkansa pistää, on ollut Hanian kaupungin linja-autoaseman yleinen wc-tila. Siellä on se eräänlainen posliininen neliön mallinen lattiakaivo (reikä lattiassa) jalansijoineen ja siihen kun kaikki iltapäivään mennessä olivat käyneet sihtailemassa vaihtelevalla tarkkuudella niin siihen oli sellainen noin puolentoista metrin rinki kerinnyt syntyä.
Taskuvarkaista en ole tietoinen mutta en juuri ole itse todennut turvallisuuden olevan sen hatarampaa kuin kotoisessa suomessakaan. Hotellihuoneista ei meillä ole viety mitään siivoojienkaan toimesta. Siellähän joissain ohjekirjoissa sanotaan että siivoajille voi halutessaan jättää rahaa pöydälle ns. "tipiksi" hyvästä palvelusta. Eräässä hotellissa siivoajat ovat ne muutamat kymmenet sentit mitä pöydälle selvästi on jätetty jopa ottaneet kuten on ollut tarkoituskin, mutta muuten kaikki rahat ovat säilyneet täysin koskematta. Lompakon unohtuminen pöydälle ei koskaan ole ollut vaaraksi, mutta onhan joka puolella kaikki mahdollista.
Altaiden lämmityksestä en ole tietoinen.- lähteä
uuteen paikkaan. kun sa noin hyviä tietoja! Kiitos!
- anskupetteri
Kreetalla toukokuussa periaatteessa voi vesijohtovettä juoda, mutta joisin kuitenkin pullo vettä. Wc:ssä paperit laitetaan erilliseen roskikseen. Ainakin niissä paikoissa jossa olen käynyt on mielestäni siistiä.Toukokuussa kaikki paikat eivät ole vielä auki, mutta kyllä tekemistä ja katsomista riittää. Taskuvarkaisiin en ole ainakaan siellä törmännyt, mutta tietenkin kannattaa tavaroistaan pitää huolta. Elisso hotellissa Plataniaksessa ei uima-altaan vettä ollut lämmitetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1613271EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403032- 1121565
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1551304- 731139
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621097Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661077Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989- 47963
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne24938