Luppis on paljon vapaana kotona, mutta ongelmana on johdot. Veijari on pätkässyt jo kolme känny-laturin johtoa ;) Onko muilla näitä ongelmia ja minkälaisia vinkkejä voisitte antaa?
Meillä oli vuosia sitten kolme luppista ja sama juttu sillonkin... kaikki johdot oli nakerreltuja, enemmän tai vähemmän. Muutenkin tekivät tihutöitä, sohvantaustat oli jyrsitty aivan hajalle kuten jalkalistatkin. Osasivat pomppiakin tosi korkealle ja kukkaset oli yleensä aika lyhytikäisiä :D
Tämä uusin otus on muuttanut meille vasta ennen joulua ja vielä vauveli, n. 4kk. Kertokaapa siis miten teillä muilla.
Johdot ja pupujussi
8
2287
Vastaukset
- suru-
Itse olen ratkaissut ongelman seuraavasti. Teollisuusliikkeet myyvät läpinäkyvää letku. Se halkaistaan pituussuuntaan ja johdot sitten sinne sisälle.
Latureita en pidä kuin pöydillä, koska ne menee heti parempiin suihin.
Osat käyttää kissan/koiran karkote-sprayta, ite en ole sitä testannut.- aivan sama
ongelma. viisi laturia, kannettavan johto, stereot, hiustenkuivaaja, tv:n johdot. Kuolen, kuolen kun en voi tehdä mitään. Olen jo kolme järkyttävää sähköiskua saanut noista syödyistä johdoista. Loppuuko tämä ikinä? kani herra on noin 7 kuukauden ikäinen, leikkaamaton kääpiöluppis.
Kaikki muukin menee parempiin suihin. purkat, karkit hedelmät ja niiden kuoret.. harjat kankaat lehdet..ihan kaikki mikä jää näkyville ja mihin herra ylttää.. kani saa olla vapaana päivittäin noin 3-6 tuntia valvottuna, mutta silti se ehtii tehdä tuhojaan. Olen yrittänyt keksiä virikkeitä mutta mikään ei auta. Yöllä toveri pitää niin hirveaa meteliä että nukkuminen jää erittäin vähiin. Turhautumiseni alkaa olemaan jo sitä luokkaa että tekisi mieli jo luovuttaa ja antaa kani pois. Kertokaa toverit mitä minä teen??? - chocol@te
aivan sama kirjoitti:
ongelma. viisi laturia, kannettavan johto, stereot, hiustenkuivaaja, tv:n johdot. Kuolen, kuolen kun en voi tehdä mitään. Olen jo kolme järkyttävää sähköiskua saanut noista syödyistä johdoista. Loppuuko tämä ikinä? kani herra on noin 7 kuukauden ikäinen, leikkaamaton kääpiöluppis.
Kaikki muukin menee parempiin suihin. purkat, karkit hedelmät ja niiden kuoret.. harjat kankaat lehdet..ihan kaikki mikä jää näkyville ja mihin herra ylttää.. kani saa olla vapaana päivittäin noin 3-6 tuntia valvottuna, mutta silti se ehtii tehdä tuhojaan. Olen yrittänyt keksiä virikkeitä mutta mikään ei auta. Yöllä toveri pitää niin hirveaa meteliä että nukkuminen jää erittäin vähiin. Turhautumiseni alkaa olemaan jo sitä luokkaa että tekisi mieli jo luovuttaa ja antaa kani pois. Kertokaa toverit mitä minä teen???leikkauta se, ja hommaa kaveriksi tyttöpupu. Yksinäisyys saattaa ahdistaa kania, ja 7kk on käsittääkseni vielä murrosiässä ja siksi riehuu.
Itse olin samassa tilanteessa, ja annoin kanin pois. Kävin sit joskus uudessa kodissa katsomassa, siellä oli saanut kaveriksi toisen pupun ja käyttäytyi oikeen rauhallisesti. Vähän tuli huono omatunto, kun itse olin vaan antanu pupun pois ongelmien takia... Mutta tuo vois olla ratkaisu teillekin. Onnea! - suru-
aivan sama kirjoitti:
Kaikki muukin menee parempiin suihin. purkat, karkit hedelmät ja niiden kuoret.. harjat kankaat lehdet..ihan kaikki mikä jää näkyville ja mihin herra ylttää.. kani saa olla vapaana päivittäin noin 3-6 tuntia valvottuna, mutta silti se ehtii tehdä tuhojaan. Olen yrittänyt keksiä virikkeitä mutta mikään ei auta. Yöllä toveri pitää niin hirveaa meteliä että nukkuminen jää erittäin vähiin. Turhautumiseni alkaa olemaan jo sitä luokkaa että tekisi mieli jo luovuttaa ja antaa kani pois. Kertokaa toverit mitä minä teen???Itse opin kantapään kautta 14 v. sitten jo, että johdot piiloon ja nopsaan. Maton alle niitä on turha laittaa, koska kyllä ne kaivavat ne sieltä esille.
Kannattaa vaan laittaa kaikki ns. ohutjohtoiset pöydille, kuten laturit, hiustenkuivaajat.
Erittäin hyvä on tämä putken/letkun osto mm. teollisuus etolasta. Meillä on yksi kani, joka meni jopa vesiletkujen läpi johtoja puremaan. Vaihdoin kirkkaaseen puutarhaletkuun ja kukaan noista 22:sta riiviöstä ei sitä hampailla ole onnistunut tekemään siihen reikää, josta johtoa voisi maistaa.
Kanin kun ottaa pitää aina muistaa, että se ei ole niin helppohoitoinen lemmikki kuin yleensä annetaan ymmärtää nimim. satoja euroja mennyt vuokrakämppien tapettejen ja listojen uusimisiin.
Biltemassa on kompostilevyjä ja niistä saa esim. häkin edustalle tehtyä isonkin ulkoilutusaitauksen kanille, jossa ei ole tuhottavaa tavaraa nenukin edessä. Meillä kaneilla on melkein koko ajan edessä koirien kasvispitoisia purutikkuja(Best Friend merkkisiä..myy isot marketit)..ne näyttää hillitsevän puruintoa muihin esineisiin.
Kani tuhoaa kaiken ja varsinkin murkkuiässä kani voi olla ns. piikki perseessä.
Jos kani meluaa yöllä häkissä, laita päälle lakana/pyyhe/muu rätti. Jos ei auta niin siirrä se yöksi muuhun huoneeseen, vaikka vessaan. Itse ruokin kanit ennen nukkumaan menoa(meillä syötetään ne kerran päivässä), joten jonkin aikaa menee kun ne syö ja sitten vedetään pitkät ruokaunet. Joten saan nukahtaa hiljaisuuteen.
Jos tuhokonetta ei kestä, suosittelen pienempää jyrsijää(varsinkin hamsteri helppo). Ei karkaile kun välillä jos ollenkaan ja on helppo hoitaa kuin mikä. Tosin ei niin seurallinen, mutta tuhoilta vältytään. - vinkeistä
suru- kirjoitti:
Itse opin kantapään kautta 14 v. sitten jo, että johdot piiloon ja nopsaan. Maton alle niitä on turha laittaa, koska kyllä ne kaivavat ne sieltä esille.
Kannattaa vaan laittaa kaikki ns. ohutjohtoiset pöydille, kuten laturit, hiustenkuivaajat.
Erittäin hyvä on tämä putken/letkun osto mm. teollisuus etolasta. Meillä on yksi kani, joka meni jopa vesiletkujen läpi johtoja puremaan. Vaihdoin kirkkaaseen puutarhaletkuun ja kukaan noista 22:sta riiviöstä ei sitä hampailla ole onnistunut tekemään siihen reikää, josta johtoa voisi maistaa.
Kanin kun ottaa pitää aina muistaa, että se ei ole niin helppohoitoinen lemmikki kuin yleensä annetaan ymmärtää nimim. satoja euroja mennyt vuokrakämppien tapettejen ja listojen uusimisiin.
Biltemassa on kompostilevyjä ja niistä saa esim. häkin edustalle tehtyä isonkin ulkoilutusaitauksen kanille, jossa ei ole tuhottavaa tavaraa nenukin edessä. Meillä kaneilla on melkein koko ajan edessä koirien kasvispitoisia purutikkuja(Best Friend merkkisiä..myy isot marketit)..ne näyttää hillitsevän puruintoa muihin esineisiin.
Kani tuhoaa kaiken ja varsinkin murkkuiässä kani voi olla ns. piikki perseessä.
Jos kani meluaa yöllä häkissä, laita päälle lakana/pyyhe/muu rätti. Jos ei auta niin siirrä se yöksi muuhun huoneeseen, vaikka vessaan. Itse ruokin kanit ennen nukkumaan menoa(meillä syötetään ne kerran päivässä), joten jonkin aikaa menee kun ne syö ja sitten vedetään pitkät ruokaunet. Joten saan nukahtaa hiljaisuuteen.
Jos tuhokonetta ei kestä, suosittelen pienempää jyrsijää(varsinkin hamsteri helppo). Ei karkaile kun välillä jos ollenkaan ja on helppo hoitaa kuin mikä. Tosin ei niin seurallinen, mutta tuhoilta vältytään.En haluaisi luopua kanista, juuri siksi että se on seurallinen. ja opiskelijana minulla ei oikein olisi varaa tällähetkellä leikkauttaa herraa ja ostaa sille neitiä kaveriksi.
Olen ruokkinut kanin illalla juuri ennen kun käyn nukkumaan ja viritellyt esim papereitä häkin kattoon (rakastaa papereitten silppuamista). Silti se pitää meteliä, ja ymmärrän kyllä että se ei häkissä viihdy. Kotini on niin pieni, että häkki ei mahdu wc:seen ja ulkopuolelle en taas saa mahtumaan aitausta jotta kani voisi olla "vapaana" koko ajan. Muutan kyllä isompaan kotiin ja toivon, että sen kylpyhuone on sen verran kookkaampi että saisin koko komeuden mahtumaan sinne ja että kani voisi olla siellä vapaana. Jos siinä vaiheessa homma ei ala luistaa pitänee ottaa tuo pois antaminen harkintaan.. - piiloon!
vinkeistä kirjoitti:
En haluaisi luopua kanista, juuri siksi että se on seurallinen. ja opiskelijana minulla ei oikein olisi varaa tällähetkellä leikkauttaa herraa ja ostaa sille neitiä kaveriksi.
Olen ruokkinut kanin illalla juuri ennen kun käyn nukkumaan ja viritellyt esim papereitä häkin kattoon (rakastaa papereitten silppuamista). Silti se pitää meteliä, ja ymmärrän kyllä että se ei häkissä viihdy. Kotini on niin pieni, että häkki ei mahdu wc:seen ja ulkopuolelle en taas saa mahtumaan aitausta jotta kani voisi olla "vapaana" koko ajan. Muutan kyllä isompaan kotiin ja toivon, että sen kylpyhuone on sen verran kookkaampi että saisin koko komeuden mahtumaan sinne ja että kani voisi olla siellä vapaana. Jos siinä vaiheessa homma ei ala luistaa pitänee ottaa tuo pois antaminen harkintaan..Kaikkien kaninomistajien ensimmäinen tehtävä on piilottaa / suojata johdot! Jos tämä asia on jäänyt epäselväksi, ei tosiaan ole ottanut lajista tarpeeksi selvää. Leikkauttaminen ja seura eivät estä johtojen syömistä!
Suojaamattomat johdot ovat hengenvaarallisia kaneille sekä niiden omistajille, jos kani puraisee suojakuoren siitä pois!
Asettele huonekalut niin, että kaikki sähkölaitteet/ja johdot saat asennettua niin, että johdot tulevat huonekalujen taakse, kanin saavuttamattomiin. Tai osta johtojen ympärille letkua suojaksi tai ihan siihen tarkoitukseen olevaa johtosuojaa, joka kiinnitetään esim. seinään jalkalistan viereen.
Tämä kaikki on sinun velvollisuutesi kanin omistajana, ja halpa henkivakuutus kanillesi ja itsellesi! - otus vemmelsääri
piiloon! kirjoitti:
Kaikkien kaninomistajien ensimmäinen tehtävä on piilottaa / suojata johdot! Jos tämä asia on jäänyt epäselväksi, ei tosiaan ole ottanut lajista tarpeeksi selvää. Leikkauttaminen ja seura eivät estä johtojen syömistä!
Suojaamattomat johdot ovat hengenvaarallisia kaneille sekä niiden omistajille, jos kani puraisee suojakuoren siitä pois!
Asettele huonekalut niin, että kaikki sähkölaitteet/ja johdot saat asennettua niin, että johdot tulevat huonekalujen taakse, kanin saavuttamattomiin. Tai osta johtojen ympärille letkua suojaksi tai ihan siihen tarkoitukseen olevaa johtosuojaa, joka kiinnitetään esim. seinään jalkalistan viereen.
Tämä kaikki on sinun velvollisuutesi kanin omistajana, ja halpa henkivakuutus kanillesi ja itsellesi!vinkeistä ja vastauksista :) Ja sulle "johdot piiloon" että kyllä mä olen kaneista tiennyt ennen tätäkin jussia. Kirjotinkin alotuksessa et aikasemmin joskus oli 3 luppista yhtäaikaa ja yhden niistä otin eläinsuojeluyhdistyksen kautta... olis polonen muuten joutunut piikille. En vaan jotenkin ollut keksinyt et mitenkä noi johdot voisi piilottaa. Meillä on muitakin eläimiä ja kaikki hoidan hyvin, hankin tietoa ja kokemuskin toki auttaa :)
- toimelanotus
otus vemmelsääri kirjoitti:
vinkeistä ja vastauksista :) Ja sulle "johdot piiloon" että kyllä mä olen kaneista tiennyt ennen tätäkin jussia. Kirjotinkin alotuksessa et aikasemmin joskus oli 3 luppista yhtäaikaa ja yhden niistä otin eläinsuojeluyhdistyksen kautta... olis polonen muuten joutunut piikille. En vaan jotenkin ollut keksinyt et mitenkä noi johdot voisi piilottaa. Meillä on muitakin eläimiä ja kaikki hoidan hyvin, hankin tietoa ja kokemuskin toki auttaa :)
kirjauduinpa tänne... josko tulis enemmänkin kirjoteltua tulevaisuudessa :)
t. toimelan otus vemmelsääri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264677
- 282681
- 342324
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121581
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241380- 171364