kipinä hukassa viragosta

moro37

Moromoro

piti tässä käynnistellä ja lämmittää moottoria tallinperällä 97 vuosimallin 750 viragoa muttei lähtenytkään...startti pyöritti kyllä.
Sen verran tutkiskelin että kipinää ei löytynyt kummankaan pytyn tulpalta kun kokelin.
Onko jollain hyvää tietoa mistä kannattais lähteä vikaa hakemaan.
Kerran sain myös hyvän linkin mistä näki yamahan räjähdyskuvia ym hyvää tietoa mutta linkki jäi ottamatta talteen..

16

7305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärässä kytkentäkaaviossa

      Onkos siinä vielä TCI boksi? Ei ne itekseen simahtele. Epäilen haettumisen ratkasevaa finaalia siellä tallin perukoilla.
      Koneessa sisällä on (pickup coils) en keksi niille parempaa suomenkielistä nimeä.(Ne loput piuhat kolmen latausjohdon lisäksi) Ohjaavat sytyys boksia. Välissä on yksi sarjaliitin joka usein on hapettunut 1.PASKA. Boksilta puolille lähtee johtosarja jonka heti alussa on toinen sarjaliitin 2.PASKA. ja Vielä 3.samanlainen PASKAx2 justiin ennen kumpaakin puolaa.

      • moro37

        kiitos vinkeistä, näitä juuri tarkoitin. Sulakkeet kävin läpi mutta kaikki näytti olevan ehjät. Jotain hapettumisiin liittyvää voisi olla kyseessä koska ehjänä ajoin viragon talliin.
        Mistäköhän löytäisi kuvia tms. järjestelmästä.
        Mistä nää liittimet löytäis. Tankki ja setula irti ja hommiin...


      • löytyy
        moro37 kirjoitti:

        kiitos vinkeistä, näitä juuri tarkoitin. Sulakkeet kävin läpi mutta kaikki näytti olevan ehjät. Jotain hapettumisiin liittyvää voisi olla kyseessä koska ehjänä ajoin viragon talliin.
        Mistäköhän löytäisi kuvia tms. järjestelmästä.
        Mistä nää liittimet löytäis. Tankki ja setula irti ja hommiin...

        Eka: Koneen vasemmalta puolelta. Vasemman sivukopan takaa(Samassa paikassa kun laturin liittimet. Laturin on ne kolme keltasta tai valkosta lämpöeristeellistä)
        Toka: Tankin alla lähellä Boksia (tankia ei tarvi irrotta kokonaan jos letkut riittää. toisaalta alipainehanoin varustetussa voi letkut irrotella surutta. en oo varma onko tässä alipainehanoja)
        Kolmannet: lähellä sytytyspuolia ( ei ehkä näy, mut jos päästät puolan irti ja johtojen varaan, niin siinähän se on aivan)
        PS. Ite vaihdoin puolat parivuotta sitten - turhaan. Kun tutkin vanhoja, huomasin että tulpanjohdot oli niivittyny huonoiksi puolan tyvestä.


    • ynnämuuta

      löydät
      www.yccf.fi , ylänurkasta "linkit"
      ja alkaa räjäytyskuvia ja muuta tarpeellista löytymään!

    • uusilla

      tulpilla?

      • XV1100

        Tulpat on aika yleinen vika viragojen käynti/käynnistyshäiriöihin. Jos esim kaasuttimen säädöt on vähänkin pielessä niin voi pimentää tulpat hyvin nopeasti. Ilmeni omassa niin että nokeutunut tulppa lakkasi toimimasta kylmänä yhtä-äkkiä. Toinen vika jota monikaan ei ajattele tai usko on huono akku. Vaikka lataisi täyteen ja startti pyörittäisi suht hyvin niin virtaa ei vain silti riitä muodostamaan kunnon kipinää. Liittimet tietenkin kannattaa tarkistaa silti.


      • moro37
        XV1100 kirjoitti:

        Tulpat on aika yleinen vika viragojen käynti/käynnistyshäiriöihin. Jos esim kaasuttimen säädöt on vähänkin pielessä niin voi pimentää tulpat hyvin nopeasti. Ilmeni omassa niin että nokeutunut tulppa lakkasi toimimasta kylmänä yhtä-äkkiä. Toinen vika jota monikaan ei ajattele tai usko on huono akku. Vaikka lataisi täyteen ja startti pyörittäisi suht hyvin niin virtaa ei vain silti riitä muodostamaan kunnon kipinää. Liittimet tietenkin kannattaa tarkistaa silti.

        kiitos vinkkien antajille. Kokeilin kyllä uusillakin tulpilla mutta akku oli jo silloin suht sippi.
        ja eikun töihin...


    • Biker Man

      Jos akku on vajaassa latauksessa, se voi vielä pyörittää starttia ihan mukavasti, mutta ei tule kunnon kipinää tai lainkaan, kun akun jännite putoaa startatessa. Ihan tyypillinen juttu prätkissä, kun ovat seisoneet aikansa, suht hyvin starttaa, mutta ei edes lupaa, kipinä hukassa joko heti tai sitten kun kastelee huonon kipinätehon vuoksi. Näin varsinkin isommissa customeissa.

      Aina kannattaa talvikäynnistelyjä varten ladata ensin akku täyteen. Jos tämä on uusi juttu sinulle, etkä ole vielä ladannut akkua, niin kuivaa ja putsaa tulpat, lataa akku täyteen ja avot, luultavasti "ongelmasi" on tipotiessään. Ei se kuule ajon jäljiltä yleensä siihen paikkaan sytkä hajoa, jos kerran on ajamalla tuotu talliin/pihaan.

    • sepi

      Mites on tappokatkaisijan laita,ettei vain olisi päällä

      • XV1100

        Viragossa ei starttikaan pyöri jos katkaisija on off asennossa.


    • akku..

      ...kuten Biker Man tuossa neuvoi?

      • moro37

        testattu on uusilla tulpilla, täydellä akulla(myös auton akulla), kaikki tankin ja satulan irrotuksen jälkeen näkyvät johtojen liitännät (PRF ruiskutuksin) sulakkeet tarkistettu, ns. tappokatkaisijat jalan sekä kahvan osalta (eikä pyörittäisi starttiakaan niinkuin aikaisemmin joku kirjoitti) tulpan johdot puolille asti silmämääräisesti ok. Itselle tulee epäilys sytytysboksiin kuitenkin, taitaapi pyörä lähteä merkkihuoltoon.


      • mulla oli
        moro37 kirjoitti:

        testattu on uusilla tulpilla, täydellä akulla(myös auton akulla), kaikki tankin ja satulan irrotuksen jälkeen näkyvät johtojen liitännät (PRF ruiskutuksin) sulakkeet tarkistettu, ns. tappokatkaisijat jalan sekä kahvan osalta (eikä pyörittäisi starttiakaan niinkuin aikaisemmin joku kirjoitti) tulpan johdot puolille asti silmämääräisesti ok. Itselle tulee epäilys sytytysboksiin kuitenkin, taitaapi pyörä lähteä merkkihuoltoon.

        suzukin crossissa sama ongelma,ei tullut kipinää eikä edes virtaa kun tulpanjohdosta koitti.vaihdoin syttyboksin,otin kiinni paljaasta tulpanjohdosta ja polkaisin,ai jumalauta kun sattui kun tuli virtaa


      • näin...
        moro37 kirjoitti:

        testattu on uusilla tulpilla, täydellä akulla(myös auton akulla), kaikki tankin ja satulan irrotuksen jälkeen näkyvät johtojen liitännät (PRF ruiskutuksin) sulakkeet tarkistettu, ns. tappokatkaisijat jalan sekä kahvan osalta (eikä pyörittäisi starttiakaan niinkuin aikaisemmin joku kirjoitti) tulpan johdot puolille asti silmämääräisesti ok. Itselle tulee epäilys sytytysboksiin kuitenkin, taitaapi pyörä lähteä merkkihuoltoon.

        Oletko mitannut, että puolan napaan tulee virrat päällä 12 volttia?

        Jos tulee, niin ota irti se miinus johto puolalta, joka menee sytkäboksille.

        Sitten laitat siihen miinusjohtoon jonkun irtojohdon ja pistät sen maihin, otat nopeasti irti maista, kokeilet tuolla tavalla muutaman kerran. Kun irrotat johdon rungosta, pitäisi tulla aina kipinä.

        Jos kipinä tulee, ei tule sytkäboxilta ohjausta. Sitten on siinä vika, tai boxi ei saa ohjausta.


      • AJATukseni
        näin... kirjoitti:

        Oletko mitannut, että puolan napaan tulee virrat päällä 12 volttia?

        Jos tulee, niin ota irti se miinus johto puolalta, joka menee sytkäboksille.

        Sitten laitat siihen miinusjohtoon jonkun irtojohdon ja pistät sen maihin, otat nopeasti irti maista, kokeilet tuolla tavalla muutaman kerran. Kun irrotat johdon rungosta, pitäisi tulla aina kipinä.

        Jos kipinä tulee, ei tule sytkäboxilta ohjausta. Sitten on siinä vika, tai boxi ei saa ohjausta.

        Huonommatkin ajatukset ovat olleet joskus kullan arvoisia. ajatua siitä että " boxi ei saa ohjausta." mittasitko sytytystä ohjaavien pick-up puolien vastuksen? en muista nyt ulkoa ohmilukua mut molemmissa pitäis olla sama. muistista heitän jotain 150-160 ohmia 10-15% toleranssilla.
        Jos eivät mittaus tulokset stemmaa niin sittehä se on vasemman posken avaus ja pick-uppien uusinta. Ne on sikäli paskoja hommia, et kun on vääränlaiset öljyt, niin käämien lakkaukset saattaa syöpyä.


    • peku3

      No mitkä ovat parhaat tulpat 1100 Wirreen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe