1v6kk tyttö EI SANAAKAAN!

TsK

Moikka!

Minulla on siis 1v6kk ikäinen typykkä,oppi kävelemään 10kk ikäisenä,konttaamaan 7kk ikäisenä eli liikunnallinen kehitys ok. Ollaan sanoja odoteltu jo akoja,vanhimmainen oli 1v6kk ikäisenä kuin papukaija,aina äänessä ja opetteli uusia sanoja jatkuvasti. Missä vika kun pienempi ei sano mitään? Käyttää erilaisia äänteitä saadakseen sanottavansa ymmärretyksi.Ymmärtää kyllä yksinkertaiset kehotukset ja muun mitä hänelle sanotaan. On hyvin touhukas ja muuten "normaalin" oloinen,mutta puheen kehitys huolestuttaa. Kuinka puheen kehityst voi muuten edesauttaa kuin leikkien,lukien ja lauleskellen? Olen jo mielessäni maalannut kauhukuvia erilaisista diagnooseista.

17

6382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anniina

      Älä sie huelestu. Kun noin kehittyny muuten, motorisesti.. Niin, niin yksilöllistä. Tiedän kokemuksesta, melki 2,5 vuotta, ei puhunut mitään toukokuussa.Elokuussa kertoi jo vitsin.Terveisiä mummolta..Nauti omasta pienestä kullanmurustasi..

    • äitee.........

      Esikoinen oppi puhumaan 2-vuotiaana. Sitä ennen ei jokellusta, ei äännähdyksiä, vaan eräänlaista "kurlutusta" vain ja tietty itkua kun hätä oli. Paljon luettiin hänelle, leikittiin ja touhuttiin, ja puhuttiin paljon, muttei edistänyt puheenkehitystä. 2-vuotiaana oppi sitten yhtäkkiä, puhui heti kirjakieltä, kokonaisia lauseita. Keksi myös omia sanoja. Lukemaan oppi itsekseen jo 3-vuotiaana. Myöhemmin diagnosoitiin Aspergerin oireyhtymä ja AD/HD.

    • Aikuinen jo

      Minä aloin puhua aikoinaan kolmivuotiaana. Sitten tulikin melkein heti kokonaisia lauseita. Kuulemma, en minä sitä itse muista. Nyt olen äidinkielen opettaja, eikä puheen kanssa mitään erityisongelmaa ole ollut.

      Lue, juttele ja loruile kuten ennenkin, ihan rauhassa. Iloitse lapsestasi!

    • poikanen

      Meidän poika osasi 2,5 vuotiaana sanoa EI, eikä mitään muuta. Huoli oli suuri. Ei äännellyt, ei jokellellut, mutta huusi kuin sireeni, kun ei saanut itseään ymmärretyksi. Ymmärsi hyvin, mitä hänelle puhuttiin.

      Vähän ennen 3 v. synttäreitä alkoi tulla sanoja ja kolme täytettyään puhui kuten useimmat ikäisensä. Taito kehittyi jotenkin piilossa, ja tuli sitten valmiina esiin.

      Puheenkehityksen hitaus ei ole ainoa huoli, mitä hänen kasvussaan ja kehityksessään on ollut. Nyt kaveri on täysi-ikäinen ja kirjoitti keväällä huipputuloksen (6 laudaturia) yo-kokeessa. Ihmeellistä on elämä.

    • tarvi olla

      huolissaan. Mutta lue paljon ja nimeä asioita lapselle jne.

      • Pyyanna

        Lapset on tosi erilaisia tässä asiassa. Poikani sanoin ensimmäisen kahden sanan lauseensa yli kolme vuotiaana ja hänen sisarensa päästelee viittä sanaa täytettyään juuri kaksi vuotta.

        Sinunan en olisi huolissani, lapsesi on luultavasti aloittanut maailman opettelun jostain mielestään tärkeämmästä, kuten tuo liikkuminen.


    • Nimetön

      Eräs vanha lastenhoitaja sanoi kerran. Puhe jää jalkojen alle ja jalat jää puheen alle. Eli suomeksi jos lapsi alkaa aikaisin kävelemään puheen kehitys hidastuu. Jos taasen puhe alkaa aikaisin liikkeelle lähtö hidastuu.

      • vanhat lastenhoitajat

        Nykytietämyksen mukaan "vanhojen lastenhoitajien" uskomukset ovat vääriä. Motorinen kehitys ei ole este puheen kehitykselle eikä toisinpäin. AINA kehityksenviivästymät on tutkittava. Aloittajan tapauksessa lapsi on niin nuori, että ei vielä syytä huoleen. Tosin kirjaisin ylös noita piirteitä, jos puhe ei lähde kehittymään niin pystyttäisiin puheen kehityksen ongelmakohtia paremmin hahmottamaan kun jotain olisi muistissa.


    • lapsia

      Lapset kehittyy hyvin paljon eri tahtiin. Vielä en sanoisi että kannattaa huolestua, mutta kannattaa seurailla lapsen kehitystä. Jos kauheasti alkaa huolestuttaa, suosittelen käymään neuvolassa.

      Lapsi kuitenkin ymmärtää puhetta, joka on hyvä asia.

      • yksilöitä

        mun nyt 17 vuotias lapsi oppi puhumaan sanan kaksi ja puoli vuotiaana. kolme vuotiaana puhui kaksi sanaa. olin silloin todella huolissani. kolme puoli vuotiaana lapsi oli todella turhaantunut, kun ei saanut kaikkea kerrottua. mentiin puheterapiaan ja puolenvuoden päästä puhui todella hyvin. kun olisi aina puhunut.
        mitään vikaa lapsessa ei muuten ollut. nyt puhuu koko ajan. olenkin sanonut sille, kun oppi puhe taidon niin sit sitä tekstiä on tullu.
        hän oppi kävelemään seitsemänkuisena.


      • puhumista?
        yksilöitä kirjoitti:

        mun nyt 17 vuotias lapsi oppi puhumaan sanan kaksi ja puoli vuotiaana. kolme vuotiaana puhui kaksi sanaa. olin silloin todella huolissani. kolme puoli vuotiaana lapsi oli todella turhaantunut, kun ei saanut kaikkea kerrottua. mentiin puheterapiaan ja puolenvuoden päästä puhui todella hyvin. kun olisi aina puhunut.
        mitään vikaa lapsessa ei muuten ollut. nyt puhuu koko ajan. olenkin sanonut sille, kun oppi puhe taidon niin sit sitä tekstiä on tullu.
        hän oppi kävelemään seitsemänkuisena.

        Mielenkiintoinen tarina. Itseäni mietityttää vain se, että oliko puolen vuoden jakso puheterapiaa kuitenkin tarpeellinen puheen käynnistämiseen. Ja toiseksi mietin, että oliko puolen vuoden päästä tilanne se, että lapsi puhui paljon, mutta äännevirheitä oli edelleen. Eikä sillä, että lapsi on lähtenyt aikaisin kävelemään ole ollut merkitystä puheen viivästymiselle. Hankalapa tuollaisia asioita on muistaa tarkkaan 17 vuoden takaa.


    • lapsesi

      ei todellakaan puhu sanaakaan on varmasti paras tilata aika lastenlääkärille. Neuvolassa saatetaan vain tyytyä odottelemaan ja odottelemaan. Lapsesi voi olla aivan terve ja puhe tulee ajallaan, mutta aina näin ei käy. Syitä on monenlaisia, mutta jos ongelma on, on myös kaikille parasta, että kuntoutus päästään aloittamaan mahd. aikaisin.

      • Kohta 14.v

        Meillä poika oli 4;jän vanha kun sanoi ensimmäiset sanansa ja lauseensa, sen jälkeen ei ole pitänyt suutaan kiinni. Hän on perheen kolmas lapsi ja lapsia on neljä, viides tulossa. Hänellä on kyllä todettu keskittymis vaikeus ja puheen ymmärtämisen vaikeus, hän myös käy erityiskoulua. Pojalle ei ollut mitään hyötyä puheterapiasta vaan katsoi tätiä kuin halpaa makkaraa, eikä ikänä sanonut terapiassa mitään. Alle neljän vanhana ymmärsi kaiken mitä puhuttiin mutta ei sanonut itse mitään, vaan jos et ymmärtänyt häntä niin poika puri ja antoi selityksen katsellaan ja näyttämällä mitä haluaa.


    • bigmamma

      Hammashoitaja että lapsellani oli kielijänne liian tiukka ja siitä syystä puheen tuottaminen ei onnistunut. Lapsi ymmärsi kyllä puheen mutta vastasi vain ääntelyllä. Päiväkirurgiassa kielijännettä hieman "nippastiin" ja puhe alkoi sujua.

      • samassa tilanteessa

        oltiin puoli vuotta sitten kun poika oli 1,5vuotias ja olin huolissani kun ei tullut kuin kaksi sanaa, muuten sitten epämääräistä mutinaa. nyt kaksivuotiaana poika on alkanut juttelemaan ihan tosissaan siis aiva tässä kuukauden aikana puhe on kehittynyt huimasti, kyllä se puhe siitä alkaa sitten kun lapsi itse on valmis, ehkä hän kuuntelee mielellään teitä ja teidän puhettanne ja mielessään vääntelee sanoja.


      • TsK

        Siinäpä se kun tälläkin tytöllä on kielijänne tiukka samoin on isosiskolla joka on vastaavasti puhunut ennen vuoden ikää ja piikusiskon ikäisenä jatkuvasti äänessä,kuukauden kuluttua kielijänteen nipsaisu vanhemmalla kun R-kirjainta ei osaa sanoa. Pikkuisella myös huomattu jänteen olevan tiukka ja olen kysynyt neuvolassa voiko puheen kehityksen hidastumiseen olla se syynä niin sanoo ettei se voi olla syy...


      • bcjr
        TsK kirjoitti:

        Siinäpä se kun tälläkin tytöllä on kielijänne tiukka samoin on isosiskolla joka on vastaavasti puhunut ennen vuoden ikää ja piikusiskon ikäisenä jatkuvasti äänessä,kuukauden kuluttua kielijänteen nipsaisu vanhemmalla kun R-kirjainta ei osaa sanoa. Pikkuisella myös huomattu jänteen olevan tiukka ja olen kysynyt neuvolassa voiko puheen kehityksen hidastumiseen olla se syynä niin sanoo ettei se voi olla syy...

        kielijänteen tiukkuus vaikuttaa puheeseen. Lapsi ei saa "taivutettua" kieltä kaikkiin kirjaimiin/sanoihin. Sama jos itse yrittää puhua niin että kieli pysyy kokoajan paikallaan, aikamoista siansaksaa =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe