Teknisen työn opettaja

heikki

Haluaisin tietää, mitä opintoja vaaditaan, jotta pääsisi teknisen työn opettajaksi ala/yläasteelle? Ja paljonko palkkaa saa suurinpiirtein?

16

9960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mikään ope

      Uskoisin, että vaaditaan yliopistotasoiset pedagogiset opinnot vaikka ammattikoulun metalli-/puupuolen tutkinto. Taisipa olla kuitenkin meikän oma opettaja pelkästään koneteknikko.

    • JOOOOO

      Sijaiseksi pääset kunhan tiedät asioista jotain... Mikäli virkaan haluat (varmasti haluat sillä palkka parempi, kesälomaedut...), niin tarvitset teknisentyön aineenopettajan pätevyyden. Sen saa Rauman okl:stä, joka kuuluu Turun yliopistoon. Koulutus on oikeella asenteella otettuna iisi ja kestää n 4v mikäli pitää tahtia. Ite oon valmistunut pari vuotta sitten ja sain heti viran eli työtilanne on ok.

      Mulla peruspalkka 24 tunnilla ilman ikälisiä on 2360. Siihen tulee sitten lisäksi taito- ja taideaineraha (yleensä n.100)erityistehtävät, terähuolto, lisätunnit ja luokanvalvojuus jolloin päästää bruttoliksassa sinne 3 tonnin paremmalle puolelle.

      Ite oon ottanut vähän lunkimmin ja on ainoastaan 2 ylituntia eikä erityistehtäviä, jolloin brutto on n 2600.

      • kokenut TN-ope

        Niin Roki jo vastasi miten TN-opeksi tullaan. Sieltähän minäkin Raumalta aikanaan valmistuin. Aika kiva ammatti, jos on sellainen tyyppi, että jaksaa opettajan työtä tehdä. Kesä- heinäkuussa on helppo homma muiden kuukausien aikan välillä vähän rankkaa. Paljon riippuu koulusta. Voit toimia ylä- tai alakoulussa aineen opettajana. Isommassa koulussa saat opettaa vain puu-,metalli- ja sähköopin töitä, pienemmässä täytyy ottaa lisätunteja niistä aineista, joita myös opiskelit. Luokanvalvojan hommilta vältyt jos toimit alakoulun aineen opettajana; silloin työ on muuten mielestäni vähän yksitoikkoisempaa. Mukavinta on opettaminen, ikävintä kaikki muu, jota sitäkin tulee mukana aika paljon niinkuin tuo Rokikin jo sanoi.
        Tärkeintä, tässäkin opetushommassa on rakkaus. Jos jaksat rakastaa niitä kullanmuruja, pojankloppeja ja tyttölapsia tunti tunnin ja vuosi vuoden jälkeen, teet hyvää ja arvokasta työtä. Tsemppiä opintoihisi.


    • nyt kiinnostas

      Elikkäs kaivellaan vähän ylös. Tuo palkka kiinnostais tietää tarkemmin, eli osaako kukaan alalla työskentelevä sanoa tarkemmin? paljon normaalisti viikkotunteja? Nykyisin hakuvaiheessa tehdään VAKAVA koe. mikä se on? Jos joku osaa auttaa, niin ansaitsee suuret kiitokset. Tarjoan virtuaali bisset kaikille vastaajille!

      • Uppia1

        Onko kellään asiasta tietoa?


    • mestarimuuraaja

      Ainakaan ei saa olla kovin pahasti alkoholisoitunut.

    • jepss

      Jos palkan perässä juokset, älä harkitse.

      Itse tn-opettajana pidän lomia ja työaikoja välttämättöminä työstä palautumiseen. Lisäksi lomat kompensoivat matalaa palkkaa. 24h vko on opetusvelvollisuus täyteen palkkaan. Täysi palkka on n.2500e. 24 tuntia ylittävät tunnit ovat ylitunteja joista saa korvauksen. Olikohan n.100e/h kk. En ole palkkakuittia katellu viimeaikoina.
      Käytännössä pikkukouluissa ei riitä pelkkää teknistä 24h vko. Joudut opettamaan myös jotakin muuta ainetta. Siihen tarvitset sivuaineen jos parikin. Itse luin muutama vuosi sitten teknisen työn opettajaksi itseni ja sillä mentaliteetillä lähdin työelämään että teknistä opetan ainostaan. No lopputulos on ollut se, että joudun opettamaan hieman liikuntaa lisäksi koska opetustunnit eivät täyty muuten. Alle 24h en tätä työtä tee, koska palkka jää pieneksi.

      Vuositasolla palkka parin lisätunnin kanssa ilman ikälisiä huitelee hieman 40 000 paremmalla puolella. Kohtuukorvaus kohtuu työstä. Muistutan että itsehillintä ja pitkäjänteisyys tässä työssä ovat korvaaamattomia.

    • opiskelija6

      Myös Itä-Suomen yliopistossa Savonlinnassa voi opiskella teknisen työn opettajaksi. Savonlinnassa opinnot voi suorittaa vain sivuaineena, jolloin pääaineena tulee opiskella joko luokan-, tekstiilikäsityön-, tai kotitalouden opettajaksi. Teknisen työn perusopinnot 25 op pätevöittävät alakoulun teknisen työn opettajaksi ja siihen lisäksi 35 op aineopinnot pätevöittävät aineenopettajaksi yläkouluun.

    • Opettajaksi

      Nostellaas vanhaa aihetta!

      Oon päättänyt hakea nyt kevään yhteishaussa okl kasvatustieteitä lukemaan, pääaineena käsityön aineenopettajan opinnot. Tarkoitus olisi valmistua sitten aikanaan teknisen työn opettajaksi, kertokaas millaista on ollut opiskella kyseistä alaa? Opintojen sisältö kiinnostaa, kuinka paljon yhteisiä aineita mm. Englanti, äidinkieli, matematiikka ym.

      Soveltuvuustesteistä kuulisin myös mielelläni kokemuksia ja vinkkejä

    • onneavaann

      Noiden ammattikoulujen opettajien pitäis osata muutakin kuin "pedakokisia" taitoja!
      Opettajat on peukalo keskellä kämmentä kampaviineripalavereissa istuvia itsensäkehujia! No ite kävin amiksen -80 luvulla, jolloin opettajat vielä OSAS!
      Usein tausta ongelmana on koulun itsekeskeinen reksi/osastonjohtaja!

      Motivaatio pitäis olla korkee opettajaks aikovalle! Kiinnostus omaan työhön!

    • teckck
    • Jaskanen2

      Raumalla 4-5 vuotta, sitä ennen tietty lukio. Harrastuneisuus plussaa, että jaksaa töissä. Palkka muutamilla ylitunneilla nykyään 50-55 tuhatta euroa brutto.

    • Veskulimppu

      Alkaa olla 19 vuotta teknisen opena takana ja jotain uskaltaa sanoa. Mukavaa hommaa, toki riippuen, missä opettaa. Tuskin kuitenkaan jaksaisin hesassa monikulttuurisuuden kehdossa kaupunkilaislapsia.

      Palkka nykyisin noin 60 tuhatta muutamalla ylitunnilla.

      • Anonyymi

        Taidan lähteä TN-opettajaksi. Tuohan on ihan järkyttävä määrä rahaa. Mulle riittää 30tonnia vuodessa.


    • Anonyymi

      Miks peruskouluun täytyy lukee noin paljon kasvatustiedettä ym. Kun amikseen pääsee opettajaksi näillä inssin papereilla, mitkä mulla jo on. Ja niitä pedagogisia voi lukee vaikka työn ohessa, niin saa pätevyyden. Miten matalamman koulun opettajalle on enemmän vaatimuksia kun korkee kouluun. No ne sanoo mee amikseen opettaan, mutta kun niitä amiksia ei ihan joka paikassa oo. Kouluja on joka kylässä ja jos teknistä työtä on 2 tuntii viikko per luokka. Niin 3-9 luokalla on 14 ja jos vaikka 2 linjanen koulu, niin se on jo 28. Eiks se kaks linjanen oo minimi nykyään.

      • Anonyymi

        Amiksessa ei tarvitse tehdä kasvatustyötä niin paljoa. Keskitytään enemmän opetettavaan aineeseen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe