Onko jollain omakohtaista kokemusta Iranin matkailusta?

weeren

Kävin matkamessuilla tänään. Iranin ständiltä tuli mukaan kaikenlaista sälää ja infoa (kalenteri, cd-rom jne.), jota ei vielä ole tullut tutkailtua kuin pintapuolin.

Mutta otsikkoon: Onko joku matkaillut ao. maassa? Valmismatkatarjonta (lähin Tukholmasta?)?

Onhan tässä tietty se, että jos tuonne sattuisi raahautumaan niin ei varmaan pääsisi ennen passin uusimista Usaan tai Israeliin?

14

5774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoin ihmiset

      Suomessa Olympia taitaa olla ainoa matkanjärjestäjä, joka tekee matkoja Iraniin. Kävin maassa reilu 2 vuotta sitten Olympian kautta. Maa ja ihmiset yllättivät positiivisesti. Maassa on paljon nähtävää, onhan se vanhaa Persian aluetta.

      En osaa sanoa olisiko hankaluutta päästä USAan, mutta eihän siellä rajalla kovin tarkasti olla passinsivuja katsottu. Israel voi olla kovempi paikka, kuulusteluja, ylimääräistä turvatarkastusta varmasti tiedossa. Huomaa, että jos passissa on Israelin leima, et saa Iranin viisumia., paitsi ettei nykyisin viisumia taideta vaatia etukäteen. Voi olla, että säännökset ovat viime vuosina taas muuttuneet, oman matkani jälkeen etukäteen hankittavan viisumin vaatimus poistui.

      Jos olet nainen, niin Iranissa pukeutumiseen kuuluu huivi ja ruumiinmuodot peittävä asuste, kuten tunika.

      Meillä julkisuuden kautta muotoutuu herkästi tietynlainen kuva iranilaisista, mutta täytyy sanoa, ettei se omaltakohdaltani ainakaan vastannut julkisuuden kautta saamaani kuvaa.

      Olympia tekee keväällä tämän vuoden ainoan matkansa Iraniin.

      • Leimatta_maahan

        Ei kannata yrittää päästä maahan jos se Israelin leima löytyy passista. Se on niin yksinkertaista.


    • Pttri

      Muutaman kerran olen käynyt työmatkalla ja kokemukset ovat Lähi-Idän maaksi tyypillisiä. Homma toimii kuten siellä toimii, mutta toisaalta ei siellä mitenkään painostavaa ole olla.

      Mitä USA / Israel -reissaamiseen - Isrealin leima passissa estää käytännössä Lähi-Idässä liikkumisen, mutta enpä ole kuullut toisinpäin. Samaten menin viime kerralla suoraan Teheranista jenkkilään, eikä siinä sen kummempaa - taisipa viranomainen mainita itsekin käyneensä aikoinaan 90-luvulla..

      • iran ei ole lähi-itä

        Iran ei ole lähi-itää. Lähi-idän itäinen raja on Irak ja läntinen raja on Egypti.


    • Iranissa

      Olimme muutamia vuosia sitten Iranissa "seikkailemassa" pienellä porukalla.
      Lensimme Moskovan kautta Teheraniin. Itselläni oli Israelin leima passissa, se leimattiin kerran siihen "vahingossa" joten hankin itselleni väliaikaisen passin Iranin matkaa varten. Maahantulo selvitykset eivät kestäneet kauan.
      Ryhmämme naiset joutuivat pukeutumaan jo lentokoneessa paikallisen tavan mukaisesti. Myöhemmin sisämaassa pukeutuminen oli vapaampaa.
      Paikalliset ihmiset ovat ystävällisiä ja tulevat mielellään juttelemaan.
      Käy katsomassa www.araz.org
      Tämä firma järjestää mielenkiintoisia matkoja ympäri Irania ja on luotettava kumppani. Tutustuin firman johtajaan aikoinaan Tiibetissä

      • naiset pukeutukoot

        jätesäkkiin. Miehille suosittelen juutalaisen patalakin käyttöä. Näin varmistetaan palveluiden toimivuus. Iran on kuuluisa humaaneista asenteistaan kaikkia uskontoja sekä kansoja kohtaan.

        Sinne vain kasvattamaan kansojen yhteistyötä maailmanrahan hyväksi.


      • touhuasiellä

        Iranin historia on kuin tilkkutäkki, kaikkea ovat nähneet shaahien ja näiden pappien aikana. Ei siellä turisteja isommasti ihmetellä, uteliaasti vaan suhtautuvat, sen huomasin omilla retkilläni niin Teheranissa kuin Shirazissakin ja maaseudulla.
        Yksi vaikuttava tekijä ovat paluumuuttajat, shaahin kaatuessa ulkomaille karanneita ja heidän lapsiaan on tullut runsaasti takaisin mm. USA:sta, eli jonkinlaisesta ulkomaanharjoittelusta.


      • Ennakkoluuloista
        naiset pukeutukoot kirjoitti:

        jätesäkkiin. Miehille suosittelen juutalaisen patalakin käyttöä. Näin varmistetaan palveluiden toimivuus. Iran on kuuluisa humaaneista asenteistaan kaikkia uskontoja sekä kansoja kohtaan.

        Sinne vain kasvattamaan kansojen yhteistyötä maailmanrahan hyväksi.

        Ei Iran mikään Saudi-Arabia ole. Naistenkin pukeutuminen on siellä aika rentoa. Huivi pitää olla julkisella paikalla jos on nainen, mutta monilla se on siellä jossain pään takaosassa keikkumassa. Ei mitenkään tiukkapipoista hommaa.

        Tietty voi pukeutua myös täyspeittävään tsadoriin jos haluaa mutta ei mitenkään pakollista.

        Alueissakin on eroa. Teheranissa voi pukeutua nainenkin aika vapaasti, kun taas jossain uskonnollisessa keskuksessa kuten Qomissa pitää olla säntillisempi pukeutuminen jos sellaiseen haluaa matkustaa.


    • Capo

      Tulin viime viikolla Iranista kahden viikon Olympia matkalta. Matka antoi aivan erilaisen kuvan Iranista kuin olin saanut viestimistä. Ihmiset olivat ystävällisiä ja kiinnostneita ulkomaalaisista - halusivat avata keskusteluja. Lensimme Teheranista Siraziin ja sieltä bussilla Yazdin, Nainin, Esfahanin, Kashanin, Qomin kautta takaisin Teheraniin. Missään en nähnyt kerjäläisiä, kukaa ei tyrkyttänyt mitään ja maa on siisti. Iranilaiset käyvät piknikillä puistossa ja keräävät roskansa lähtiessään. Ruoka oli ok, valikoima kuitenkin suhteellisen kapea, kukaan ei saanut mainittavia vatsasairauksia. Suosittelen!

    • yx matkustaja vaan

      Iran oli matkailumaana aivan ihana yllätys. Kuten edellisetkin ovat kirjoittaneet, siellä oli mahdottoman siistiä ja ihmiset tosi ystävällisiä. Kävin useina iltoina teetuvissa, jossa ihmiset tulivat juttelemaan, enkä oikeastaan koskaan joutunut maksamaan mitään, kun ihmiset tarjosivat teet.

      Iranissa oli ihana olla lomalla, kun siellä ei ole massaturismia, eikä känniläisiä. Kaspian meren rannalla toki harmitti, kun ei voinut olla rannalla aurinkoa ottamassa, siis kevennetyissä asusteissa.

      Suunnittelemme nyt omatoimimatkaa sinne.

      Poikkeuksena muihin islamilaisiin maihin havaitsin sen, että länsimaisilta turisteilta ei huijata rahaa niin kuin muualla. Hygienia tason korkea, jopa kraanavettä voi juoda.

      Ruoka oli melkein aina maukasta, joskaan en kyllä pariin kuukauteen matkan jälkeen halunnut syödä lammasta...

      Hauskaa Iranin matkaa vaan!

    • ruusuvesiriisi

      Ihana maa turistille mutta omatoimimatkoja minnekään esim rajaseuduille en suosittelis.

      Tooodella paljon mielenkiintosta kulttuuria ja fiksuja ja ystävällisiä ihmisiä.
      Ja kuten ed. viesteissäkin monet totes, on huojentavaa matkustella maassa jossa ei ole lainkaan kännikaloja eikä tarvetta edes selitellä kenellekään miksei halua sitä ensimmäistäkään drinkkiä.
      Tällä en tarkoita että maa on ex-alkoholistin ihannematkakohde kuitenkaan.

      Mua ei haittaa se että jossain on kolkka jossa ei voi riisua bikiniasuun auringonottoa varten kun en Suomessakaan edes kesällä nakuile rannalla, ihan tylsää, miks sitä pitäis tehdä just Iranissa ?

    • iraniin rakastunut

      olin toukokuussa 2014 olympian kiertom. iranissa ja koko maa oli kyllä yllätys. ihmiset ihania ja ystävällisiä. ei paljon muuta ehtinyt kun heitä alati tervehtimään.ruoka mielestäni hyvää koska en kotimaassakan syö vahvasti maustettuja ruokia. maa yllättävän siisti mutta sodairanissa ei n jäljiltä vielä paljon raunioita. suosittelen kyllä matkaa muillekin jotka ovat kiinnostuneita maan historiasta. alkoholia ei maassa missään tarjoiltu eikä sitä mistään saanut ostaa. ruokailussa oli tarjolla alkoholitonta olutta. eli jos "napsuja" haluaa lomallaan niin iranissa se ei onnistu. rohkeasti vaan tutustumaan maahan

    • Olen nyt Iranissa ja tulen olemaan vielä muutaman kuukauden. Edellisen kerran olin täällä vuonna -99. Mielestäni tämä on hieman vapautunut. Vapautuminen näkyy nuorten naisten pukeutumisessa. Naiset eivät suostu peittämään kasvojaan mutta huivia käytetään jossakin muodossa. Kauniita naisia näkee useammin kuin Suomessa. Ihmiset ovat todella ystävällisiä ja avuliaita. Kaupoista löytyy lähes kaikkea paitsi alkoholia, mitä saa hankittua muuta kautta mutta sen kanssa on oltava varovainen.

    • IRAN2002

      Olen ite kotoisin Iranista olen syntynyt esfahanissa 27.7.2002 minä olin 6 vuotias kun mä ja mun perhe muutettiin Iranista Suomeen Helsingin minä olen nyt 16 vuotias tyttö kesällä mä täytän 17 vuotta olen 9lk mä menen 9lk jälkeen amiksen Pasilan telman ehkä mä asun mun Isin ja äidin,kahden sisaruksen kanssa mä käyn karviaistien koulua se on malmilla ja me ollaan menossa 1.7.2019 koko perheen kanssa kuukaudeksi Iraniin Mašhad nimisen kaupunkiin ja tämä on minun ensimmäinen kerta kun menen matkalle Iraniin mä en muista hirveesti Iranista mitään niin joten joo anyway<3

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      792
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      710
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe