Hei!
Onko hoitaja kohdellut omaistasi hoitolaitoksessa kaltoin? Onko omaistasi nipistelty, lyöty, nimitelty, jätetty huomiotta, uhkailtu jne.?
Olemme terveydenhoitajiksi opiskelevia sairaanhoitajia Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta. Meillä on vuosien työkokemus ikääntyneiden hoitotyöstä. Teemme opinnäytetyötä ikääntyneisiin potilaisiin kohdistuvasta vallankäytöstä/väkivallasta hoitolaitoksissa.
Kerro meille kokemuksesi ja ehdotuksesi, miten olisi voitu toimia toisin. Asiat eivät muutu, jos niistä vaietaan.
Osallistu keskusteluun tällä palstalla tai sähköpostitse, [email protected]
Kokemuksesi on meille tärkeä, vastauksista etukäteen kiittäen.
Terveisin Irina ja Arja
PS. Opinnäytetyömme tuloksista laitamme yhteenvedon tälle palstalle toukokuun loppuun mennessä.
Potilaaseen kohdistuva väkivalta
7
1256
Vastaukset
- eräskin
hoitolaitoksessa. Minulle hän valittaa, että kukaan hoitsu ei puhu hänelle koskaan mitään, hän on esine, jolle tehdään se välttämätön. Eräs sossu taas mitätöi häntä ja hänen koko entistä elämäänsä (sanallisesti).
- omaishoitaja
Minä en valita siitä, miten sairaanhoitajat joilta puuttuu kaikki päätösvalta toimii.
Mutta Minä kun onnistuin toimittamaan 93V omaiseni terveyskeskuksen vuodeosastolle, jonka oli todettu sairastavan sirppisolusyöpää (" anemiaa"); Siis leukemiaa ja päätös hoitamattajättämisestä oli tehty keskussairaalassa.
Jotenkin kuvittelin että hän saa olla terveyskeskuksen vuodeosastolla saattohoidossa.
Tiedossa kun oli tiedossa, että hän ei kauaa enään elä.
Siellä olisi edes järjestynyt kipulääkitys.
Kaikki romahti kun kun terveyskeskuksen "Potilasturva-asiamies", jolla oli samalla veteraanikuntouttajan virka hallussaan
PÄÄTTI järjestää kokouksen minkä tarkoituksena oli "kuntouttaa" mainittu omaiseni takaisin kotiin .
Kokoukseen osallistuivat kotisairaanhoito," potilasturva-asiamies" ja kaksi lähiomaista.
Kotisairaanhoito, jolla oli kokemusta siitä miten mahdotonta kotihoito on järjestää, sa- moin kun paikalla olleet omaiset vastustivat heittämistä takaisin "kotiin" kuolemaan .
Kyseisellä henkilöllä ei ollut muita omaisia elossa kuin hänen serkkujan lapsia, ja nekin jo iäkkäitä.
Tämä "veteraanikuntouttaja" päätti kuitenkin yksin että, kyseinen kuolemaan tuomittu syöpää sairastava vanhus toimitetaan kotiin, jos HÄN siihen itse suostuu.
Kysyttyään asianomaisen omaa henkilökohtaista mielipidettä asiaan, UHRIN VIRKAA HOITAVA VANHUS ilmoitti haluavansa jättää asiasta päättämisen minulle, joka olin hänen asioitaan hoitanut jo vuosia.
Tähän tahdon kuitenkin "kuntouttaja" pyhkäisi takamustaan . Ja suorastaan heitti hänet takaisin kotiin omalla DIKTATOORISELLA päätöksellä.
Tästä sitten seurasi kuukausia kestänyt prosessi, jossa jouduin taistelemalla hankkimaan hänelle uudelleen saattohoitopaikan, missä hänen ei tarvinnut kuolla sentää yksin ilman kipulääkitystä.
Vaan halvaksi tuli yhteiskunnalle , kun hän kuoli sittemmein vajaassa kuukaudessa.
Fasismiksi luokittelen sen että hoitopäätösiä tekevät pyhkii perseitään niin vanhuhsen omaan tahtoon kuin myös omaishoitajan tahtoon kuin myös kotisairaanhoidon lausuntoihin. - hampaat mielisairaalassa
koska häntä ei päästetty jatkamaan hammashoitoaan joka oli jäännyt kesken ennen sairaalaan joutumistaan.Sairaala-alueella on hammashuolto,jonne hän pääsi vasta kun hampaat olivat katkeilleet ja vääntyneet kiille poistettuna ja kartionmallisiksi hiottuna.Niissä oli väliaikaiset raudat,jotka putosivat vuosien kuluttua itsestään pois.Hammaslääketitenn oppilas kysyi vaimoani vastaannotolle entisestä hammashoitopaikastaan,koska em. raudat keräisivät bakteereita mm.hampaistoihin.Mutta en saannut sairaalasta kenenkään saattamaan häntä minkäänlaiseen jatkohammashoitoon mitä olin koko ajan heiltä kysynyt.Asiaan herättiin vasta kun annoin ymmärtää vieväni asian kaupungin valtuustoon,mutta silloin olivat hampaat jo pilalla.Kaupungin sairaalan hammashuollon lääkäri sanoi myöhemmin,että eivät he voi vastata potilaan hampaista,jos hän on hammas hoidossa tunnin vuorokaudessa ja loput 23 tuntia laitoksessa.Sanoin että kysymys oli lähinnä siitä,kun potilas ei päässyt jatkamaan hammashoitoaan ennenkuin hampaat olivat odottaessa menneet jo pilalle?Kysyttäessä asiaa paperein Helsingistä ,mihin asia kuului,sain ymmärtää,ettei tietoja ollut tarpeeksi toimeenpiteisiin.Papereissa oli kuitenkin vaimoni hammastiedot ennen mielisairaalaan joutumista,sekä tiedot,kun hoitoa vasta jatkettiin mielisairaalasta käsin.Mitä merkillistä tietoutta sitten Helsingistä käsin haluttiin lisää?Olisi kiva tietää vielläkin.On olemassa muutamia lautakuntia jne.Joiden toiminta tulisi tutkia?Mikä näiden toimintaperiaate on? Jakuinka nämä suoriutuvat.
- laitoksessa
omaistani ei autettu vessaan. Hoitsu huusi naama punaisena, että pitääkö sitä joka päivä sinunkin vessassa käydä (paskalla). Omaiseni siihen, että kait sinä itsekin käyt? Hoitaja huusi, että niin minä käynkin vessassa koska itse haluan ja niin monta kertaa kuin itse haluan.......
Olin itse paikalla tämän tapahtuessa :-( - saan mahdollisesta
selonteostani?Onko asiat mitenkään menossa parepaan suuntaan ehkä jonkun toisen kohdalta,vai jatkuuko ympyrän asenne ikuisuuteen samanlaisena?
- palaa maan tasalle.
huhtasuo jkl sairaan hoitaja kiusaa ihmisiä leikkimällä jumalaa luulee päättävänsä kaikista talon asioista tämä piki silmä osaa olla tosi ärsyttävä luukun takana ja takaan että kiusaaminen loppuu varmasti kyllä ajaja löytyy tuollekin tammalle.
- samaa mieltä
palaa maan tasalle. kirjoitti:
huhtasuo jkl sairaan hoitaja kiusaa ihmisiä leikkimällä jumalaa luulee päättävänsä kaikista talon asioista tämä piki silmä osaa olla tosi ärsyttävä luukun takana ja takaan että kiusaaminen loppuu varmasti kyllä ajaja löytyy tuollekin tammalle.
henkistä väki valtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389