Vuokraan asuntoa ja olen sitonut vuokran elinkustannusindeksiin. Vuokrasopimuksessa lukee että TARKISTUSAJANKOHTA on maaliskuu. Haluan korottaa vuokraa ja eikös se mene niin että teen vuokrankorotusilmoituksen heti kun MAALISKUUN indeksi julkaistaan?? Minulla on niin hyvä vuokralainen että en ole viitsinyt nostaa vuokraa sitten sopimuksen tekemisen maaliskuu/2004, eli vuokrankorotus on ensimmäinen.
Miten tämä korotus menee??
15
8363
Vastaukset
- Helppiä!!
Siis tein vuokrasopimuksen 17.2 2004 ja indeksin tarkistusajankohta on maaliskuu, ei mitään päivämäärää , eli ilmoitan uuden vuokran kirjallisesti kun saan maaliskuun indeksiluvun, ja se astuu voimaan 3 kk tuosta ilmoitusajankohdasta ?? Onko tosiaan 3kk tuo viipymä??
- perustella
miksi vuokra nousee.
- On sopimuksessa
perustella kirjoitti:
miksi vuokra nousee.
Eikö elinkustannusindeksi ole hyvä syy?? Vuokrahan on sidottu siihen ja tässä tapauksessa ei korotuksia ole tehty 2004 jälkeen ollenkaan vaikka olisi voinut? Miksi siis perustella kun se on sovittu paperilla??
- Vuokranantaja12
Jos maaliskuun alusta nousee vuokra, sinulla on käytettävissäsi tammikuun elinkustannusindeksin pisteluku. (Julk. helmikuussa.)
Jos jäät odottamaan maaliskuun pistelukua, korotus viivästyy toukokuulle.
Siis tammikuun pisteluvun verran nostat vuokraa ja ilmoitat sen heti miten julkaisun jälkeen vuokralaisellesi.- sama mies
Vuokrasopimuksessa maininta että tarkistusajankohta on maaliskuu, eikö se kustannusindeksi silloin ole helmikuun luku? Siis vuokra ei nouse maaliskuussa vaan menee toukokuulle?
- Vuokranantaja12
sama mies kirjoitti:
Vuokrasopimuksessa maininta että tarkistusajankohta on maaliskuu, eikö se kustannusindeksi silloin ole helmikuun luku? Siis vuokra ei nouse maaliskuussa vaan menee toukokuulle?
Helmikuun pisteluku julkaistaan maaliskuun puolivälissä ja silloin korotus ei kerkiä enää maaliskuulle.
Kyllä minä tarkistaisin vuokran maaliskuulle tammikuun pisteluvuin ja ne uudet julkaistavat pisteluvut säästyvät näin sitten taas seuraavaan korotukseen.
Mikään ei estä sinua odottamasta maaliskuun pistelukua, mutta korotus ennättää vasta toukokuulle. - sama mies
Vuokranantaja12 kirjoitti:
Helmikuun pisteluku julkaistaan maaliskuun puolivälissä ja silloin korotus ei kerkiä enää maaliskuulle.
Kyllä minä tarkistaisin vuokran maaliskuulle tammikuun pisteluvuin ja ne uudet julkaistavat pisteluvut säästyvät näin sitten taas seuraavaan korotukseen.
Mikään ei estä sinua odottamasta maaliskuun pistelukua, mutta korotus ennättää vasta toukokuulle.Niinkuin sanoin mulla on aivan ensiluokkainen vuokralainen, siksi olen antanut hänen olla rauhassa enkä ole korotellu vuosikausiin vuokraa, nyt sen kuitenkin teen mutta katson vasta tuon maaliskuun indeksin.
- uurajarvi
Hei,
Olen myös vuokranantaja.
Välittäjän laatimassa vuokrasopimuksessa sanotaan, että indeksi on 1629. Nyt viimeisin käytössäoleva on käsittääkseni joulukuun 2007 eli 1678. Jos vuokra on ollut 380 euroa niin kuinka paljon voin vuokraa korottaa? - 160705
uurajarvi kirjoitti:
Hei,
Olen myös vuokranantaja.
Välittäjän laatimassa vuokrasopimuksessa sanotaan, että indeksi on 1629. Nyt viimeisin käytössäoleva on käsittääkseni joulukuun 2007 eli 1678. Jos vuokra on ollut 380 euroa niin kuinka paljon voin vuokraa korottaa?Tuossa on varsin selkeitä ohjeita idekseillä laskemiseksi.Itse niitä aikanaan opettelin yllättävän helppoja laskea indeksin muutokset.http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/ind/04/index.html
- Vuokranantaja12
uurajarvi kirjoitti:
Hei,
Olen myös vuokranantaja.
Välittäjän laatimassa vuokrasopimuksessa sanotaan, että indeksi on 1629. Nyt viimeisin käytössäoleva on käsittääkseni joulukuun 2007 eli 1678. Jos vuokra on ollut 380 euroa niin kuinka paljon voin vuokraa korottaa?380/1629 * 1678 =391,43
- Pienvuokranantaja
uurajarvi kirjoitti:
Hei,
Olen myös vuokranantaja.
Välittäjän laatimassa vuokrasopimuksessa sanotaan, että indeksi on 1629. Nyt viimeisin käytössäoleva on käsittääkseni joulukuun 2007 eli 1678. Jos vuokra on ollut 380 euroa niin kuinka paljon voin vuokraa korottaa?Tuo Tilastokeskuksen laskukaava on kieltämättä hyvä, mutta koen sen itse jotenkin turhan monimutkaiseksi. Samaan päästään yksinkertaisella laskutoimella:
alkuperäinen_vuokra / alkuperäinen_pisteluku * uusi_pisteluku = uusi_vuokra
eli tapauksessasi
380 / 1629 * 1678 = 391,34
Tässä on ideana se, että ensin lasketaan yhden pisteen hinta ja kerrotaan se pisteiden lukumäärällä. Kun alkuperäisen sopimuksen vuokra ja pisteluku on tiedossa, siitä saadaan tällä kaavalla aina suoraan uuden pisteluvun vuokra. - Vuokranantaja12
Vuokranantaja12 kirjoitti:
380/1629 * 1678 =391,43
Olinpa huolimaton! (391,43 Tietysti kannattaa lievästi pyöristää.)
- Pienvuokranantaja
Pienvuokranantaja kirjoitti:
Tuo Tilastokeskuksen laskukaava on kieltämättä hyvä, mutta koen sen itse jotenkin turhan monimutkaiseksi. Samaan päästään yksinkertaisella laskutoimella:
alkuperäinen_vuokra / alkuperäinen_pisteluku * uusi_pisteluku = uusi_vuokra
eli tapauksessasi
380 / 1629 * 1678 = 391,34
Tässä on ideana se, että ensin lasketaan yhden pisteen hinta ja kerrotaan se pisteiden lukumäärällä. Kun alkuperäisen sopimuksen vuokra ja pisteluku on tiedossa, siitä saadaan tällä kaavalla aina suoraan uuden pisteluvun vuokra.Vuokranantaja12 laski ihan oikein, virhe oli nähtävästi minulla. Oikea summa on 391,43, ei 391,34. Eihän se haittaa mitään että on pari senttiä halvempi, mutta jos menee yli, joku voi oikeasti vetää herneen nenään...
Taas hyvä esimerkki siitä, että laske kaikki kahdesti ennenkuin hyväksyt lopputuloksen!
- Odottan vastaustanne
Miten silloin, jos ei ole sovittu mitään, mihin summa olisi sidottu? Ehkä ei mihinkään, muttei nyt kumminkaan varmaan ihan mielivaltaankaan (toiovn ainakin). Vuokrasopimuksessa on mainittu vain, että tarkistusajankohta on marraskuu.
- Kotijuristi
Jos vuokranantajalla on oieus yksipuolisesti korottaa vuokraa, niin korotusperuste on kerrottava. Jos korotusperustetta ei ole määritenly, niin silloin vuokraa ei voi korottaa vuokranantajan ilmoituksella. Sellainen sopimus on laiton että vuokranantaja saisi keksiä minkä sattuu syyn korotukselle.
Jos perusteita ei ole sovittu, niin vuokraa nostetaan vain vuokralaisen kanssa sopimalla tai sitten irtisanomalla (oltava hyväksyttävä syy) vuokralainen ja tekemällä uusi sopimus.
Jos vuokra on selvästi alle markkinahintojen, niin vuokranantaja voi hakea myös oikeudesta päätöstä vuokran nostamisesta kohtuulliselle tasolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295