Asun Helsingissä ja ajattelin tilata siivoojan kotiin, 2 krt kuussa imurointi ja lattioiden pesu. Ongelma on, että vuokra-asukkaana en voi antaa avainta, koska ylimääräistä ei ole. Miten onnistuu? Onko kellään kokemuksia?
Siivooja kotiin?
10
4117
Vastaukset
- olla mitään ongelmaa
Sovi siivoojan kanssa sellainen aika, että olet itse kotona päästämässä siivoojan sisälle. Tein joskus kotisiivouksia ja harvemmin asukkaat antoivat omia avaimiaan siivoojalle. Monesti olivat itse paikalla päästämässä sisään. Osa lähti siivouksen ajaksi pois (esim. kauppaan, töihin), osa jäi. Ainut missä voi tulla ongelmia, on mattojen yms. tekstiilien tuuletus: jos siivoojalla ei ole avainta, ei hän tietenkään voi viedä mattoja mattotelineelle/tuuletusparvekkeelle tuulettumaan (ilman, että jättää huoneiston oven auki).
- Make60
Teetä yksi avain lisää niin se on sillä selvä.
Imuroimisesta vielä sen verran että se pitäisi tehdä kerran viikossa. Siivoominenhan on kivaa kun ei tee siitä liian tressaavaa. Kun siivouksen aloittaa ja seuraava päiväon vapaata niin olut tai viinipullo auki, rupaa siivouskin sujumaan. Katso kelloa kun aloitat tee homma mahdollisimman nopeasti niin aikaa kuluu vähän.
Perheellämme on 77m2 rivarinpätkä ja kun itse sen siivoon aikaa kuluu 2-3 tuntia ja se ei ole viikossa paljon. Siivoomisen pitää myös olla inspiraatio kohdallaan niin se on hauskaa kun paikat tulee puhtaaksi.- mies_ei_edelleenkaan_auta
En voi valitettavasti teettaa avainta kun asun vuokralla ja asuntoon on turva-avaimet.
Tiedan kylla, etta imuroida pitaisi viikon valein, mutta jos varaa on siivoukseen kahden viikon valein niin se on parempi kuin nykyinen kerran puolessatoista kuukaudessa omin neuvoin...
Jotenkin ikava tunne tuli, etta syyllistetaan siita ettei itsella ole siivoukseen aikaa. Nimittain pari-kolme tuntia viikossa on todella paljon, kun vapaa-aikaa on paivassa se pari-kolme tuntia, jos sitakaan. Edelleen, kun mies ei auta, arsyttaa tehda yksin... mieluummin pistan rahan kiertoon talouteen ja tyollistan suomalaisen! - juttu??
mies_ei_edelleenkaan_auta kirjoitti:
En voi valitettavasti teettaa avainta kun asun vuokralla ja asuntoon on turva-avaimet.
Tiedan kylla, etta imuroida pitaisi viikon valein, mutta jos varaa on siivoukseen kahden viikon valein niin se on parempi kuin nykyinen kerran puolessatoista kuukaudessa omin neuvoin...
Jotenkin ikava tunne tuli, etta syyllistetaan siita ettei itsella ole siivoukseen aikaa. Nimittain pari-kolme tuntia viikossa on todella paljon, kun vapaa-aikaa on paivassa se pari-kolme tuntia, jos sitakaan. Edelleen, kun mies ei auta, arsyttaa tehda yksin... mieluummin pistan rahan kiertoon talouteen ja tyollistan suomalaisen!Siis mikä ihmeen juttu tuo on, että pitäisi imuroida viikon välein?? Eikös sitä helvetti soikoon ihminen saa imuroida vaikka kerran vuodessa jos siltä tuntuu??
Siitä vaan siivooja palkkaamaan, jos siltä tuntuu. Miksi pitäis tuhlata aikaa ja energiaa sellaiseen, mikä ei oikeasti kiinnosta. - muistatte senkin
juttu?? kirjoitti:
Siis mikä ihmeen juttu tuo on, että pitäisi imuroida viikon välein?? Eikös sitä helvetti soikoon ihminen saa imuroida vaikka kerran vuodessa jos siltä tuntuu??
Siitä vaan siivooja palkkaamaan, jos siltä tuntuu. Miksi pitäis tuhlata aikaa ja energiaa sellaiseen, mikä ei oikeasti kiinnosta.että mitä useammin siivoat, sen helpompaa se on, ja nopeampaa.
Jos pyydät siivoojan 2 krt/kk imuroimaan, vie se enemmän aikaa suhteellisesti, kuin 4krt/kk, karkeasti laskettuna siis.
Mietippä vaikka auton pesua, 1krt/kk on helpompi pestä kuin 1krt/v, koska lika ei ole pinttynyttä.
Tai hiusten pesu 1krt/pvä ja 1krt/kk, eikö ole isompi savotta harvemmin tehtynä?
Eli jos tekee viikkosiivouksen, niin se on nopeampi toimitus, kuin kerran kuussa siivous. Jos siivoaa kerran kuukaudessa, on pöly vallannut ihan joka paikan, ja nousee jo katonrajaan asti. Ihmisen elämisestä se lika tulee, ensin se on keskilattialla, ja siitä se nousee lamppujen ja kaikkien ylälistojen ja hyllyjen päälle ja vierii kaikkiin nurkkiin ja koloihin.
Itse asun reilu 65 neliön kämpässä miehen ja koiran kanssa. Nykyisin vedän imurilla joka toinen päivä lattian vapaat pinnat ja noin kerta viikkoon kunnon siivous. Joskus jos kehtuuttaa jää viikkosiivous väliin. Aikaa pelkkään viikkosiivous imurointiin ei mene tuntiakaan, ja siinä samalla imuroidaan sänky, sohvien irtopäälliset kaikilta pinnoilta ja kaikkien tasojen pölyt (en pyyhi pölyjä juuri koskaan, vaan teen sen homman imurin sutturalla).
Vessan ja suihkun pesen noin kerran viikossa, tai kahden viikon välein, imurointi kuitenkin noin joka toinen päivä.
Kyllähän tämäkin määrä joskus tuntuu ylivoimaiselta, varsinkin kun sitä tekee työkseen 8 tuntia päivässä.
Mutta nykyisin olen katsonut, että kun vapaan lattiapinnan imuroin 5 minuuttiin, niin pöly ei pyöri nurkissa ja vitriineissä koko viikkoa, ja on siistiä koko ajan.
Muutenkin kandee kattoo kämppää siivoussilmällä. Meillä ei ole esim. mattoja kuin 2 kappaletta, ja vessassa/suihkussa puuritilämatto, joka kerään alleen miehen työkamppeista roskat.
Koriste-esineissä pyritään pitämään joku tolkku, lattiatkin on parkettia, joka ei kerää likaa ja sähköisty niinkuin muovi...
Vaikka siivoojan ammatti on yleisesti niin aliarvostettu, niin kyllä se on kotona helppo siivota, kun homma on hanskassa =)
- MKSA
Itse olen alan yrittäjä.Jos asutte kerrostalossa,silloin täytyy olla jonkun päästämässä siivooja sisään,mutta jos on ok talo tai rivari,silloin voi jättää avaimen maton alle,kukkapurkkiin,tai kenkään yms,siivooja voi sen käyntinsä jälkeen jättää sisälle.Kerran kuussa siivous ei ole riittävä.jos haluaa kotinsa pitää peruskunnossa,silloin 2-4 kertaa kuussa on hyvä väli.itselläni käy siivooja joka viikko enkä pode huonoa omaa tuntoa koska itse teen töitä 10-15 tuntia päivässä ja perheellisenä aika on muutenkin kortilla
- kyllä vain
Itsellekin tuli alussa syyllistetty olo, kun ensi kertaa tuli siivooja meille hommiin. Olen huono äiti/vaimo/nainen kun en itse taloani siivoa. Homma nyt vain on niin, että mies ja minä teemme molemmat uraa, meillä on pienet lapset ja iso talo. On paljon mukavampaa käyttää se vapaa-aika lastensa ja miehensä kanssa kuin harjan varressa.
Suosittelen joko vara-avaimen teettämistä ja siitä sopimuksen tekoa tai teet kuten meillä ja avaat oven. Usein meillä päästetään siivooja sisään kun me lähdemme töihin aamusella. Toimivaa ja mukava tulla siistiin kotiin. - Emma-80
kyllä vain kirjoitti:
Itsellekin tuli alussa syyllistetty olo, kun ensi kertaa tuli siivooja meille hommiin. Olen huono äiti/vaimo/nainen kun en itse taloani siivoa. Homma nyt vain on niin, että mies ja minä teemme molemmat uraa, meillä on pienet lapset ja iso talo. On paljon mukavampaa käyttää se vapaa-aika lastensa ja miehensä kanssa kuin harjan varressa.
Suosittelen joko vara-avaimen teettämistä ja siitä sopimuksen tekoa tai teet kuten meillä ja avaat oven. Usein meillä päästetään siivooja sisään kun me lähdemme töihin aamusella. Toimivaa ja mukava tulla siistiin kotiin.Mitenköhän mielestänne pitäisi tehdä kun siivous on ollut todella retuperällä jo useamman vuoden? Sairastuin itse masennukseen neljä vuotta sitten, nyt tosin olen jo "parantunut", mutta energiaa kodin siivoukseen ei ole ollut koko tänä aikana. Koti jo niin siivoton ettei edes tiedä mistä aloittais? Olen yrittänyt sellaistakin, että pikkuhiljaa ja ei kaikkea kerralla, mutta ei siitäkään tule mitään..Kavereita tai vanhempia en kehtaa edes pyytää kämään saatikaan auttamaan, koska mietin vain mitä he mahtavat kotini saastaisuudesta ajatella ja onhan heillä omatkin kotinsa siivottavana. Jos olette katsoneet sitä sillä siisti-ohjelmaa, kotini muistuttaa hyvin paljon kyseisiä asuntoja, on jopa pahempi! Kaikista vinkeista kiitollinen.
- sinulle..!
Emma-80 kirjoitti:
Mitenköhän mielestänne pitäisi tehdä kun siivous on ollut todella retuperällä jo useamman vuoden? Sairastuin itse masennukseen neljä vuotta sitten, nyt tosin olen jo "parantunut", mutta energiaa kodin siivoukseen ei ole ollut koko tänä aikana. Koti jo niin siivoton ettei edes tiedä mistä aloittais? Olen yrittänyt sellaistakin, että pikkuhiljaa ja ei kaikkea kerralla, mutta ei siitäkään tule mitään..Kavereita tai vanhempia en kehtaa edes pyytää kämään saatikaan auttamaan, koska mietin vain mitä he mahtavat kotini saastaisuudesta ajatella ja onhan heillä omatkin kotinsa siivottavana. Jos olette katsoneet sitä sillä siisti-ohjelmaa, kotini muistuttaa hyvin paljon kyseisiä asuntoja, on jopa pahempi! Kaikista vinkeista kiitollinen.
Moi!
Tiedän tunteen: sairaana koti ei pysy siistinä ja tuntuu mahdottomalta aloittaa urakkaa yksin. Minulla oli joskus samanlainen tilanne, koti oli ihan kaaos ja häpeä suuri... Nykyisin kaikki on kunnossa ja siivoilen omalla toiminimellä muiden koteja!
Jos tuntuu siltä, ettet yksin saa aloitettua, niin kysy rohkeasti apua vaan! Kerro jo puhelimessa tilanteesi. Luultavasti tavaraa on niin paljon, että sinun kannattaa olla mukana siivoamassa. Ammattilaiselta saat varmaankin hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen.
Jos taas haluat vielä kokeilla itse, niin kyllä siitäkin selviää! Kerää materiaalit valmiiksi: pahvilaatikoita, pyykkikoreja, jätesäkkejä, suojahanskat, imuri, puhtaita pesurättejä, yleispuhdistusainetta, mikrokuitumoppi....
Aloita suurkarsimisella: roskat jätesäkkeihin, kaikki lojuvat vaatteet ja pyykit pyykkikoreihin, säilytettävät tavarat laatikoihin. Tee joka huoneessa sama operaatio. Sitten helpottaa jo, kun saa lattiapinnan näkyviin, pääsee järjestelemään tavaroita omille paikoilleen, imuroimaan ja pyyhkimään pintoja.
Jos tavaraa on kertakaikkiaan liikaa, niin mieti mitä haluat säilyttää itse ja mistä voisit luopua. Anna kavereille, laita kierrätykseen, myy kirppiksellä, vie ekotorille jne. Oon huomannut, että monilla on liikaa kaikenlaista roinaa ja kun niille ei ole kodissa tilaa ja omaa paikkaansa, niin kotia on vaikea pitää siistinä...
Tsemppiä! :)
- Voi luottaa
Teetä avain tai avaa ovi siivoojille.Voit aivan varmasti luottaa siivoojiin. Katso ensin että siivousyrityksen asiat on kunnossa. yrityksen näet yritysrekisteristä. Silloin saat kotitalousvähennyksen, eikä siivous ole kovinkaan kallista kun ensin omavastuu tulee täyteen.katso verotiedot kohdasta kotitalousvähennys verottajan sivustoilta.
Sovi urakoitsijan kanssa mitä toiveita sinulla on, silloin hän suunilleen arvio siivottavan ajan, käytännössä selviää siivottava aika. Jos et ole tyytyväinen aikaan, suunnitelkaa uudelleen mitä siivotaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872