Tiedoksi kaikille
Istuinten hyväksymistä koskeva AKEn ohje on muuttunut 16.6.2003. Ohjeen numero on 1892/208/2003 ja skannasin sen tuohon alle luettavaksi. ( en löytänyt ohjetta netistä, jouduin hakemaan paperisena katsastuspaikalta ) Nyt voi panna pepan alle vähän paksumpaakin pehmustetta... Olisko direktiivit pakottaneet virkamiehenkin hiukan katselemaan EU:n määräyksiä!?
OHJE
Päivämäärä Nro
16.6.2003 1892 / 208 / 2003
Sisältöalue: istuinten hyväksyminen
Toimivallan säädösperusta: Ajoneuvolaki 93§ ja 99§
Kohderyhmät: katsastustoimipaikat
Voimassaoloaika: 16.6.2003 alkaen - toistaiseksi
Istuinten hyväksyminen pakettiauton ja kuorma-auton ohjaamoon tai kuormatilaan katsastuksessa.
1. Alennetun autoveron pakettiautoon lisättävät istuimet
Alennetun autoveron alaiseen pakettiautoon voidaan asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet ainoastaan tavaratilaan (1-3 kappaletta kun tavaratilan tilavuus 7-9 m3; autoverolaki 24 §). Tavaratilassa olevien istuinten tulee olla selkä menosuuntaan sijoitettuna välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Istuimien muuta rakennetta ja mitoitusta koskevat yleiset istuinmääräykset ( A 124812002*21 §) ja istuimilta ulos johtavia kulku- teitä koskevat määräykset ( A 124812002 23§). Istuimet voivat siis olla normaalipaksuiset, mutta niiden edellytetään olevan istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja lukittavissa yläasentoon - turvavöitä ei edellytetä.
Kyseisistä istuimista tehdään merkintä rekisterin huomautustietoihin tilapäisistuimina ( Tavaratilassa tilapäisistuimet xx henkilön kuljetusta varten), mutta tällöin ei käytetä vanhojen ARVA - määräysten mukaista kooditettua merkintää.
2. Täyden autoveron alaiseen pakettiautoon lisättävät istuimet
Tällaiseen pakettiautoon voidaan lisätä istuimia sekä ohjaamoon etuistuinten taakse että toisaalta tarvittaessa myös tavaratilaan. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä pakettiautossa saa olla enintään kuljettaja 6. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg ( A 124812002 9§ 1 mom.). Istuinten suuntausta ei ole rajoitettu ja ne voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia.
Kokoontaitettavista tai sivulle suunnatuista istuimista ei edellytetä selvitystä istuimen kiinnityksestä ja sellaisia istuimia ei edellytetä varustettavaksi turvavöillä. Jos ne on varustettu turvavöillä, vöiden kiinnityksen tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset. Muunlaisten istuinten tulee täyttää istuinten kiinnitystä ja turvavöitä sekä niiden kiinnitystä koskevat vaatimukset.
Istuinten ja niiltä ulos johtavien kulkuteiden mitoituksen ja rakenteen tulee täyttää edellisessä kohdassa mainitut yleiset vaatimukset ( A 124812002 21 § ja 23§).
Katsastuksessa tällaiset pakettiautoon lisätyt istuimet sisällytetään rekisteritiedoissa tavanomaisiin istumapaikkoihin.
3. Pakettiautoluokittelun ja ohjaamon mitoituksen vaikutus istumapaikkojen lisäämiseen
Ellei auto täytä autoverolain vaatimusta vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta,
pakettiauton tulee olla luokiteltu valmistajan toimesta pakettiautoksi ja tämä tulee ilmetä LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista. Tämän lisäksi täyden autoveron alaisen pakettiauton istuinjärjestelyn tulee olla joko
1 . 1-TJ-tyyppihyväksyntätietojen ja niiden tarkoittamien ehtojen mukainen;
tai
2. sellainen, että tavarankuljetukseen tarkoitettu osasto on vähintään yhtä pitkä kuin ohjaamo. Mitattaessa ohjaamon pituutta tarkastellaan ohjauspyörän keskiön ja autossa takimmaisena sijaitsevan istuimen kauimmaisena takana olevan osan välistä pituussuuntaista etäisyyttä. Ohjaamon katsotaan kuitenkin päättyvän mahdolliseen väliseinään, joka on rakennettu erottamaan ohjaamo tavarankuljetukseen tarkoitetusta tilasta.
4. Kuorma-autoon lisättävät istuimet
Kuorma-autoon voidaan lisätä istuimia sekä ohjaamoon etuistuinten taakse että toisaalta tarvittaessa myös tavaratilaan. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä kuorma-autossa saa olla enintään kuljettaja 8. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg ( A 1248 / 2002 9§ 2 mom.). Istuinten suuntausta ei ole määrätty ja ne voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia.
Kokoontaitettavia tai sivulle suunnattuja istuimia ei edellytetä varustettavaksi turvavöillä. Lisättyjen turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä turvavöiden kiinnitystä koskevat vaatimukset - 1.7.1997 tai sen jälkeen käyttöönotettuja kuorma-autoja koskien on tällöin esitettävä testaus- tai E/e-hyväksymis- /vastaavuustodistus lisättyjen turvavöiden kiinnityksestä.
Istuinten ja niiltä ulos johtavien kulkuteiden mitoituksen ja rakenteen tulee täyttää edellisessä kohdassa mainitut yleiset vaatimukset ( A 1248/2002 21 § ja 23§).
Katsastuksessa tällaiset kuorma-autoon lisätyt istuimet sisällytetään rekisteritiedoissa tavanomaisiin istumapaikkoihin.
5. Kokoontaitettava istuin
Kokoontaitettavana istuimena pidetään sellaista istuinta, joka on yleensä poissa käytöstä. Rakenteeltaan tällaisen istuimen tulee olla istuinosan taka- tai sivuosastaan saranoitu ja pystyasentoon lukittavissa. Kokoontaitettavan istuimen paksuudelle ei ole asetettu vaatimuksia ( huom. kiinteitä istuimia lievemmät vaatimukset istuinten kiinnityksen ja turvavöiden osalta).
Tekninen johtaja
Juhani Intosalmi
Yksikönpäällikkö
Keijo Kuikka
TIEDOKSI: SAUK Oy, YKI- ry, Autotuojat ry, AKI- ry, YTL, Liikkuva Poliisi
Penkkiohjeet muuttuneet 16.6.2003
6
3012
Vastaukset
- ykä
toi on sitä lakitekstiä. voiko tavallisen hissukan tai ransitin väliseinän siirtää ja pistää kolme penkkiä lisää entä scudo???
- Sami
Mitähän tarkoitetaan alennetun ja täyden autoveron alaisilla pakettiautoilla?
- Nettijussi
Alennettu autovero=pieni dieselvero, ns. pakettiauton dieselvero
- Sami
Nettijussi kirjoitti:
Alennettu autovero=pieni dieselvero, ns. pakettiauton dieselvero
Pakettiauton dieselverohan menee kokonaispainon mukaan 100 kg portain. Samoin kuorma-auton. Korkeampaa kilohintaa (=veroa) joutuu maksamaan henkilöautoista, mutta niissähän ei näitä penkinpehmusterajoituksia ole ollut ennenkään.
- Sami
Sami kirjoitti:
Pakettiauton dieselverohan menee kokonaispainon mukaan 100 kg portain. Samoin kuorma-auton. Korkeampaa kilohintaa (=veroa) joutuu maksamaan henkilöautoista, mutta niissähän ei näitä penkinpehmusterajoituksia ole ollut ennenkään.
Sieltähän se vastaus löytyi AKE:n sivuilta. Laitoin Googleen hauksi "alennetun autoveron alainen pakettiauto" ja "täyden autoveron alainen pakettiauto" ja vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä.
- 5 tonnin paku
Jännää muuten miten se yksi istuin tai törkeä määrä veroa lisää turvalllisuutta
Otetaan Sprinter 519 "paku"
9 paikkasena kuorma-autona nopeus 80km/h
10 paikkaisena linja-autona nopeus 100km/h
9 paikkaisena henkilöautona (täysi vero) nopeus 120km/h
Eli rahalla saa penkkejä ja nopeutta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta832142- 361823
Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt23181850+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin211550Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu671516- 761432
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo201372Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61332En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121284- 721281