Hullu unelma, suosittele seutua

Täti

Haaveissa siis joskus tulevaisuudessa mahdollisesti viettää pidempiä aikoja kerrallaan Italiassa. Minkäänlaista kokemusta ei vaan ole.

Ei mitään kaupunkivilinää, saisi olla kauniit maisemat, eläimistä pidän. Millaisia asumismahdollisuuksia vuokattavia/ostettavia taloja? Niiden kunto yleensä? Epäilys siitä, että kämpät on kylmänkosteita talvisin.
Miten toimii Italiassa terveydenhoito yms., onko alueellisia eroja? Onko liikkuminen julkisilla helppoa?

Kaikenlaista tietoa siis hakusessa, tyrmätkää nyt haaveeni, tai lähden suunnittelemaan kielikursiille menoa :)

6

891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja äkkiä

      Toteuta haaveesi!
      Kaikki selviää sitten siellä paikan päällä.
      Ei kannata ottaa kaikkea selville etukäteen ja pettyä pahemman kerran, vaan lähde reissuun ja ylläty positiivisesti.

      • sitten ryhdy toimeen

        Tarkoitat,että siitä vaan vuokraamaan ihan mitä asuntoa ja ihan mistä vaan, aika outoa.
        Itse lomailisin ensin lempialueellani jonkun aikaa ja fiilistelisin onko paikka minun. Jos niin, alkaisin selvittää vuokrausasiaa ym. Kyllä kielikurssi olisi niitä ensimmäisiä asioita myös mitä tekisin vaikka englanti tai saksa olisikin hallussa.
        Itse en suinpäin lähtisi esim.dolomiitin seudulle jos en siellä olisi jo lomaillut mutta mitäs siinä jos paikalla ja viihtyvyydellä ei ole väliä, vaan pääasia, että on Italiassa.


      • Täti
        sitten ryhdy toimeen kirjoitti:

        Tarkoitat,että siitä vaan vuokraamaan ihan mitä asuntoa ja ihan mistä vaan, aika outoa.
        Itse lomailisin ensin lempialueellani jonkun aikaa ja fiilistelisin onko paikka minun. Jos niin, alkaisin selvittää vuokrausasiaa ym. Kyllä kielikurssi olisi niitä ensimmäisiä asioita myös mitä tekisin vaikka englanti tai saksa olisikin hallussa.
        Itse en suinpäin lähtisi esim.dolomiitin seudulle jos en siellä olisi jo lomaillut mutta mitäs siinä jos paikalla ja viihtyvyydellä ei ole väliä, vaan pääasia, että on Italiassa.

        Anteeksi, en osannut ilmaista itseäni oikein hyvin:
        Minulla ei ole mitään kokemusta Italiasta, ei siis lempipaikkaakaan, jotenkin vain se maana tuntuu "omalta".
        Jospa vaikka te paljon Italiassa matkailleet viisisitte kertoilla omien mielipaikkojenne plussia ja miinuksia, olisi kiva lukea!


      • Se7ä
        Täti kirjoitti:

        Anteeksi, en osannut ilmaista itseäni oikein hyvin:
        Minulla ei ole mitään kokemusta Italiasta, ei siis lempipaikkaakaan, jotenkin vain se maana tuntuu "omalta".
        Jospa vaikka te paljon Italiassa matkailleet viisisitte kertoilla omien mielipaikkojenne plussia ja miinuksia, olisi kiva lukea!

        Kovasti on vaikea vastata kun ei tunne ihmistä, toiveita, tarpeita, harrastuksen ja kiinnostuksen kohteita. Itse olen kierrellyt Italiaa kolmisen kymmentä vuotta ja asettunut sitten Toscanaan. Muutama vuosi sitten vuokrasin talon kolmeksi kuukaudeksi. Ei siinä mitään sen kummempaa ole. Se oli unelmaratkaisu minulle, jollekin toiselle ehkä aivan hirveä. Enkä oikein ymmärrä tätä kielipuhettakaan. Tottakai on parempi, mitä enemmän osaa paikallista kieltä. Mutta ei kai siitäkään ongelmaa kannata tehdä. Arkiasiat sujuvat mainiosti muutamilla kansainvälisillä ilmauksilla. Varsinaiseen keskusteluun taas tarvitaan hyvä kielitaito. Sillä välillä minä porskuttelen ilman ongelmia.
        Ja, kuten sanoin, makuasioista en ryhdy väittelemään. Minulle ne kysymäsi plussat Toscanassa ovat historia, taide, maisemat, ruoka, viini ja ihmiset. Kauneinta Toscanaa on minulle maakunnan kaakkoisosa, Chianan ja Orcian laaksot. Entä ne miinukset? Kerron heti, kun keksin.


      • naxos fani sempre
        Täti kirjoitti:

        Anteeksi, en osannut ilmaista itseäni oikein hyvin:
        Minulla ei ole mitään kokemusta Italiasta, ei siis lempipaikkaakaan, jotenkin vain se maana tuntuu "omalta".
        Jospa vaikka te paljon Italiassa matkailleet viisisitte kertoilla omien mielipaikkojenne plussia ja miinuksia, olisi kiva lukea!

        Hei! Minun lempipaikkani italiassa on sisilian saarella naxos niminen pikku "kaupunki". Itse haaveilen, että voisin joskus viettää siellä pidempiä aikoja. Ja ehkä jopa joskus ostaa sieltä jonkunlaisen asunnon. Ihana olisi pikku talo jonka pihassa muutama sitruuna puu.. Mutta kyllä minulle kelpaisi vaikka pieni huone- ja kylpyhuone & keittiö. Siellä tuntuu olevan talojen hinnat aika korkeat. Itse pidän juuri naxosista kaikkein eniten, koska se on rannan lähellä. Maisemat todella mahtavat. Kukkia on ihan hirveästi (tietysti myös muualla italiassa ja vaikka espanjassa..) ja eri lajeja. Aina löytyy jotain uutta mitä ei ole ennen nähnyt. Jos siellä käy esim. toukokuussa kukkia on silloin tosi paljon. Mutta vielä lokakuussa on paljon kukkivia kukkia. (itse olen kukka hullu!)Taorminan kaupunki on 6km päässä naxosista. Sinne pääsee kätevästi linja-autolla. Edestakainen matka maksaa aikuiselta 2,70. Sinne pääsee myös kävellen, mutta nousua on ja voi joillekin olla raskasta. Mutta kyllä sinne viime toukokuussakin käveli monta vanhempaakin pariskuntaa.. Mutta linja-autollakin pääsee. Itse olen aikaisemmin mennyt taorminaan linja-autolla, mutta tullut alaspäin kävellen. Siitä ei maisemat voi paljon parantua!! Aina kun puhutaan tai kirjoitetaan naxosista tai taorminasta niistä kuulee vain kehuja. Kannattaa katsoa netistä kuvia. Laittaa hakuun vaikka sisilia. sieltä ilmestyy monta sivua monenlaista kirjoitusta ja myös kuvia. Naxosissa naxosta sanotaan giardini naxokseksi. Se on sen oikea nimi. Se tarkoittaa puutarhaa. Haku sanaksi kannattaa laittaa myös tämä giardini naxos ja vaikka vielä sisilia. Ja hakea taormina nimellä myös. Sitten kannattaa katsoa eri matkatoimistojen sivuilta naxos ja taormina. Ainakin aurinkomatkat ja finnmatkat tekee tulevana keväänä/kesänä ja syksynä matkoja näihin kohteisiin. Kielestä sanon sen verran, että pärjäät varmasti ilman lukujakin! Italialaiset ja varsinkin sisilialaiset ovat niin IHANIA ja AVULIAITA ihmisiä. Itse opin kieltä paikanpäällä pikkuhiljaa. Kävin naxosissa ensimmäisen kerran 14 vuotiaana. Siellä sitten opettelin puhumaan ns. lause kerrallaan. Ja sana sieltä ja toinen täältä. Kävin vuosien 87-91 välillä siellä 6 kertaa. Sitten tuli tauko matkoihin kun sain 5 lasta. Nyt keväällä 07 pääsin sinne 17 vuoden tauon jälkeen ja VOI SITÄ ONNEA JA ILOA! Mikään ei ollut muuttunut siellä niin pitkään aikaan. Oli aivan kun olisi kotiin mennyt. Sitten sinne pitikin jo päästä syys- lokakuun vaihteessa uudestaan. Ja lämmintä oli kummallakin viikolla paistoi aurinko joka päivä. Tiedän, että siellä voi olla syksymmällä epävakaista, sateita. Mutta meillä oli hyvä tuuri. Sitten siellä on markkinat taorminassa aina keskiviikkoisin ja naxosissa lauantaisin! Se on kiva juttu se. Siellä tekee löytöjä. Halvalla kenkiä (alk. 3e, 6e..) 3e kengät näyttävät 30e kenkiltä! Ostin ison matkalaukun 28e. Siinä on pyörät alla ja kahva joka vedetään ulos. Kauniita puseroita vain 3e. Ihania koruja... Suosittelen , että lähdet käymään naxosissa! Ja ihastut tähän paikkaan kyllä varmasti!! Kerro sitten kuulumisia!!! Niin ja kieltä aloitin itse lukea vasta nyt tänä syksynä. Ja tuntuu nyt kyllä hieman vaikelta tuo kielioppi. Mutta hitaasti hyvä tulee? Kyllä ne paikalliset mielellään siellä suomalaisia auttaa. Tässä tulikin nyt paljon tekstiä ja hieman myös asian vierestä. Niin innoissaan tuli kirjoitettua. Käy katsomassa kuvia netissä niin saa hieman tuntumaa paikkaan. Harmi etten itse tiedä talojen vuokrista tai hinnoista vielä mitään. Aion kyllä ottaa niistä selvää seuraavalla matkallani jota jo kuumeisesti odotan. Toivottavasti tästä oli jotain apua! Ja hauskaa sisilian matkaa jos päätät sinne lähteä!! SUOSITTELEN... T. naxos- fani sempre


    • samaa haaveilen

      Olen jo monta vuotta ollut samoissa haaveissa. Läksin sen takia tutkimaan Italiaa. Käynyt Firenzessä, Venziassa ja Roomassa sekä Umbriassa. Katselin siellä hieman ympärilleni ja tunnustelin minkälaista olisi asua siellä pitempi aika.

      Tulin siihen tulokseen että maaseudulla asunnot ovat keskiaikaisia rakennuksia noin yleensä ja kosteita ja kylmiä talvsiaikaan, mutta talvi ei ole siellä pitkä.

      Ihastuin kuitenkin eniten Roomaan vaikka Umbriassa on paljon ihania pieniä keskiaikaisia kyliä ja siellä Asssisi ja sen ympäristö viehätti kovasti. Perugiassa ja Gubbiossa ja monessa muussakin kaupungissa, paremminkin ne ovat kyliä, on paljon rappuja ja jyrkkiä katuja ja kujia. Itselläni on hieman vaikeuksia kulkea rapuissa. Muuten Umbria miellyttää minua eniten alueeena Rooman lisäksi.

      Roomassa on liikennettä vain joillakin kaduilla, muuten saa kuljeksia ihan yksin ja rauhassa. Samoin Firenzessä.

      Italiaa en osaa paljoakaan enkä enää taida sitä oppiakkaan, ikää jo liikaa. Mutta hyvin siellä selviää vaikka ei niin monta sanaa italiaa osaakkaan. Ymmärtämään heitä oppii helposti että ainakin tietää että mistä on kyse. Italiassa annetaan suuri arvo vanhemmille naisihmislle. Yksinäiseksi en ole vielä kertaakaan tuntenut.

      Asuntojen hinnat ovat korkeita, vuokrat samoin. Ruokakustannukset samoissa kuin Suomessa. Terveydenhoidosta en tiedä tällä haavaa. Yhteen aikaan ainakin lääkärissä käynti oli ilmaista ja sairaalassa olo ei maksanut juuri mitään.

      Itse olen asuskellut luostareissa, matkustajakodeissa sekä B&B paikoissa muutaman viikon silloin tällöin vuodessa. Jatkossakin aion tehdä samoin. Enää se Italiian muutto kokonaan ei ole kiehtonut. Jos minulla olisi mies niin ehkä silloin voitaisiin ajatella. Voitaisiin jakaa vuokra niin eläke riittäsi kohtuulliseen elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe