Jarrujen kuluvuus

tiikerikala

Sellaista että mitkä on rajat jarrupaloissa että jotta auto menee läpi katastuksesta. siis millimetri rajat... (osasinkohan kysyy oikein...) =)

49

7390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentään.

      En ole tietäväinen autoasioista mutta sen verran tiedän, ettei niitä katsota ja avata vaan mittari tutkii jarrujen pidon. Voi siis olla aivan loppuna.

      Itse juuri sain autoni katsastettua, mutta heti sen jälkeen alkoi kuulua sellaisat rohinaa, että pitänee vaihtaa palat. Luultavasti edestä se ääni kuuluu levyjarruista.

      Onkohan nuo levyjarrupalat vaikea itse vaihtaa? Joskus muinoin muistan vaihtaneeni rumpujarrukenkiä.

      • peenaa

        ...ne palat on vaihtaa kuin jarrukengät. Uskaltaisinpa väittää, että poikkeuksetta merkistä riippumatta?? Ja vaihda ennen kuin levyt ovat piloilla kun ääni kuuluu. Tosin tuo levyjenkään vaihto ei yleensä vaadi valtavasti osaamista...


      • sentään
        peenaa kirjoitti:

        ...ne palat on vaihtaa kuin jarrukengät. Uskaltaisinpa väittää, että poikkeuksetta merkistä riippumatta?? Ja vaihda ennen kuin levyt ovat piloilla kun ääni kuuluu. Tosin tuo levyjenkään vaihto ei yleensä vaadi valtavasti osaamista...

        Kiitti, menen huomenna hakemaan. Eivätpä nuo levytkään näytä järin kalliita olevan. Ainakaan vanteen rei'istä levyt eivän näytä pahoilta, mutta katson tarkemmin kun otan pyörät irti.


    • Kallevillejalmari

      Jarrupalojen kuluneisuutta ei mitata, muttaa jos kitkapinta on jo kulunut pois kokonaan, on seurauksena hylkäys.

      Koska et ollut aivan varma siitä, kysyitkö oikein, vastaan myös hieman eri asiaan.

      Jarrulevyjen paksuus tarkastetaan. Minimipaksuus riippuu auton merkistä, mallista, vuosimallista jne. Mm. katsastusasemilla on tieto kunkin mallin minimimitoista.

      • sitroen.

        paksuuden tarkastus on täysin mutua, ei niitä mitata. Ei ehdi siinä vartissa eikä ole välineitä, tuskin minimimittojakaan tiedossa.

        Uusin levyt 15 vuoden jarruttelun jälkeen kun pelkäsin, että jarrupinta ruostuu irti keskiöstä. Ei moitittu kuneiksi eikä muutenkaan.
        Sitten 1,5 vuoden päästä katsuri sanoi, että jarrulevyt näyttää kovin ohuiksi kuluneilta. Kun kerroin uusineeni ne 1,5 vuotta sitten, ei ne enää näyttäneetkään niin kuluneilta ja mielenkiinto siirtyi muualle.
        Tällaiset kokemukset minulla tästä asiasta.


      • Kallevillejalmari
        sitroen. kirjoitti:

        paksuuden tarkastus on täysin mutua, ei niitä mitata. Ei ehdi siinä vartissa eikä ole välineitä, tuskin minimimittojakaan tiedossa.

        Uusin levyt 15 vuoden jarruttelun jälkeen kun pelkäsin, että jarrupinta ruostuu irti keskiöstä. Ei moitittu kuneiksi eikä muutenkaan.
        Sitten 1,5 vuoden päästä katsuri sanoi, että jarrulevyt näyttää kovin ohuiksi kuluneilta. Kun kerroin uusineeni ne 1,5 vuotta sitten, ei ne enää näyttäneetkään niin kuluneilta ja mielenkiinto siirtyi muualle.
        Tällaiset kokemukset minulla tästä asiasta.

        Paksuuksia mitataan. Ehtii hyvin "siinä vartissa" ja siihen on välineet käytössä ja minimimitat tiedossa.


      • Kallevillejalmari kirjoitti:

        Paksuuksia mitataan. Ehtii hyvin "siinä vartissa" ja siihen on välineet käytössä ja minimimitat tiedossa.

        mutta kun ei mitata ja piste! Tähän ikään jo muutaman kerran autoja katsastuttanut ja aina vieressä "kytännyt", nytkin kuukauden sisällä jo kahdesti.
        Ei ole näkynyt mittavälineitä ja pyörän paikallaan ollessa ei ole kovinkaan helppo jarrulevyjä edes mitata. Eräässäkin juuri katsastetussa VW- Golfissa jarrulevyt olivat 2 mm alle sallitun minimin. Sen olikin katsastuttanut autoa kaupitellut liike.


      • niin paljon
        Faari45 kirjoitti:

        mutta kun ei mitata ja piste! Tähän ikään jo muutaman kerran autoja katsastuttanut ja aina vieressä "kytännyt", nytkin kuukauden sisällä jo kahdesti.
        Ei ole näkynyt mittavälineitä ja pyörän paikallaan ollessa ei ole kovinkaan helppo jarrulevyjä edes mitata. Eräässäkin juuri katsastetussa VW- Golfissa jarrulevyt olivat 2 mm alle sallitun minimin. Sen olikin katsastuttanut autoa kaupitellut liike.

        On siellä paljon muutakin mitä pitäisi, vaan ei tehdä.

        Pallonivelet on kova sana. Niihin panostetaan. Ilmeisen hyvä hylkäyskohde, helppo.


      • Vierestä
        niin paljon kirjoitti:

        On siellä paljon muutakin mitä pitäisi, vaan ei tehdä.

        Pallonivelet on kova sana. Niihin panostetaan. Ilmeisen hyvä hylkäyskohde, helppo.

        Työ tehdään, ja tarvittaessa mitataan levyt (jos näyttävät epäillyttävän kuluneilta). Päätös perustuu havaintoihin ja todettuihin vikoihin. Miksi sitten usein hylätään nivelen välyksen takia? Siksi, että niissä on usein havaittavissa välystä. Jopa ensimmäisessä katsastuksessa on havaittu väljiä niveliä, vaikka autolla olisi ajettu 25000 km! Jopa uusi, väljän nivelen tilalle vaihdettu nivel on ollut väljempi kuin edellinen nivel! Tosi on. Merkkejä mainitsematta. Osat ovat todellakin huonolaatuisia. Että ihan väärää puuta usein haukutaan, jos katsuri on tehnyt vain työtänsä. Sitä paitsi: aina kun auto liikkuu, elää myös nivelet. Ajotavat ja ajo-olosuhteet vaikuttavat myös paljon. Rauhallisella ajolla osat kestävät pitempään.
        Että tieto lisää tuskaa...


      • vanha selitys
        Vierestä kirjoitti:

        Työ tehdään, ja tarvittaessa mitataan levyt (jos näyttävät epäillyttävän kuluneilta). Päätös perustuu havaintoihin ja todettuihin vikoihin. Miksi sitten usein hylätään nivelen välyksen takia? Siksi, että niissä on usein havaittavissa välystä. Jopa ensimmäisessä katsastuksessa on havaittu väljiä niveliä, vaikka autolla olisi ajettu 25000 km! Jopa uusi, väljän nivelen tilalle vaihdettu nivel on ollut väljempi kuin edellinen nivel! Tosi on. Merkkejä mainitsematta. Osat ovat todellakin huonolaatuisia. Että ihan väärää puuta usein haukutaan, jos katsuri on tehnyt vain työtänsä. Sitä paitsi: aina kun auto liikkuu, elää myös nivelet. Ajotavat ja ajo-olosuhteet vaikuttavat myös paljon. Rauhallisella ajolla osat kestävät pitempään.
        Että tieto lisää tuskaa...

        Joku tosissaan tähänkin uskoo ?


      • Ikävä kyllä
        vanha selitys kirjoitti:

        Joku tosissaan tähänkin uskoo ?

        Niin. Ei syytä valehdella. Tunnen asian.
        Osittain syynä voi olla, että esimerkiksi nivelet on mitoitettu liian pieniksi. Toisin sanoen käytetään kohteessa liian pientä (nivelpinnan pinta-ala) niveltä.
        Otapa selvää esimerkiksi pakettiautojen Opel Vivaro ja Nissan Primastar tukivarsien ("alapallojen") nivelien vaihtotarve. Kyseiset osat vaihdettava tukivarsineen.
        Omalle kohdalle sattunut "ennätys" oli eräässä Citroenissa, ajettu 23000 km (auto oli kolme vuotta vanha): alapallonivel aivan sökö (väljä).
        Ensimmäisissä Volvon S40 ja V40 malleissa oli hyvin tavallista, että alapallonivelet oli väljät jo noin 40000 km:n kohdalla. Muitakin on. Useita. Nykyäänkin. Onhan nivel tietysti kuluva osa...
        Ja se maininta uudesta valmiiksi väljästä nivelestä on totisinta totta (osan asentajakin oli asiaa todistamassa muiden ohella). Mutta ei sinun tarvi sitä uskoa. Siis uusi väljä nivel on tietysti harvinaisuus, mutta näköjään mahdollinen. Eikä kysymys ollut nivelen kiinnityksestä, joka myös voi olla joskus puutteellinen tai löysässä.
        T. nimim. Autoista kymmenien vuosien kokemus


      • kumma lista
        Ikävä kyllä kirjoitti:

        Niin. Ei syytä valehdella. Tunnen asian.
        Osittain syynä voi olla, että esimerkiksi nivelet on mitoitettu liian pieniksi. Toisin sanoen käytetään kohteessa liian pientä (nivelpinnan pinta-ala) niveltä.
        Otapa selvää esimerkiksi pakettiautojen Opel Vivaro ja Nissan Primastar tukivarsien ("alapallojen") nivelien vaihtotarve. Kyseiset osat vaihdettava tukivarsineen.
        Omalle kohdalle sattunut "ennätys" oli eräässä Citroenissa, ajettu 23000 km (auto oli kolme vuotta vanha): alapallonivel aivan sökö (väljä).
        Ensimmäisissä Volvon S40 ja V40 malleissa oli hyvin tavallista, että alapallonivelet oli väljät jo noin 40000 km:n kohdalla. Muitakin on. Useita. Nykyäänkin. Onhan nivel tietysti kuluva osa...
        Ja se maininta uudesta valmiiksi väljästä nivelestä on totisinta totta (osan asentajakin oli asiaa todistamassa muiden ohella). Mutta ei sinun tarvi sitä uskoa. Siis uusi väljä nivel on tietysti harvinaisuus, mutta näköjään mahdollinen. Eikä kysymys ollut nivelen kiinnityksestä, joka myös voi olla joskus puutteellinen tai löysässä.
        T. nimim. Autoista kymmenien vuosien kokemus

        Kaikki on mahdollista, jopa sekin, että nivel on kunnossa vaikka joku muuta väittääkin.

        Makuasia, tai mielipide. Todistus, ei varmasti.


      • Kallevillejalmari
        kumma lista kirjoitti:

        Kaikki on mahdollista, jopa sekin, että nivel on kunnossa vaikka joku muuta väittääkin.

        Makuasia, tai mielipide. Todistus, ei varmasti.

        Juu, ja varsin huvittavia ovat nämä, jotka tuovat irroitetun pallonivelen katsastusasemalle ja vaativat katsastusmiestä vääntelemään niveltä sormin ja toteamaan sen siten ehjäksi.


      • Kallevillejalmari
        Faari45 kirjoitti:

        mutta kun ei mitata ja piste! Tähän ikään jo muutaman kerran autoja katsastuttanut ja aina vieressä "kytännyt", nytkin kuukauden sisällä jo kahdesti.
        Ei ole näkynyt mittavälineitä ja pyörän paikallaan ollessa ei ole kovinkaan helppo jarrulevyjä edes mitata. Eräässäkin juuri katsastetussa VW- Golfissa jarrulevyt olivat 2 mm alle sallitun minimin. Sen olikin katsastuttanut autoa kaupitellut liike.

        Olen tähän ikään katsastuttanut vajaat sata autoa, ja voin sen kokemuksen perusteella kertoa, että kyllä niitä niveliä mitataan ja piste ja huutomerkki javaikkamitämuitatahansatarvittaviamerkkejä.

        Pariin viimeiseen kuukauteen en ole autoja katsastuttanut, mutta muutamia katsastuksia olen seurannut vierestä ja katsastanut joitain satoja autoja, ja kyllä havaintoni on ollut, että olen niitä levyjen paksuuksia mittaillut ja muutkin ovat niitä mittailleet, koska olen liian kuluneiden levyjen takia tehnyt muutamia jälkitarkastuksiakin tänä aikana.

        Tietenkin tämä viimeisen parin kuukauden aika on tilastollisesti aika merkityksetön, mutta eipä ole AKE huomautellut vääristä tulkinnoista vajaan 100000:n (sadantuhannen) jarrulevyn katsastuspäätösteni perusteella. Myöskään muut asemallamme eivät ole saaneet aiheesta moitteita, vaikka ovat levyjä mittailleet ja niitä kuluneisuuden takia hylänneet.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf


      • muita paremmin
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Olen tähän ikään katsastuttanut vajaat sata autoa, ja voin sen kokemuksen perusteella kertoa, että kyllä niitä niveliä mitataan ja piste ja huutomerkki javaikkamitämuitatahansatarvittaviamerkkejä.

        Pariin viimeiseen kuukauteen en ole autoja katsastuttanut, mutta muutamia katsastuksia olen seurannut vierestä ja katsastanut joitain satoja autoja, ja kyllä havaintoni on ollut, että olen niitä levyjen paksuuksia mittaillut ja muutkin ovat niitä mittailleet, koska olen liian kuluneiden levyjen takia tehnyt muutamia jälkitarkastuksiakin tänä aikana.

        Tietenkin tämä viimeisen parin kuukauden aika on tilastollisesti aika merkityksetön, mutta eipä ole AKE huomautellut vääristä tulkinnoista vajaan 100000:n (sadantuhannen) jarrulevyn katsastuspäätösteni perusteella. Myöskään muut asemallamme eivät ole saaneet aiheesta moitteita, vaikka ovat levyjä mittailleet ja niitä kuluneisuuden takia hylänneet.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

        Eli sinä tiedät kokemuksellasi, että muut vaihtoehdot ovat mahdottomia ?

        Mahtava kokemus, et kuitenkaan ollut paikalla minun autoni katsastuksessa ?

        No, pistetään päätä pensaaseen vaan.

        Muut perustelusi ovat perinteistä virkamiesjargonia.


      • Kallevillejalmari
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Olen tähän ikään katsastuttanut vajaat sata autoa, ja voin sen kokemuksen perusteella kertoa, että kyllä niitä niveliä mitataan ja piste ja huutomerkki javaikkamitämuitatahansatarvittaviamerkkejä.

        Pariin viimeiseen kuukauteen en ole autoja katsastuttanut, mutta muutamia katsastuksia olen seurannut vierestä ja katsastanut joitain satoja autoja, ja kyllä havaintoni on ollut, että olen niitä levyjen paksuuksia mittaillut ja muutkin ovat niitä mittailleet, koska olen liian kuluneiden levyjen takia tehnyt muutamia jälkitarkastuksiakin tänä aikana.

        Tietenkin tämä viimeisen parin kuukauden aika on tilastollisesti aika merkityksetön, mutta eipä ole AKE huomautellut vääristä tulkinnoista vajaan 100000:n (sadantuhannen) jarrulevyn katsastuspäätösteni perusteella. Myöskään muut asemallamme eivät ole saaneet aiheesta moitteita, vaikka ovat levyjä mittailleet ja niitä kuluneisuuden takia hylänneet.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

        Tuossa edellisessä viestissäni ensimmäisessä kappaleessa kirjoitin nivelistä, vaikka tässä yhteydessä tarkoitin jarrulevyjä.


      • Kallevillejalmari
        muita paremmin kirjoitti:

        Eli sinä tiedät kokemuksellasi, että muut vaihtoehdot ovat mahdottomia ?

        Mahtava kokemus, et kuitenkaan ollut paikalla minun autoni katsastuksessa ?

        No, pistetään päätä pensaaseen vaan.

        Muut perustelusi ovat perinteistä virkamiesjargonia.

        Faari: "mutta kun ei mitata ja piste!"

        Tiedän levyjä mitattavan, joten yllä oleva ei pidä paikkansa.

        Todennäköisesti en ollut paikalla autosi katsastuksessa. Jos autostasi ei mitattu jarrulevyjen paksuuksia, ei se tarkoita sitä, että levyjä ei yleisesti mitattaisi, tai edes sitä, että levyjen paksuutta ei olisi tarkastettu.

        No, pistä vaan "päätä pensaaseen" nimimerkkisi kertomalla tavalla.


      • tapauskohtaisesti selittäen
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Faari: "mutta kun ei mitata ja piste!"

        Tiedän levyjä mitattavan, joten yllä oleva ei pidä paikkansa.

        Todennäköisesti en ollut paikalla autosi katsastuksessa. Jos autostasi ei mitattu jarrulevyjen paksuuksia, ei se tarkoita sitä, että levyjä ei yleisesti mitattaisi, tai edes sitä, että levyjen paksuutta ei olisi tarkastettu.

        No, pistä vaan "päätä pensaaseen" nimimerkkisi kertomalla tavalla.

        Levyjä mitataan ja ei mitata.
        Se pitää paikkansa.

        Sinä nimenomaan olet puhunut yleisesti, olet sulkenut vaihtoehdon "ei mitata" pois.

        Sinulla pää pensaassa on.


      • Jökötti
        tapauskohtaisesti selittäen kirjoitti:

        Levyjä mitataan ja ei mitata.
        Se pitää paikkansa.

        Sinä nimenomaan olet puhunut yleisesti, olet sulkenut vaihtoehdon "ei mitata" pois.

        Sinulla pää pensaassa on.

        Kannattaa jättää nämä kieliasiat äidinkielenään suomea puhuvien pohdittavaksi.


      • Kallevillejalmari kirjoitti:

        Olen tähän ikään katsastuttanut vajaat sata autoa, ja voin sen kokemuksen perusteella kertoa, että kyllä niitä niveliä mitataan ja piste ja huutomerkki javaikkamitämuitatahansatarvittaviamerkkejä.

        Pariin viimeiseen kuukauteen en ole autoja katsastuttanut, mutta muutamia katsastuksia olen seurannut vierestä ja katsastanut joitain satoja autoja, ja kyllä havaintoni on ollut, että olen niitä levyjen paksuuksia mittaillut ja muutkin ovat niitä mittailleet, koska olen liian kuluneiden levyjen takia tehnyt muutamia jälkitarkastuksiakin tänä aikana.

        Tietenkin tämä viimeisen parin kuukauden aika on tilastollisesti aika merkityksetön, mutta eipä ole AKE huomautellut vääristä tulkinnoista vajaan 100000:n (sadantuhannen) jarrulevyn katsastuspäätösteni perusteella. Myöskään muut asemallamme eivät ole saaneet aiheesta moitteita, vaikka ovat levyjä mittailleet ja niitä kuluneisuuden takia hylänneet.

        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

        ennenkuin näkee. Toistan vielä että en ole nähnyt jarrulevyjen paksuuksia mitattavan katsastuksessa ja piste. En myöskään usko, että luotettavaa mittaustulosta saadaan aikaiseksi pyörää irroittamatta. Siis luotettavaa, tästäkin voi sitten vapaasti vääntää vaikka mitä!
        Valitettavasti alkuperäinen kysyjä ei tästä kinastelusta paljon kostu.
        Ei ole pää puskassa vaan sen vähän mitä kirjoitan, teen reilusti nimimerlillä!


      • voinko auttaa ?
        Jökötti kirjoitti:

        Kannattaa jättää nämä kieliasiat äidinkielenään suomea puhuvien pohdittavaksi.

        Mitä et ymmärtänyt ?


      • Kallevillejalmari
        Faari45 kirjoitti:

        ennenkuin näkee. Toistan vielä että en ole nähnyt jarrulevyjen paksuuksia mitattavan katsastuksessa ja piste. En myöskään usko, että luotettavaa mittaustulosta saadaan aikaiseksi pyörää irroittamatta. Siis luotettavaa, tästäkin voi sitten vapaasti vääntää vaikka mitä!
        Valitettavasti alkuperäinen kysyjä ei tästä kinastelusta paljon kostu.
        Ei ole pää puskassa vaan sen vähän mitä kirjoitan, teen reilusti nimimerlillä!

        Olet siis aito suomalainen!

        Useimmissa tapauksissa riittävän luotettava mittaustulos saadaan pyörää irrottamatta. Mittavirhe tulee lähes aina "asiakkaan eduksi", eli mittaustulos on todellista mittaa hieman suurempi. Mittaustuloksen luotettavuutta sinun kannattaa arvioida varovaisesti, koska et ole nähnyt mittalaitetta tai mittaustapahtumaa.


      • juu u
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Olet siis aito suomalainen!

        Useimmissa tapauksissa riittävän luotettava mittaustulos saadaan pyörää irrottamatta. Mittavirhe tulee lähes aina "asiakkaan eduksi", eli mittaustulos on todellista mittaa hieman suurempi. Mittaustuloksen luotettavuutta sinun kannattaa arvioida varovaisesti, koska et ole nähnyt mittalaitetta tai mittaustapahtumaa.

        "Mittaustuloksen luotettavuutta sinun kannattaa arvioida varovaisesti, koska et ole nähnyt mittalaitetta tai mittaustapahtumaa."

        Onko mitattu salaa, vai muuten vain huomaamatta ?
        Aika ovelaa...

        Joku väittikin, ettei mitata...


      • Kallevillejalmari kirjoitti:

        Olet siis aito suomalainen!

        Useimmissa tapauksissa riittävän luotettava mittaustulos saadaan pyörää irrottamatta. Mittavirhe tulee lähes aina "asiakkaan eduksi", eli mittaustulos on todellista mittaa hieman suurempi. Mittaustuloksen luotettavuutta sinun kannattaa arvioida varovaisesti, koska et ole nähnyt mittalaitetta tai mittaustapahtumaa.

        salainen mitta siellä pienessä salaisessa taskussa. Sitä mittaa osaa käyttää vain katsastusinsinööri. Suomesta ei löydy toista ammattikuntaa joka voisi olla jarrulevyn paksuuden mittaustavoista mitenkään perillä. Näinkös se menee?
        Ultraäänellähän tuon pystyisi kätevästi ja luotettavasti mittaamaan. Eiköhän hommata pojille vielä sellaisetkin laitteet että kats. hintaa voisi vielä hieman nostaa.
        No, onneksi suurin osa myös katsastusinsinööreistä on ihan fiksua porukkaa eikä se hintakaan ole heidän vikansa, eihän?


      • alamittaiset
        Faari45 kirjoitti:

        ennenkuin näkee. Toistan vielä että en ole nähnyt jarrulevyjen paksuuksia mitattavan katsastuksessa ja piste. En myöskään usko, että luotettavaa mittaustulosta saadaan aikaiseksi pyörää irroittamatta. Siis luotettavaa, tästäkin voi sitten vapaasti vääntää vaikka mitä!
        Valitettavasti alkuperäinen kysyjä ei tästä kinastelusta paljon kostu.
        Ei ole pää puskassa vaan sen vähän mitä kirjoitan, teen reilusti nimimerlillä!

        levyt todetaan lepakoilta opituilla tiedoilla. Yliäänillä, joita asiakkaat ei kuule, mutta insinööri kuulee ja salaa kirjoittaa tarkastuskorttiin jos ei muuta keksi.


      • ghfgh
        Faari45 kirjoitti:

        ennenkuin näkee. Toistan vielä että en ole nähnyt jarrulevyjen paksuuksia mitattavan katsastuksessa ja piste. En myöskään usko, että luotettavaa mittaustulosta saadaan aikaiseksi pyörää irroittamatta. Siis luotettavaa, tästäkin voi sitten vapaasti vääntää vaikka mitä!
        Valitettavasti alkuperäinen kysyjä ei tästä kinastelusta paljon kostu.
        Ei ole pää puskassa vaan sen vähän mitä kirjoitan, teen reilusti nimimerlillä!

        Jarrulevyt mitataan tarvittaessa. Tälläviikolla olen katsastanut n. 80 henkilöautoa. Levyt olen mitannut 3:sta ja ne olivat alamittaiset kahdessa. Kolmannessa olivat 10% mittaustoleranssin sisällä. Joskus alkuaikoina mittasin levyt ehkä joka kymmenennestä, ja lopputulos oli sama eli 2-3 kpl 100:sta meni hylkyyn liian kuluneista jarrulevyistä.

        Meillä käy monesti oppilasporukoita tutstumassa katsastukseen. Faarikin on tervetullut, mikäli sinua kiinnostaa miten katsastuksia oikeasti tehdään.


      • tulossa ollaan
        ghfgh kirjoitti:

        Jarrulevyt mitataan tarvittaessa. Tälläviikolla olen katsastanut n. 80 henkilöautoa. Levyt olen mitannut 3:sta ja ne olivat alamittaiset kahdessa. Kolmannessa olivat 10% mittaustoleranssin sisällä. Joskus alkuaikoina mittasin levyt ehkä joka kymmenennestä, ja lopputulos oli sama eli 2-3 kpl 100:sta meni hylkyyn liian kuluneista jarrulevyistä.

        Meillä käy monesti oppilasporukoita tutstumassa katsastukseen. Faarikin on tervetullut, mikäli sinua kiinnostaa miten katsastuksia oikeasti tehdään.

        Onko tämä tutustumistarjous kaikilla Suomen katsastusasemilla ?

        Minäkin voisin osallistua.
        Katsomaan sitä oikeaa katsastusta, mikä olisi oikea asema ?


      • ja näytille meni
        ghfgh kirjoitti:

        Jarrulevyt mitataan tarvittaessa. Tälläviikolla olen katsastanut n. 80 henkilöautoa. Levyt olen mitannut 3:sta ja ne olivat alamittaiset kahdessa. Kolmannessa olivat 10% mittaustoleranssin sisällä. Joskus alkuaikoina mittasin levyt ehkä joka kymmenennestä, ja lopputulos oli sama eli 2-3 kpl 100:sta meni hylkyyn liian kuluneista jarrulevyistä.

        Meillä käy monesti oppilasporukoita tutstumassa katsastukseen. Faarikin on tervetullut, mikäli sinua kiinnostaa miten katsastuksia oikeasti tehdään.

        Joo, kokemusta on, että levyjä mitataan..Muutama vuosi sitten olin 740 Volvon vm-86 kanssa leimalla. Arvata saattaa, että vuosimallin huomioon ottaen pohja sai lekaa kiitettävästi ja niveliä väännettiin kuin ammattilaispainissa. Eipäs löytynyt päästöistäkään mitään sanomista, eikä iskaritesti tai jarrumetrikään antanut kahvikassaan lisää. MUTTA, ilme suikan alla kirkastui, kun huomasi pintaruosteessa olevat (tosi vähäisellä ajolla talven aikana olleessa autossa)jarrulevyt. Oikein kahteen kertaan piti konttorihuoneesta (kataloogista??) käydä jotakin tarkistamassa. Vaativan mittauksen jälkeen rykäisy ja ilmoitus merkinnän kera :" 1 mm liian kuluneet, vaihtoon ja näyttö". Eihän siinä mitään, mutta kun sitten asentaja nuo levyt vaihtoi, niin siellähän oli stanssattuna "min 10 mm". Just niin, levyt oli vielä tästä n. 2 mm paksummat. Eli näyttö / rahastustarkastus HAKEMALLA HAETTIIN. Tuossa katsastusvaiheessa ei todellakaan asiakkaalla ole mahdollisuus rajaa tietää,seuraavalla kerralla kyllä vaadin ko. kataloogin nähdäkseni...
        Miksi muuten tosiaan nämä näytöt pitää tehdä samassa paikassa kuin alkuperäinen katsastus? Eikös tämä vahva ammattitaito ole kaikilla katsureilla ympäri valtakunnan ja joka asemalla samaa tasoa? No, ymmärrän toki, että sen kymmenkunta hylkyä kun päivän aikana saa aikaiseksi, niin onhan se vuorenvarmaa tuloa omalle konttorille....


      • erittäin hyvin
        ja näytille meni kirjoitti:

        Joo, kokemusta on, että levyjä mitataan..Muutama vuosi sitten olin 740 Volvon vm-86 kanssa leimalla. Arvata saattaa, että vuosimallin huomioon ottaen pohja sai lekaa kiitettävästi ja niveliä väännettiin kuin ammattilaispainissa. Eipäs löytynyt päästöistäkään mitään sanomista, eikä iskaritesti tai jarrumetrikään antanut kahvikassaan lisää. MUTTA, ilme suikan alla kirkastui, kun huomasi pintaruosteessa olevat (tosi vähäisellä ajolla talven aikana olleessa autossa)jarrulevyt. Oikein kahteen kertaan piti konttorihuoneesta (kataloogista??) käydä jotakin tarkistamassa. Vaativan mittauksen jälkeen rykäisy ja ilmoitus merkinnän kera :" 1 mm liian kuluneet, vaihtoon ja näyttö". Eihän siinä mitään, mutta kun sitten asentaja nuo levyt vaihtoi, niin siellähän oli stanssattuna "min 10 mm". Just niin, levyt oli vielä tästä n. 2 mm paksummat. Eli näyttö / rahastustarkastus HAKEMALLA HAETTIIN. Tuossa katsastusvaiheessa ei todellakaan asiakkaalla ole mahdollisuus rajaa tietää,seuraavalla kerralla kyllä vaadin ko. kataloogin nähdäkseni...
        Miksi muuten tosiaan nämä näytöt pitää tehdä samassa paikassa kuin alkuperäinen katsastus? Eikös tämä vahva ammattitaito ole kaikilla katsureilla ympäri valtakunnan ja joka asemalla samaa tasoa? No, ymmärrän toki, että sen kymmenkunta hylkyä kun päivän aikana saa aikaiseksi, niin onhan se vuorenvarmaa tuloa omalle konttorille....

        "Miksi muuten tosiaan nämä näytöt pitää tehdä samassa paikassa kuin alkuperäinen katsastus? Eikös tämä vahva ammattitaito ole kaikilla katsureilla ympäri valtakunnan ja joka asemalla samaa tasoa? No, ymmärrän toki, että sen kymmenkunta hylkyä kun päivän aikana saa aikaiseksi, niin onhan se vuorenvarmaa tuloa omalle konttorille...."

        Juuri näin. Tässä puhutaan vain ja ainoastaan asiaa.

        Tilastohylkyjen määrä vähentyisi, kun eurot kilahtaisi kilpailijan kassaan.

        Monta kertaa kannattaa kyllä ottaa kokonaan uusi katsastus toisella asemalla, pääsee helpommalla, halvemmalla ja fiksummin. Ja saa toisen mielipiteen, saattaa olla toinen näkemys. Meneekin läpi :-0 Kumallista tosiaan...


      • samoja kokemuksia
        ja näytille meni kirjoitti:

        Joo, kokemusta on, että levyjä mitataan..Muutama vuosi sitten olin 740 Volvon vm-86 kanssa leimalla. Arvata saattaa, että vuosimallin huomioon ottaen pohja sai lekaa kiitettävästi ja niveliä väännettiin kuin ammattilaispainissa. Eipäs löytynyt päästöistäkään mitään sanomista, eikä iskaritesti tai jarrumetrikään antanut kahvikassaan lisää. MUTTA, ilme suikan alla kirkastui, kun huomasi pintaruosteessa olevat (tosi vähäisellä ajolla talven aikana olleessa autossa)jarrulevyt. Oikein kahteen kertaan piti konttorihuoneesta (kataloogista??) käydä jotakin tarkistamassa. Vaativan mittauksen jälkeen rykäisy ja ilmoitus merkinnän kera :" 1 mm liian kuluneet, vaihtoon ja näyttö". Eihän siinä mitään, mutta kun sitten asentaja nuo levyt vaihtoi, niin siellähän oli stanssattuna "min 10 mm". Just niin, levyt oli vielä tästä n. 2 mm paksummat. Eli näyttö / rahastustarkastus HAKEMALLA HAETTIIN. Tuossa katsastusvaiheessa ei todellakaan asiakkaalla ole mahdollisuus rajaa tietää,seuraavalla kerralla kyllä vaadin ko. kataloogin nähdäkseni...
        Miksi muuten tosiaan nämä näytöt pitää tehdä samassa paikassa kuin alkuperäinen katsastus? Eikös tämä vahva ammattitaito ole kaikilla katsureilla ympäri valtakunnan ja joka asemalla samaa tasoa? No, ymmärrän toki, että sen kymmenkunta hylkyä kun päivän aikana saa aikaiseksi, niin onhan se vuorenvarmaa tuloa omalle konttorille....

        Olisit ottanu asiasta selvää ja tehny valituksen AKELLE,tai samat levyt alla vieny j:tark.pumaskat pöytään joista näkyy hyväksymis toleranssit ko.auton mallikohtaisesti.


      • ammmattitauti
        samoja kokemuksia kirjoitti:

        Olisit ottanu asiasta selvää ja tehny valituksen AKELLE,tai samat levyt alla vieny j:tark.pumaskat pöytään joista näkyy hyväksymis toleranssit ko.auton mallikohtaisesti.

        Katsastusmiehen logiikka menee jotenkin näin:

        1. Katsastustoiminnassa ei tehdä missään virheitä, koska minä en tee, eikä minun asemallani kukaan muukaan tee virheitä.

        2. Autossa on vikaa, jos joku, kukatahansa katsastusmies niin väittää.

        3. Jos väitetään, että katsastusasemalla on tapahtunut virhe, se kiistetään ja selitetään valitusmahdollisuudesta AKE:en.

        4. Asiakkaat ovat tolloja, jotka eivät ymmärrä autoista ja katsastustoiminnasta mitään.

        5. Järkähtämätön usko toiminnan välttämättömyydestä ja hyödyllisyydestä, vaikka mikään tutkimustieto ei tue ko. käsitystä. Luulo siitä, että ilman katsastusta ihmiset ajaisivat vaarallisilla autoilla ja onnettomuuksia tapahtuisi moninkertaiset määrät.


      • jarrulevyt

        aika usein, koska joissakin automerkeissä (esim.toyota) kulumisraja on 1 mm ja olketta ei juurikaan muodostu.
        Äskettäin katsastin yhden auton, jonka levyjen paksuus oli alle 7 mm, alarajan ollessa 10,8 mm. Jarrulevyt olivat siis n. 4 mm alamittaiset, eikä edellisenä vuonna oltu puututtu asiaan millään tavalla.
        Nykyautossa jarrulevyt (etu) kestävät n.150-200 tkm.

        Ja sokerina pohjalla, Posö 405 etujarrulevyt mitattuna 4 mm (pitäisi jokaisen katsurin huomata)...yksi kova jarrutus ja...... poks....


      • Kats.
        jarrulevyt kirjoitti:

        aika usein, koska joissakin automerkeissä (esim.toyota) kulumisraja on 1 mm ja olketta ei juurikaan muodostu.
        Äskettäin katsastin yhden auton, jonka levyjen paksuus oli alle 7 mm, alarajan ollessa 10,8 mm. Jarrulevyt olivat siis n. 4 mm alamittaiset, eikä edellisenä vuonna oltu puututtu asiaan millään tavalla.
        Nykyautossa jarrulevyt (etu) kestävät n.150-200 tkm.

        Ja sokerina pohjalla, Posö 405 etujarrulevyt mitattuna 4 mm (pitäisi jokaisen katsurin huomata)...yksi kova jarrutus ja...... poks....

        Tietysti maalaisjärkeäkin on hyvä käyttää. Kyllä jarrulevun kuntoa on syytä katsoa kokonaisuutena. Jos esim. 20 mm paksun levyn ilmoitettu kulumisvara on 5%, niin on syytä miettiä mikä on tuollaisen kulumisen aiheuttama todellinen riski turvallisuudelle. Megane Scenicit, Xsarat ym. ovat sitten asia erikseen. Niissä on syytä puuttua asiaan herkästi, kun ovat niin nopeita kulumaan.


      • Kallevillejalmari
        Kats. kirjoitti:

        Tietysti maalaisjärkeäkin on hyvä käyttää. Kyllä jarrulevun kuntoa on syytä katsoa kokonaisuutena. Jos esim. 20 mm paksun levyn ilmoitettu kulumisvara on 5%, niin on syytä miettiä mikä on tuollaisen kulumisen aiheuttama todellinen riski turvallisuudelle. Megane Scenicit, Xsarat ym. ovat sitten asia erikseen. Niissä on syytä puuttua asiaan herkästi, kun ovat niin nopeita kulumaan.

        Merkitystä on myös sillä, onko levy ns. jäähdytetty vai ei. Itse en kuitenkaan lähde kovin helposti auton valmistajaa näiden ilmoittamien levyjen minimipaksuuksien suhteen neuvomaan. Jarrulevyt ovat ns. jousittamatonta massaa, joka pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Esim. joissain automerkeissä myyjät joutuva tehtaan määräyksestä "pakkomyymään" talvirenkaisiin kevytmetallivanteet, koska turvatekniikka ei toimi halutulla tavalla, jos käytetään tavallista vannetta.

        Tiedän tapauksen, jossa katsastusmies huomasi jäähdytettyä jarrulevyä mitatessa, että levyn pinnassa oli lukuisia murtumia. Levy oli vielä laillisessa mitassa. Alkuperäinen paksuus oli 22mm ja minimi 19mm. Auto oli lähdössä samana päivänä matkalle, joka sisälsi mm. Alppien ylityksen auto melko raskaasti kuormattuna. Levyt tuskin olisivat kestäneet ylitystä edes yhteen suuntaan. Kyseessä ei ollut ranskalainen auto.


      • Volovomiäs
        ja näytille meni kirjoitti:

        Joo, kokemusta on, että levyjä mitataan..Muutama vuosi sitten olin 740 Volvon vm-86 kanssa leimalla. Arvata saattaa, että vuosimallin huomioon ottaen pohja sai lekaa kiitettävästi ja niveliä väännettiin kuin ammattilaispainissa. Eipäs löytynyt päästöistäkään mitään sanomista, eikä iskaritesti tai jarrumetrikään antanut kahvikassaan lisää. MUTTA, ilme suikan alla kirkastui, kun huomasi pintaruosteessa olevat (tosi vähäisellä ajolla talven aikana olleessa autossa)jarrulevyt. Oikein kahteen kertaan piti konttorihuoneesta (kataloogista??) käydä jotakin tarkistamassa. Vaativan mittauksen jälkeen rykäisy ja ilmoitus merkinnän kera :" 1 mm liian kuluneet, vaihtoon ja näyttö". Eihän siinä mitään, mutta kun sitten asentaja nuo levyt vaihtoi, niin siellähän oli stanssattuna "min 10 mm". Just niin, levyt oli vielä tästä n. 2 mm paksummat. Eli näyttö / rahastustarkastus HAKEMALLA HAETTIIN. Tuossa katsastusvaiheessa ei todellakaan asiakkaalla ole mahdollisuus rajaa tietää,seuraavalla kerralla kyllä vaadin ko. kataloogin nähdäkseni...
        Miksi muuten tosiaan nämä näytöt pitää tehdä samassa paikassa kuin alkuperäinen katsastus? Eikös tämä vahva ammattitaito ole kaikilla katsureilla ympäri valtakunnan ja joka asemalla samaa tasoa? No, ymmärrän toki, että sen kymmenkunta hylkyä kun päivän aikana saa aikaiseksi, niin onhan se vuorenvarmaa tuloa omalle konttorille....

        Missä Volvossa on mainitsemasi kaltaiset levyt? Onko kyseessä etu- vai takalevyt?


      • Kats.
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Merkitystä on myös sillä, onko levy ns. jäähdytetty vai ei. Itse en kuitenkaan lähde kovin helposti auton valmistajaa näiden ilmoittamien levyjen minimipaksuuksien suhteen neuvomaan. Jarrulevyt ovat ns. jousittamatonta massaa, joka pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Esim. joissain automerkeissä myyjät joutuva tehtaan määräyksestä "pakkomyymään" talvirenkaisiin kevytmetallivanteet, koska turvatekniikka ei toimi halutulla tavalla, jos käytetään tavallista vannetta.

        Tiedän tapauksen, jossa katsastusmies huomasi jäähdytettyä jarrulevyä mitatessa, että levyn pinnassa oli lukuisia murtumia. Levy oli vielä laillisessa mitassa. Alkuperäinen paksuus oli 22mm ja minimi 19mm. Auto oli lähdössä samana päivänä matkalle, joka sisälsi mm. Alppien ylityksen auto melko raskaasti kuormattuna. Levyt tuskin olisivat kestäneet ylitystä edes yhteen suuntaan. Kyseessä ei ollut ranskalainen auto.

        Kuten sanoin, on syytä katsoa kokonaisuutta.


      • Nuemo
        Kats. kirjoitti:

        Kuten sanoin, on syytä katsoa kokonaisuutta.

        Mitä seikkoja otat huomioon kokonaisuutta arvioidessasi?


      • ja näytille meni
        Volovomiäs kirjoitti:

        Missä Volvossa on mainitsemasi kaltaiset levyt? Onko kyseessä etu- vai takalevyt?

        740 -86, etulevyt ja alkuperäisessä viestissäni oli näppisvirhe, stanssattu oli "min 20 mm".


      • Kats.
        Nuemo kirjoitti:

        Mitä seikkoja otat huomioon kokonaisuutta arvioidessasi?

        että tiedät sen itsekin? Kyllä sinäkin vielä rauhoitut, ja alat tekemään työsi järkevästi. Sitten muistelet myöhemmin miten noloa se katsastamisesi aiemmin oli, kun merkittäviä vikojakin jäi niin paljon hvaitsematta. Mielestäni n. 10 000 katsastusta on semmoinen raja, jonka jälkeen homma alkaa sujua luontevasti. Näin oli minun kohdallani, ja niin on varmaan muillakin.

        Oletan siis, että olet katsastaja. Maallikolle en rupea rautalangasta vääntämään ja antamaan saivartelunaiheita.


      • Kallevillejalmari
        Kats. kirjoitti:

        että tiedät sen itsekin? Kyllä sinäkin vielä rauhoitut, ja alat tekemään työsi järkevästi. Sitten muistelet myöhemmin miten noloa se katsastamisesi aiemmin oli, kun merkittäviä vikojakin jäi niin paljon hvaitsematta. Mielestäni n. 10 000 katsastusta on semmoinen raja, jonka jälkeen homma alkaa sujua luontevasti. Näin oli minun kohdallani, ja niin on varmaan muillakin.

        Oletan siis, että olet katsastaja. Maallikolle en rupea rautalangasta vääntämään ja antamaan saivartelunaiheita.

        Nuemosta en tiedä, mutta itse olen ohittanut tuon 10000 katsastuksen rajapyykin jo vuosia sitten. En ole laskenut, mutta sen uskallan sanoa, että 20000 katsastuksen rajakin on rikki.

        Olen nähnyt ehkä liikaa näitä "kokonaisuuden huomioon ottamisia". Joissain asioissa se toimii, mutta esim. jarrulevyjen paksuuden arvostelussa se kannattaa jättää tehtaan murheeksi. Jos asiakkaan mielestä kulumaa sallitaan liian vähän, ei se ole katsastajan, vaan auton valmistajan "vika".


      • oli pilkkuja
        ja näytille meni kirjoitti:

        740 -86, etulevyt ja alkuperäisessä viestissäni oli näppisvirhe, stanssattu oli "min 20 mm".

        nussivan katsastusmiehen vika.........!


      • Kats.
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Nuemosta en tiedä, mutta itse olen ohittanut tuon 10000 katsastuksen rajapyykin jo vuosia sitten. En ole laskenut, mutta sen uskallan sanoa, että 20000 katsastuksen rajakin on rikki.

        Olen nähnyt ehkä liikaa näitä "kokonaisuuden huomioon ottamisia". Joissain asioissa se toimii, mutta esim. jarrulevyjen paksuuden arvostelussa se kannattaa jättää tehtaan murheeksi. Jos asiakkaan mielestä kulumaa sallitaan liian vähän, ei se ole katsastajan, vaan auton valmistajan "vika".

        Käytännössä hylsy tulee aina kun mitan ottaa käteen, siinä vaiheessa ei mitään omia toleransseja tietenkään käytetä. Eli noin 3% autoista, arvioisin. Ulkoisesti täysin ehjiä levyjä en todellakaan mittaa, eikä mittaa kukaan muukaan tuntemani katsastaja. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta. Tarkastusinsinööreille suoritetut teatteriesitykset ovat toinen asia. Voi olla että joitakin millin kulununeita levyjä saattaa jäädä hylkäämättä.


      • oli omani
        oli pilkkuja kirjoitti:

        nussivan katsastusmiehen vika.........!

        sen voin myöntää, enhän olekaan katsastusmies...


      • tehthetheh
        Volovomiäs kirjoitti:

        Missä Volvossa on mainitsemasi kaltaiset levyt? Onko kyseessä etu- vai takalevyt?

        Yleensä levyihin sitten kahdet palat käyttöiän aikana ja rahamiehet taas vaihtaa levyt jokakerta.Jos levyt ihan loppu niin kilometrejä jo lähes kaksisataa tuhatta.


    • 12234

      siellä millejä mitata

      • jarrulevyjä

        ...


      • MersuW124

        Maailmanennätys tarkkuutta katsastuksessa?
        jarrujen pitävyys ei näemmä ratkaise tarkastuksen tulosta.
        Omalla kohdalla hylkäävän päätöksen perusteet on 4.10.17 kirjattu seuraavasti:
        sallittu min.22,4 mm, tulos 22,38/22,03 mm
        siis toisessa levyssä 0,02 mm ja toisessa 0,37 mm vajaata. Jarrutesti oli kuitenkin ihan ok eikä ole hylkäysperusteissa. Pääsen kisaamaan J Miedon kanssa sadasosista.


      • Mullehylkykans

        Olitko paikalla kun mittasi? Hylkäyksen minäkin sain kuluneista levyistä, en muista laittoiko mittoja tarkastuskorttiin mutta hylky tuli, aiheesta tosin. Olihan ne levyt ihan loppu.


      • Jarrulevyn-minipaksuus

        Näytäppä MersuW124 sitä tarkastuskorttiasi vaikkapa skannaten tänne palstalle. Ei kukaan katsastaja hylkää jarrulevyjä kahdensatkun tai neljänkympin minimimitan alituksesta. Jarrulevymittaukseen käytettävässä työntömitassa ei lueta sadasosa millejä, vaan millejä (mm) Jos näin onnettomasti on käynyt mittauksessa, todettu sadas/kympin osien alitukset, valita ihmeessä Trafiin. Muista kertoa myös meille, mitä Trafin erityisasiantuntijat kertoivat mittaustavasta ja heidän päätöksestään. Muista kertoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe