Tyot Suomessa!?

Aurinkoblablabla

Hei !

Oletteko tekin kokeneet, etta on tosi vaikeeta muuttaa takaisin Suomeen kun sielta on lahtenyt? Ja saako toita Suomesta jos ei ole viela yliopisto-opintoja saanut valmiiksi? (esim taalla Englannissa voi opiskella koko tutkinnon Avoimen Yliopiston kautta).
Ja mista loytaa toita IT-alalta jos ei partneri puhu paljon Suomea? Mutta tyokokemusta ja koulutusta loytyy... Mutta ei ihan "vaikeimmasta paasta IT" alaa...
Tyonantajat tuntuu vaan sanovan etta "ota yhteytta kun olet jo muuttanut Suomeen" mutta eihan sinne voi ilman toita muuttaa... :( Onko neuvoja? :) Onko success storyja??

9

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietintämyssy päässä.

      Joskus aikaisemmin ajattelimme tuota asiaa ja käydessämme
      Suomessa, kävimme työnvälityksessä katselemassa mahdollisuuksia.
      Vaikka olemme molemmat suomalaisia, meille sanottiin,
      että parempi pysyä siellä, missä oltiin. Ei sieltäpäin
      ainakaan kannata apua odotella. Enkä suosittele kenellekään
      ulkomaalaiselle Suomeen muuttamista. Kerran vieras,
      aina vieras. Mitenkäs hänelle kävisikään, kun paluumuuttajiakin
      ulkopuolisina kohdellaan!

    • rrr

      Töiden saanti riippuu vähän siitä, minkälaisia töitä hakee. Joillekin aloille tarvitaan paljon lisää työvoimaa ja joillekin on ylitarjontaa.

      Olen itse IT-alalla tuotekehityshommissa ja näissä ympyröissä on paljon ihmisiä jotka eivät puhu suomea ollenkaan. Englanti riittää.

    • Pre Kaarina

      Älä usko työvoimapulapuheisiin!
      Palkat ovat erittäin alhaiset ja verot ja hinnat hirmuisen korkeat! Vaikka viimeiset 20 vuotta on puhuttu tuossa Arkadianmäen helppoheikkipalatsissa kannustinloukkujen purkamisesta niin mitään ei olla saatu ilmeisesti aikaiseksi! Samoin veroale taitaa olla lähinnä vernkorotus, EU:n mukana luvattu halvempi ruoka on helppoheikkien aikana muuttunut ruoan hinnan rajuiksi korotuksiksi ja niin edelleen.

      Itse muutin Yhdysvalloista 11 vuotta sitten. Vasta nyt rupeaa olemaan töitä. Teen kahta työtä, enkä silti tule toimeen.

      • Käytäntö-teoria

        Muuttaa Suomeen takaisin. Se on varmaan jokaisen ulkomaille muuttaneen mielessä. Niin minunkin. Sitten tulee karu todellisuus eteen. On lapset, on eläkkeet muualla, ei ole enää kavereita Suomessa. Minulla on vain YKSI ainoa siellä. Vanhemmat ovat ehkä kuolleet. Ovathan ne siellä ystävällisiä... mutta entäs sitten. Heillä on omat ympyrät, miksi välittäisivät maahanmuuttajasta? Ei ole helppoa olla vieraalla maalla. En voi väittää, että ystävä- ja tuttavapiiri olisi niin erityisen suuri...
        Tottakai haluaisin muuttaa takaisin Suomeen, - mutta kun se ei ole ollenkaan niin helppoa!


      • ovat todellakin
        Käytäntö-teoria kirjoitti:

        Muuttaa Suomeen takaisin. Se on varmaan jokaisen ulkomaille muuttaneen mielessä. Niin minunkin. Sitten tulee karu todellisuus eteen. On lapset, on eläkkeet muualla, ei ole enää kavereita Suomessa. Minulla on vain YKSI ainoa siellä. Vanhemmat ovat ehkä kuolleet. Ovathan ne siellä ystävällisiä... mutta entäs sitten. Heillä on omat ympyrät, miksi välittäisivät maahanmuuttajasta? Ei ole helppoa olla vieraalla maalla. En voi väittää, että ystävä- ja tuttavapiiri olisi niin erityisen suuri...
        Tottakai haluaisin muuttaa takaisin Suomeen, - mutta kun se ei ole ollenkaan niin helppoa!

        alhaasta päässä ihmettelen aina miten suomalaiset voivat pärjätä ylipäätään suomessa. Minä en tule kyllä koskaan muuttamaan takaisin.


      • ei oikeastaan kiinni palkasta
        ovat todellakin kirjoitti:

        alhaasta päässä ihmettelen aina miten suomalaiset voivat pärjätä ylipäätään suomessa. Minä en tule kyllä koskaan muuttamaan takaisin.

        Vaikka jos on huonot palkat niin voi pärjätä. Tottumuskysymys miten käyttää rahat. Ei se oikeastaan ole silloin palkan suuruudesta kiinni. Toisaalta Suomessakin palkat eroavat. Esim minun alalla suomalaisilla on isompi palkka kuin täällä. Se muuttokysymys on usein ihan muusta kiinni kuin palkan suuruudesta.


      • oli minullakin
        ovat todellakin kirjoitti:

        alhaasta päässä ihmettelen aina miten suomalaiset voivat pärjätä ylipäätään suomessa. Minä en tule kyllä koskaan muuttamaan takaisin.

        aikoinaan. Nyt en voi käsittää kuinka tulin toimeen silloisella palkallani entisessä kotimaassani.
        Alku aina hankalaa....lopussa palkitaan jne!pätee täälläkin.
        Alkuajan palkkakysymykset tuntuvat pieniltä vaikeuksilta myöhemmin kun yrittää päästä selville muista asioista esim. kuinka asiat pyörii yhteiskunnassa, ne kun ei hoidu yhtä joustavasti kuin aikaisemmin.Kaikesta pitää tehdä tarkka selko ja papereita tarvitsee tilata ent. kotimaasta vielä monen vuoden jälkeenkin( ainakin jos olet kyseisen maan kansalainen)Joskus tuntui että tämä maa kulkee monta vuotta jäljessä muusta maailmasta, kaikki oli niin erilaista kuin mihin oli tottunut. Mutta hyvä täällä on olla kun pääsee kiinni tapahtumiin ja saa töitä, alussa vaikka jotain huonompaakin. En ollenkaan käsitä enää kuinka saatoin joskus tyhmässä nuoruudessani vaihtaa rakkaan kotimaani johonkin toiseen valtioon.


      • on ollut
        ovat todellakin kirjoitti:

        alhaasta päässä ihmettelen aina miten suomalaiset voivat pärjätä ylipäätään suomessa. Minä en tule kyllä koskaan muuttamaan takaisin.

        pakko tulla toimeen myös pienillä tuloilla. Eihän meillä voi syödä niinkuin Euroopassa yleensä. Syödään vaatimattomasti, asutaan ahtaasti ja ostetaan vaatteet kirpparilta.
        Voi oppia tulemaan toimeen pienilläkin tuloilla.


      • meitsi____2
        oli minullakin kirjoitti:

        aikoinaan. Nyt en voi käsittää kuinka tulin toimeen silloisella palkallani entisessä kotimaassani.
        Alku aina hankalaa....lopussa palkitaan jne!pätee täälläkin.
        Alkuajan palkkakysymykset tuntuvat pieniltä vaikeuksilta myöhemmin kun yrittää päästä selville muista asioista esim. kuinka asiat pyörii yhteiskunnassa, ne kun ei hoidu yhtä joustavasti kuin aikaisemmin.Kaikesta pitää tehdä tarkka selko ja papereita tarvitsee tilata ent. kotimaasta vielä monen vuoden jälkeenkin( ainakin jos olet kyseisen maan kansalainen)Joskus tuntui että tämä maa kulkee monta vuotta jäljessä muusta maailmasta, kaikki oli niin erilaista kuin mihin oli tottunut. Mutta hyvä täällä on olla kun pääsee kiinni tapahtumiin ja saa töitä, alussa vaikka jotain huonompaakin. En ollenkaan käsitä enää kuinka saatoin joskus tyhmässä nuoruudessani vaihtaa rakkaan kotimaani johonkin toiseen valtioon.

        täytyy kyllä sanoo etttä olokaa ihmeessä tyytyväisiä kaikkeen mitä suomessa saaa.olen vasta muutanut ruotsiin ja täällä on tosiaankin erinlaista asua,suomesa saa olla lasten kanssa kotona 3 vuotta,ja saa pikkusen ees rahaa. mutta täällä ei,suomessa saa päivärahaa täällä ei ennenkun on liitossa,,,kadun että muutin ruotsiin ...kaikki on monimutkaisempaa täällä...
        kaipaan takaisin olkaa ihmiset onnellisia kun saatte asuu ja elää suomessa,kyl siellä on ihan hyvä olla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe