Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Väitöksen teko psyyk. raskasta?

hohhoijaa-a

Aloitin jatko-opiskelut viime vuonna ja vaikka olin mielestäni aika hyvin tietoinen siitä, että tämä on erittäin itsenäistä hommaa ja aikataulut riippuu pitkälti itsestään jne. niin kieltämättä tämä on tullut aika yllätyksenä silti...
Itse olen kokenut ajoittain aika hankalanakin aikatauluttaa työn tekoa ja joskus on erittäin vaikeaa saada mitään alkuun. Lisäksi apurahaviidakko on aika rasittava ja muutenkin epävarmuutta aiheutta tekijä. Tuntuu, että nyt kun ei vielä ole hakenut apurahoja, mutta kohta rupeaa niitä hakemaan, pyörii mielessä usein nuokin rahoituskuviot. Harvinaisen epävarmaa ja välillä rasittavaa, osin turhauttavaakin aikaa ollut tämä. Helpottaako tää koskaan, vai tällastako tämä tulevat 4 vuotta on? Varmaan niillä on eri asia, jotka ovat töissä esim. assareina, että on se vakituinen duuni siinä ohella. Itse teen välillä lyhyitä työpätkiä, mutta mitään vakituista ei ole kai tulossakaan. Toivon siis saavani apurahaa ja sitä kautta tutkimusta eteenpäin. Mutta yllätti todellakin, miten voi stressata sekin, että ei olekaan niin säännöllistä ohjelmaa eikä niin paljon...

10

2221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnen lahjat

      Ihan varmasti rahoitus tai sen puute rassaa. Millä oikein tällä hetkellä eelelet? Niillä lyhyillä työpätkilläkö?

      Itselläni on ollut vakituinen työpaikka (ei yliopistolla eikä tutkimuksen parissa muutenkaan) jota en edes ajattele jättäväni. Väitöskirjaa olen nyt tehnyt 4 vuotta ja varmaan yksi (ainakin) on vielä jäljellä.

      Olen oppinut ainakin aikatauluttamaan aika hyvin; silloin kun saan raapaistuksi viikon vapaata tai kun on kesä- tai muuta lomaa, heittäydyn heti täysillä tutkimukseni kimppuun. Muutaman palkattoman vapaankin sain duunipaikalta pummatuksi, silloin heti aluksi, mutta nyt on ilmoitettu että enää ei ylimääräisiä vapaaviikkoja tai kuukausia tipu.

      Ei siinä muu auta kuin yrittää selviytyä vain. Älä nyt ainakaan siitä stressiä ota, ettei sulla ole säännöllistä ohjelmaa. Ajattele mieluummin niin että nyt on loistava tilaisuus edistää väikkäriä.

      Tsemppiä!

      • satunnaisilla

        työpätkillä elelen tällä hetkellä. Onneksi asumismenot ovat sen verran pienet, että hyvin on tullut toimeen tähän asti, mutta en kyllä tällaista jaksais loputtomiin.
        Varmaan helpottais tosi paljon, jos tietäis, että seuraavan vuoden on vaikka apurahaa tulossa. Ei tarvitsis koko ajan miettiä, mut nyt tämä on tätä jatkuvaa miettimistä vaan. Toi on kyllä totta, että pitäis ajatella niin, et nyt on tosiaan aikaa tehdä sitä tutkimusta.Muita kursseja on niin vähän ja aikaa siis riittämiin. Vaikeus on vaan saada mitään alkuun kunnolla. Mut pitää yrittää vähän alkaa suunnittelee tuota ohjelmaa, että milloin tekee mitäkin. Jospa se siitä...:)


      • onnen lahjat
        satunnaisilla kirjoitti:

        työpätkillä elelen tällä hetkellä. Onneksi asumismenot ovat sen verran pienet, että hyvin on tullut toimeen tähän asti, mutta en kyllä tällaista jaksais loputtomiin.
        Varmaan helpottais tosi paljon, jos tietäis, että seuraavan vuoden on vaikka apurahaa tulossa. Ei tarvitsis koko ajan miettiä, mut nyt tämä on tätä jatkuvaa miettimistä vaan. Toi on kyllä totta, että pitäis ajatella niin, et nyt on tosiaan aikaa tehdä sitä tutkimusta.Muita kursseja on niin vähän ja aikaa siis riittämiin. Vaikeus on vaan saada mitään alkuun kunnolla. Mut pitää yrittää vähän alkaa suunnittelee tuota ohjelmaa, että milloin tekee mitäkin. Jospa se siitä...:)

        Mä olen oppinut näiden neljän vuoden aikana ajattelemaan, että kaksikin riviä tekstiä on enemmän kuin ei yhtään tekstiä :-)ja yksi luettu tutkimuskirja tai -artikkeli on aina kuitenkin luettu.

        Omasta ja kavereiden kokemuksesta sanoisin vielä sen, että väikkärinteon alku on aikamoista haapoilua. Mutta niinhän se oli graduakin aloittaessa, muistanet? Tärkeintä kuitenkin on, että olet aidosti innostunut omasta tutkimusaiheestasi. Jos et ole, vaihda ajoissa näkökulmaa. Mieluummin älä vaihda aihetta, kun se kuitenkin on varmaan hyväksytty yliopistossasi silloin kun sinut otettiin jatko-opiskelijaksi? Tai no, tässäkin varmaan eri yliopistoilla on erilaiset käytännöt, mutta kuvittelisin että omassani vois olla vähän nihkeitä naamoja, jos jatko-opiskelija ehdottaisi, että tutkin tuota ei vaan tätä... tai jos sittenkin tota kolmatta. Pelkkä näkökulman vaihtaminen voi tehdä aiheesta kiinnostavamman.

        Mutta tätähän sä et epäröinytkään, vaan taloudellista tilannetta ja työssä alkuunpääsyä. Taloudelliseen tilanteeseen kannattaa kyllä suhtautua realistisesti, jos aiot tutkijanuralle loppuiäksesi. Rahoitus on epävarmaa myös post-doc-vaiheessa, sanovat. Mutta älä silti huolestu siitä hirveästi. Asioilla on taipumusta ratketa ennemmin tai myöhemmin. Ja kokeneet apurahakonkarit sanovat, että myös niiden anomisessa kehittyy kerta kerralta kekseliäämmäksi ja parempia perusteluja löytäväksi. Omasta proffasta voi olla tässä aikalailla apua!

        Lisää tsemppiä!


      • Aloittaja
        onnen lahjat kirjoitti:

        Mä olen oppinut näiden neljän vuoden aikana ajattelemaan, että kaksikin riviä tekstiä on enemmän kuin ei yhtään tekstiä :-)ja yksi luettu tutkimuskirja tai -artikkeli on aina kuitenkin luettu.

        Omasta ja kavereiden kokemuksesta sanoisin vielä sen, että väikkärinteon alku on aikamoista haapoilua. Mutta niinhän se oli graduakin aloittaessa, muistanet? Tärkeintä kuitenkin on, että olet aidosti innostunut omasta tutkimusaiheestasi. Jos et ole, vaihda ajoissa näkökulmaa. Mieluummin älä vaihda aihetta, kun se kuitenkin on varmaan hyväksytty yliopistossasi silloin kun sinut otettiin jatko-opiskelijaksi? Tai no, tässäkin varmaan eri yliopistoilla on erilaiset käytännöt, mutta kuvittelisin että omassani vois olla vähän nihkeitä naamoja, jos jatko-opiskelija ehdottaisi, että tutkin tuota ei vaan tätä... tai jos sittenkin tota kolmatta. Pelkkä näkökulman vaihtaminen voi tehdä aiheesta kiinnostavamman.

        Mutta tätähän sä et epäröinytkään, vaan taloudellista tilannetta ja työssä alkuunpääsyä. Taloudelliseen tilanteeseen kannattaa kyllä suhtautua realistisesti, jos aiot tutkijanuralle loppuiäksesi. Rahoitus on epävarmaa myös post-doc-vaiheessa, sanovat. Mutta älä silti huolestu siitä hirveästi. Asioilla on taipumusta ratketa ennemmin tai myöhemmin. Ja kokeneet apurahakonkarit sanovat, että myös niiden anomisessa kehittyy kerta kerralta kekseliäämmäksi ja parempia perusteluja löytäväksi. Omasta proffasta voi olla tässä aikalailla apua!

        Lisää tsemppiä!

        Juu kiitos tsemppauksesta:) Todellakin tämä ensimmäinen vuosi tähän asti tai eihän tässä ole mennyt kuin reilu puoli vuotta, on tosiaan ollut melkoista haahuilua. Aihe on kyllä selvä ja kiinnostava, onneksi, se ei siis ole ongelma, mutta kyllä joskus turhauttaa kun ei saa niitä vähiäkään töitään hoidetuksi. Miettii vaan, että pitäisi, mutta alku takkuaa. Onhan tässä jo tutkimussuunnitelma tehty ja sillä ruvetaan sitten apurahoja hakemaan, mutta yllättäen suhtaudun hyvin epäilevästi niidenkään saantimahdollisuuksiin... Jonkinlaista selkeyttä tähän touhuun kaipaisi, mutta ehkäpä se siitä lähtee kun pääsee vauhtiin. Ja se, että pääsisi vauhtiin, pitäis antaa itteleen iso potku persauksille, niin ehkä se siitä! Proffa on kyllä tosi paljon ollut apuna, siitä ei pysty valittamaan. Toisin sanoen kaikki on ihan hienosti, kun vaan tää oma huolehtiminen loppuis ja sen sijaan kävis hommiin käsiksi ja katsois mitä tapahtuu. Mutta onhan ne taloudelliset asiat kuitenkin sen verran tärkeitä, et tuleehan niitä mietittyä. Noh, katsellaan etiäpäin:) En nyt haluaisi hommaa hylätä sen takia, että vaivaan päätäni tämmösillä asioilla.


    • nuori tohtori

      Väikkärin valmistuminen se vasta raskasta on, kun huomaat että tuhlasit monta vuotta elämästäsi hankkiaksesi tutkinnon, jolla ei tee yhtään mitään yliopiston ulkopuolella. Itsesi kanssa samaan aikaan maisteriksi tms. valmistuneet porskuttavat uraputkessa eteenpäin yksityisellä puolella ja itse olet hankkinut erityisosaamista, joka ei kiinnosta yhtäkään työnantajaa yliopiston ulkopuolella tai sitten vain pitävät sinua ylikoulutettuna.

      Okei, ehkä hieman kärjistettyä, mutta tällaiset on fiilikset itsellä nyt, kun valmistuin keväällä biotekniikka alalta FT:ksi ja tarkoitus oli siirtyä yliopiston ulkopuolelle töihin...

      • kokemsta

        Itse olen aikoinani väitellyt tekniikan alalta ja uskallan väittää, että jako-opinnoista on ollut merkittävää apua myös yliopiston ulkopuoliselle uralle. Saattaa tietenkin olla, että esimerkiksi biotekniikan alalla keskitytään jatko-opinnoissa suppeampaan alueeseen kuin tekniikassa. Kokonaisuuksien hahmottaminen ja ongelmanratkaisukyky on tohtoreilla varmasti keskimääräistä maisteria olennaisesti parempi, minkä luulisi kiinnostavan työnantajia.

        Biotekniikasta tiedän, että jo "hyvinä aikoina" työllistyminen alalta on ollut vaikeaa, puhumattakaan sitten nykytilanteesta. Mutta paistaa se päivä risukasaankin...


      • ----

        "kun valmistuin keväällä biotekniikka alalta FT:ksi ja tarkoitus oli siirtyä yliopiston ulkopuolelle töihin... "

        Minäkin olen jo lopettanut väikkärin väsäämisen. Tästä labrasta ovat väitelleet tohtorit työllistyneet erinäisiin varasto ym. tehtäviin, millä ei ole yhtään mitään tekemistä biotieteiden kanssa. Yliopistolle ei työllisty, koska otetaan mieluummin lisää väikkärintekijöitä, ne kun ovat halpoja.
        Lisäksi professorini sanoi, ettei ollenkaan katso suopeasti että käyn pakollisilla(!) jatko-opintokursseilla, koska se on pois työajasta ja häntä kiinnostavat vain saadut julkaisut.

        Joten lopputulos on se, että ei tästä ole ollut mitään hyötyä. Enpä olisi tutkijakouluun koskaan hakenut jos olisin tiennyt millaista kuraa tämä on, eikä kukaan osannut etukäteen kertoa.


      • Näin onnistuu
        ---- kirjoitti:

        "kun valmistuin keväällä biotekniikka alalta FT:ksi ja tarkoitus oli siirtyä yliopiston ulkopuolelle töihin... "

        Minäkin olen jo lopettanut väikkärin väsäämisen. Tästä labrasta ovat väitelleet tohtorit työllistyneet erinäisiin varasto ym. tehtäviin, millä ei ole yhtään mitään tekemistä biotieteiden kanssa. Yliopistolle ei työllisty, koska otetaan mieluummin lisää väikkärintekijöitä, ne kun ovat halpoja.
        Lisäksi professorini sanoi, ettei ollenkaan katso suopeasti että käyn pakollisilla(!) jatko-opintokursseilla, koska se on pois työajasta ja häntä kiinnostavat vain saadut julkaisut.

        Joten lopputulos on se, että ei tästä ole ollut mitään hyötyä. Enpä olisi tutkijakouluun koskaan hakenut jos olisin tiennyt millaista kuraa tämä on, eikä kukaan osannut etukäteen kertoa.

        Väikkäri tulee valmiiksi vain tekemällä, ei muuten. Kirjoittakaa vaikka joka päivä viisi tai kymmenen riviä, niin vuoden päästä teillä on melkoinen nippu käsikirjoitusta. Jos kerran on päättänyt tehdä jotakin, kannattaa tehdä se valmiiksi ja jättää haikailu myöhemmäksi. Liian moni jatko-opiskelija tuhlaa aikansa aikomiseen ja turhaan haikailuun tekemisen sijasta.


      • Hohhoijakkaa.
        Näin onnistuu kirjoitti:

        Väikkäri tulee valmiiksi vain tekemällä, ei muuten. Kirjoittakaa vaikka joka päivä viisi tai kymmenen riviä, niin vuoden päästä teillä on melkoinen nippu käsikirjoitusta. Jos kerran on päättänyt tehdä jotakin, kannattaa tehdä se valmiiksi ja jättää haikailu myöhemmäksi. Liian moni jatko-opiskelija tuhlaa aikansa aikomiseen ja turhaan haikailuun tekemisen sijasta.

        sinulle, että tekniikan alalla ja luonnontieteissä väikkärin on yleensä nippututkimus, jota tehdään ryhmässä, eli normaalia ryhmätutkimusta. Itse kirjoittaminen ei sitten kauaa vie.


      • ft
        Hohhoijakkaa. kirjoitti:

        sinulle, että tekniikan alalla ja luonnontieteissä väikkärin on yleensä nippututkimus, jota tehdään ryhmässä, eli normaalia ryhmätutkimusta. Itse kirjoittaminen ei sitten kauaa vie.

        jos väikkärin valmistuminen olisi vain kirjoitamisesta kiinni, niin kyllä tohtoreita valmistuisi huikeasti enemmän -mutta kun se ei ole... :/ Pitäisi olla myös tuuria, että kaikki tutkimus menee niinkuin teoriassa sen luulisi menevän, ja että tutkimusryhmä ei ole pelkästään väikkärin tekijä ja aiheesta pinnallisesti kiinnostunut professori, jolla tuntuu olevan muita mielekkäämpiä tehtäviä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe