Onko koulu liian erikoinen?

äitix5

Hei, olen perehtynyt viime aikoina steinerpedagogiikkaan ja olen alkanut miettimään, että jos laittaisin lapseni steinerkouluun ihan vain sen yksilöllisyyden korostamisen ja taiteen opettamisen osuuden takia. Antroposofisista taustoista en ole sitten ythään kiinnostunut, enkä tahdo niistä kuullakaan opetuksen yhteydessä, eikä niitä kuulemma opetetakaan. Joten, suositteletteko silti koulua jos en tahdo lapseni olevan mikään hihhuli? Olemme normaali evlut perhe.

Joten voisiko joku rehellisesti kertoa, onko tuo paikka vain koulu vaiko jonkin sortin aivopesulaitos.

23

3334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välttyä

      antroposofiselta piilosyötöltä missään steineryhteisössä. Ennen pitkää huomaat omien ajatustesi ja perheesi käytännön toimien muuttuvan yhä enemmän vastaamaan opettajien steinerilaista maailmankatsomusta. Ja jos koetat vastustaa heidän liiallista vaikutustaan, huomaat että sinut (ja lapsesi) leimataan hankalaksi ja alat potea huonoa omaatuntoa ja koet itsesi epäkelvoksi vanhemmaksi.

      Usein vedotaan siihen, että onhan siellä steinerissakin ev.lut. uskontoa ja elämänkatsomustietoa tarjolla steinerilaisten oman uskontokunnan Kristiyhteisön lisäksi. Asia on nyt kuitenkin väitöskirjassakin todistettu, että antroposofia on integroitu KOKO opetussuunnitelmaan eikä siltä voi välttyä kukaan oppilas. Sitä paitsi opettajien tavoitteena on kasvattaa KOKO perhe...

      Peruskoulussakin on monipuoliset mahdollisuudet saada taidekasvatusta. Ja esimerkiksi kuvataiteissa monipuolisempaa kuin steinerkoulussa, jossa pitäydytään antroposofiseen "henkistyneeseen" taidekäsitykseen rajattuine värimaailmoineen ja aihepiireineen. Oletko tutkinut, onko paikkakunnallasi lasten taidekerhoja tai peruskoulussa iltapäiväryhmiä, joissa lapsesi voi harrastaa mieleisiään taideaineita. Steinerkoulu ei ole mikään ratkaisu taidenälkään.

      • taideilmaisu

        siellä yksipuolistuu -värienkäytössä oman omat steinerilaiset säännnöstöt, jotka eivät edistä vapaata luovuutta.


      • materiaalit
        taideilmaisu kirjoitti:

        siellä yksipuolistuu -värienkäytössä oman omat steinerilaiset säännnöstöt, jotka eivät edistä vapaata luovuutta.

        Voi Luoja näitä ennakkoluuloja. Taitaa taustalla on vahva kateudentunne, kun itseä harmittaa, kun ei uskaltanut aikaanaan laittaa omiaan steinerkouluun "kun mitäs ne naapuritkin olisivat sanoneet..."
        Te saatte mut nauramaan - olette niin jotenkin muiden ohjailtavissa :)))))))))


      • ************************

        7.2.2008 12:34
        Kannelmäen yläasteella sattui keskiviikkona harvinaisen ikävä välikohtaus. Kahdeksasluokkalainen poika iski toista oppilasta sähkölamauttimella kaulan alueelle ruokavälitunnin aikana. Seitsemäsluokkalainen poika selvisi iskusta onneksi vähäisillä vammoilla.Lue


    • tiedon lähtökohdiksi

      Luota omaan havaintoon eli tutustu kouluun ja opettajien ajatuksiin paikanpäällä.
      Yllättävän paljon on kokemuksia myös www.steinerkoulu.fi sivustolla. Opettajien, vanhempien ja entisten oppilaiden ajatuksia.

    • tyjh

      Itse olen koulun käynyt ja laittamassa myös omat lapseni steineriin, ja enpä montaa tiedä entisistä luokkatovereista joiden lapset olisivat peruskoulussa. Mielestäni olisi järkevintä ottaa yhteyttä koulun käyneeseen ja keskustella ja kysellä kasvotusten niin saat totuudenmukaista tietoa. Niin... ja tuosta aivopesusta...senkin asian opettajat ovat hoitaneet hyvin, koska en näin itse äitinä asiaa vieläkään tiedosta.

    • Steinerlaisten äiti

      niitä asioita, johon vaikuttaa paljon, kuka sattuu tulemaan lapsesi opettajaksi.
      Eräs lasteni kaverin äiti kertoi sanoneensa opettajalle jo heti lapsensa aloiettua koulun, että hän ei sitten mitenkään aio osallistua mihinkään koulun toimintaan, talkoisiin, vanhempainiltoihin jne. Hän halusi lapsensa vain kouluun, koska oli pettynyt peruskoulun toimintaan vanhemman lapsensa kohdalla.

      Tämä kyseinen opettaja ei kuulunut nipoimpiin opettajiin, joten heillä on onnistunut hyvin kaikki nämä 4 vuotta.

    • epäilen

      Postissa tuli hieno esite, mutta harhaanjohtava. Esitteessä ei mainita MITÄÄN antroposofisesta taustasta, joka pohjautuu itämaisiin uskontoihin -omat viisautensa niissäkin toki, chakrat sun muut, mutta uskonto on uskontoa, eikä sitä pidä salaa tuputtaa minkään "pedagogiikan" varjolla. Eikä mitään mainintaa edes eurytmiikasta! tärkeä oppiaine steinerilaisuudessa.

    • useita

      vuosia seurannut sivusta ystäväperheen steiner-lasten koulunkäyntiä yhä kasvavalla ihmetyksellä. Lapset/nuoret ovat itsessään oikein mukavia ja avoimia. Ihmetystä herätävät koulun käytännöt:esim. ei tietokoneen käyttöä, opettajan sanelemat oppikirjat, ala-luokilla alkaneesta kieltenopetuksesta huolimatta heikko vieraiden kielten osaaminen ja kuvaamataitotuntien rajoitukset esim värien ja muotojen käytössä. Koulu on varmaankin ollut perustamisvaiheessaan todella edistyksellinen, mutta ei enää tunnu antavan valmiuksia nykymaailmaan.

      • kerrottavaa

        Olen seurannut steinerkoulussa olevien lapsieni kehitystä ja oppimista. Loistavia tekemään käsillään vaikka mitä ja tämäkös nostaa omanarvontuntoa. Aineet ovat tosi hyviä sisältö- ja sanarikkaita. Ja maalaukset huh-huh!!! minusta tuntuu että meidän lapset ovat oikeasti hyvin lahjakkaita. Ja itsetunto on kohdillaan. Biologiasta ja maantiedosta tietää 5- luokkalaiseni jo nyt paljon enemmän kuin minä entinen peruskoulun kasvatti.
        Tietokoneella ne pelaavat kotonaan ihan liikaakin...mutta oppivat koulussa muutakin kuin kyllästymistä :)))))))))


      • ainakin

        treen koulussa käytetään ja on käytetty jo pitkään tietokoneita..kotona on useitakin koneita eikä mulle ole kukaan kieltänyt minua konetta käyttämästä..on pelikonsoleita yms..
        Mitä ihmeen propakandaa tämä nyt on ?
        Ihan tavallinen koulu ja ihan tavallisia ihmisten alkuja siellä käy koulussa.Se on jokaisen päätettävissä mitä kotonansa haluaa kumarrella tai elää jonkun filosofian mukaan..


      • täällä Helsingissä
        ainakin kirjoitti:

        treen koulussa käytetään ja on käytetty jo pitkään tietokoneita..kotona on useitakin koneita eikä mulle ole kukaan kieltänyt minua konetta käyttämästä..on pelikonsoleita yms..
        Mitä ihmeen propakandaa tämä nyt on ?
        Ihan tavallinen koulu ja ihan tavallisia ihmisten alkuja siellä käy koulussa.Se on jokaisen päätettävissä mitä kotonansa haluaa kumarrella tai elää jonkun filosofian mukaan..

        Ruskeasuon koulussa ei tietikoneita käytetä sen enempää tiedonhakuun kuin tekstin tuottamiseenkaan.


      • Powerpoint
        täällä Helsingissä kirjoitti:

        Ruskeasuon koulussa ei tietikoneita käytetä sen enempää tiedonhakuun kuin tekstin tuottamiseenkaan.

        Espoon Steinerkoulussa on hyväksytty kotona tehdyt esitykset ppt-muodossa, jopa kiitelty hyvää suoritusta.


      • Anonyymi
        ainakin kirjoitti:

        treen koulussa käytetään ja on käytetty jo pitkään tietokoneita..kotona on useitakin koneita eikä mulle ole kukaan kieltänyt minua konetta käyttämästä..on pelikonsoleita yms..
        Mitä ihmeen propakandaa tämä nyt on ?
        Ihan tavallinen koulu ja ihan tavallisia ihmisten alkuja siellä käy koulussa.Se on jokaisen päätettävissä mitä kotonansa haluaa kumarrella tai elää jonkun filosofian mukaan..

        MUA KIINNOSTAA STEINERKOULU JA SE PIIRI MIKÄ SIINÄ NYT TÄLLÄ HETKELLÄ ON KETÄ OPETTAA JA MITEN


    • Steinerlapsi

      Lueskelin tässä huvikseni keskusteluja koulustani, jossa olen ollut kymmenettä vuotta. Olen siis Helsingin Steiner-koulun lukion ensimmäisellä. Mietit, että laittaisitko lapsesi Steineriin, vai onko se liian erikoinen. Itse en koe itseäni hihhuliksi, vaikka olen steinerissa aina ollutkin. Mielestäni ainakin meidän koulumme on hyvä vaihtoehto lapselle, lapsi saa kehittyä rauhassa ja tiivissa luokkayhteisössä. Olen itsekin evlut, niinkuin lähes jokainen luokaltani, saamme samaa uskonnon opetusta, kuin missä tahansa muussa koulussa. Mitä antroposofiaan tulee, en ole törmännyt käsitteeseen kertakaan koulussamme, ennen lukion ensimmäistä filosofian kurssia. Vanhemmille siitä saatetaan puhua. Mutta se, että Steiner koulu ja antroposofia liittyisivät vahvasti yhteen ei siis TODELLA pidä paikkansa. Joku viestiisi vastannut puhui eurytmiikasta, oikea sana on eurytmia.
      En väitä, että koulumme olisi virheetön ja kaikki olisi kohdallaan, mutta onko mikään koulu virheetön?
      Itse olen hyvin iloinen, että olen Steinerissa, ja laitan varmasti tulevaisuudessa lapseni sinne.
      Toivottavasti kävit tutustumassa Steineriin viimevikolla, kun oli Steiner viikot.
      Toivottavasti jaksat lukea koulustamme lisää, ja saat oikean käsityksen sen arvoista.

      • Köyhät kyykkyyn

        Haluan kirjoittaa meidän näkökulman keskuteluun Steiner koulut huijausta.
        Tyttäremme on ollut 8 vuotta jonossa Helsingin Ruotsinkieiseen Stainerkouluun ja on par aikaa ruotsinkielisessä stainer esikoulussa.
        Saimme kotiin kirjeen jossa toivotettiin tyttäremme kouluun aloittamaan luokan 1B kunnes yllättän 3 viikoa sitten Rudof Stainer koulun Rehtori soitti perjantaina juuri ennen kello 1600.
        Hän halusi ilmoittaa että opettaja kolleegio on juuri päättänyt että Tyttäremme EI PÄÄSE STAINER KOULUUN!!! Hämmästyksemme ja järkytyksemme oli suuri.Kun koitimme saada tieto miksi, eivät tuleva uusi opettaja (huom. Yliopistosta valmistunut erityisopettaja ikä 26 vuotta ei aikaisempaa kokemusta käytännöstä lapsista)siis tuleva uusi opettaja ei vastannut puheluihimme useista soittoyrityksistä huolimatta (joka kertoo hänen henkisen ja sosiaalisten taitojen puutteesta sekä kyvyttömyydestä ottaa saatika kantaa tai vastuuta)sen lisäksi pyrimme saamaan yhteyttä ko. koulun rehtoriin yhtähuonoin tuloksin.
        Tyttäremme Esikouluopettajaa ei oltu konsultoitu ollenkaan ,eikä myöskään koulun psygologia.
        Tämä uusi opettaja, opettaja kolleegion kera päättivät lasta näkemättä että hänen ruotsinkielinen valmius kouluun on vajaavaista koska hän puhuu suomi aksentilla. Ja tämän päätöksen he tekivät näkemättä lasta.
        EMME VOINEET USKOA KORVIAMME. Vähän aikaa asiaa kaiveltuamme meidän tietoomme tuli että tänä vuonna Rudolf Steiner ruotsinkielinen opetus on jäänyt vaille valtion rahoitusta joten luokalle otetaan vain maksukykyisten vanhempien lapset. Itse odotan toista lasta ja olen työtön ja aviomies armeijassa.Niin mitäs me köyhät.
        Meillä ei ole näköjään mitään asiaa RAHAA RAKASTAVAA ELLIITTI KOULUUN. Ehkä hyvä näin. Tyttäremme aloittaa ensimmäisen luokan tavallisessa ruotsinkielisessä koulussa.
        Ja antropologiaa ei ainakaan harrasteta ruotsinkielisellä puolella ja siellä on nyt tavallinen opettaja ja EI RAHOITUSTA.
        Päätelkää itse mikä tässä tapauksessa on tosi ja minkä perusteella ja millä tavoin asiat Stainer koulussa hoidetaan.
        TERVEISIN
        KÖYHÄT KYYKKYYN
        P.S....Vapaa paikoilla olevat ruotsinkieliset lasten vanhemmat, älkää hämmästykö jos yllättäen tänä vuonna lapsestanne alkaa löytyä kaiken näköistä vikaa joka häiritsee muiden opetusta.Taitaa alueemme lähikoulut tulemaan hämmästymään Rudolf Steiner koulusta lähteviä/tulevia uusia oppilaita joka ruotsinkieliselle ikäluokalle.RAHA RATKAISEE!!!


      • Lääninhallitus
        Köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Haluan kirjoittaa meidän näkökulman keskuteluun Steiner koulut huijausta.
        Tyttäremme on ollut 8 vuotta jonossa Helsingin Ruotsinkieiseen Stainerkouluun ja on par aikaa ruotsinkielisessä stainer esikoulussa.
        Saimme kotiin kirjeen jossa toivotettiin tyttäremme kouluun aloittamaan luokan 1B kunnes yllättän 3 viikoa sitten Rudof Stainer koulun Rehtori soitti perjantaina juuri ennen kello 1600.
        Hän halusi ilmoittaa että opettaja kolleegio on juuri päättänyt että Tyttäremme EI PÄÄSE STAINER KOULUUN!!! Hämmästyksemme ja järkytyksemme oli suuri.Kun koitimme saada tieto miksi, eivät tuleva uusi opettaja (huom. Yliopistosta valmistunut erityisopettaja ikä 26 vuotta ei aikaisempaa kokemusta käytännöstä lapsista)siis tuleva uusi opettaja ei vastannut puheluihimme useista soittoyrityksistä huolimatta (joka kertoo hänen henkisen ja sosiaalisten taitojen puutteesta sekä kyvyttömyydestä ottaa saatika kantaa tai vastuuta)sen lisäksi pyrimme saamaan yhteyttä ko. koulun rehtoriin yhtähuonoin tuloksin.
        Tyttäremme Esikouluopettajaa ei oltu konsultoitu ollenkaan ,eikä myöskään koulun psygologia.
        Tämä uusi opettaja, opettaja kolleegion kera päättivät lasta näkemättä että hänen ruotsinkielinen valmius kouluun on vajaavaista koska hän puhuu suomi aksentilla. Ja tämän päätöksen he tekivät näkemättä lasta.
        EMME VOINEET USKOA KORVIAMME. Vähän aikaa asiaa kaiveltuamme meidän tietoomme tuli että tänä vuonna Rudolf Steiner ruotsinkielinen opetus on jäänyt vaille valtion rahoitusta joten luokalle otetaan vain maksukykyisten vanhempien lapset. Itse odotan toista lasta ja olen työtön ja aviomies armeijassa.Niin mitäs me köyhät.
        Meillä ei ole näköjään mitään asiaa RAHAA RAKASTAVAA ELLIITTI KOULUUN. Ehkä hyvä näin. Tyttäremme aloittaa ensimmäisen luokan tavallisessa ruotsinkielisessä koulussa.
        Ja antropologiaa ei ainakaan harrasteta ruotsinkielisellä puolella ja siellä on nyt tavallinen opettaja ja EI RAHOITUSTA.
        Päätelkää itse mikä tässä tapauksessa on tosi ja minkä perusteella ja millä tavoin asiat Stainer koulussa hoidetaan.
        TERVEISIN
        KÖYHÄT KYYKKYYN
        P.S....Vapaa paikoilla olevat ruotsinkieliset lasten vanhemmat, älkää hämmästykö jos yllättäen tänä vuonna lapsestanne alkaa löytyä kaiken näköistä vikaa joka häiritsee muiden opetusta.Taitaa alueemme lähikoulut tulemaan hämmästymään Rudolf Steiner koulusta lähteviä/tulevia uusia oppilaita joka ruotsinkieliselle ikäluokalle.RAHA RATKAISEE!!!

        Valittakaa ihmeessä lääninhallitukseen, prosessissa ei ole varmastikaan kaikki kunnossa. Päätöksestä sinänsä ei voi valittaa, mutta tavasta toimia. Onko toimittu peruskoululainsäädännön ja koulun johtosäännön mukaan?


    • En suosittele steinerkoulua

      Steinerkoulu on yksi antroposofian käytännön muodoista. Selvitä se hyvin tarkkaan itsellesi, mitä se käytännössä tarkoittaa ennen kuin laitat lapsesi siihen koulujärjestelmään. Oma lapseni on siellä. En suosittele koulua. Olen katunut kouluvalintaani ja lapsen näkökulmasta on iso muutosprosessi siirtää lapsi toiseen koulujärjestelmään. Antroposofialta et voi välttyä, olipa lapsesi missä uskontotunnilla tahansa. Tutustukaa Uskonnon uhrit ryn sivustoihin. Ihmettelen, että steinerkoulut ovat valtion tukemia kouluja. Niin paljon pahaa ne saavat aikaan.

    • Koululaisen isä

      Minulla on kaksi lasta steinerkoulussa ja olen erittäin tyytyväinen. Itse olen peruskoulun kasvatti ja turhauduin aikoinaan kaiken turhan tiedon ulkoa opetteluun. On hienoa huomata miten omat lapset oppivat asioita syvällisesti, välillä nolottaa kun omat tiedot esim. historiasta ovat niin heiveröiset.

      En koe lasteni olevan mitenkään hihhuleita. Tosin he ihmettelevät aina välillä peruskoululaisten huonoa käytöstä ja häiriköintiä, joten jotakin erilaista ajattelussa varmaankin on.

      Steinerkoulussa suhtaudutaan lasten erilaisuuteen normaalina asiana eikä yritetäkään saada kaikkia sopimaan samaan muottiin. Yksi voi olla hyvä käden töissä, toinen matematiikassa ja kolmas sosiaalisuudessa. Erilaisuus on rikkaus myös koulussa kun se sallitaan.

      Steinerkoulu on myös vanhempien yhteisö. Ainakin meillä on läheisemmät välit opettajiin ja luokkatovereiden vanhempiin, kuin voisin kuvitella peruskoulussa olevan. Yhteisistä käyttäytymissäännöistä on silloin helppo sopia toisten vanhempien kanssa. Opettajien kanssa on helppo puhua silloin kun siihen tuntuu olevan tarvetta, he kun ovat mukana koko sydämellaan eivätkä tuijota kelloa ja mieti työajan loppumista.

      • koululaisten äiti

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, kirjoitit kuin omia ajatuksiani. Steinerkoulu on hyvä valinta.


      • Steinerkoululaisten äiti
        koululaisten äiti kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, kirjoitit kuin omia ajatuksiani. Steinerkoulu on hyvä valinta.

        mielipiteisiin. Samat kokemukset on meilläkin. Silti aina jaksan mainita siitä, että opettajissa on eroja myös steinerkouluissa. Silti oman kokemukseni mukaan sieltä löytyy vähemmän niitä muiden yläpuolelle korotettuja henkilöitä ja enemmän niitä symppiksiä ja kaikkensa työlleen antavia ihmisiä.


    • Anonyymi

      ei ole







































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































      mun mielestä

    • Anonyymi

      Mutta onks steiner koulussa puukäsitöitä tai käsitöitä yleensäkään. Mun mielestä käsityöt on tärkeitä. Siis rättikässä, puukässä, metallityöt ja jotain sähköpiirejäkin tehtiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe